Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung anklagas för könsstereotyp beskrivning av Bixby

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av GustafMA:

Få saker är mer underhållande än dygdsignalerande välmående medelklass som tar ut brösttonerna om hur fruktansvärt kränkt den är av brott mot den feministiska liturgin i struntsaker som dessa, samtidig som exakt samma klientel hellre skulle dö än tvingas kommentera företeelser som de tusentals somaliska flickor som årligen får könsorganen bortskurna på semestrar i hemlandet. Det gäller att vara selektiv med förtrytelsen, så att ingen ska tro att man inte har förstått den politiskt korrekta problemrangordningen...

Tycka vad man vill om trådens diskussionsämne, men det finns väl absolut ingenting som hindrar någon från att reagera både på hur kön beskrivs i Samsungs röstassistent och samtidigt vara emot könsstympning i Somalia? I det här forumet diskuteras varje dag massor av olika frågor, de flesta skulle jag våga påstå mer triviala än könsstympning.

Ursprungligen av Allexz:

Precis sett klart Hjernevask! Galet intressant.
Blir Red pill nu direkt.

Tack för länkarna!

Edit: The red pill var mycket intressant Kommer ta ett tag att bearbeta perspektivet ^^

Va kul att du uppskattade länkarna. Jag får säga att Hjernevask är en frisk fläkt i dagens media där pseudovetenskap får raljera friskt och The red pill va en ögonöppnare där iaf inte jag har sett de vinklarna innan i svensk media.

Ursprungligen av sextontio:

Fast då är det väl också upp till tjejer att "inte sitta i köket, inte gilla barn, inte älska rosa och att veta vad en SSD är". Det finns absolut ingenting som hindrar tjejer i västerländska och industrialiserade länder att göra detta. Alla har makten att bryta stereotypa normer. I en del konservativt religiösa länder så finns det juridiska hinder, men även där förekommer allt fler protester.

Att sitta och försöka skapa akademisk psuedovetenskap om genus, strukturell diskriminering och kön som en social konstruktion som feministerna gör är både rent trams och skadligt på så många sätt.

I övrigt håller jag helt med om att det är viktigt att möjligheterna ges för de som önskar. Vare sig det handlar om en tjej som vill bli kodnörd eller en 3-årig kille som vill leka med dockor istället för bilar. Men jag skulle inte för den sakens skull leta efter mängder av ursäkter för att förklara varför inte treåringen tar för sig eller varför tjejen fortsätter lära sig om smink istället för kod.

Jag håller med och igen kan jag rekommendera Hjernevask som tar upp ämnet bland annat i avsnitten "jämnställdhetsparadoxen" och "föräldraeffekten".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-20 21:48
Ursprungligen av GustafMA:

Få saker är mer underhållande än dygdsignalerande välmående medelklass som tar ut brösttonerna om hur fruktansvärt kränkt den är av brott mot den feministiska liturgin i struntsaker som dessa, samtidig som exakt samma klientel hellre skulle dö än tvingas kommentera företeelser som de tusentals somaliska flickor som årligen får könsorganen bortskurna på semestrar i hemlandet. Det gäller att vara selektiv med förtrytelsen, så att ingen ska tro att man inte har förstått den politiskt korrekta problemrangordningen...

Har du något exempel på det där? Inte minst från denna tråd eller från detta forum? Eller är ditt påstående mer av sorten " man vet ju hur dom är"?

Ursprungligen av GustafMA:

Få saker är mer underhållande än dygdsignalerande välmående medelklass som tar ut brösttonerna om hur fruktansvärt kränkt den är av brott mot den feministiska liturgin i struntsaker som dessa, samtidig som exakt samma klientel hellre skulle dö än tvingas kommentera företeelser som de tusentals somaliska flickor som årligen får könsorganen bortskurna på semestrar i hemlandet. Det gäller att vara selektiv med förtrytelsen, så att ingen ska tro att man inte har förstått den politiskt korrekta problemrangordningen...

