Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkten helt avstängd (0 RPM)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-07-02 19:48

Jag fick precis hem min nya MacBook Pro 13 tum (2017) med 16 GB ram nu i veckan. Jag reagerade tidigt på att jag inte kunde höra någon fläkt. Så jag laddade ned appen Temperature Gauge som visar temperaturer på olika delar i datorn samt hur många RPM de båda fläktarna går på. Det står 0 RPM tills datorn når ca 80 grader. Mina tidigare macs har alltid haft fläkten på i låga RPM, aldrig någonsin 0 RPM. Har provat att återställa SMC vilket inte gjorde någon förändring. Är det såhär det ska vara på de nya MacBook Pros? Någon som har en MacBook Pro 2016/2017 som har provat?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-02 20:39

Dubbelkolla med ett annat program, tex Istatmenus.

  • Medlem
  • 2017-07-02 20:58
Ursprungligen av reboot81:

Dubbelkolla med ett annat program, tex Istatmenus.

Provade iStat menus nu och även smcfancontrol förut. Både dessa visar också 0 RPM.

Exakt så gjorde min jobbdator på förra arbetsplatsen. En MBPr 2015.

0rpm tills den blev lite varm sedan kom fläkten igång och var igång hela dagen.

Jag personligen tror inte det är något fel.

  • Medlem
  • 2017-07-02 22:13
Ursprungligen av Borttaget:

Exakt så gjorde min jobbdator på förra arbetsplatsen. En MBPr 2015.

0rpm tills den blev lite varm sedan kom fläkten igång och var igång hela dagen.

Jag personligen tror inte det är något fel.

Skönt att höra att det finns fler som upplevt samma. Läst lite på andra forum om att detta verkar vara något som först dök upp på MBPr 2015 men som sedan togs bort efter en kort stund och återgick till de gamla vanliga sättet, dvs fläktar ALLTID på. Men nu kanske de gått tillbaka till 0 RPM. Inte jättekonstigt egentligen med tanke på att Surface Pro i5 ej har någon fläkt. Men hittar skrämmande lite om 0 RPM på MacBook Pro på internet så därav blir man lite fundersam.

Senast redigerat 2018-07-23 15:49
  • Medlem
  • 2017-07-03 00:20

Tycker även det är lite konstigt att när fläkten väl slås på så går den på ca 2600-3000 RPM fast att CPU temperaturen är 95 grader... Fläkten kan ju nå upp till över 6000 RPM och när ska det användas om inte när den når 95 grader och 105 är absoluta max.

Kontakta Apple. 95 grader är för mycket.

  • Medlem
  • 2017-07-03 19:17
Ursprungligen av _empty:

Kontakta Apple. 95 grader är för mycket.

För mycket för att datorn någonsin skall nå upp till? Ibland når väl macs de graderna när man gör riktigt intensiva saker? jag tror iallafall mina tidigare macs var 95 och över ibland, men då gick ju fläktarna i absoluta max också..

1
Bevaka tråden