Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple och den nya miljöskatten

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur tror ni Apple kommer agera 1 juli när den nya miljöskatten införs? Blir priserna oförändrade, höjs priserna precis så mycket skatten blir inkl moms eller kommer de höja priserna ännu mer?

  • Medlem
  • 2017-06-27 15:43

Det får vi snart se. Jag tror på oförändrade priser. Anledningen är att de nyligen släppte nya modeller. Apple har säkert redan tagit höjd för detta.

Ursprungligen av Alix:

Det får vi snart se. Jag tror på oförändrade priser. Anledningen är att de nyligen släppte nya modeller. Apple har säkert redan tagit höjd för detta.

Ja vi får väl vänta och se då. Såg precis på hemsidan till företaget Digital Inn som är Premium reseller att de kommer höja priserna på samtliga produkter som berörs av miljöskatten.

  • Medlem
  • 2017-06-27 16:41
Ursprungligen av nyllet83:

Ja vi får väl vänta och se då. Såg precis på hemsidan till företaget Digital Inn som är Premium reseller att de kommer höja priserna på samtliga produkter som berörs av miljöskatten.

Då tror jag nog fel.

Senast redigerat 2017-06-28 18:09
Ursprungligen av nyllet83:

Hur tror ni Apple kommer agera 1 juli när den nya miljöskatten införs? Blir priserna oförändrade, höjs priserna precis så mycket skatten blir inkl moms eller kommer de höja priserna ännu mer?

Ursprungligen av Alix:

Det får vi snart se. Jag tror på oförändrade priser. Anledningen är att de nyligen släppte nya modeller. Apple har säkert redan tagit höjd för detta.

När Apple släppte de nya modellerna av Macbook Pro så verkar det som att priserna ökade med en summa som motsvarar vad den nya elektronikskatten medför. Jag tror därför att de redan tog höjd för detta och passade på att tjäna någon krona extra redan där.

  • Medlem
  • 2017-06-27 19:41

Det är väl 120 kronors pålägg per kilo för all elektronik utom vitvaror. Och max 320 kronor. Med det sagt vet ingen om Apple redan lagt på de ynka kronorna. På deras mobila apparater blir en eventuell höjning knappt märkbar.

  • Medlem
  • 2017-06-27 21:27

Passade på att införskaffa en ny NAS igår, en Synology DS416. Passade på före den nya skatten införs. Även om det bara rör sig om småpengar så är det principen, att Sverige ensamt ska rädda hela världen, som stör mig. Därför köpte jag den före 1/7 i ren "protest".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-28 08:33

Den här jävla kemskatten är fel och trasig:
Om produkten är miljövänlig, kan man slippa skatten. Men bara med 90%. Så om jag säljer en nedbrytbar-hampabaserad telefon så skall jag ändå beskattas med 10% ???
Ungefär som att Ramlösa ska beläggas med 10% av alkoholskatten.

"Om en vara saknar kretskort eller plastdelar som väger mer än 25 gram anses villkoren för kretskort respektive plastdelar, i punkterna ovan, vara uppfyllda."
-Så man kan alltså sälja tonvis med miljövidriga produkter där största plastdelen väger 24g och slippa skatt.

Hello Amazon.co.uk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-28 09:54

Det retar mej när de kallar det Miljöskatt! Att de beskattar sådant som är dåligt för miljön, men skattepengarna går bara in i regeringens budget. Pengarna används inte specifikt för att förbättra miljön utan för att täta andra hål.
Ska man ha en miljöskatt ska det ju vara för att miljön ska bli bättre. Jag tror inte det blir färre som flyger, eller som köper mindre elektronik pga de här skatterna. De vill bara suga oss på mer pengar och gömmer det bakom ordet "miljö".
Politik ska väl dock inte diskuteras här....

  • Medlem
  • 2017-06-28 10:41
Ursprungligen av kenjon:

Det retar mej när de kallar det Miljöskatt! Att de beskattar sådant som är dåligt för miljön, men skattepengarna går bara in i regeringens budget. Pengarna används inte specifikt för att förbättra miljön utan för att täta andra hål.
Ska man ha en miljöskatt ska det ju vara för att miljön ska bli bättre. Jag tror inte det blir färre som flyger, eller som köper mindre elektronik pga de här skatterna. De vill bara suga oss på mer pengar och gömmer det bakom ordet "miljö".
Politik ska väl dock inte diskuteras här....

Nu är det ju så att punktskatternas syfte främst är att försäljningen av de produkter som omfattas ska minska till förmån för miljövänligare alternativ. Inte att skatteintäkterna i sig ska gå till miljön. Bara så att vi är på det klara med upplägget. Regering och riksdag ska så klart ha fria händer att disponera skattemedel till de områden där de anses behövas bäst för stunden. En annan ordning vore konstig, tycker jag. Därtill vill jag påpeka att detta är en kemikalieskatt, inte en elektronikskatt (Lag (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss elektronik. Finns att läsa här).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-28 10:59

Jag tror dock inte att varken flygandet eller försäljningen av nämnda produkter kommer att minska (möjligen om de lägger på 100 % i skatt). Därför ser jag det enbart som ett sätt att suga ut mer pengar...
Lagstifta/subventionera om miljövänligare drivmedel för flyget istället. Och höj elbilspremien till 100 000 kr, då skulle det bli fart på försäljningen av elbilar!