Absolut så är det hemskt med alla könsstympningar av tjejer, men gör det att det är mindre hemskt när pojkar könsstympas? Enligt Wikipedia så anses 100 till 140 miljoner kvinnor i världen vara könsstympade. Enligt samma sida så är 30% av männen i världen manligt könsstympade eller omskurna vilket borde bli ca 3 700 miljoner män om man räknar med att ca hälften av världens befolkning är män.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kvinnlig_köns...
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Manlig_omskär...

Eller som fallet med Boko haram och de 276 kidnappade flickorna, detta är såklart fruktansvärt och det fick väldigt mycket uppmärksamhet i media vilket det såklart ska ha. Men gör det att det blir mindre hemskt när man bränner ihjäl hundratals pojkar och kidnappar 10 000 pojkar? Fallen med pojkarna fick inte alls lika stort mediautrymme så då är de väl inte lika allvarligt då.

Ja det gäller ju att vara selektiv med vart man pekar näsan.

Edit:
Efter att ha läst ditt meddelande mer noggrant så förstår jag att jag har tolkat det felaktigt men låter ändå mitt meddelande stå kvar.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Tycka vad man vill om trådens diskussionsämne, men det finns väl absolut ingenting som hindrar någon från att reagera både på hur kön beskrivs i Samsungs röstassistent och samtidigt vara emot könsstympning i Somalia? I det här forumet diskuteras varje dag massor av olika frågor, de flesta skulle jag våga påstå mer triviala än könsstympning.

Nej, det är fortfarande ett fritt nog land att folk kan diskutera vad de vill. Och på samma sätt står det folk fritt hånle när de ser hur människor som aktivt gör precis vad som helst för att undvika prata och helst ens tänka på vissa himlaskriande brott mot den feministiska trosläran direkt kastar sig över vilka trivialiteter som helst för att kokettera med sin rättrådighet i samma sammanhang när trivialiteterna ifråga inte bryter mot någon annan pk-regel. Som här.

Ursprungligen av GustafMA:

Nej, det är fortfarande ett fritt nog land att folk kan diskutera vad de vill. Och på samma sätt står det folk fritt hånle när de ser hur människor som aktivt gör precis vad som helst för att undvika prata och helst ens tänka på vissa himlaskriande brott mot den feministiska trosläran direkt kastar sig över vilka trivialiteter som helst för att kokettera med sin rättrådighet i samma sammanhang när trivialiteterna ifråga inte bryter mot någon annan pk-regel. Som här.

Det där stämmer inte alls mot mina erfarenheter. Tvärtom har jag funnit att engagemang i de båda frågorna överlappar en hel del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-07-20 23:07
Ursprungligen av carlsson:

Jag känner inte någon, och har såvitt jag vet aldrig träffat någon, som har denna syn på kvinnor. Jag lever nog i en lyckligt isolerad bubbla, eftersom jag i hela mitt liv har träffat kvinnor som tjänar mer än vad jag gör och inte bara gör stereotypt kvinnliga saker. Men faktum är att jag i min umgängeskrets inte har träffat någon som känner igen detta heller.*

– Var finns alla dessa idioter som beter sig så här?

Öhhh, det fanns i länken i mitt inlägg (#21). Såg du filmen? Ser du "sitta i köket, gilla barn, älska rosa och inte veta vad en SSD är"?

Personligen retar jag inte upp mig speciellt på hashtaggarna i artikeln om det vore en enskild händelse. Men det är ju just mönstret, att Samsung igen och igen har lite creepy värderingar kring könsroller. Här är ännu en Samsung-film där de vill visa upp vad deras varumärke står för.

https://www.youtube.com/watch?v=U8jsDWV8YpQ

Ursprungligen av sextontio:

Att sitta och försöka skapa akademisk psuedovetenskap om genus, strukturell diskriminering och kön som en social konstruktion som feministerna gör är både rent trams och skadligt på så många sätt.

Jag håller med om att det finns mycket trams här (har själv sett "Hjernevask" och rekommenderar den). Jag anser inte att könet "är en social konstruktion", men anser definitivt att det finns en "social dimension" med förväntningar på både tjejer och killar som rätt ofta kan vara dj-vligt tröttsam. Ett sätt att utvecklas här är att (tyvärr) tjata lite varje gång lökiga stereotyper och klyschor kommer fram. Att ta fram sunket i ljuset.

