Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En skatt som inte baseras på om produkten innehåller dessa skadliga ämnen känns korkat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-06 09:14

Nej nej nej! Wikipedia är ingen källa, lika lite som "bok", "tidning" eller "en vetenskaplig studie" går att ange som källa.

Häromdagen fick min sambo höra "enligt google". Hon höll på att gå i taket.

Det här är skrämmande, vanligt folk och journalister som inte kan särskilja på det digitala biblioteken och dess enskilda verk.

När oansenliga, men för objektet livsviktiga, plastdetaljer pajar ????...

En pytteliten plastflärp på tv-lurarnas vadderade yttre del(vet inte hur jag ska beskriva det men den är löstagbar o batteriet sitter under)på höger lur har gått av o nu sitter den inte kvar. Till råga på allt är höger o vänster inte interchangeable om man säger...samt att jag bara hör på höger öra...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-07-11 22:09
Ursprungligen av Mymac4ever:

När oansenliga, men för objektet livsviktiga, plastdetaljer pajar ????...

En pytteliten plastflärp på tv-lurarnas vadderade yttre del(vet inte hur jag ska beskriva det men den är löstagbar o batteriet sitter under)på höger lur har gått av o nu sitter den inte kvar. Till råga på allt är höger o vänster inte interchangeable om man säger...samt att jag bara hör på höger öra...

Väsentliga detaljer som går sönder är ett gissel.

Jag har en gräsklippare/trädgårdstraktor som står helt oanvändbar pga en liten pigg/upphöjning som gått av från en sketen bricka, vilket resulterar i att åbäket inte längre går att styra. Reservdelen finns inte att köpa. Nåväl, jag hade nytta av maskinen i fyra-fem år iallafall. Utslaget i kr per gång jag klippt gräsmattan.. så handlar det väl om att varje klippning kostat runt 200 kr.

Ursprungligen av filuren:

Väsentliga detaljer som går sönder är ett gissel.

Jag har en gräsklippare/trädgårdstraktor som står helt oanvändbar pga en liten pigg/upphöjning som gått av från en sketen bricka, vilket resulterar i att åbäket inte längre går att styra. Reservdelen finns inte att köpa. Nåväl, jag hade nytta av maskinen i fyra-fem år iallafall. Utslaget i kr per gång jag klippt gräsmattan.. så handlar det väl om att varje klippning kostat runt 200 kr.

Knalla in hos närmaste mekanisk verkstad eller annat ställe där man har en svets. Ta med en påse wienerbröd så är saken löst på en kvart.

Skall ni gräva bajsgrop för att skita i skogen. Gräven icke där jordgetingar bo.....

Ursprungligen av Sixten:

Skall ni gräva bajsgrop för att skita i skogen. Gräven icke där jordgetingar bo.....

Bilder, annars har det inte hänt.

Jag har sökt till komvux för höstterminen. Kollade att mina gymnasiebetyg fanns i systemet innan jag gjorde klart ansökan och allt såg ut att finnas. Timmar senare kommer ett mejl. "Gymnasiebetyg saknas." Vems betyg har jag då sett på mitt studerandekonto? Det finns inte heller något sätt att ladda upp betygen direkt, utan de måste mejlas in och läggas in manuellt av komvux!

Varför göra det lätt för sig...

Min MBP 17 Early 2011 har börjat uppvisa de grafikproblem som så många andra har haft....
Ska ta den till en AASP i början på nästa vecka, men har inga stora förhoppningar, trots att denna maskin har varit förskonad från problem.

  • Medlem
  • 2017-07-16 22:08
Ursprungligen av suddgummi:

Min MBP 17 Early 2011 har börjat uppvisa de grafikproblem som så många andra har haft....
Ska ta den till en AASP i början på nästa vecka, men har inga stora förhoppningar, trots att denna maskin har varit förskonad från problem.

Trist! AASP ASAP alltså.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-07-16 22:08
Ursprungligen av suddgummi:

Min MBP 17 Early 2011 har börjat uppvisa de grafikproblem som så många andra har haft....
Ska ta den till en AASP i början på nästa vecka, men har inga stora förhoppningar, trots att denna maskin har varit förskonad från problem.

Det förlängda reparationsprogrammet för den modellen slutade gälla siste december 2016.

Ursprungligen av Dalle:

Trist! AASP ASAP alltså.

Ja. Auto correct slår till..

