Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ser din hemskärm ut?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av sextontio:

Jag kan tänka på att det finns en hel del annat som Apple borde prioritera framför att hitta på en ny Launchpad och/eller en app drawer.

Launchpad heter det i MacOS och App Drawer heter det i Android, men det är ju (typ) samma sak. Känner väl inte att det bör va en prioriteringsfråga för ett företag som Apple, men vad skulle ha högre prioritet enligt dig?

Ursprungligen av D_Odell:

Hoppet.. men när var de sista gången de gav möjligheten att ändra ui på iOS fronten? Ända möjligheten enligt mig är som i Mac OS att erbjuda en mörk samt en ljus version av ui. Inget annat custom kommer att finnas..

Fast i Mac OS finns iaf Launchpad och möjligheten att placera ikoner var man vill på skärmen...

Ursprungligen av frassedylan:

Launchpad heter det i MacOS och App Drawer heter det i Android, men det är ju (typ) samma sak. Känner väl inte att det bör va en prioriteringsfråga för ett företag som Apple, men vad skulle ha högre prioritet enligt dig?

Nåväl, jag är inte så välbekant med android så jag tänkte väl att det kanske fanns något i det systemet som heter Launchpad. Att det finns i macOS är jag ju så klart väl medveten om.

När det gäller prioriteringar..

  • Fixa det störande momentet där det uppstår märkliga problem med personal hotspot (att man exempelvis inte kan ansluta utan att starta om telefonen/datorn och där det skiftar godtyckligt mellan personal hotspot och normalt visande Wi-Fi-nätverk).

  • Gör det enklare att förstå hur man ska få igång kopplingen mellan macOS och iOS i fråga om att hantera telefonsamtal och sms direkt i datorn när det väl havererar. Helst kanske förebygga så att det inte havererar vid exempelvis ominstallation.

  • Ta fram funktionsdugliga insticksfiler för att synkronisera iCloud med Google Chrome och Mozilla Firefox. Sjukt irriterande att inte på ett bra sätt vara "up to date" med exempelvis bokmärken om man använder Windows 10 genom Boot Camp.

  • Gör begränsningen vad gäller storleken på data över mobilnätverk frivillig genom att ge möjlighet att slå av begränsningen.

  • Öppna upp bluetooth och låt användarna använda det fullt ut som man själv önskar.

  • För guds skull, ge oss en vettig filhanterare istället för märkliga third party-lösningar.

  • Om det är möjligt så gör om Notes så att det går att synkronisera mot Google Keep och andra lösningar.

Sedan finns det så klart en uppsjö med önskningar avseende hårdvara, men jag försöker begränsa det till mjukvara eftersom det är vad vi har pratat om. Men tycker att allt ovanstående är viktigare än en App Drawer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-21 23:11
Ursprungligen av sextontio:

Nåväl, jag är inte så välbekant med android så jag tänkte väl att det kanske fanns något i det systemet som heter Launchpad. Att det finns i macOS är jag ju så klart väl medveten om.

När det gäller prioriteringar..

  • Fixa det störande momentet där det uppstår märkliga problem med personal hotspot (att man exempelvis inte kan ansluta utan att starta om telefonen/datorn och där det skiftar godtyckligt mellan personal hotspot och normalt visande Wi-Fi-nätverk).

  • Gör det enklare att förstå hur man ska få igång kopplingen mellan macOS och iOS i fråga om att hantera telefonsamtal och sms direkt i datorn när det väl havererar. Helst kanske förebygga så att det inte havererar vid exempelvis ominstallation.

  • Ta fram funktionsdugliga insticksfiler för att synkronisera iCloud med Google Chrome och Mozilla Firefox. Sjukt irriterande att inte på ett bra sätt vara "up to date" med exempelvis bokmärken om man använder Windows 10 genom Boot Camp.

  • Gör begränsningen vad gäller storleken på data över mobilnätverk frivillig genom att ge möjlighet att slå av begränsningen.

  • Öppna upp bluetooth och låt användarna använda det fullt ut som man själv önskar.

  • För guds skull, ge oss en vettig filhanterare istället för märkliga third party-lösningar.

  • Om det är möjligt så gör om Notes så att det går att synkronisera mot Google Keep och andra lösningar.