Senast redigerat 2017-07-20 23:22
Ursprungligen av pesc:

Öhhh, det fanns i länken i mitt inlägg (#21). Såg du filmen? Ser du "sitta i köket, gilla barn, älska rosa och inte veta vad en SSD är"?

Personligen retar jag inte upp mig speciellt på hashtaggarna i artikeln om det vore en enskild händelse. Men det är ju just mönstret, att Samsung igen och igen har lite creepy värderingar kring könsroller. Här är ännu en Samsung-film där de vill visa upp vad deras varumärke står för.

https://www.youtube.com/watch?v=U8jsDWV8YpQ

Ja riktigt creepy kille i den reklamen.

Men skämt åsido.
Sådana reklamer där folket känns helt som om det är någon från en annan planet som regisserat tycker jag man ser lite då och då. Senast tycker jag Nintendo har lyckats bra med att få mig att tycka deras reklamer känns helt verklighetsfrånvarande.
Som väl är så tycker jag inte verkligheten är sådan. Varken kvinnor eller män beter sig så konstigt. Men det kan ju också bero på att det va väldigt länge sedan jag va på en "after ski"

  • Medlem
  • 2017-07-21 04:09

Det är beskrivningar på två olika röster, förstår inte varför det måste tolkas som "alla mäns" eller "alla kvinnors" röster. Det är ju uppenbart inte vad Samsung menade när de skrev de här hashtaggarna. Detta är ju bara beskrivningar på just precis de här två specifika rösterna och det är allt.

När en röstsyntes skapas baseras den på en riktig människas röst och därmed kommer de inte låta likadant. Målet är inte att göra nån monoton trist röst som låter exakt lika förutom kön. Målet är att de ska vara trovärdiga och ha lite personlighet.

Just denna anledning varför många Amerikaner föredrar den Brittiska Siri till exempel. Samma språk, samma kön... men väldigt olika i sitt tonläge och personlighet.

Ursprungligen av Cim:

Det är beskrivningar på två olika röster, förstår inte varför det måste tolkas som "alla mäns" eller "alla kvinnors" röster. Det är ju uppenbart inte vad Samsung menade när de skrev de här hashtaggarna. Detta är ju bara beskrivningar på just precis de här två specifika rösterna och det är allt.

När en röstsyntes skapas baseras den på en riktig människas röst och därmed kommer de inte låta likadant. Målet är inte att göra nån monoton trist röst som låter exakt lika förutom kön. Målet är att de ska vara trovärdiga och ha lite personlighet.

Just denna anledning varför många Amerikaner föredrar den Brittiska Siri till exempel. Samma språk, samma kön... men väldigt olika i sitt tonläge och personlighet.

Ingen har påstått att det ska tolkas som ”alla mäns eller ”alla kvinnors” röster. Det är frågan om att Samsung väljer stereotypa egenskaper för att beskriva de specifika rösterna. Om de vill beskriva rösterna så går det att göra på ett objektivt sätt utan att använda subjektiva värderingar.

Om Samsung vill nå en allmän acceptans så var beslutande personer rent korkade när de valde de beskrivningar som de gjorde men de är kanske en indikation på de kulturella värderingar som gäller i Syd-Korea? De är inte allt helt sunda enligt vad vi kan observera utifrån (korruption, toppstyrning med mera)

När feminism diskuteras brukar jag exemplifiera med civilingenjörsutbildningarna i fysik och kemi. Finns det något i själva ämnet kemi som attraherar tjejer? Och finns det något i ämnet fysik som främst attraherar pojkar? Lönen är därefter...

Nej, jag tänkte väl det! Alltså är det sociala tankefigurer som styr våra val. Feminismens kritiker har ett å annat att fundera över...

Ursprungligen av Johan Thuresson:

När feminism diskuteras brukar jag exemplifiera med civilingenjörsutbildningarna i fysik och kemi. Finns det något i själva ämnet kemi som attraherar tjejer? Och finns det något i ämnet fysik som främst attraherar pojkar? Lönen är därefter...

