Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp oss att bygga framtidens 99mac

Tråden skapades och har fått 146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av darkshippo:

Sammanslagning av Sweclockers och 99Mac - > 99Clockers.com. För just nu så kanibaliserar ni på varandras ämnen.

"99 o'clock news" ?

Konstaterar att efter jag skrev mitt huvudsvar i denna tråden har jag märkt att jag i princip aldrig läser nyheterna eller lyssnar på pod'en. Är det en artikel om mac o Apple läser jag den kanske men sånt brukar jag snappa upp ändå. Jag besöker endast forumet o då mest långkörartrådar

Ett tips: byt bildvisningsmetod. Klickar jag på förstoringsglaset idag får jag upp en bild som är mindre än originalet, försöker jag zooma(på iphone), halkar bilden neråt på skärmen. Jäkligt irriterande

Ursprungligen av Mymac4ever:

Ett tips: byt bildvisningsmetod. Klickar jag på förstoringsglaset idag får jag upp en bild som är mindre än originalet, försöker jag zooma(på iphone), halkar bilden neråt på skärmen. Jäkligt irriterande

Håller med - detta är helt klart en sak på listan inför uppdatering av den tekniska plattformen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-05-31 11:11
Ursprungligen av Mymac4ever:

Ett tips: byt bildvisningsmetod. Klickar jag på förstoringsglaset idag får jag upp en bild som är mindre än originalet, försöker jag zooma(på iphone), halkar bilden neråt på skärmen. Jäkligt irriterande

Håller med men det går att lösa tillfälligt. Finns ju alternativet "Öppna i nytt fönster".

Sluta med de knäppa artikelassociationerna som kommer efter varje artikel eller gör dem åtminstone mer logiska.

Exempel: Efter artikeln om iHere kommer tre prisuppgifter till nån film som heter "Sarah's nyckel", detta har inget med artikeln att göra. Ska det vara nån nytta med dessa borde det vara tre priser på iHere istället, annars kan ni lika gärna skrota "funktionen" ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-11 21:41
Ursprungligen av Mymac4ever:

Sluta med de knäppa artikelassociationerna som kommer efter varje artikel eller gör dem åtminstone mer logiska.

Exempel: Efter artikeln om iHere kommer tre prisuppgifter till nån film som heter "Sarah's nyckel", detta har inget med artikeln att göra. Ska det vara nån nytta med dessa borde det vara tre priser på iHere istället, annars kan ni lika gärna skrota "funktionen" ?

Håller till viss del med dig: länka till produkten om den finns. Är det en artikel där koppling till köpbar produkt inte finns – ja där får ni gärna välja något "passande".
Skämt blir tråkiga när de är rutinmässiga. Ungefär som att chefen skulle börja varje ekonomimöte med en Bellman. Roligt om det sker oväntat, krystat om det sker varje månadsskifte.

Ursprungligen av reboot81:

Håller till viss del med dig: länka till produkten om den finns. Är det en artikel där koppling till köpbar produkt inte finns – ja där får ni gärna välja något "passande".
Skämt blir tråkiga när de är rutinmässiga. Ungefär som att chefen skulle börja varje ekonomimöte med en Bellman. Roligt om det sker oväntat, krystat om det sker varje månadsskifte.

Håller med, och vi pratade faktiskt om detta nyligen på redaktionen. I första hand ser vi prisjakt-länkarna som en hjälp till läsarna att jämföra priser på produkterna som artikeln eller testet handlar om. Finns inte dessa försöker vi ge annan relevant produkt, och om inte heller detta finns kan det hända att vi skojar till det. Men "Bellmanhistorierna" ska vara få.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-02-26 22:53

1. Tycker du att det är bra att 99mac breddat sitt fokus, eller önskar du att det kunde handla enbart om Apples ekosystem? Eller kanske bara om Mac?

