Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återskapa macOS

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Jag har ett problem!
Datorn är en macbook air, typ 2013.
OS Mountainlion

I tjänsten " Hitta min Iphone" så har jag lyckats fjärr-radera min Mac.

När jag startade Macen efter detta så ville den ha en 4siffrig kod vilken jag skrev in, efter det kommer jag till menyn för OS Mac verktygsprogram typ recoveryläge.
Jag försöker återskapa med Time machine, vilket inte går för den hittar inga skivor.
Jag går in i "Skivverktyg och kollar statusen på diskarna, inget fel påträffas.
Eftersom jag inte har så mycket filer på datorn bestämmer jag mig för att ominstallera OS, det gå inte då valda skivan(finns bara en) måste Aktivera journalisering.

Jag aktiverar det i skivverkygsmenyn och då går det att starta ominstallationen.
Efter ett par minuter står det att installationen misslyckats och datorn behöver startas om, jag väljer att avsluta installationen och klickar på omstart.

Efter det så kommer jag inte in i den längre apple symbolen på svartskärm är allt som visas, jag försöker köra ett par hårda omstarter med samma resultat, jag kommer bara till samma svarta skärm med applesymbolen.

Vad behöver jag göra??

Senast redigerat 2017-06-24 15:01
  • Avstängd
  • 2017-06-24 14:57

iOS är inte operativsystemet på en dator utan det är macOS eller OS X

Testa detta. https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Ursprungligen av jonte101:

...Datorn är en macbook air, typ 2013. OS Mountainlion...

Håller med om tipset om att ominstallera via recovery (Cmd-R).

Och en nyfiken fråga:
Varför har du aldrig uppgraderat systemet? Varför köra kvar i Mountain Lion? Det har kommit fyra generationer sedan dess.

Senast redigerat 2017-06-25 00:00

Se bild

Se bild2

Det är min första Mac, därför är jag så ovetande
Jag har macOS Sierra, inget annat. Har testat att köra cmd-R och från recoveryläge köra ominstallation. Se ovanstående bild
Installationen körs och i slutet kommer felmeddelande fram. Se andra bilden.

Tack för hjälpen hittils

Ursprungligen av jonte101:

Det är min första Mac, därför är jag så ovetande
Jag har macOS Sierra, inget annat. Har testat att köra cmd-R och från recoveryläge köra ominstallation. Se ovanstående bild
Installationen körs och i slutet kommer felmeddelande fram. Se andra bilden.

Tack för hjälpen hittils

Låter som att du behöver formatera hårddisken. Den säger nog ifrån då MacOS redan är installerat.

Finns det nåt sätt att använda den redan installerade versionen? Och kanske rädda filer som fanns på hårddisken innan jag raderade via hitta min iPhone ?

  • Medlem
  • 2017-06-24 18:39
Ursprungligen av jonte101:

Se bild

Ursprungligen av jonte101:

Se bild2

Du försöker installera Mac OS Sierra på recoverypartitionen. Öppna Skivverktyg via menyn Verktygsprogram i recoveryläget och ta en bild av hur det ser ut där i stället.

Ursprungligen av jonte101:

...Jag har macOS Sierra, inget annat.

Ok, men du skrev Mountain Lion.

Ursprungligen av jonte101:

...Har testat att köra cmd-R och från recoveryläge köra ominstallation...
...installationen körs och i slutet kommer felmeddelande fram...

Och du har försökt att installera recovery-partitionen, och det funkar ju inte. Den är för det första alldeles för liten för att rymma en hel installation.

Synd att felmeddelandet inte kommer tidigare. Det borde inte ens gå att välja den partitionen för installation. Dåligt, Apple.

Ursprungligen av Alix:

Du försöker installera Mac OS Sierra på recoverypartitionen. Öppna Skivverktyg via menyn Verktygsprogram i recoveryläget och ta en bild av hur det ser ut där i stället.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, men du skrev Mountain Lion.

Och du har försökt att installera recovery-partitionen, och det funkar ju inte. Den är för det första alldeles för liten för att rymma en hel installation.

Synd att felmeddelandet inte kommer tidigare. Det borde inte ens gå att välja den partitionen för installation. Dåligt, Apple.

Okej, jag kan inte välja någon annan partition när jag väljer ominstallation.

Kolla bilden från skivverktyget.

  • Medlem
  • 2017-06-25 10:36
Ursprungligen av jonte101:

[bild]

Hur ser det ut om du klickar på knappen Partitionera?

Ursprungligen av jonte101:

Okej, jag kan inte välja någon annan partition när jag väljer ominstallation.

Kolla bilden från skivverktyget.

Då har du nog tyvärr lyckats radera hela den "riktiga" partitionen, och har bara recovery-partitionen kvar.

Bara att börja om med ny partitionering och formatering.

Ursprungligen av Alix:

[bild]

Hur ser det ut om du klickar på knappen Partitionera?

Ser ut så här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-25 10:58

Jag tycker det ser rätt ut, förutom namnet. Det kanske är så att Macen inte vill installera på en partition med det namnet. Ändra det till något annat och försök igen (det namnet kan vara reserverat just för en "räddningspartition").

Senast redigerat 2017-06-25 12:14
  • Medlem
  • 2017-06-25 10:58
Ursprungligen av jonte101:

Ser ut så här.

Då klickar du på plusknappen och gör en partition av resterande utrymme (utöver det streckade området). När detta är klart kan du installera Sierra på den nya partitionen.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det ser rätt ut, förutom namnet. Det kanske är så att Macen inte vill installera på en partition med det namnet. Ändra det till något annat och försök igen (det namnet är reserverat just för en "räddningspartition").

Det är inte namnet som är problemet, utan problemet är att recoverypartitionen är den enda partitionen som finns på hårddisken. TS måste alltså skapa en ny partition som TS kan installera Mac OS Sierra på.

Senast redigerat 2017-06-25 11:24

Tack för alla tips!

Jag lyckades lösa det genom att köra skivverktyg och radera volymen, sedan köra installationsprogrammet. Tappade den info som fanns lokalt på datorn, med nu fungerar den bra igen.

1
Bevaka tråden