Nej, jag tänkte väl det! Alltså är det sociala tankefigurer som styr våra val. Feminismens kritiker har ett å annat att fundera över...

Har du publicerat någon större studie i ämnet som man kan läsa eller är det bara dina tankar och åsikter som vädras?

Ursprungligen av Sledde:

Har du publicerat någon större studie i ämnet som man kan läsa eller är det bara dina tankar och åsikter som vädras?

Vad menar du? Det är uppenbart att en majoritet av studenterna i kemi är kvinnor medan knappt inga tjejer läser fysik. Och fördelningen kan naturligtvis inte bero på ämnena.

Hur skulle en sådan studie se ut menar du?

Tråden har ju spårat bort från topic, men det är bara intressant!

Ursprungligen av Johan Thuresson:

När feminism diskuteras brukar jag exemplifiera med civilingenjörsutbildningarna i fysik och kemi. Finns det något i själva ämnet kemi som attraherar tjejer? Och finns det något i ämnet fysik som främst attraherar pojkar? Lönen är därefter...

Nej, jag tänkte väl det! Alltså är det sociala tankefigurer som styr våra val. Feminismens kritiker har ett å annat att fundera över...

Jag är personligen helt övertygad om att det inte bara är sociala normer som styr valen vi gör. Vi är rent biologiskt skapade för att göra olika saker, och det finns i våra gener vare sig vi vill tro det eller inte. Det klassiska exemplet är att kvinnan tar hand om barnen och hemmet, medan mannen dels skaffar föda till familjen, men också sår sitt vildhavre. Allt för artens överlevnad.

Sätt en nyfödd pojke och flicka i två separata rum med exakt samma förutsättningar och samma leksaker, så sätter jag pengar på att flickan kommer att leka med "mjuka" leksaker (hennes DNA säger åt henne att lära sig ta hand om familjen), medan pojken kommer att leka med "hårda" leksaker (hans DNA säger åt honom att förbereda sig för att jaga och skydda).

Vad vi gör, är oftare styrt av vårt undermedvetna, än vad vi tror.

Senast redigerat 2017-07-21 19:26
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Vad menar du? Det är uppenbart att en majoritet av studenterna i kemi är kvinnor medan knappt inga tjejer läser fysik. Och fördelningen kan naturligtvis inte bero på ämnena.

Hur skulle en sådan studie se ut menar du?

Hur förklarar du att det är sociala tankefigurer som styr våra val istället för att det är gener som styr valen vi gör?
Och varför skulle feminismens kritiker ha ett å annat att fundera över? Vad är det du har ansett dig bevisa?

Varför är det så naturligt att det inte kan bero på ämnena?

Och sist angående studie så verkar ju du så säker på din tes så då borde du kunna bevisa den med en studie. Hur den ska se ut ska väl inte andra säga till dig. Det är ju du som behöver bevisa att du har rätt.

Oj.

Vilken "nivå" på diskussionen och vilket engagemang.

Först vill jag bara presentera mig. Jag är en vit medelålders man. Jag har en medelinkomst och 3 barn vilket också är nära medel. Jag bor 3 mil utan för en mindre stad och pendlar till jobbet. Om någon skulle kunna kandidera till rollen som Medel Svensson så skulle det vara jag.

Jag står också i skottlinjen för alla extremister i samhället. Feministerna och Kommunisterna vill utrota mig. Terroristerna och Kapitalisterna vill värva mig.

Det påstås nämligen att jag är gräddan av vad samhället producerar och att jag har det hur lätt som helst i livet. Född med Guldsked i munnen.

Den som tror det kan gärna få byta plats med mig en dag.

Varför är detta då viktigt?

Jo för att det bevisar min tes, att nästan alla idag kan säga vad de är emot. Men har ingen aning om vad de är för.

Samsung har inte en chans att fixa till detta så att alla blir nöja för att nu har socialmedier skapat en klick-hysteri pånytt som i många andra fall.

De skulle kunna byta ut mannen till en svart homosexuell parkeringsvakt med #gullig #stolt och #pålitlig
och kvinnan till en indisk nobelpristagare med #påläst #rättvis #tydlig

De hade fått tusentals ettriga små näthatare som störde sig på det med. Precis som i kommentarerna här.