  • Medlem
  • 2017-06-28 11:12

Punktskatter är relativt effektiva, i alla fall om man jämför med om de inte hade funnits. Ta bara tobaks- och alkoholskatterna. Rökandet/snusandet och drickandet hade rusat i höjden utan de skatterna. Och de pengarna är bra att ha när det gäller nämnda ovanors hälsomässiga konsekvenser. När det gäller kemikalieskatt på elektronik så talar vi om en bransch som är satt i det närmaste perfekt konkurrens. Priserna har pressats under många år och minsta marginal att kunna erbjuda bättre pris mottages tacksamt som konkurrensfördel. Jag är rätt övertygad om att företagen hellre slipper konsumentskatt på sina varor än fortsätter som nu. Att byta ut några skitiga komponenter för den svenska marknaden är ingen stor sak. När det gäller nationell lagstiftning så funkar det att gå före. Historiskt sett kan vi ju ta bilbälteslag och halvljuslag som exempel. Alla skrattade åt oss på den tiden, inklusive många av oss själva. Nu är båda lagar en självklarhet över stora delar av världen. Inklusive krockkuddar och annat. Säkerhetsmedvetandet vad gäller bilar har höjts enormt på kort tid. Styrning via lagar och punktskatter ska inte underskattas som politiska instrument. Jag tycker det är tämligen närsynt att antingen mest se till att prylen man vill ha blir lite dyrare eller hänfalla åt en allmän cynism om att saker och ting inte omedelbart blir bättre.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-28 11:38
Ursprungligen av Alix:

Punktskatter är relativt effektiva, i alla fall om man jämför med om de inte hade funnits. Ta bara tobaks- och alkoholskatterna. Rökandet/snusandet och drickandet hade rusat i höjden utan de skatterna. Och de pengarna är bra att ha när det gäller nämnda ovanors hälsomässiga konsekvenser. När det gäller kemikalieskatt på elektronik så talar vi om en bransch som är satt i det närmaste perfekt konkurrens. Priserna har pressats under många år och minsta marginal att kunna erbjuda bättre pris mottages tacksamt som konkurrensfördel. Jag är rätt övertygad om att företagen hellre slipper konsumentskatt på sina varor än fortsätter som nu. Att byta ut några skitiga komponenter för den svenska marknaden är ingen stor sak. När det gäller nationell lagstiftning så funkar det att gå före. Historiskt sett kan vi ju ta bilbälteslag och halvljuslag som exempel. Alla skrattade åt oss på den tiden, inklusive många av oss själva. Nu är båda lagar en självklarhet över stora delar av världen. Inklusive krockkuddar och annat. Säkerhetsmedvetandet vad gäller bilar har höjts enormt på kort tid. Styrning via lagar och punktskatter ska inte underskattas som politiska instrument. Jag tycker det är tämligen närsynt att antingen mest se till att prylen man vill ha blir lite dyrare eller hänfalla åt en allmän cynism om att saker och ting inte omedelbart blir bättre.

Jag diskuterar inte punktskatter som sådana, utan de två ovannämnda, som jag tycker är tandlösa (punktskatter KAN vara effektiva också). Hade de lagt på ett par tusen i skatt på flygbiljetten kunde det säkert ha stor effekt, men ett par hundralappar tror jag inte gör någon nytta i sänkningen av resenärer. Likaså kemikalieskatten. Bättre att förbjuda de miljöskadliga ämnena än att lägga på en blygsam summa och hoppas att folk handlar mindre v den orsaken.

  • Medlem
  • 2017-06-28 11:53
Ursprungligen av kenjon:

Jag diskuterar inte punktskatter som sådana, utan de två ovannämnda, som jag tycker är tandlösa (punktskatter KAN vara effektiva också). Hade de lagt på ett par tusen i skatt på flygbiljetten kunde det säkert ha stor effekt, men ett par hundralappar tror jag inte gör någon nytta i sänkningen av resenärer. Likaså kemikalieskatten. Bättre att förbjuda de miljöskadliga ämnena än att lägga på en blygsam summa och hoppas att folk handlar mindre v den orsaken.

Ja, det kan du faktiskt ha rätt i. Jag antar att förslagen är halvmesyrer motiverade av politisk kohandel.

Tråd rensad, åter till ämnet Apple och den nya miljöskatten.

Jag måste erkänna att jag inte alltid begriper allt som händer i Sverige.
I går sade Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, i Dagens Nyheter att hon tycker att det ”är bra” om flygskatten skulle leda till att flera flygplatser skulle tvingas stänga.
Därmed är ”skatter” utagerat för min del. Det bästa med Sverige anser jag vara 99mac!

Alla butiker berörs av skatten DVS vi som konsumenter kommer få betala. Dock undrar jag hur det blir med försäljning via webben från Apple

  • Medlem
  • 2017-07-06 03:12

Det har skett en prisökning på Apples produkter, förmodligen på grund av den nya kemikalieskatten som trädde i kraft den första juli. Studenter som kan använda Mecenats rabatter påverkas av någon konstig anledning inte.

