Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook (2017) – tredje gången gillt

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den tredje generationen av superlätta datorn Macbook med Retina-skärm får en märkbar prestandaförbättring, och lockar med en mycket välkommen förändring av hårdvaran. Jakob Nilsson har testat.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-06-21 19:49

Är det någon skillnad mellan m3, i5 och i7 förutom frekvenserna?
Intel är ju inte riktigt konsekventa med sin namngivning...

  • Medlem
  • 2017-06-21 20:43

Väldigt välskriven recension. Gillar verkligen ditt sätt att skriva, Jakob. Bra formuleringar med väl valda ord. Snygga bilder också. Min beslutångest gällande vilken maskin jag ska gå för lättade dock inte. Tyvärr. Stycket där du tar upp fördelarna med tangentbordet och sättet att redigera på en Macbook och i MacOS talar dock för en Mac, då jag skriver mycket. Frågan är bara vilken Mac.

Häpnadsväckande prestanda Ipad Pro ger prov på, för övrigt. Kan dock inte sticka under stolen med att det är lite surt att se att Ipad Pro har så pass mycket mer kräm under huven. Inte annat än att man undrar hur dessa chip skulle fungera i en framtida Macbook.

Skulle du ha något emot att agera köprådgivare utefter mina behov? Har dessutom några frågor om hårdvaran och hur den är att använda.

Senast redigerat 2017-06-21 21:09
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-06-21 23:10

Vad är anledningen till dom hutlösa prisökningarna på den svenska marknaden? Helt sannslöst att dom bara ökar priset med 1000 kr från ingenstans.

Ursprungligen av ipodfan:

Vad är anledningen till dom hutlösa prisökningarna på den svenska marknaden? Helt sannslöst att dom bara ökar priset med 1000 kr från ingenstans.

Prisförändringar beror ofta på att de justerar mot dollarkursen. Men någon förklaring bjuder de inte på.

Ursprungligen av Json_81:

Är det någon skillnad mellan m3, i5 och i7 förutom frekvenserna?
Intel är ju inte riktigt konsekventa med sin namngivning...

m-processorerna är framtagna för att sitta i mobila enheter och erbjuda mycket batteritid medan användare surfar, redigerar dokument och dylika enklare uppgifter.

i-processorerna är mer generella kan man väl säga. Jag hör i5:an bli beskriven som en processor som gör det mesta rätt bra, men utan att vara bäst. i7:an ger mera kraft men kostar också mer.

Tillägg: pratat lite mer med kollegorna på Sweclockers nu. Det ska bara vara klockfrekvenserna som skiljer här. Av någon anledning har Intel valt att kalla m5/m7 för i5/i7.

Senast redigerat 2017-06-22 10:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 11:17

Ett stort problem med Apple idag och framför allt Macen är att de trissar upp priset. Som fan.

MacBook Air från release och fyra generationer senare:
$1800 > $1800 > $1500 > $999

Detta tror jag är en stor anledning Apple blivit populära och varför MacBook Air lever kvar. Idag är Apples "bra" datorer inte dyra - de är orimligt överprissatta.

I takt med att användare måste köpa RAM och disk till 2-3X off-the-shelf priser blir saker ännu värre.

Jag tror heller inte MacBooken primärt slåss mot iPad. Apple vill se det så men jag tror snarare den slåss mot MacBook Air, MacBook Pro och PC-laptops.

MacBook borde vara en $799-1199 laptop med 10h+ batteritid, godkänd mängd RAM och SSD samt 2st TB3 portar. Då skulle den vara en konkurrenskraftig maskin.

Ursprungligen av rKID:

Väldigt välskriven recension. Gillar verkligen ditt sätt att skriva, Jakob. Bra formuleringar med väl valda ord. Snygga bilder också. Min beslutångest gällande vilken maskin jag ska gå för lättade dock inte. Tyvärr. Stycket där du tar upp fördelarna med tangentbordet och sättet att redigera på en Macbook och i MacOS talar dock för en Mac, då jag skriver mycket. Frågan är bara vilken Mac.

Häpnadsväckande prestanda Ipad Pro ger prov på, för övrigt. Kan dock inte sticka under stolen med att det är lite surt att se att Ipad Pro har så pass mycket mer kräm under huven. Inte annat än att man undrar hur dessa chip skulle fungera i en framtida Macbook.

Skulle du ha något emot att agera köprådgivare utefter mina behov? Har dessutom några frågor om hårdvaran och hur den är att använda.