Jag ser hur # som Samsung använt kan vara tecken på en gammaldags kvinnosyn, men den kan lika gärna vara en beskrivning på en man och en kvinna som jobbat med projektet. Vi vet inte vem som gjorde valet eller varför.

Den enda frågan jag har är:

Varför är det viktigt?

Följd frågorna är många:
Varför kommenterar så många människor just detta? Varför skriver 99Mac om detta?
Varför är alla så arga över ingenting?
Har ni inget bättre för er?
Hur hittar alla nättrollen alltid dessa artiklar?

Nej nu är min tid för att lägga på menlösa saker för dagen slut. Så lägg ner telefonen/plattan, gå ut i solen och gör något vettigt istället. Det ska jag!

Ursprungligen av Ancientdragon:

Oj.

Vilken "nivå" på diskussionen och vilket engagemang.

Först vill jag bara presentera mig. Jag är en vit medelålders man. Jag har en medelinkomst och 3 barn vilket också är nära medel. Jag bor 3 mil utan för en mindre stad och pendlar till jobbet. Om någon skulle kunna kandidera till rollen som Medel Svensson så skulle det vara jag.

Jag står också i skottlinjen för alla extremister i samhället. Feministerna och Kommunisterna vill utrota mig. Terroristerna och Kapitalisterna vill värva mig.

Det påstås nämligen att jag är gräddan av vad samhället producerar och att jag har det hur lätt som helst i livet. Född med Guldsked i munnen.

Den som tror det kan gärna få byta plats med mig en dag.

Varför är detta då viktigt?

Jo för att det bevisar min tes, att nästan alla idag kan säga vad de är emot. Men har ingen aning om vad de är för.

Samsung har inte en chans att fixa till detta så att alla blir nöja för att nu har socialmedier skapat en klick-hysteri pånytt som i många andra fall.

De skulle kunna byta ut mannen till en svart homosexuell parkeringsvakt med #gullig #stolt och #pålitlig
och kvinnan till en indisk nobelpristagare med #påläst #rättvis #tydlig

De hade fått tusentals ettriga små näthatare som störde sig på det med. Precis som i kommentarerna här.

Jag ser hur # som Samsung använt kan vara tecken på en gammaldags kvinnosyn, men den kan lika gärna vara en beskrivning på en man och en kvinna som jobbat med projektet. Vi vet inte vem som gjorde valet eller varför.

Den enda frågan jag har är:

Varför är det viktigt?

Följd frågorna är många:
Varför kommenterar så många människor just detta? Varför skriver 99Mac om detta?
Varför är alla så arga över ingenting?
Har ni inget bättre för er?
Hur hittar alla nättrollen alltid dessa artiklar?

Nej nu är min tid för att lägga på menlösa saker för dagen slut. Så lägg ner telefonen/plattan, gå ut i solen och gör något vettigt istället. Det ska jag!

Nej, det är inte någon vidare nivå på debatten när somliga hävdar att feminister vill utrota medelklassmän.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nej, det är inte någon vidare nivå på debatten när somliga hävdar att feminister vill utrota medelklassmän.

Tack för att du bekräftar min tes.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-07-22 23:15
Ursprungligen av Johan Thuresson:

När feminism diskuteras brukar jag exemplifiera med civilingenjörsutbildningarna i fysik och kemi. Finns det något i själva ämnet kemi som attraherar tjejer? Och finns det något i ämnet fysik som främst attraherar pojkar? Lönen är därefter...

Nej, jag tänkte väl det! Alltså är det sociala tankefigurer som styr våra val. Feminismens kritiker har ett å annat att fundera över...

https://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_doe...

Och vad är poängen med denna länk? Är det inte bättre att du argumenterar för vad som orsakar vad?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-07-23 01:45
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Och vad är poängen med denna länk? Är det inte bättre att du argumenterar för vad som orsakar vad?

Att ditt exempel handlar om korrelation, inte kausalitet.

Det är du som bör presentera lite bättre bevis än anekdoter.