Sedan finns det så klart en uppsjö med önskningar avseende hårdvara, men jag försöker begränsa det till mjukvara eftersom det är vad vi har pratat om. Men tycker att allt ovanstående är viktigare än en App Drawer.

Du menar som https://support.apple.com/en-us/HT204283 ? ?
Notes går utmärkt att synda med Gmail anteckningar (dock inte Keep men det är en helt annan sorts produkt)

Roligt att så många ville gissa! Väldigt många har också gissat helt rätt, för skärmarna tillhör som följer:

1. Jakob
2. Andreas
3. Amanda

Ursprungligen av jakobnilsson:

Roligt att så många ville gissa! Väldigt många har också gissat helt rätt, för skärmarna tillhör som följer:

1. Jakob
2. Andreas
3. Amanda

Två frågor som ändå inte känns besvarade.
1. Varför har ni kameran i dockan?
2. Varför har Amanda nästan 10000 olästa mail? Nästan så att jag vill hjälpa till att sortera.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Två frågor som ändå inte känns besvarade.
1. Varför har ni kameran i dockan?
2. Varför har Amanda nästan 10000 olästa mail? Nästan så att jag vill hjälpa till att sortera.

Jag kan inte svara för Andreas och Amanda, men har själv inte kamera-appen i dockan just för att jag ändå alltid tar fram den från låst skärm, eller genom att svepa uppåt från hemskärmen. Slöseri med värdefull plats om ni frågar mig

Samma sak vad gäller mailen, men vad jag förstått så är det så att Amanda använder Gmail-appen, och det som visas är importerade mail i Mail-appen, eller något liknande mixup. De är alltså lästa och avfärdade sedan länge, men tror inte hon har lyckats markera de som lästa (eller orkat göra det). Det är hursomhelst en källa till många skämt från min sida för att höja stämningen på kontoret

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-05-22 10:29
Ursprungligen av Ancientdragon:

1. Jacob, för lurarna syns på BT-ikonen och jag tror att han är den enda som erkänt att han använder lurar som gör detta.??‍♂️

2. Andreas, för att allt är så prydligt och sorterat ?

3. Amanda, vem annars kan ha flera tusen notiser. ?

Haha, det är många som har fångat upp att jag vill ha saker prydligt och organiserat, jag visste inte att jag hade lämnat det intrycket Angående kameran i dockan, jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara konstigt att ha den där. Det händer med jämna mellanrum att jag ska starta kameran från hemskärmen, och då ter det sig bara naturligt för mig att ha den ikonen nära tummen (ja jag vet att det finns genvägar för att få fram kamera-appen, men det finns ingen annan genväg jag hellre vill ha där).

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-05-22 11:10
Ursprungligen av JohannesKBA:

Jag tror följande:

1. Jakob. Får för mig att Jakob gillar färgsprakande skärm och fler "sidor" hellre än att trycka sig in i mappar. Kan också vara så att Jakob är bra på att använda kameran från låst skärm och därför inte behöver den på första sidan. Samt Airpods-ikonen.

2. Andreas. Propert, sorterat, mörkt. Enda skärmen som har Feedly, och jag kan tänka mig att Andreas - likt undertecknad - är en RSS-junkie som tvingades överge den gamla kära Google Reader, när de lade ner, till Feedly (enda vettiga alternativet). Det som är anmärkningsvärt är att Andreas (om det nu är hans skärm) fullständigt skiter i tid och datum då Kalender ligger gömd i en mapp. What?! Men alla är olika.

3. Amanda. Mappen "Fotografi" känns given. Vettigt med "Stör ej"-läge under sjukledigheten. Dedikerade mappar för Apple-apparna och Hälsa. Känner faktiskt igen mig själv mycket i logiken på den sorteringen. En sak är anmärkningsvärd: Jag kan bli lite småstressad när jag har 100-150 olästa mail. Men så här många? Snabbt räknat skulle det ta över 27 timmar att skumma igenom varje mail 10 sekunder. Bäst att rensa bort allt

Ha en go fredag!

Haha, jag är imponerad Johannes, du har profilerat mig in i minsta detalj Det är precis som du säger, jag var en flitig användare av Google Reader fram till att de lade ner tjänsten (hytter med näven) och gick över till Feedly. Är en RSS-junkie av monumentala mått, lär gå igenom tusentals nyheter dagligen genom att scanna av rubrikerna och ingressen och spara in de intressanta i de olika kategorierna. Nyligen började jag även dela in mina "spara till senare"-föremål i boards, så att jag enkelt kan kategorisera det som är intressant för mig personligen, för 99mac, för SweClockers, för FZ, för Fulkultur, etc. Grymt smidigt! Andra använder Twitter som nyhetskälla, men det är för mig obegripligt, finns ju inga vettiga sätt att sortera och filtrera nyhetsrapportering där.

