Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel släpper Thunderbolt 3 fritt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter flera år av att kräva licenskostnader för Thunderbolt-protokollet ska det bli fritt att använda för alla. Målet är att bredda användningen av protokollet.

Läs hela artikeln här

Bra!
Man kan tycka vad man vill om öppna/stängda standarder, men jag är helt övertygad om att en öppen standard är rätt väg att gå. Man får helt enkelt konkurrera om att ha de bästa produkterna som utnyttjar tekniken istället.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-05-26 16:22

Absolut, håller helt med dig. Att Thunderbolt 3 är sluten och kostar pengar att licensiera har ju inneburit att billigare eller mer priskänsliga produkter har satsat på USB Type-C-portar som endast stöder USB-protokollet. Med licenskostnaden kommer säkerligen fler produkter stöda Thunderbolt 3, inte bara datorer utan externa enheter som backup-lagring, med mera. Visst, TB3 med PCI Express är också mer komplext rent tekniskt så det kommer fortfarande bli så att den inte används i de allra billigaste produkterna som inte har utrymme för den rent tekniskt eller sett till de ekonomiska marginalerna, men detta kommer definitivt gagna teknikmarknaden i stort.

Yes!!!

Thunderbolt är det enda robusta protokollet med enorm bandbredd som vi vanliga dödliga har en chans att använda (alternativen är vidrigt dyra och komplexa fiber-lösningar).
Enda nackdelen är korta sladdar; protokollet klarar inte långa avstånd, men det får man leva med...man anpassar sig.
Inom pro-video så är Thunderbolt numera standard - SDI och Thunderbolt, thats it. Jo, man gör också burkar med USB3 för PC-folket, men dom är få inom denna industri. Snart har alla burkar en kontakt - USB-C - och i den skyfflas både Thunderbolt och USB3 - så AJA, Blackmagic, etc behöver inte tillverka olika burkar.

Ursprungligen av Demiurgen:

Yes!!!

Thunderbolt är det enda robusta protokollet med enorm bandbredd som vi vanliga dödliga har en chans att använda (alternativen är vidrigt dyra och komplexa fiber-lösningar).
Enda nackdelen är korta sladdar; protokollet klarar inte långa avstånd, men det får man leva med...man anpassar sig.
Inom pro-video så är Thunderbolt numera standard - SDI och Thunderbolt, thats it. Jo, man gör också burkar med USB3 för PC-folket, men dom är få inom denna industri. Snart har alla burkar en kontakt - USB-C - och i den skyfflas både Thunderbolt och USB3 - så AJA, Blackmagic, etc behöver inte tillverka olika burkar.

Är PC-folket så 'utanför' ?
Förvånar mig lite eftersom PC-maskiner hårdvaramässigt (processor & grafik) sedan en tid tillbaka är så mycket kraftfullare än Mac. Håller inte själv koll då jag lämnade video området för flera år sedan. Då var det självklart för mig att jobba Apples miljö. Jag får väl också infoga att jag blev lite förvånad, eller kanske inte, av att Intel nu flörtar med MS. Har två HP workstations som har TB, men har inte använt dessa portar eftersom det som jag läst manualen inte är plug-and-play på samma nivå som USB (portarna är inte TB3). Sedan undrar jag lite över nyttan med TB3 på WinPC när MS ändå bestämmer att datorn skall tvångsuppdateras och därmed sätter den ur spel i flera timmar.

Ursprungligen av ArtAudio:

Sedan undrar jag lite över nyttan med TB3 på WinPC när MS ändå bestämmer att datorn skall tvångsuppdateras och därmed sätter den ur spel i flera timmar.

Microsoft bestämmer att den ska tvångsuppdateras om du använder Home-versionen av Windows 10. Det är ett rimligt beslut sett till att de flesta hemanvändare är så sjukt dåliga på att uppdatera, vilket riskerar att skapa små och stora problem. I Windows 10 Pro m.fl så kan man välja att antingen installera men inte uppdatera eller att helt enkelt varken installera eller uppdatera automatiskt, och jag tror faktiskt att de flesta företag kör dessa versioner. Särskilt företag som har skarpa produktioner.

Ursprungligen av sextontio:

Microsoft bestämmer att den ska tvångsuppdateras om du använder Home-versionen av Windows 10. Det är ett rimligt beslut sett till att de flesta hemanvändare är så sjukt dåliga på att uppdatera, vilket riskerar att skapa små och stora problem. I Windows 10 Pro m.fl så kan man välja att antingen installera men inte uppdatera eller att helt enkelt varken installera eller uppdatera automatiskt, och jag tror faktiskt att de flesta företag kör dessa versioner. Särskilt företag som har skarpa produktioner.

OK, så när jag uppgraderade från Windows 8 Pro så gav MicrosSoft mig en Homer. Sjukt hyggligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-29 08:28
Ursprungligen av ArtAudio:

Är PC-folket så 'utanför' ?

De har alltid varit slöa med det som är nytt. De har nästan aldrig vågat ta steget till ny typ av hårdvara. Sony kanske är ett undantag bland pc tillverkarna.

Sedan är de mycket snabba med att skruva upp hastigheten på det befintliga och utnyttja det som finns till max.

Men sen degraderar de gärna också, minns hur det gick med skärmarna. Hade HP laptop med 1920x1200 skärm. Men sen kom HD och det slog ju högt i marknadsföringen så nu är alla skärmarna mindre än på laptopen jag hade för ca 8 år sen.

Ursprungligen av ArtAudio:

OK, så när jag uppgraderade från Windows 8 Pro så gav MicrosSoft mig en Homer. Sjukt hyggligt.

Det kan jag inte avgöra. Kolla om du kommer åt gpedit. Där kan du gå in under Computer Configuration - Administrative Templates - Windows Components - Windows Update och sedan redigera "Configure automatic updates".

1
Bevaka tråden