Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Imac Pro får Purley-processor

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples kommande superdator Imac Pro kan få både Intels serverklassade Purley-processorer innanför skalet, och stöd för Touch ID.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-26 13:20

Det är lite oroväckande att 2017 modellen av iMac har "thermal issue". Enligt uppgift låter den mycket vid belastning, behåller turbo ganska kort tid, throttlar och blir varm.

Förvisso har Pro-modellen en helt ny design invändigt. Fortfarande oroväckande.

Ursprungligen av Erik.dv:

...Enligt uppgift...

Källa?

Ibland får jag en känsla av att Apple glömmer att testa sina datorer i labb under full belastning en längre tid i rumstemperatur och uppåt till 30°C – då skulle sådana "thermal issue" lätt upptäckas och bristerna åtgärdas innan Apple börjar massproducera maskinerna.

Denna test måste genomföras varje gång man byter CPU eller GPU och eventuellt en annan värmegenererande komponent – ja, kanske vid varje modelluppdatering.

Ursprungligen av Erik.dv:

iMac har "thermal issue".

som vanligt mao!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-26 17:37
Ursprungligen av gabriela:

som vanligt mao!

Japps. Men med iMac Pro pressar man in betydligt mycket varmare komponenter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-26 17:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Källa?

https://www.youtube.com/watch?v=9kHtUliqBXA

I praktien kanske det inte märks av men även vid spelade noterar de hög ljudnivå.

Dåligt.

Sparar? Det var väl därför Gud, på den sjunde dagen, skapade SMS-lånet för att kunna betala hantverkarna.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-06-26 19:55

Min iMac låter som en hårtork när jag kör spel. En Pro-variant som ska stå och rendera 20 timmar, med varmare komponenter...?

Det kanske ingår ny variant av Apple Care där de betalar din självrisk om kåken antänds.

iMac är ju drabbad av samma sjukdom som övriga av Apples produkter, de ska vara så tunna att man skär fingret på dem.

en Imac står oftast mot en vägg, behåll tjockleken från förra generationen och smäll in feta komponenter och rejäl kylning istället för att göra det 'fint'

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-28 10:49

iMac Pro får en helt reviderad kyllösning, kanske vattenkylning rent av (därav svårigheten att ta sig in i systemet). Men av erfarenhet senaste 5 år har Apple varit ganska dåliga på thermals vid hög belastning.

Ursprungligen av flygarn:

Min iMac låter som en hårtork när jag kör spel. En Pro-variant som ska stå och rendera 20 timmar, med varmare komponenter...?

Det kanske ingår ny variant av Apple Care där de betalar din självrisk om kåken antänds.

Anpassar de bara kylningen efter hur energikrävande komponenterna är så är det lugnt, misstänker att den inte blir särskilt tyst pga formfaktorn däremot men någon brandfara lär den inte bli (om man håller den borta från gardiner o skit) den kommer ju stänga av sig långt innan materialen i själva datorn fattar eld.
Hade de byggt den i ett vanligt chassi hade de utan problem gått att få den nästan ljudlös.

En sak som jag verkligen inte förstår är hur Apple prompt måste knöka i högtalare med dess resonaslådor i den här sprängpackade boxen?
Den här iMacen är ju till för dom som kommer att sitta och redigera HD, 4K 3D och allt vad det nu finns. Dessa personer kommer inte bry sig speciellt om ljudet. Det låter ändå skräp ur en iMac. Visst bättre än andra kompakta maskiner men ändå.
Och om det är folk som håller på med musik så är det här ett sjuhelvetes monster. Men Producenter & musiker har sina egna svindyra monitorer som iMac inte ens kommer i närheten av... så, VARFÖR prompt klämma in sån undermålig teknik när det är i stort behov för annat? Exempelvis kylning? Kollar man på Apples CAD-bild så är det största innehållet (förutom skärmen) högtalarna...

Ursprungligen av KillwithSkill:

En sak som jag verkligen inte förstår är hur Apple prompt måste knöka i högtalare med dess resonaslådor i den här sprängpackade boxen?

I princip kan jag hålla med, men Apple har månat om att ha (relativt sett) bra högtalare i alla sina macar, ända sedan den första modellen släpptes år 1984. De har alltid försökt vinnlägga sig om att macar redan i sitt grundutförande ska ha bättre ljud än konkurrenterna, som på den tiden i princip bara kunde ge ifrån sig ett entonigt "pip" i samband med hårdvarukontrollen vid uppstart. Sedan kan man förvisso argumentera att de inbyggda ljudkorten och högtalarna i både macar och Wintel-datorer givetvis ändå inte kan mäta sig med externa dito, men det är litegrann en annan sak.

1
Bevaka tråden