Tack så mycket! Själv köpte jag ju precis en Ipad Pro 10,5" så nu kan jag verkligen jämföra Macbook och Ipad under hösten och se vilken maskin jag använder mest!

Absolut, skriv PM bara eller här i diskussionstården så jag försöka ge råd!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-06-22 13:01
Ursprungligen av rKID:

Häpnadsväckande prestanda Ipad Pro ger prov på, för övrigt. Kan dock inte sticka under stolen med att det är lite surt att se att Ipad Pro har så pass mycket mer kräm under huven. Inte annat än att man undrar hur dessa chip skulle fungera i en framtida Macbook.

Ja, Microsoft kommer väl att prova Windows på ARM igen, det kan ju tänkas att Mac kan gå den vägen också.

Det här med m3, i5, tvåkärniga core i7, det är svårt att jämföra mobilmodellerna mot desktopmodellerna.
Jag vet att min desktop Core i7 870 från 2009 är bra mycket segare än nya Core i3 på det mesta (vissa multitrådade program undantagna), den får stryk även av Ipad Pro i enkelttrådade program - men är aningen bättre på multitrådade.

Lite tillspetsat har senaste Ipad Pro alltså ungefär samma CPU-prestanda som en 2500kr-processor från 2009, dvs, det är en bit kvar till dagens processorer trots allt - för jag tror inte Apple gör sig omaket att köra på "Iphoneprocessor" i en macbook innan den kan ge prestanda som ingen kan klaga på.

Men, grymt imponerande av Apple oavsett, Ipad Pro har mer kraft än man använda nästan...

På desktop har i3 bara 2 kärnor, men hyperthreading. i5 är 4 kärnor numera, utan hyperthreading. i7 har 4 kärnor (oftast) och hyperthreading. Jag tror däremot att all macbookar har hyperthreading, men det är svårt att se från apples specifikationer tycker jag. 99mac får gärna göra en större genomgång. En core i5 i 15" Macbook Pro är dessutom oftast bättre än en Core i7 i 13" Macbook Pro, det hela är ganska rörigt ibland.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-06-22 13:43
Ursprungligen av Ida Blix:

m-processorerna är framtagna för att sitta i mobila enheter och erbjuda mycket batteritid medan användare surfar, redigerar dokument och dylika enklare uppgifter.

i-processorerna är mer generella kan man väl säga. Jag hör i5:an bli beskriven som en processor som gör det mesta rätt bra, men utan att vara bäst. i7:an ger mera kraft men kostar också mer.

Tillägg: pratat lite mer med kollegorna på Sweclockers nu. Det ska bara vara klockfrekvenserna som skiljer här. Av någon anledning har Intel valt att kalla m5/m7 för i5/i7.

Ursprungligen av m204:

Ja, Microsoft kommer väl att prova Windows på ARM igen, det kan ju tänkas att Mac kan gå den vägen också.

Det här med m3, i5, tvåkärniga core i7, det är svårt att jämföra mobilmodellerna mot desktopmodellerna.
Jag vet att min desktop Core i7 870 från 2009 är bra mycket segare än nya Core i3 på det mesta (vissa multitrådade program undantagna), den får stryk även av Ipad Pro i enkelttrådade program - men är aningen bättre på multitrådade.

Lite tillspetsat har senaste Ipad Pro alltså ungefär samma CPU-prestanda som en 2500kr-processor från 2009, dvs, det är en bit kvar till dagens processorer trots allt - för jag tror inte Apple gör sig omaket att köra på "Iphoneprocessor" i en macbook innan den kan ge prestanda som ingen kan klaga på.

Men, grymt imponerande av Apple oavsett, Ipad Pro har mer kraft än man använda nästan...

På desktop har i3 bara 2 kärnor, men hyperthreading. i5 är 4 kärnor numera, utan hyperthreading. i7 har 4 kärnor (oftast) och hyperthreading. Jag tror däremot att all macbookar har hyperthreading, men det är svårt att se från apples specifikationer tycker jag. 99mac får gärna göra en större genomgång. En core i5 i 15" Macbook Pro är dessutom oftast bättre än en Core i7 i 13" Macbook Pro, det hela är ganska rörigt ibland.

Precis, stationärt är det enkelt att följa namngivningen, mobilt är mycket lurigare.

Fast nu skulle de ju (eller har?) släppa en stationär i5'a med HT.

Ursprungligen av Json_81:

Precis, stationärt är det enkelt att följa namngivningen, mobilt är mycket lurigare.