Ursprungligen av zappee:

Att ditt exempel handlar om korrelation, inte kausalitet.

Det är du som bör presentera lite bättre bevis än anekdoter.

Om det inte är sociala tankefigurer som som fördelar studenterna, vad är det då? Det enda exemplet vill gestalta är att det faktiskt finns sådana strukturer som styr vårt beteende. Vad är alternativet egentligen? Att kemiska strukturer är specifikt mer lämpliga för kvinnor? Nonsens i kvadrat...

I övrigt är det är ett billigt retoriskt knep att kräva bevis in absurdum. Det går jag inte på...

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Om det inte är sociala tankefigurer som som fördelar studenterna, vad är det då? Det enda exemplet vill gestalta är att det faktiskt finns sådana strukturer som styr vårt beteende. Vad är alternativet egentligen? Att kemiska strukturer är specifikt mer lämpliga för kvinnor? Nonsens i kvadrat...

I övrigt är det är ett billigt retoriskt knep att kräva bevis in absurdum. Det går jag inte på...

Låter exakt som någon som håller på med pseudovetenskap. Det är ju det som också är så farligt, att folk inte kräver bevis på vad som sägs utan bara sväljer argument som sanning. Tur att de börjar lära ut att man ska vara källkritisk i skolan så att förhoppningsvis några fler i framtiden inte bara sväljer allt som stämmer in på deras egen världsbild.

Men med sociala medier idag så verkar folk bara bli matade med sådant som man redan håller med om och som stärker ens egna världsbild. Sådan information behöver man väl inte källgranska, för jag håller ju med och tycker likadant? Eller?!?!

  • Medlem
  • International user
  • 2017-07-23 21:59
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Om det inte är sociala tankefigurer som som fördelar studenterna, vad är det då? Det enda exemplet vill gestalta är att det faktiskt finns sådana strukturer som styr vårt beteende. Vad är alternativet egentligen? Att kemiska strukturer är specifikt mer lämpliga för kvinnor? Nonsens i kvadrat...

I övrigt är det är ett billigt retoriskt knep att kräva bevis in absurdum. Det går jag inte på...

"Om det inte är som jag säger, hur är det då? - är inget argument.
Vänligen lägg fram konkreta bevis för det du påstår.

Att be dig lägga fram bevis för din tes är inte att KRÄVA bevis i absurdum då du inte lagt fram NÅGRA bevis alls.

Ursprungligen av zappee:

"Om det inte är som jag säger, hur är det då? - är inget argument.
Vänligen lägg fram konkreta bevis för det du påstår.

Att be dig lägga fram bevis för din tes är inte att KRÄVA bevis i absurdum då du inte lagt fram NÅGRA bevis alls.

Bevis och bevis. Låt oss istället ställa upp två hypoteser:

Hypotes 1: Snedfördelningen av studenter mellan kemiteknik och fysik beror på att kemiska strukturer är mer lämpligt för kvinnor än för män generellt. Därför läser en majoritet tjejer kemi.

Hypotes 2: Snedfördelningen av studenter är inte inomvetenskapliga utan beror på faktorer utanför studieobjektet. T ex sociala normer, samhällsstrukturer etc.

Vilken hypotes anser du är mest rimlig?

Det är dessutom rimligt att vända på bevisbördan. Ge gärna bevis för varför det är irrelevant av 99mac att skriva om könsstereotyp föreställningar i teknikbranschen.

Senast redigerat 2017-07-24 01:17
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Bevis och bevis. Låt oss istället ställa upp två hypoteser:

Hypotes 1: Snedfördelningen av studenter mellan kemiteknik och fysik beror på att kemiska strukturer är mer lämpligt för kvinnor än för män generellt. Därför läser en majoritet tjejer kemi.

Hypotes 2: Snedfördelningen av studenter är inte inomvetenskapliga utan beror på faktorer utanför studieobjektet. T ex sociala normer, samhällsstrukturer etc.

Vilken hypotes anser du är mest rimlig?

Det är dessutom rimligt att vända på bevisbördan. Ge gärna bevis för varför det är irrelevant av 99mac att skriva om könsstereotyp föreställningar i teknikbranschen.

