Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 2010 - Hittar ingen startmapp, går inte att starta

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Frugans dator har slutat att fungera. Den hittar ingen startmapp. Lyckats köra en disk koll och inget fel hittas. Men man får upp en förbuds skylt efter ett tag. Den har oxå försökt boota från nätet. Den var åkt i backen några gånger. Är disken slut? Några förslag på vad jag ska testa?

Senast redigerat 2017-06-27 12:48

Kanske ska formulera om och fråga om det fungerar med en ny 2,5 tums disk eller är det något special med Apples anslutningar mm? Såg det stod apple firmware 2009 på den.
Och hur installerar man den sen? Cntr+ R funktionerna ligger väl på
Disk?

Ursprungligen av Mac Jonson:

Frugans dator har slutat att fungera. Den hittar ingen startmapp. Lyckats köra en disk koll och inget fel hittas. Men man får upp en förbuds skylt efter ett tag. Den har oxå försökt boota från nätet. Den var åkt i backen några gånger. Är disken slut? Några förslag på vad jag ska testa?

Ursprungligen av Mac Jonson:

...Är disken slut?...

I princip omöjligt att svara på med den här informationen.

Om den dessutom varit i backen några gånger så kan det lika gärna vara något på moderkortet som är trasigt.

Ursprungligen av Mac Jonson:

...Några förslag på vad jag ska testa?

Det första jag skulle testa är ifall den startar från en annan disk.
- I så fall är det väl troligt att det är den interna disken som krånglar.
- Men om det är samma problem från en annan disk, så är det nog något annat.

En annan sak att testa är att öppna och se om något (t.ex minnen eller någon kabel) sitter löst (efter fall och stötar, tänker jag).

"Förbudsskylten" är förmodligen en s.k. "kernel panic", vilket brukar tyda på någon form av hårdvarufel. (Men kan ju vara så enkelt som ett minne som sitter lite löst)

Berätta gärna mer exakt vilken modell det är. Ju mer exakt information, desto mer exakta svar.

Senast redigerat 2017-06-27 13:53
Ursprungligen av Mac Jonson:

...om det fungerar med en ny 2,5 tums disk...

Ja.

Anslutningarna är standard SATA.

Det finns väl någon begränsning, t.ex. att den inte får vara tjockare än ett visst antal millimeter, men jag tror att typ 99% av alla diskar klarar de kraven.

Och om du ändå ska byta, köp en SSD. Det blir så mycket snabbare.

Ursprungligen av Mac Jonson:

...Cntr+ R funktionerna ligger väl på Disk?

Ja.

(Och det är Cmd, inte Ctrl)

Ursprungligen av Mac Jonson:

...Och hur installerar man den sen?...

- Ladda ner en installationsfil från App Store. Om det handlar om "mid 2010"-modellen så klarar den att köra 10.12 Sierra.
- Skapa ett USB-minne som man kan starta från. (rekommenderar DiskMaker X för detta)
- Starta och installera från USB-minnet.

Eller så kan man prova Internet Recovery (Alt-Cmd-R), men jag röstar på USB-alternativet.

Senast redigerat 2017-06-27 13:27

Får väl testa att koppla in HD via USB till min MacBook om jag hittar min lilla manick till det ?
I återställnings menyn hittar den bara själva recovery partitionen Macintosh HD finns ej. Känns som hårddisken.
Och förlåt CMD såklart ?
/ simon

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja.

Anslutningarna är standard SATA.

Det finns väl någon begränsning, t.ex. att den inte får vara tjockare än ett visst antal millimeter, men jag tror att typ 99% av alla diskar klarar de kraven.

Och om du ändå ska byta, köp en SSD. Det blir så mycket snabbare.

Ja.

(Och det är Cmd, inte Ctrl)

- Ladda ner en installationsfil från App Store. Om det handlar om "mid 2010"-modellen så klarar den att köra 10.12 Sierra.
- Skapa ett USB-minne som man kan starta från. (rekommenderar DiskMaker X för detta)
- Starta och installera från USB-minnet.

Eller så kan man prova Internet Recovery (Alt-Cmd-R), men jag röstar på USB-alternativet.

Jag sätter mina pengar på att något av följande behöver bytas:
- Hårddisken om det är en mekanisk disk.
- SATA-kabeln.

Jesper ger bra tips ovan.

Hur får jag tag i en installationsfil med el captain tror inte datorn är kompatibel med nyare versioner.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja.