Tycker inte att det är bra att man breddat sitt fokus, 99Mac var lite heligt för mig, varje morgon gick man in på sidan för att se ifall det fanns något nytt från äpplevärlden, nu är det bara en rörig sörja.

2. Vad tycker du om de olika typerna av material vi publicerar? Vill du se mer (eller mindre) av tester, krönikor, korta nyheter, podd och så vidare?

Lyssnar inte på podden.. Tester, krönikor och nyheter läser jag om det är äpplerelaterat, men detta är något som har försämrats något oerhört sedan man valde att byta inriktning.

3. Om du fick önska något som vi inte har idag, vad skulle det vara?

Nyheter om Apple, ni publicerar knappt några nyheter, för att få läsa något vettigt om Apple måste man vända sig till andra sidor som 9To5Mac, Macworld osv.

4. Om du fick välja bort något, vad skulle det vara?

Allt som inte har med Apple att göra! Sweclokers är duktiga på att publicera det som ni redan publicerar om Android osv, kan vi inte använda 99mac till Apple?

5. Vad är det bästa med 99mac idag, och det sämsta?

Det bästa är att det fortfarande finns människor på forumet som brinner för Apple, det är det som gör att jag besöker sidan.

Det sämsta, namnbytet från 99mac till 99 samt allt som inte har med Apple att göra.

6. Vad tycker du om reklamen som visas på 99mac?

Reklam, va? Försöker nonchalera den..

7. Vad tycker du om diskussionsforumet på 99mac?

Kunde vara lite mer aktivitet.

8. Hur kom det sig att du började besöka 99mac, och är det fortfarande samma saker som gör att du kommer hit?

Började besöka 99mac när jag köpte min första Appleprodukt, iPhone 4, köpte i samma veva en iMac 27’’, 99mac var en spännande plats där man kunde lära sig mer om Apple och deras produkter. På senare tid har jag övergett 99Mac för andra sidor som bara handlar om Apple. Idag så besöker jag inte 99mac för att läsa om Apple, det finns andra sidor som gör det jobbet bättre, besöker sidan mest för att se om det finns något nytt att läsa i Appleforumet.

9. Vad skulle göra 99mac bättre i framtiden?

Mera om Apple, nyheter, guider, tips & tricks osv. Men detta lär ju inte hända, kanske bättre ifall man hade ändrat namnet till 99android? Eller så kanske man borde slås ihop med Swedroid?

10. Vad ska 99mac absolut inte göra?

Inte publicera så mycket som inte har med Apple att göra..

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-04-05 10:28
Ursprungligen av jakobnilsson:

Du behöver inte vara orolig, vi har ingen panik. Självklart ska 99mac gå med vinst, det är ett mål. Men det jag efterfrågar här är inte hur vi ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt, utan vad vi kan göra för att skapa en rolig, intressant och bra plats som folk vill besöka.

Absolut ingen panik.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 10:30
Ursprungligen av Gäddnos:

Absolut ingen panik.

Dryg attityd från en person med 12 inlägg

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-04-05 10:32
Ursprungligen av Innis:

Dryg attityd från en person med 12 inlägg

Jag kanske också har nytt nick precis som du.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 10:35
Ursprungligen av Gäddnos:

Jag kanske också har nytt nick precis som du.

Detta konto har du haft i 9 år med tolv inlägg så pyttsan

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-04-05 10:38
Ursprungligen av Innis:

Detta konto har du haft i 9 år med tolv inlägg så pyttsan

Jag har flera oanvända konton på kö att plocka fram vid behov.

Mija kontot skapades 2007 och det finns äldre konto än så.

Ursprungligen av Gäddnos:

Jag har flera oanvända konton på kö att plocka fram vid behov.

Mija kontot skapades 2007 och det finns äldre konto än så.

Jag undrade var du tog vägen

Apropå de senaste inläggen här...

Ur sajtens trivselregler §10:
"...En fysisk person får inte registrera mer än ett användarkonto och det är inte tillåtet att registrera ett nytt om det gamla blir avstängt..."

