Hur rensa mac inför försäljning?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-17 20:27

Hej har köpt ny mac och skall sälja min gamla. Hur gör jag för att typ "fabrikterställa ?
Med vänlig hälsning,

• Medlem
  • 2017-07-17 20:47

Om datorn har en vanlig hårddisk och inte är krypterad så nollöverskriver du ledigt utrymme efter att allt har gjorts som anges ovan. I annat fall kan många av dina privata filer återskapas.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-17 20:51

Hur gör jag då för att undvika att ngn annan kan återskapa mina filer?

Ursprungligen av Alix:

Om datorn har en vanlig hårddisk och inte är krypterad så nollöverskriver du ledigt utrymme efter att allt har gjorts som anges ovan. I annat fall kan många av dina privata filer återskapas.

• Medlem
  • 2017-07-17 21:01
Ursprungligen av bjhak:

Du markerar hårddisken i Skivverktyg, väljer knappen Radera, och under säkerhetsalternativ väljer du som nedan. Tryck sedan OK och sedan Radera. Allt detta gör du i recoveryläget innan du installerar om Mac OS.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-17 21:04

Bra länk. BTW: Ska inte FaceTime också loggas ur? Artikeln anger bara iMessage. Hur hänger dom i hop?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-17 21:19

hej får inte upp ngt alternativ med möjlighet at välja "säkerhetsalternativ" - fick bara upp de i länken
Namn:
Format:
Schema:

Betyder det att jag redan har raderat permanent? mvh

• Medlem
  • 2017-07-17 22:34
Ursprungligen av bjhak:

hej får inte upp ngt alternativ med möjlighet at välja "säkerhetsalternativ" - fick bara upp de i länken
Namn:
Format:
Schema:

Betyder det att jag redan har raderat permanent? mvh

Har du markerat hårddisken? Du ska inte markera partitionen. På ren svenska: Markera det som heter AppleHDDetc och inte Macintosh HD eller var du nu har döpt startskivan till. OBS! Detta måste göras i Recoveryläget. Du kan nämligen inte radera den startskiva du har startat datorn med.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-17 23:39
Ursprungligen av Alix:

Har du markerat hårddisken? Du ska inte markera partitionen. På ren svenska: Markera det som heter AppleHDDetc och inte Macintosh HD eller var du nu har döpt startskivan till. OBS! Detta måste göras i Recoveryläget. Du kan nämligen inte radera den startskiva du har startat datorn med.

Jag har markerat Apple SSD etc men fick inget Säker Data alternativ bara Namn /Format/ Schema ;0( på samma sätt som i länken se bifogad bild

Senast redigerat 2017-07-18 09:05
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-18 00:24
Ursprungligen av bjhak:

Det går bara att göra säkerhetsradering på en HDD. SSD är en annan teknologi som har en annan metod, men tyvärr verkar inte Apple har lagt in stöd för SSD om jag läser rätt.

• Medlem
  • 2017-07-18 05:58
Ursprungligen av Alix:

Om datorn har en vanlig hårddisk ...

Ursprungligen av bjhak:

Jag skrev vanlig hårddisk, se ovan. Din dator har en SSD, och de kan inte nollöverskrivas som säkerhetsåtgärd.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-18 07:17
Ursprungligen av Alix:

Jag skrev vanlig hårddisk, se ovan. Din dator har en SSD, och de kan inte nollöverskrivas som säkerhetsåtgärd.

Ok tack förstod inte att det kunde vara ngn skillnad men insett detta nu

Apple skrev följande på sin support sida:
"Obs! Om du har en SSD-enhet visas inte alternativen för säker radering i Skivverktyg. Överväg att öka säkerheten genom att aktivera kryptering med FileVault när du börjar att använda SSD-enheten."

Senast redigerat 2017-07-18 09:05
Ursprungligen av bjhak:

Ett tips:
Skriv dina inlägg i meddelandefältet, inte i rubrikfältet. Om din text står i rubrikfältet, så blir det bara tomt när folk citerar dina inlägg, vilket du kan se exempel på här, och även tidigare i tråden.

1
Bevaka tråden