Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man betalt på Tradera?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Ursprungligen av joakimo:

Sur av att inte har fått varken hårdvara eller pengar tillbaka från en Tradera-auktion. Måste troligtvis lägga onödig tid på polisanmälan!

Jag har funderat på att använda Tradera för att sälja en pryl för 25000:- Är inte Tradera ett auktionsföretag där högstbjudande får prylen. Är dom seriösa eller får man strul när pengarna skall utbetalas och kanske en hög med dålda avgifter som gör att man står där med Svarte Petter i stället. Berätta. Tack.

Ursprungligen av iMacPelle:

Jag har funderat på att använda Tradera för att sälja en pryl för 25000:- Är inte Tradera ett auktionsföretag där högstbjudande får prylen. Är dom seriösa eller får man strul när pengarna skall utbetalas och kanske en hög med dålda avgifter som gör att man står där med Svarte Petter i stället. Berätta. Tack.

Köparen betalar dig direkt (förhoppningsvis) på sätt ni kommer överens om, precis som vilken annan annonssajt som helst.

Tradera

Ursprungligen av keptang:

Köparen betalar dig direkt (förhoppningsvis) på sätt ni kommer överens om, precis som vilken annan annonssajt som helst.

Tack för tipset, men nog tror jag Tradera ser till så de får del av försäljningen. Ingen jobbar gratis.

Ursprungligen av iMacPelle:

Tack för tipset, men nog tror jag Tradera ser till så de får del av försäljningen. Ingen jobbar gratis.

Ja, det står att läsa på deras sida. Du får inte betalt för det du säljer av Tradera.

Tradera

Ursprungligen av keptang:

Ja, det står att läsa på deras sida. Du får inte betalt för det du säljer av Tradera.

Med jämna mellanrum läsa man artiklar om folk som inte förstår sig på reglerna i Tradera. En av alla artiklar var den om killen som auktionerade ut sin Ferrari för 1 krona. I annonsen står det "Ferrari säljes för 1 krona" Eftersom alla vill ha en Ferrari för 1 krona fick han en miljon köpare på nolltid. Jag begriper ju inte hur den som blev ägaren gjorde eftersom 999999 var delägare i bilen. Om först till kvarn gällde då hade han bara fått 1 krona. Hur som helst tjänade killen mer på att sälja/auktionera ut Ferrarin på Tradera än om han hade satt ut en annons på grund av man rycks med i någon sorts masspsykos när prylar auktioneras ut.
Hur det fungerar har jag ingen aning om. Berätta gärna.

@iMacPelle, det du beskriver är ingen auktion, du måste ha missförstått det.

All information du behöver om Tradera finns på deras sida här.
Allmänt om auktioner här från wikipedia.

Det är ju en vanlig klassisk auktion så länge säljaren inte sätter ett "köp nu" pris för då är det först till kvarn som gäller.
Säljaren sätter ett utropspris och då blir det vad det är när tiden som avslutar auktionen har nåtts under förutsättning att
inte säljaren satt ett reservationspris. Om reservationspris satts så blir det ingen affär om inte detta pris uppnåtts.

Tradera tar sedan en procentsats av försäljningspriset i avgift (det finns lista på Tradera) för att ha sammanfört säljare och
köpare. Om varan inte blir såld så kostar det inte säljaren något under förutsättning att säljaren inte har köpt till någon form
av avgiftsbelagda tjänster som kan göra auktionen mera attraktiv eller bli exponerad på ett bättre sätt.

Tradera

Ursprungligen av iMacPelle:

Den här affären var så pass udda så den blev en artikel i någon av dagstidningarna som jag läste. Det som förvånar mig är att inte fler som läser tråden också har läst artikeln. Killen visste vad han gjorde för han fick det han räknat med för Ferrarin.
Det känns som att han körde ett lotteri på en miljon lotter där varje lott kostade 1 krona, men tänker man efter, låter det inte troligt eftersom han hade fått problem om bara helften av lotterna hade blivit sålda som han i så fall hade behövt betala tillbaks om han inte accepterade halva tänkta förstjänsten på Ferrarin. Hur kunde han vara bergsäker på att få en miljon lottköpare? Därför tror jag att Tradera var orsaken till varför det kunde genomföras.