Anslutningarna är standard SATA.

Det finns väl någon begränsning, t.ex. att den inte får vara tjockare än ett visst antal millimeter, men jag tror att typ 99% av alla diskar klarar de kraven.

Och om du ändå ska byta, köp en SSD. Det blir så mycket snabbare.

Ja.

(Och det är Cmd, inte Ctrl)

- Ladda ner en installationsfil från App Store. Om det handlar om "mid 2010"-modellen så klarar den att köra 10.12 Sierra.
- Skapa ett USB-minne som man kan starta från. (rekommenderar DiskMaker X för detta)
- Starta och installera från USB-minnet.

Eller så kan man prova Internet Recovery (Alt-Cmd-R), men jag röstar på USB-alternativet.

Ursprungligen av Mac Jonson:

...tror inte datorn är kompatibel med nyare versioner.

Om det är en "mid 2010" vilket du antydde, så kan den köra Sierra (vilket jag redan har skrivit i ett tidigare inlägg).

Ursprungligen av Mac Jonson:

Hur får jag tag i en installationsfil med el captain...

Om du av någon anledning hellre kör El Capitan, så finns nerladdningslänk här:
https://support.apple.com/sv-se/HT206886

Senast redigerat 2017-06-28 11:12

Om frugan inte har fullt av filmer och musik på datorn är IMHO en 240-256GB SSD en bra avvägning mellan storlek och pris. Man har plats för OSX, alla program, e-post med bilagor, alla textdokument och eböcker man kan tänka sig, samt ett rimligt stort bildbibliotek från telefon/digitalkamera.

Bäst rykte med avseende på prestanda och tillförlitlighet samt med bra pris torde väl vara Samsungs 850 EVO-serie: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218 En Intel är ju inte fel heller: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3053910

Vill du ev spara någon hundring och/eller finner det mer praktiskt att handla i närmsta el-lada, har jag själv inget att klaga på vad gäller Kingstons grå SSD-diskar: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3706562

Var det en sån här skylt som dök upp? I så fall är det Kernel Panic. Kanske att ett RAM-minne fått en stöt så att det inte sitter riktigt rätt?

Tack för tipsen
Nej bakgrunden var vit och sen en grå förbuds symbol i mitten

Ursprungligen av johan_tanying:

Om frugan inte har fullt av filmer och musik på datorn är IMHO en 240-256GB SSD en bra avvägning mellan storlek och pris. Man har plats för OSX, alla program, e-post med bilagor, alla textdokument och eböcker man kan tänka sig, samt ett rimligt stort bildbibliotek från telefon/digitalkamera.

Bäst rykte med avseende på prestanda och tillförlitlighet samt med bra pris torde väl vara Samsungs 850 EVO-serie: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218 En Intel är ju inte fel heller: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3053910

Vill du ev spara någon hundring och/eller finner det mer praktiskt att handla i närmsta el-lada, har jag själv inget att klaga på vad gäller Kingstons grå SSD-diskar: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3706562

Var det en sån här skylt som dök upp? I så fall är det Kernel Panic. Kanske att ett RAM-minne fått en stöt så att det inte sitter riktigt rätt?

Testade disken idag men den dök inte upp i diskvertyget på min dator.
Så kan vi konstatera hårddisken?
/ simon

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I princip omöjligt att svara på med den här informationen.

Om den dessutom varit i backen några gånger så kan det lika gärna vara något på moderkortet som är trasigt.

Det första jag skulle testa är ifall den startar från en annan disk.
- I så fall är det väl troligt att det är den interna disken som krånglar.
- Men om det är samma problem från en annan disk, så är det nog något annat.

En annan sak att testa är att öppna och se om något (t.ex minnen eller någon kabel) sitter löst (efter fall och stötar, tänker jag).

"Förbudsskylten" är förmodligen en s.k. "kernel panic", vilket brukar tyda på någon form av hårdvarufel. (Men kan ju vara så enkelt som ett minne som sitter lite löst)

Berätta gärna mer exakt vilken modell det är. Ju mer exakt information, desto mer exakta svar.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Testade disken idag...
...kan vi konstatera hårddisken?

Förmodligen, ja.

Men berätta gärna lite mer om hur du testade (t.ex hur du kopplade den till din dator).

