Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rensar ni och kopierar ni era (live)bilder mellan iPhone och Mac?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Sedan Live-Photos kom till iPhone har jag haft problem med säkerhetskopiering mellan iPhone och Mac.
Jag brukar importera alla mina bilder från iPhonen till Macen för att göra urval, rensa, redigera etc i Bilder på Mac. Fungerar bra.
För att sedan få över alla de förändringar jag gjort i mitt bibliotek till min iPhone använder jag mig av iTunes och väljer vad som ska kopieras till min iPhone. När detta är gjort brukar det uppstå dubbletter av mina bilder på min iPhone och därför brukar jag tömma kamerarullen för att bara det som är fixat och kommer från min Mac ska finnas i telefonen. Brukar vara en bra rutin att göra någon gång per år för mig.
Men med Live-Photos har detta börjat strula. Gillar ju funktionen och mer levande bilder. Vilket ju fungerar snyggt i iPhone och även i Bilder på Mac. Men när jag för synkar bilderna tillbaka till min iPhone via Mac verkar det som att live-photo funktionen försvinner.
Därför sitter jag just nu med ett snyggt och rensat bildbibliotek på min Mac men kan inte få över det till min iPhone då live-photo egenskaperna försvinner.
Är det någon annan som har samma problematik?
Eller hur synkar ni era live-photos mellan iPhone och Mac?

/ Oscar Fernholm

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-13 08:46

Det gör jag inte. Jag vill hålla isär tagna bilder och redigerade bilder i album som är redo att visas för andra. Jag skapar ett delat album per event, tex Skidresan '17. Då kan jag antingen dela det med familjen som var med, eller så låter jag det vara - jag delar det inte med någon. Fördelen med det första är att syrran kan kommentera, ladda ner bilder. Oavsett om jag väljer att dela med någon så finns nu mina bilder/live photo och filmer* tillgängliga på alla enheter - iPad, valfri dator, AppleTV, osv. Varje album rymmer upp till 5000 bilder och räknas inte på ditt iCloud utrymme.

*Upp till 5min, man kan ladda upp 4k, men visas endast som 720p.

PS. Det är inte säkerhetskopiering du gör ovan utan flytt av filer. mvh Beserwisssern DS.

PS2. Jag använder Lightroom för att hantera mina bilder, och dessa måste jag importera manuellt, med sladd. Vanliga bilder funkar importen trådlöst och automagiskt, men inte för Live Photos. DS2.

1
Bevaka tråden