Ursprungligen av iMacPelle:

Den här affären var så pass udda så den blev en artikel i någon av dagstidningarna som jag läste. Det som förvånar mig är att inte fler som läser tråden också har läst artikeln. Killen visste vad han gjorde för han fick det han räknat med för Ferrarin.
Det känns som att han körde ett lotteri på en miljon lotter där varje lott kostade 1 krona, men tänker man efter, låter det inte troligt eftersom han hade fått problem om bara helften av lotterna hade blivit sålda som han i så fall hade behövt betala tillbaks om han inte accepterade halva tänkta förstjänsten på Ferrarin. Hur kunde han vara bergsäker på att få en miljon lottköpare? Därför tror jag att Tradera var orsaken till varför det kunde genomföras.

Nej.
Det var en helt vanlig Tradera-auktion med utropspris 1kr, bilen såldes inte då den inte uppnådde reservationspriset som säljaren angett. Högsta budet hamnade på 300800kr.

Tradera

Ursprungligen av keptang:

Nej.
Det var en helt vanlig Tradera-auktion med utropspris 1kr, bilen såldes inte då den inte uppnådde reservationspriset som säljaren angett. Högsta budet hamnade på 300800kr.

OK. Ditt svar visar på att det finns flera affärer med Ferrari med utropspris för 1 krona. Varför inte, Tradera gör flera hundra kanske tusen auktioner varje år. Det brukar smitta av sig och tycks vara Traderas grej. För den Ferrarin jag tänker på såldes för1miljon.

Ursprungligen av iMacPelle:

OK. Ditt svar visar på att det finns flera affärer med Ferrari med utropspris för 1 krona. Varför inte, Tradera gör flera hundra kanske tusen auktioner varje år. Det brukar smitta av sig och tycks vara Traderas grej. För den Ferrarin jag tänker på såldes för1miljon.

Har du 1 krona i utropspris så höjs priset för varje budgivare, det går inte och ha 1 miljon budgivare med vars 1 krona i bud.
Där har du nog missförstått Traderas upplägg om du tror det ligger till på det viset.

Att kritisera (eller åtminstone ifrågasätta) Tradera enbart baserat på någon påstådd artikel som du säger att du har läst, känns väl inte så seriöst. Presentera en källa, så att vi kan se hur affären faktiskt gick till. Annars känns hela tråden ganska meningslös.

Tradera

Ursprungligen av RolexJocke:

Har du 1 krona i utropspris så höjs priset för varje budgivare, det går inte och ha 1 miljon budgivare med vars 1 krona i bud.
Där har du nog missförstått Traderas upplägg om du tror det ligger till på det viset.

OK då missförstår jag saken, men det är faktiskt vilseledande att skriva 1 Krona. Det borde stått högstbjudande.

Ursprungligen av iMacPelle:

OK då missförstår jag saken, men det är faktiskt vilseledande att skriva 1 Krona. Det borde stått högstbjudande.

En auktion är alltid högstbjudande. Det ligger ju liksom i ordets betydelse. (Sen finns det ju "Köp nu" och liknande varianter på olika auktionssajter, men det är också ganska självförklarande vad det innebär. Och annars har nog sajten Hjälp- eller Support-sidor som förklarar begreppen)

Och utropspris är utropspris. Det är där man startar budgivningen.

Och oavsett om det är högstbjudande eller "Köp nu", så betalar du ju inget förrän du har fått besked att affären blir av och att det är du som är köparen.

Ursprungligen av iMacPelle:

...Tradera gör flera hundra kanske tusen auktioner varje år...

Tradera är lite större än så. Du får nog lägga på ett par nollor på de siffrorna.

Senast redigerat 2017-05-28 11:05
Ursprungligen av iMacPelle:

OK då missförstår jag saken, men det är faktiskt vilseledande att skriva 1 Krona. Det borde stått högstbjudande.

Allt på Tradera är till högstbjudande förutom när det finns ett fast pris. Så 1 krona brukar vara ett utropspris på en auktion där budgivare med högsta bud vinner under förutsättning att det inte är ett reservationspris som inte uppnås.

Då borde vi vara överens om att 1 krona på en Ferrari är helt onödigt som bara förvillar i onödan. Enklare hade varit "Ferrari till salu till högstbjudande" Att ägaren och Tradera gjort upp om att summa under en mille avbryter affären ser väl inte dom som budar.
Om jag hade haft källa så hade jag inte behövt fråga i tråden. Det gick ju bra ändå, eftersom Keptang bidrog med en skärmdump. Ett bevis på att att min artikel jag sett i någon av dagstidningarna stämde, förutom priset som bevisar att det är fler Ferrari som auktionerats ut för 1 krona om det är som Jesper säger flera tusen varje dag som budar. Därmed anser jag att ämnet är färdigdiskuterat för min del.