Om du kollar första avsnittet på Hjernevask så får du en bra inblick i hur du kan få svar på din tankebana. Där intervjuas Dr. Richard Lippa som har gjort en studie på över 200 000 personer i 53 olika nationer, där de testar könsrelaterade skillnader när det kommer till val av yrke. Kontentan är att oavsett var man bor i världen så väljer män yrken som inriktar sig mot saker och kvinnor yrken som inriktar sig mot personer.

Om du ska argumentera om dina personliga hypoteser så är det ju bra om de har någon form av vetenskaplig förankring och inte bara är just en personlig hypotes.
Oavsett vad du har för tankar kring serien Hjernevask och dokumentären The red pill så utmanar jag dig att kolla på dessa.
Det ända som kan hända är att lite av din tid används på att kolla på saker du inte tror på, men ibland är det bra att kolla på "motståndarens" åsikter och se varför den "agerar" som den gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-07-24 23:14
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Bevis och bevis. Låt oss istället ställa upp två hypoteser:

Hypotes 1: Snedfördelningen av studenter mellan kemiteknik och fysik beror på att kemiska strukturer är mer lämpligt för kvinnor än för män generellt. Därför läser en majoritet tjejer kemi.

Hypotes 2: Snedfördelningen av studenter är inte inomvetenskapliga utan beror på faktorer utanför studieobjektet. T ex sociala normer, samhällsstrukturer etc.

Vilken hypotes anser du är mest rimlig?

Varför bara två hypoteser?

Jag kan inte svara på vilket som är rimligast eftersom jag inte har forskat i det.
Dina anekdoter är tyvärr inte bevis.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det är dessutom rimligt att vända på bevisbördan. Ge gärna bevis för varför det är irrelevant av 99mac att skriva om könsstereotyp föreställningar i teknikbranschen.

Va?

Johan, du har hakat upp dig på något du själv har erfarenhet av (antar jag?), nämligen hur många tjejer som studerar kemi respektive fysik.
Har du några fler exempel som du tror enbart beror på sociala normer?

Både fysik och kemi är ganska grabbiga ämnen. Jag gissar att majoriteten av kursdeltagarna i bägge de här ämnena är män.
Det finns en anledning till att det finns fler manliga nobelpristagagare i fysik (och nej, det beror inte på att kvinnor är sämre än män i fysik).

Ursprungligen av carlsson:

Johan, du har hakat upp dig på något du själv har erfarenhet av (antar jag?), nämligen hur många tjejer som studerar kemi respektive fysik.
Har du några fler exempel som du tror enbart beror på sociala normer?

Både fysik och kemi är ganska grabbiga ämnen. Jag gissar att majoriteten av kursdeltagarna i bägge de här ämnena är män.
Det finns en anledning till att det finns fler manliga nobelpristagagare i fysik (och nej, det beror inte på att kvinnor är sämre än män i fysik).

Exemplet är taktiskt valt eftersom knappt inga tjejer läser fysik medan en bra andel läser kemi. Det trots att ämnena ligger nära varandra. Det är därför stolleprov att hävda något annat än att sociala normer styr fördelningen.

Generellt är det ju fel att förutsätta att kvinnor och män måste vara på ett visst sätt även om vissa egenskaper generellt är vanligare inom ett visst kön. För vad ska man säga till dem som i så fall avviker? Att de är udda och konstiga? Det där är ju egentligen en förfärlig inställning till andra människor...

Men jag tror inte att vi kommer längre än så här. Så jag lägger ner.

Återigen: Har du några fler exempel där du hävdar att fördelningen enbart beror på sociala strukturer?

Vad tror du själv om t ex vårdyrket? Eller Miliären?
Eller varför är färre tjejer inblandade i bilolyckor?
Varför är det fler kvinnor som tittar på Hollywoodfruar, Unga mödrar eller Farmen, än män? Medan männen hellre tittar på Ice Road Truckers och dokumentärer om Andra Världskriget?
Varför leker killar indianer och cowboys medan tjejer leker mamma pappa barn?

Bevaka tråden