Kan inget om tester min idé var att se om den dök upp som extern disk på min dator. Tryckte i HD i en så där USB läsare. Kollade i skiverktyg men den dök inte upp där. Hörde att disken började spinna. Men upplys mig gärna hur jag ska göra.
/ simon

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förmodligen, ja.

Men berätta gärna lite mer om hur du testade (t.ex hur du kopplade den till din dator).

Ursprungligen av Mac Jonson:

...Tryckte i HD i en så där USB läsare...

Vad är "en så där USB-läsare"?

Och är du säker på att läsaren fungerar? Prova med annan USB-kabel kanske? I en annan USB-port i datorn?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-28 17:24

och helst med en annan hårddisk så du vet att läsare/kabel/port funkar,

Jag menar en sådan här

http://cdon.se/hem-tradgard/-usb3-0-docka-for...

Jag har ju inte hylla full med HD ha ha...
men kan ju prova en annan usb port dock.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är "en så där USB-läsare"?

Och är du säker på att läsaren fungerar? Prova med annan USB-kabel kanske? I en annan USB-port i datorn?

Hittades en 3,5 tums disk som jag kopplade i
Fick då ett meddela de om att osx inte kände igen skivan och fick alternativet att formatera. Antagligen ntfs från en tid med problem ( läs
Windows). Så jag antar nu att det är disken som behöver bytas ut.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Jag menar en sådan här

http://cdon.se/hem-tradgard/-usb3-0-docka-for...

Jag har ju inte hylla full med HD ha ha...
men kan ju prova en annan usb port dock.

  • Medlem
  • 2017-06-28 23:19
Ursprungligen av Mac Jonson:

Hittades en 3,5 tums disk som jag kopplade i
Fick då ett meddela de om att osx inte kände igen skivan och fick alternativet att formatera. Antagligen ntfs från en tid med problem ( läs
Windows). Så jag antar nu att det är disken som behöver bytas ut.

Hade du någon data av värde på hårddisken?
Har ett ställe att rekommendera som är billiga och duktiga på datarecovery om det skulle behövas.

Körde återställning via internet och det blev sierra. Funkar toppen
Tack för all hjälp ni är bäst
/ jonson

Ursprungligen av Mac Jonson:

Frugans dator har slutat att fungera. Den hittar ingen startmapp. Lyckats köra en disk koll och inget fel hittas. Men man får upp en förbuds skylt efter ett tag. Den har oxå försökt boota från nätet. Den var åkt i backen några gånger. Är disken slut? Några förslag på vad jag ska testa?

Bytte du disken först? Eller chansar du och kör med den gamla? Datorn i sig bör kunna vara fullt användbar länge än, fast om jag var du skulle den framöver innehålla en SSD. När man en gång börjat med SSD är det otänkbart att byta tillbaka till vanlig snurrdisk...

Ursprungligen av johan_tanying:

Bytte du disken först? Eller chansar du och kör med den gamla? Datorn i sig bör kunna vara fullt användbar länge än, fast om jag var du skulle den framöver innehålla en SSD. När man en gång börjat med SSD är det otänkbart att byta tillbaka till vanlig snurrdisk...

För ett par år sdn kraschade 2 st stora (minst 1-2 tb) LaCie externa diskar för en icke-så-teknisk kompis. Den ena efter den andra i en enda sekvens. Alla innehöll ovärderliga och stora samlingar av foton. Givetvis stor förstämning eftersom det lika givetvis inte fanns backup på dessa data. Av händelsekedjan att döma gick mina misstankar till en defekt transformator som matade diskarna och därmed att "ngt" bränts i diskarna. Konsulterade vännen Google och fann i Kanada en firma, PCB Solution, som sysslade med dataåtervinning. Etablerade kontakt där med en mkt hjälpsam & trevlig person vilken gjorde bedömningen att det kunde mkt väl handla om brända logikkort eftersom diskarna inte ens snurrade. Det fanns 2 möjligheter - antingen att jag själv lödde en liten minnesenhet (ett 8 pin ROM chip som mig då ovetande är unikt för varje disk) på de defekta korten eller lät dom göra det. Det hela verkade väldigt pilligt minst sagt - ett jobb i princip under mikroskop - så jag skickade över korten till dom. För 400:- fick jag jobbet gjort inkl postkostnader. Skruvade dit dom nya korten, diskarna monterade och voilà alla data blev tillgängliga och jag kan tillägga en extremt nöjd kompis.

1
Bevaka tråden