Ursprungligen av iMacPelle:

Då borde vi vara överens om att 1 krona på en Ferrari är helt onödigt som bara förvillar i onödan...

Onödigt? Ja, kanske lite onödigt att ha utropspris på 1 kr på en så dyr produkt. Men helt upp till säljaren att sätta utgångsnivån. Om han vill ha en massa "onödiga" låga bud, så är det helt upp till honom.

Förvillande? Nej, inte det minsta. Utropspris är utropspris. Om man inte vet vad ordet betyder, så är det lätt att ta reda på. Och bara för att utropspriset är 1 kr så måste man ju inte börja buden på 1 kr. Det är helt upp dig hur högt eller lågt du vill lägga ditt bud.

Ursprungligen av iMacPelle:

...Att ägaren och Tradera gjort upp om att summa...

Du har nog inte förstått Traderas roll. Att säljaren sätter ett lägsta pris som accepteras är inte att "göra upp" något med Tradera. Tradera har ingenting med det att göra.

Tradera tillhandahåller i princip bara en plats där du kan lägga ut saker till försäljning. Ungefär som innehavaren av en lokal där du betalar en slant för att sätta upp ett loppis-bord. Han bryr sig inte om vilka priser du sätter. (Sen tillhandahåller ju Tradera även ett system för att hålla reda på buden och budgivarna, men det är en annan sak. De bryr sig fortfarande inte om din prissättning.)

Senast redigerat 2017-05-28 12:25
Ursprungligen av iMacPelle:

... bidrog med en skärmdump. Ett bevis på att att min artikel jag sett i någon av dagstidningarna stämde, förutom priset...

Om priset inte är samma, så är det ju inte samma traderaauktion som du syftade på. Och eftersom det inte är samma, så är det ingenting som är "bevisat", eftersom vi fortfarande inte har en aning om hur "din" auktion faktiskt såg ut.

Du vänder och vrider på våra ord, och ser "bevis" där inga bevis finns, och sen bestämmer du att det är färdigdiskuterat. Lycka till att få någon att vilja diskutera saker med dig framöver.

Ditt resonemang är ungefär lika logiskt här som i en annan tråd, där du fick mitt uttalande om att kryptering är onödigt, till att bli ett bevis för att stationära datorer är mindre stöldbegärliga än laptops.

Jag: "Kryptering är overkill för de flesta privatanvändare"
Du: "Exakt. Vem vill kånka iväg med en iMac. ...... Tjuvar vill ha laptops."

Tradera

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om priset inte är samma, så är det ju inte samma traderaauktion som du syftade på. Och eftersom det inte är samma, så är det ingenting som är "bevisat", eftersom vi fortfarande inte har en aning om hur "din" auktion faktiskt såg ut.

Du vänder och vrider på våra ord, och ser "bevis" där inga bevis finns, och sen bestämmer du att det är färdigdiskuterat. Lycka till att få någon att vilja diskutera saker med dig framöver.

Ditt resonemang är ungefär lika logiskt här som i en annan tråd, där du fick mitt uttalande om att kryptering är onödigt, till att bli ett bevis för att stationära datorer är mindre stöldbegärliga än laptops.

Jag: "Kryptering är overkill för de flesta privatanvändare"
Du: "Exakt. Vem vill kånka iväg med en iMac. ...... Tjuvar vill ha laptops."

Nu pratar du emot dig själv. Jag hittade inga "Källor" på mitt påstående om Ferrari som såldes för 1 krona. Du kan åberopa Keptangs skärmdump om Ferrari som såldes för 1 krona som han bifogade som svar på mitt inlägg långt före honom. Hans skärmdump bevisar det jag redan hävdat, med den skillnaden att våra priser inte stämde. Du sa själv i inlägget innan att Tradera gör flera tusen budaffärer varje dag och flera av dem har säkert med Ferrari att göra.
Kryptering är overkill ? Vilken tjuv har tid att slakta en iMac hos offret. Ingen, like säkert som att kånka iväg en gammal och tung iMac gör dom inte heller. Kände du dig ställd när du fick svar som du inte gillade som du nu i efterhand försöker göra mig till åtlöje för att till varje pris vinna diskussionen. Jag trodde inte att du ägnade dig åt sandlådefasoner. Faktiskt inte. Nu vet jag.

