Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lämplig plats att arkivera epostmeddelanden i molnet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en IMAP-mail med begränsat utrymme. När denna börjar blir full har jag hittills sparat ner meddelandena i en lokal mapp på datorn, men nu vill jag istället kunna komma åt dem från alla mina datorer. Alltså spara meddelandena på någon form av molntjänst. Har Dropbox, iCloud och OneDrive. Något speciellt att tänka på? Vill ju enkelt kunna hitta gamla mail oavsett var jag befinner mig. Andra tips?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-17 09:29
Ursprungligen av pmarriott:

Andra tips?

Vidarebefordra den mailadressen till en gratis mailtjänst med obegränsat IMAP-utrymme?

Ursprungligen av IngoX:

Vidarebefordra den mailadressen till en gratis mailtjänst med obegränsat IMAP-utrymme?

En möjlighet. Ett alternativ vore Gmail. Ska suga lite på den karamellen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-17 12:12

Om du vidarebefordrar till gmail, ställ också in att du sänder som den andra adressen via gmail. Dels för att det är enklast så, men också för att hjälpa gmails spamfilter förstå att det inte ska blocka din andra adress.

Best practices for forwarding mail to Gmail

Citat:

Go to your Mail settings and Accounts tab and add the address you are forwarding from to 'Send mail as'. This is a new feature from user requests, where Gmail will detect that you forwarded from that account and help prevent displaying a phishing warning.

Ursprungligen av IngoX:

Om du vidarebefordrar till gmail, ställ också in att du sänder som den andra adressen via gmail. Dels för att det är enklast så, men också för att hjälpa gmails spamfilter förstå att det inte ska blocka din andra adress.

Best practices for forwarding mail to Gmail

Jag funderar på att helt enkelt dra över gamla mail från IMAP-kontot ifråga till Gmail via Mail.app när det behövs gallras.

Jag har bara exporterat mina brevlådor och sen slängt in i iCloud drive, smärtfritt.

Ursprungligen av _empty:

Jag har bara exporterat mina brevlådor och sen slängt in i iCloud drive, smärtfritt.

Hur är det med sökbarheten på meddelandenas innehåll?

Ursprungligen av pmarriott:

Hur är det med sökbarheten på meddelandenas innehåll?

Läste nog bara hälften av första-inlägget. Inte sökbart.. bara ren säkerhetskopia.

Sen rekommenderar jag ingen använda googles tjänster.

Ursprungligen av _empty:

Läste nog bara hälften av första-inlägget. Inte sökbart.. bara ren säkerhetskopia.

Sen rekommenderar jag ingen använda googles tjänster.

Nej, jag är heller inte attraherad av att lägga över det i gmail. Jag vill ha en sökbar molnbaserad arkivering av de mail som inte får plats på IMAP-servern. När man nu har hur mycket lagring som helst tillgänglig i iCloud, OneDrive, Dropbox mm så känns det som att det inte borde vara en omöjlighet men sökbarheten i mailens innehål är kritisk för mig.

Skriv gärna om du hittar en bra lösning.

Ursprungligen av _empty:

Sen rekommenderar jag ingen använda googles tjänster.

Vad är det som är så skrämmande med att göra det då? Googles e-post-system har tjänat mig superbra sedan start. Visst kan man ha invändningar baserat på att de får väldigt mycket sökbar information, men sett till den sjuka mängd data de har så är det knappast ett problem. Ja, om man då förstås inte lagrar topphemlig information som kan riskera rikets säkerhet.

Google har ju lovat att sluta skanna användares email (profilering, info, statistik, etc, etc), så Gmail kan vara ett alternativ numera. Det var deras vidriga rutin att gå igenom alla användares emails som gjorde att många - inklusive jag - aldrig ens funderade på Gmail...det var ett no-no.

Ursprungligen av Demiurgen:

Google har ju lovat att sluta skanna användares email (profilering, info, statistik, etc, etc), så Gmail kan vara ett alternativ numera. Det var deras vidriga rutin att gå igenom alla användares emails som gjorde att många - inklusive jag - aldrig ens funderade på Gmail...det var ett no-no.

Det stämmer, och har man G Suite så har det aldrig skannats.

1
Bevaka tråden