Ursprungligen av Mija:

Det förlängda reparationsprogrammet för den modellen slutade gälla siste december 2016.

Ja, jag vet det, men jag ska ändå prova. The ombudsman är en stor grej här... Annars får jag väl försöka baka den i ugnen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-07-22 21:59
Ursprungligen av pmarriott:

Knalla in hos närmaste mekanisk verkstad eller annat ställe där man har en svets. Ta med en påse wienerbröd så är saken löst på en kvart.

Måhända gör jag så. Tack för tipset.

Dock kvarstår mitt hat mot destruktion/nedbrytning av väsentliga detaljer.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-16 08:28

Behövde rulla tillbaka en dag på några filer och upptäcker att TM disken inte ens ansluter korrekt till datorn. Inga backuper sedan januari och det utan att jag fått något meddelande! Jag har en till TM disk som jag brukar koppla in mindre frekvent, men den hade jag inte tillgång till för tillfället. Skivverktyget verkade kunna fixa min standard TM-disk, men det är nog dag att fundera på en ny.

Det löste sig ändå med det jag behövde rulla tillbaka på, men är sjukt irriterande att jag inte fått notis, eller kanske missat den för att jag kör med två diskar...

  • Medlem
  • 2017-09-03 23:12

Ångrar att jag uppgraderade till Trim Enabler 4. Pengar i sjön. Den kan inte stänga av sleepimage, den kan inte bänkmäta intern HDD och den kan inte utföra SMART-status på extern skiva (som var en ny funktion). Forumet svarar inte, alternativt "ska titta på det...". Onödigt blingbling, inser jag nu, men då det begav sig hade man inte så många alternativ. Avinstallerade alltihop i stället och kör nu trimforce i stället och smartmontools via Terminalen. Ska väl kolla på fler Terminalalternativ, kanske.

Senast redigerat 2017-09-04 13:56

Jag kommer ut, glad och positiv, för att slänga mig upp på cykeln för en långtur. Vad hittar jag? De "snälla" kriminella små sattygen har under natten skruvat bort framdelen och tagit resten. De fick tydligen inte bort låset, så istället skruvade de bort hjulen och styret och lämnade hela den del som inte gick att ta med sig.

Cykeln är förstås 2,5 år gammal och gick lös på totalt ungefär 10 000 kr. Försäkringsvärdet är relativt lågt nu.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-04 13:09
Ursprungligen av andas:

Behövde rulla tillbaka en dag på några filer och upptäcker att TM disken inte ens ansluter korrekt till datorn. Inga backuper sedan januari och det utan att jag fått något meddelande! Jag har en till TM disk som jag brukar koppla in mindre frekvent, men den hade jag inte tillgång till för tillfället. Skivverktyget verkade kunna fixa min standard TM-disk, men det är nog dag att fundera på en ny.

Det löste sig ändå med det jag behövde rulla tillbaka på, men är sjukt irriterande att jag inte fått notis, eller kanske missat den för att jag kör med två diskar...

Surt. Ännu ett argument till att TM inte är något att lita på.

Direkt när det går fel med TM kommer det upp en varningsikon i menyraden.

  • Medlem
  • 2017-09-04 13:59
Ursprungligen av reboot81:

Surt. Ännu ett argument till att TM inte är något att lita på.

Detta fick mig att i skrivande stund återgå till Carbon Copy Cloner och dessutom uppgradera till version 5 som stöder kommande APFS. Time machine ser så smidigt och enkelt ut, nästan för bra för att vara sant. Och verkar det vara för bra för att vara sant så...

  • Medlem
  • 2017-09-10 18:37

Hasse Alfredsson är död. Jag blev väl inte direkt sur men rätt ledsen

  • Medlem
  • 2017-09-10 18:52

”Log och dog”. /Hans Alfredssons humoristiska epitafium. Vila i frid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-10 20:25

RIP herr Alfredsson . Tack för all glädje under åren.

  • Medlem
  • 2017-09-11 17:15

Tiden är över. Efter 13 år som medlem är det tid att hitta en annan sida att besöka. En sida som skriver om Apple och inte om wifi-anslutna lampor och smarta kaffebryggare!

Sur? Nej, mer bedrövad över den utveckling som sajten har tagit de senaste åren. Idag är sajten rent av Apple-fientlig. Jag hoppas innerligt att någon har drivet och orken att starta ett supporterforum som handlar om Apple. Ett rent forum utan en massa "nyheter" som är tre dagar gamla vid publiceringstillfället.