Ditt svar med "Exakt..." är vad jag skulle kalla ett "goddag-yxskaft-svar", dvs trots att du citerar mitt inlägg, så svarar du på något helt annat.

Och hela den här tråden är ungefär lika (o)begriplig och (o)logisk som det.

Jag är fortfarande övertygad om att du inte riktigt förstår vad Tradera gör, eller de olika begrepp som förekommer där. Och jag förstår fortfarande inte hur en helt annan auktion kan vara "bevis" för något, där vi bara har ditt ord på att den andra auktionen var nästan likadan.

Men jag orkar inte längre - så grattis, "goddag yxskaft" är den vinnande argumentationstekniken idag.

Senast redigerat 2017-05-28 16:07

Tradera

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ditt svar med "Exakt..." är vad jag skulle kalla ett "goddag-yxskaft-svar", dvs trots att du citerar mitt inlägg, så svarar du på något helt annat.

Och hela den här tråden är ungefär lika lika (o)begriplig och (o)logisk som det.

Jag är fortfarande övertygad om att du inte riktigt förstår vad Tradera är. Och jag förstår fortfarande inte hur en helt annan auktion kan vara "bevis" för något, där vi bara har ditt ord på att den andra auktionen var nästan likadan.

Men jag orkar inte längre - så grattis, "goddag yxskaft" är den vinnande argumentationstekniken idag.

Det är jag som fått nog av att diskutera vidare med dig, om du tänker fortsätta att kasta skit omkring dig. För sista gången.

Du ser att i ett av mina första inlägg förklarar jag tydligt att jag för flera år sedan läst i någon av dagstidningarna att en kille sålde sin Ferrari för 1 krona som han fick 1 miljon för. Jag googlade efter källor men fick inga träffar.( Inte så konstigt eftersom det var tio år sedan)

Långt senare kom keptang med sitt inlägg med skärmdump på en liknande affär. Jag vet inte varför keptang säger.

"Det var en helt vanlig Tradera-auktion med utropspris 1kr, bilen såldes inte då den inte uppnådde reservationspriset som säljaren angett. Högsta budet hamnade på 300800kr"

Ingenting bevisar att hans affär med skärmdumpen gällde min affär jag pratar om. Ingenting. När jag gissade att det förmodligen gjort en till affär med en Ferrari så kommer du in och säger. Du får nog lägga till några nollor så blev min gissning ännu mer relevant på att det kanske finns flera hundra Ferrariabudarärenden.

Och du. I din position är det ynkligt med dina medvetna påhopp för att förlöjliga dom du diskuterar med.
Vad menar du med att säga.
"Jag är fortfarande övertygad om att du inte riktigt förstår vad Tradera är" Jag äntrade tråden för att få redogjort hur det fungerar, men det gav du fan i. Kasta inte "Yxskaft i eget glashus. Den kan studsa tillbaks." Tack.

Ursprungligen av iMacPelle:

...Ingenting bevisar att hans affär med skärmdumpen gällde min affär jag pratar om. Ingenting...

Nu förstår jag inte. Jag har inte påstått att den gällde din affär. Tvärtom.

Det är ju du som har hävdat att skärmdumpen bevisade något.

Ursprungligen av iMacPelle:

...Och du. I din position är...

Nu blir jag nyfiken: Vilken position syftar du på?

Senast redigerat 2017-05-29 06:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-28 22:07

Hehe... Fantastisk tråd... Och då har ännu ingen nämnt t.ex. andraprisauktioner. En variant som uppfanns av William Spencer Vickrey och belönades med Nobelpris 1996(tror jag det var). Om man vill bedöma en varas pris är andraprisauktion bättre än den normala auktionen. Det finns flera varianter än dessa. En fascinerande modell är den sk förstaprismodellen. Slutna bud där högst vinner. Den kan dock(såklart) ligga hur mycket högre som helst jämfört med bud 2. Det leder till att det vinnande budet inte kan anses spegla marknadsvärdet korrekt. Andraprisauktioner hanterar den problematiken. Sorry..:)

Senast redigerat 2017-05-29 11:10
1
Bevaka tråden