#nyhetstips

Ursprungligen av Alix:

Nu är det ju så att punktskatternas syfte främst är att försäljningen av de produkter som omfattas ska minska till förmån för miljövänligare alternativ. Inte att skatteintäkterna i sig ska gå till miljön. Bara så att vi är på det klara med upplägget. Regering och riksdag ska så klart ha fria händer att disponera skattemedel till de områden där de anses behövas bäst för stunden. En annan ordning vore konstig, tycker jag. Därtill vill jag påpeka att detta är en kemikalieskatt, inte en elektronikskatt (Lag (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss elektronik. Finns att läsa här).

Ge mig förslag på en mobil - eller ngn annan elektronikprodukt - där miljöskatten/kemikalieskatten är noll kronor...?
I Sverige kanske skall tilläggas. Staten räknar med att få in 2 miljarder. Vore fint om det hamnade i miljöarbetet.?

Ursprungligen av Blackarmy81:

Alla butiker berörs av skatten DVS vi som konsumenter kommer få betala. Dock undrar jag hur det blir med försäljning via webben från Apple

Tror inte Apple slipper i och med att dom har butik/säljer från Sverige. Får bli annan kanal/utlandsbaserat företag.

  • Medlem
  • 2017-07-10 22:35
Ursprungligen av adress@mac:

Ge mig förslag på en mobil - eller ngn annan elektronikprodukt - där miljöskatten/kemikalieskatten är noll kronor...?
I Sverige kanske skall tilläggas. Staten räknar med att få in 2 miljarder. Vore fint om det hamnade i miljöarbetet.?

Det var en enkel utmaning. Köp en begagnad mobil. Det är den absolut miljövänligaste mobilen. Ur miljösynpunkt köps alldeles för många mobiler. Det är inte så att de slutar fungera. Folk vill bara ha nytt...
Med tanke på alla kostsamma saneringar (exempel) som måste ske på grund av flamskyddsmedel är den här skatten välkommen.

Ursprungligen av Alix:

Det var en enkel utmaning. Köp en begagnad mobil. Det är den absolut miljövänligaste mobilen. Ur miljösynpunkt köps alldeles för många mobiler. Det är inte så att de slutar fungera. Folk vill bara ha nytt...
Med tanke på alla kostsamma saneringar (exempel) som måste ske på grund av flamskyddsmedel är den här skatten välkommen.

Trodde du förstod min fråga. Om alla resonerar som du så behövs ingen skatt - oavsett hur många ggr samma produkt byter ägare. Det främjar däremot inte utveckling och handel. Förmodligen drabbar inte skatten dig heller om ditt resonemang stämmer - eftersom du välkomnar den. Nu haltar det ju en hel del eftersom den vara gäller i Sverige - och till att börja med - EU är gränsfritt. Kanske lite högre moms på dessa produkter - säg 30% - också skulle hjälpa till........
Hoppas verkligen att skatten går till ex dom som arbetar med saneringen.?

  • Medlem
  • 2017-07-10 23:02
Ursprungligen av adress@mac:

Trodde du förstod min fråga. Om alla resonerar som du så behövs ingen skatt - oavsett hur många ggr samma produkt byter ägare. Det främjar däremot inte utveckling och handel. Förmodligen drabbar inte skatten dig heller om ditt resonemang stämmer - eftersom du välkomnar den. Nu haltar det ju en hel del eftersom den vara gäller i Sverige - och till att börja med - EU är gränsfritt. Kanske lite högre moms på dessa produkter - säg 30% - också skulle hjälpa till........
Hoppas verkligen att skatten går till ex dom som arbetar med saneringen.?

Jo, jag vet att alla skrattar åt sådana som jag, som framhåller det miljövänliga i att köpa begagnat och att använda saker så länge det går. Det ligger liksom i sakens natur i ett prylforum där alla febrigt väntar på nästa grej.

Ursprungligen av Alix:

Jo, jag vet att alla skrattar åt sådana som jag, som framhåller det miljövänliga i att köpa begagnat och att använda saker så länge det går. Det ligger liksom i sakens natur i ett prylforum där alla febrigt väntar på nästa grej.

Absolut inte skrattar. Alla har rätt att tycka och handla efter sin egen övertygelse. Sedan har du rätt i att mycket på 99mac handlar om "prylar" och teknik. Jag tycker om teknik och har alltid gjort det. Försakar gärna annat som kostar i stället. Men lever och äter ändå gott. Sedan är ju mycket i livet "gratis" än så länge. Hoppas att det förblir det också. Tyvärr börjar det bli skatt även på det som man tidigare upplevde som gratis. Natur - luft - vatten - ja i princip allt. Liknande fråga där ; hur mycket finns det idag som inte beskattas. Ofta/alltid på redan beskattad inkomst. Men nu börjar det bli lite of topic. Många tycker och har samma åsikt som du själv - och någonstans får man väl hoppas att det blir en jämvikt i det hela. Ha det gott. ?

1
Bevaka tråden