Tack för dessa år, hej!

Ursprungligen av Dalle:

Tiden är över. Efter 13 år som medlem är det tid att hitta en annan sida att besöka. En sida som skriver om Apple och inte om wifi-anslutna lampor och smarta kaffebryggare!

Sur? Nej, mer bedrövad över den utveckling som sajten har tagit de senaste åren. Idag är sajten rent av Apple-fientlig. Jag hoppas innerligt att någon har drivet och orken att starta ett supporterforum som handlar om Apple. Ett rent forum utan en massa "nyheter" som är tre dagar gamla vid publiceringstillfället.

Tack för dessa år, hej!

Verkligen tråkigt att höra Dalle! Du är en riktig profil på forumet, och det känns himla trist att du inte känner dig hemma här längre.

Vi vill absolut göra 99 till en riktigt bra mötesplats för Apple-entusiaster, mer än den är idag faktiskt. Det är dock inte de enda vi vill ska ha utbyte av 99. Det är en process givetvis, men en resa värd att göra tycker vi. Håller tummarna för att du tittar förbi då och då och ser hur vi utvecklas.

En nyfiken fråga bara, på vilket sätt tycker du vi är
Apple-fientliga? Är det något särskilt du tänker på?

/ Jakob

Jag måste nog köpa en ny androidplatta :-(

Jag måste nog köpa en ny Androidplatta! Jag råkade installera en app som heter Eva... Det går inte att radera plattan så att jag kan börja om. Jag kommer inte till några "normala Ikoner" Det går inte att ha allt på en Ipad. Total commander finns inte för Ipad. Jag kan inte heller läsa vanliga USB-minnen på Ipad. Det kan jag med android för jag har en OTG-adapter.
/Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-17 10:52
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag måste nog köpa en ny Androidplatta! Jag råkade installera en app som heter Eva... Det går inte att radera plattan så att jag kan börja om. Jag kommer inte till några "normala Ikoner" Det går inte att ha allt på en Ipad. Total commander finns inte för Ipad. Jag kan inte heller läsa vanliga USB-minnen på Ipad. Det kan jag med android för jag har en OTG-adapter.
/Maria

Nej du måste inte köpa en ny Androidplatta. Ta klivet till en enklare och mer produktiv värld med iPad. Utan USB-minnen. Med oöverträffade tillgänglighetsfunktioner.

Ursprungligen av reboot81:

Nej du måste inte köpa en ny Androidplatta. Ta klivet till en enklare och mer produktiv värld med iPad. Utan USB-minnen. Med oöverträffade tillgänglighetsfunktioner.

Jag har en ipad redan. En ipad pro. Jag vill inte sitta så mycket vid datorn det är därför jag vill kunna använda USB-minnen till Androidplatta. Något som jag saknar i Ipad är en bra app för att förstora det som finns på skärmen. Det blir inte så bra att zooma texten i helskärmsläge. Att använda en liten ruta som finns som alternativ om man inte har hittat någon app är inte så bra. Man måste dra omkring denna förstoringsruta
/Maria

  • Medlem
  • 2017-09-17 11:37
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har en ipad redan. En ipad pro. Jag vill inte sitta så mycket vid datorn det är därför jag vill kunna använda USB-minnen till Androidplatta. Något som jag saknar i Ipad är en bra app för att förstora det som finns på skärmen. Det blir inte så bra att zooma texten i helskärmsläge. Att använda en liten ruta som finns som alternativ om man inte har hittat någon app är inte så bra. Man måste dra omkring denna förstoringsruta
/Maria

Allmänt -> Hjälpmedel -> Zooma -> Zoomområde.

Välj "Zoom i helskärm" så slipper du förstoringsrutan.

Edit: Det här nog det du menar med "zooma texten i helskärmsläge" och som du inte gillar. Men det kan ju vara bra för någon annan att veta

Ursprungligen av Ljung:

Allmänt -> Hjälpmedel -> Zooma -> Zoomområde.

Välj "Zoom i helskärm" så slipper du förstoringsrutan.

Edit: Det här nog det du menar med "zooma texten i helskärmsläge" och som du inte gillar. Men det kan ju vara bra för någon annan att veta

Allt blir jättestort och man måste dra omkring hela innehållet på skärmen. Det passar inte mej.
/Maria

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-17 18:57

...för att så få appar har stöd för större text. Inte ens kameran stödjer större text!

Bevaka tråden