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-04-05 10:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ur sajtens trivselregler:
...En fysisk person får inte registrera mer än ett användarkonto och det är inte tillåtet att registrera ett nytt om det gamla blir avstängt...

Ja och det följer ju verkligen alla Men det är väl bara att stänga av mig.

Hittade ett äldre konto som använts från 2003.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 10:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Apropå de senaste inläggen här...

Ur sajtens trivselregler §10:
"...En fysisk person får inte registrera mer än ett användarkonto och det är inte tillåtet att registrera ett nytt om det gamla blir avstängt..."

Jag bytte från han till hon och sen till hen ?

Ursprungligen av Gäddnos:

Ja och det följer ju verkligen alla Men det är väl bara att stänga av mig.

Hittade ett äldre konto som använts från 2003.

Det är ju inget att gnälla om nu, men över tid brukar det vara självkorrigerande eftersom medlemmar som lyckas bli avstängda en gång ofta blir det igen.

Ursprungligen av jakobnilsson:

...brukar det vara självkorrigerande eftersom medlemmar som lyckas bli avstängda en gång ofta blir det igen.

Och när de tillåts komma tillbaka om och om och om igen, så tillåts de också fortsätta bidra till en dålig stämning. För det finns ju anledningar till att de stängs av hela tiden.

Och detta kan vara en liten bidragande faktor till negativ utveckling. Många bäckar små...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 11:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och när de tillåts komma tillbaka om och om och om igen, så tillåts de också fortsätta bidra till en dålig stämning. För det finns ju anledningar till att de stängs av hela tiden.

Och detta kan vara en liten bidragande faktor till negativ utveckling. Många bäckar små...

Gissa mitt tidigare nick? ?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och när de tillåts komma tillbaka om och om och om igen, så tillåts de också fortsätta bidra till en dålig stämning. För det finns ju anledningar till att de stängs av hela tiden.

Och detta kan vara en liten bidragande faktor till negativ utveckling. Många bäckar små...

Det är ju inte så att vi välkomnat dubbelkonton med öppna armar Jesper. Det är sällan uppenbart redan vid registreringen. Dålig stämning har vi verkligen jobbat hårt med att rensa bort under åren. Tycker det har blivit myyyycket bättre sedan jag började. Då var det otrevligt på många håll här i trådarna.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och när de tillåts komma tillbaka om och om och om igen, så tillåts de också fortsätta bidra till en dålig stämning. För det finns ju anledningar till att de stängs av hela tiden.

Och detta kan vara en liten bidragande faktor till negativ utveckling. Många bäckar små...

Nu är det ju i praktiken snudd på omöjligt att hindra folk från att skapa nya konton. Så målet blir väl snarare att ta bort giftiga inlägg, och om det fortsätter ta bort personernas konton. Ett evighetsjobb, såklart.

Ja jag tror absolut att många små bäckar bidrar till stämningen i både negativa och positiva avseenden! Ett forum är summan av det som skrivs, och om en negativ, dassig och rent av fientlig stämning tar fäste så kan vilken mötesplats som helst sänkas. Sen har det nog inte varit den bidragande orsaken till att 99 nu läggs ner – jag tycker själv att stämningen överlag blivit bättre de senaste säg 3 åren.

Ursprungligen av Innis:

Jag bytte från han till hon och sen till hen ?

haha!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-05 11:21
Ursprungligen av jakobnilsson:

. Sen har det nog inte varit den bidragande orsaken till att 99 nu läggs ner – jag tycker själv att stämningen överlag blivit bättre de senaste säg 3 åren.

Ska 99 läggas ner skriver du ?

Ursprungligen av cubeis:

Ska 99 läggas ner skriver du ?

Haha, är du blind?

Ursprungligen av cubeis:

Ska 99 läggas ner skriver du ?

https://www.99.se/artikel/12518-ajoss-och-tac...

Bevaka tråden