Fast nu skulle de ju (eller har?) släppa en stationär i5'a med HT.

Om de släpper stationära i5 med ht igen ( gamla 600 serien) så kommer de troligtvis göra så core i7 blir 6-8 kärnor över det blir det core i som de precis släppt. Och kommer det i5or med 4 kärnor och ht kanske i3 blir 4 kärnor utan ht och pentium får 2 kärnor och ht som de redan släppt.

  • Medlem
  • 2017-06-22 14:37
Ursprungligen av jakobnilsson:

Tack så mycket! Själv köpte jag ju precis en Ipad Pro 10,5" så nu kan jag verkligen jämföra Macbook och Ipad under hösten och se vilken maskin jag använder mest!

Absolut, skriv PM bara eller här i diskussionstården så jag försöka ge råd!

Den jämförelsen ser man ju fram emot.

Grymt! Du har PM.

Vet man något kring om Apple nu mer också sätter in senaste versionen av tangentbordet i MacBook (Retina, 12-inch, Early 2016) när det utförs byten på grund av att en eller flera tangenter slutat fungera?

Det verkar ju inte vara ändrade mått, så det borde ju fungera att göra så. Och vara mer framtidssäkrat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-06-23 12:50

Tack för intressant test Jakob Macbook 2017 triggar mitt köpbegär rejält den är så smooth och med det nya keyboardet satte Apple pricken över i: et (äpplet). Man får betala för smidigheten helt klart men rackarns vad dyrt det blir när man väljer till lite processor och 16 ram. Vi pratar 20 -23 lakan plus. Jag får sätta mig ner en kort stund och andas lol.

Får väl införskaffa en begagnad iPad Air 2 vid sidan om man köper nya macbook 12 an för man är ju så nyfiken på nya iOS 11 . Apple A8X processor borde väl rulla på okey på gamla Air plattan ? iPad Air 2 är faktiskt riktigt prisvärda nu på begagnat marknaden.

  • Medlem
  • 2017-06-23 16:42

När kan Apples tänkas kunna bygga in stöd för Thunderbolt 3? Är det nästa generation i och med Cannonlake?

Ursprungligen av rKID:

När kan Apples tänkas kunna bygga in stöd för Thunderbolt 3? Är det nästa generation i och med Cannonlake?

Risken är väl att det aldrig kommer till Macbook. Det måste vara några viktiga skillnader kvar mot Pro-modellerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-23 19:24
Ursprungligen av rKID:

När kan Apples tänkas kunna bygga in stöd för Thunderbolt 3? Är det nästa generation i och med Cannonlake?

Man kan alltid hoppas Apple tar sitt förnuft till fånga och löser det. Jag misstänker TB3 är en krångligare uppgradering rent tekniskt än att bara byta en kontakt och därmed har det inte gjorts vid en refresh.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-28 22:55

Processorskillnader MB / MBP?

Ska köpa och väljer mellan maxad Macbook och Macbook pro.

Hanterar mkt foton i "Bilder" men videoredigering endast c:a 2 h/ månad (Final Cut).

Tangentbord och SSD ska numera vara samma vad jag förstått.
Ram 16GB i båda men något snabbare i MBP.
Grafikkort: Intel HD Graphics 615 resp. Intel Iris Plus Graphics 640/650

Men:
Tittar man på processorn verkar det inte vara någon större prestandaskillnad mellan MB och MBP eller?

MB i7: turbo boost: 3,6 GHz, 4 MB L3 cache
MBP i7: turbo boost: 4,0 GHz, 64 MB edram(?)

  • Medlem
  • 2017-06-29 06:35
Ursprungligen av RobertK:

Processorskillnader MB / MBP?

Ska köpa och väljer mellan maxad Macbook och Macbook pro.

Hanterar mkt foton i "Bilder" men videoredigering endast c:a 2 h/ månad (Final Cut).

Tangentbord och SSD ska numera vara samma vad jag förstått.
Ram 16GB i båda men något snabbare i MBP.
Grafikkort: Intel HD Graphics 615 resp. Intel Iris Plus Graphics 640/650

Men:
Tittar man på processorn verkar det inte vara någon större prestandaskillnad mellan MB och MBP eller?

MB i7: turbo boost: 3,6 GHz, 4 MB L3 cache
MBP i7: turbo boost: 4,0 GHz, 64 MB edram(?)

Du får komma ihåg att Macbook inte har någon fläkt och därmed inte kommer kunna hålla uppe sin boost på samma sätt som Macbook Pro.

1
Bevaka tråden