Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommunicera mellan MBAir och Chromecast (till samsung-tv)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2017-07-21 14:07

Hej!

Har en 2014 Macbook air samt chromecast 2. Har använt chromecast enbart till netflix än så länge via mobilen. Dock så har jag märkt att nu när jag gjort mig av med min sista windowslaptop att det är så när som omöjligt att få chromecast att fungera med min MacBook air och min samsung smart-tv.

Jag hade hittills använt mig av usb stickor för att spela upp videofiler i olika format från min laptop, dvs förde över filer till usbsticka och sedan stoppat in usbstickan i tv'n. Dock, av nått förbaskat skäl, så vill inte tv'n läsa exFAT-filer.

Slutligen så drog jag iallafall slutsatsen att min mbAir skulle kunna använda chromecmasten, och efter att jag har dragit ner och betalat för fyra olika appar från apstore så verkar det som om den slutsatsen var felaktig, eftersom ingen av apparna klarar av jobbet.

Tack på förhand för tips, hjälp och dylikt!

Den här testade jag för ett tag sedan. Fungerade för mig: https://chrome.google.com/webstore/detail/vid...

Har du provat Airflow?
Fungerar det att casta från Chrome?

Ursprungligen av RobHM:

Jag hade hittills använt mig av usb stickor för att spela upp videofiler i olika format från min laptop, dvs förde över filer till usbsticka och sedan stoppat in usbstickan i tv'n. Dock, av nått förbaskat skäl, så vill inte tv'n läsa exFAT-filer.

Detta har väl inget med chromecast att göra? Men när du formaterade stickan kan du välja GUID, MBR eller APT som partitionskarta, och då brukar MBR funka bäst med sådant som inte är en Mac.

Ursprungligen av RobHM:

Slutligen så drog jag iallafall slutsatsen att min mbAir skulle kunna använda chromecmasten, och efter att jag har dragit ner och betalat för fyra olika appar från apstore så verkar det som om den slutsatsen var felaktig, eftersom ingen av apparna klarar av jobbet.

Vilka appar var detta?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2017-07-21 15:01
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Detta har väl inget med chromecast att göra? Men när du formaterade stickan kan du välja GUID, MBR eller APT som partitionskarta, och då brukar MBR funka bäst med sådant som inte är en Mac.

Vilka appar var detta?

Ber om ursäkt det är helt rätt, lite off-topic där men tänkte bara slänga in en bakgrundsbild till varför jag väljer chromecast utöver andra alternativ. Hursom så funkade tyvärr ej MBR :/

"Videocast for ChromeCast", "Airstreamer", "iCast" och "TV Stream for Chromecast and Google Cast TV"

  • Medlem
  • 2017-07-21 15:15

Google Chrome har inbyggt stöd för Chromecast. Gratis, enkelt och optimerat.

Ursprungligen av RobHM:

...Dock, av nått förbaskat skäl, så vill inte tv'n läsa exFAT-filer...

Det är nog inte så konstigt. Jag tror inte att det är så många tv-apparater som fixar ExFat.

Prova med FAT32 eller NTFS i stället, så bör det funka.

(Om det är en Mac som ska skriva filerna till USB-minnet, så är FAT32 att föredra. Krävs tilläggsprogram för full NTFS-kompatibilitet på en Mac.)

Senast redigerat 2017-07-21 16:50
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2017-07-22 20:35
Ursprungligen av barbapappa_86:

Den här testade jag för ett tag sedan. Fungerade för mig: https://chrome.google.com/webstore/detail/vid...

Tack för tipset! Skall undersökas

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2017-07-22 20:36
Ursprungligen av keptang:

Har du provat Airflow?
Fungerar det att casta från Chrome?

Ska prova att casta från chrome, ville helst komma åt mina lokala filer också på hårddisken men tänkte aldrig så långt att använda mig av chrome till att streama onlinematerial. Tack!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2017-07-22 20:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är nog inte så konstigt. Jag tror inte att det är så många tv-apparater som fixar ExFat.

Prova med FAT32 eller NTFS i stället, så bör det funka.

(Om det är en Mac som ska skriva filerna till USB-minnet, så är FAT32 att föredra. Krävs tilläggsprogram för full NTFS-kompatibilitet på en Mac.)

Nu vart jag riktigt lycklig, föll mig inte ens i tanken att fixa tilläggsproblem så man kan använda fat32, kan ha löst den ena ekvationen helt och hållet : )

Behövs inga tillägg för FAT32. Bara att formatera. Funkar både i Mac, Windows och tv:n.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2017-07-22 22:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Behövs inga tillägg för FAT32. Bara att formatera. Funkar både i Mac, Windows och tv:n.

Haha helt korrekt så fanns det i dropdown-menyn. underbart!

1
Bevaka tråden