Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud rapporterar först över 50 Gb men nu 1,5 Gb plus massor av filer borta

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Valde att aktivera iCloud på min MBA och fick då veta att jag har över 50 Gb data vilket kräver ett betalabb.
Jag betalade och lät datorn arbeta i fred.
Dagen efter ser jag att jag endast har 1,5 Gb data och att massor av filer inte syns i original finder-mappar eller respektive program längre. Det lustiga är att mapparna fortfarande räknar upp data-storlek, men mapparna är alltså tomma.

Däremot hittar jag på det mesta om jag klickar på "Alla mina filer". När jag klickar på en fil och väljer "visa info" ser jag att de borttappade filerna ligger i en mapp som heter "icloud drive arkiv".

Hur gör jag för att gå till botten med det här?
Hur kan det komma sig att Apple rapporterar att jag behöver ett betalabb först och sedan rapporterar att jag har mycket mindre filer och hur får jag tillbaks mina filer där de ska vara och synas?

Tack på förhand.

Edit:
Alla mina borttappade data ligger i ett icloud drive arkiv, men hur får jag tillbaks dem där de ska vara plus upplagda på icloud? Manuellt kopiera?

Senast redigerat 2017-06-26 22:16
  • Avstängd
  • 2017-06-26 23:07

Du har ju valt att ha dom i iCloud då ska dom ligga i iCloud Drive mappen.

Ursprungligen av Rlafh:

Du har ju valt att ha dom i iCloud då ska dom ligga i iCloud Drive mappen.

Tack för svar!
De ligger dock inte i iCloud drive-mappen.
Det ligger i iCloud drive arkiv-mappen, osynligt för iCloud drive.
Ca 1,5 Gb av nära 50 Gb filer ligger i Icloud drive-mappen, XX Tb ligger i iCloud drive arkiv.

  • Avstängd
  • 2017-06-27 09:29

Vad är "iCloud drive arkiv mappen" för något?

I en tråd om lagring är det bra att använda korrekta enheter.

Gb = gigabit.
GB = gigabyte.

Ursprungligen av Rlafh:

Vad är "iCloud drive arkiv mappen" för något?

Ja det kan man fråga sig vad den ska vara bra till, det är nog lite det som min frågeställning går ut på, men kanske främst varför iCloud beter sig på det viset och hur man kan backa så alla filer hamnar där jag en gång la dem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I en tråd om lagring är det bra att använda korrekta enheter.

Gb = gigabit.
GB = gigabyte.

Hoppsan, en klassiker. Kan inte lova att det inte händer igen.

  • Avstängd
  • 2017-06-27 12:38

När man aktiverar iCloud skrivbord och Dokument så flyttas filerna från sin vanliga platser i Finder till helt nya mappar och dom synkas upp till iCloud.
Att du har en iCloud arkiv mapp tyder på att du har slagit av funktionen för då uppstår denna mapp.
Där har du förklaringen också att nu behöver du inte utrymmet i iCloud eftersom du har stängt av funktionen.

Filerna som ligger i iCloud arkiv mappen är bara att flytta dit du vill ha dom.

Ursprungligen av Rlafh:

När man aktiverar iCloud skrivbord och Dokument så flyttas filerna från sin vanliga platser i Finder till helt nya mappar och dom synkas upp till iCloud.
Att du har en iCloud arkiv mapp tyder på att du har slagit av funktionen för då uppstår denna mapp.
Där har du förklaringen också att nu behöver du inte utrymmet i iCloud eftersom du har stängt av funktionen.

Filerna som ligger i iCloud arkiv mappen är bara att flytta dit du vill ha dom.

Stort tack för klargörandet.

Att filerna flyttas till iCloud har jag koll på, dock inte att de kan flyttas till ett arkiv om iCloud blir avslaget. Minns dock inte att jag slagit av och på tjänsten tre gånger under tiden för uppladdning.

Känns tryggt att jag enkelt kan flytta tillbaka filerna till ursprunglig plats.

  • Avstängd
  • 2017-06-27 22:51
Ursprungligen av kenta777:

Minns dock inte att jag slagit av och på tjänsten tre gånger under tiden för uppladdning.

Hur vet du att du INTE slagit av tjänsten tre gånger ?

Ursprungligen av Rlafh:

Hur vet du att du INTE slagit av tjänsten tre gånger ?

- Eller hur!
Matrix-känslan infinner sig

  • Avstängd
  • 2017-06-28 10:40
Ursprungligen av kenta777:

- Eller hur!
Matrix-känslan infinner sig

Ja när jag läser dina kryptiska inlägg ?

Ursprungligen av Rlafh:

Ja när jag läser dina kryptiska inlägg ?

Såpass. Återkoppla gärna förbättringspotential.
Det brukar vara lite svårare att göra sig förstådd i detta fora än andra så jag tar gärna emot påpekanden om vad jag kunde förbättrat i min kommunikation.

1
Bevaka tråden