Jag öppnar inte Kalender-appen så ofta i och med att det mesta arbetet, redigeringen, skapande av händelser, etc, sker på datorn eller på plattan. I de fall där jag använder kalendern öppnar jag den en gång och använder multitask-funktionen för att växla mellan den och de andra apparna jag använder för tillfället. De enda ikonerna jag har utanför appar är de jag använder så ofta att det skulle vara osmidigt att baka in dem i mappar, vilket faktiskt inkluderar kameran till mångas stora förvåning. Alla är vi olika

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-05-22 11:13
Ursprungligen av Måns97:

1) Jakob använder Overcast och Apple TV-fjärren mycket
2) Andreas är ordningsam (enkel bakgrund och mappar) och eftersom han nyligen bytt från Android så använder han Chrome som webbläsare (bokmärken och dylikt ligger i Google-konto)
3) Amanda har också organiserat i tydliga mappar, men har en häftigare bakgrundsbild och närmare 10k-notiser, vilket jag (och troligen Andreas), aldrig skulle stå ut med.

Nu när jag vädrat mina fördomar om redaktionen bjuder jag på mina egna egenheter.
Jag själv är väldigt trogen Apple och flyttar aldrig om de förinstallerade apparna och byter inte heller bakgrundsbild (den som levereras som förinstallerad, alternativt den som visas på alla reklambilder för den telefonen, i mitt fall iPhone 6s).
Därför hamnar de appar som jag själv har installerat och använder dagligen på raden längst ner på sida 2, och raden högst upp på sida 3.

Helt riktigt, jag har inlett ett försök att gå över till Safari eftersom den är mer energieffektiv på datorn, men jag saknar den smidiga synkroniseringen av information, flikar, etc mellan olika enheter i Chrome. Och jag har inga problem med att Google vet allt om mig Ska fortsätta experimentet med Safari på datorn och de mobila enheterna, men jag har inte lika stort förtroende för det försöket som med mitt pågående Iphone-experiment.

Ursprungligen av sextontio:

Nåväl, jag är inte så välbekant med android så jag tänkte väl att det kanske fanns något i det systemet som heter Launchpad. Att det finns i macOS är jag ju så klart väl medveten om.

När det gäller prioriteringar..

  • Fixa det störande momentet där det uppstår märkliga problem med personal hotspot (att man exempelvis inte kan ansluta utan att starta om telefonen/datorn och där det skiftar godtyckligt mellan personal hotspot och normalt visande Wi-Fi-nätverk).

  • Gör det enklare att förstå hur man ska få igång kopplingen mellan macOS och iOS i fråga om att hantera telefonsamtal och sms direkt i datorn när det väl havererar. Helst kanske förebygga så att det inte havererar vid exempelvis ominstallation.

  • Ta fram funktionsdugliga insticksfiler för att synkronisera iCloud med Google Chrome och Mozilla Firefox. Sjukt irriterande att inte på ett bra sätt vara "up to date" med exempelvis bokmärken om man använder Windows 10 genom Boot Camp.

  • Gör begränsningen vad gäller storleken på data över mobilnätverk frivillig genom att ge möjlighet att slå av begränsningen.

  • Öppna upp bluetooth och låt användarna använda det fullt ut som man själv önskar.

  • För guds skull, ge oss en vettig filhanterare istället för märkliga third party-lösningar.

  • Om det är möjligt så gör om Notes så att det går att synkronisera mot Google Keep och andra lösningar.

Sedan finns det så klart en uppsjö med önskningar avseende hårdvara, men jag försöker begränsa det till mjukvara eftersom det är vad vi har pratat om. Men tycker att allt ovanstående är viktigare än en App Drawer.

Jag vill absolut inte påstå att en app drawer i iOS är "viktig". Tycker bara att det vore sjukt najs.
Det är alltid spännande att höra vad någon annan tycker. Jag håller inte med om så många av dina punkter, men jag skulle också gärna se en vettig filhanterare iofs Och kanske därigenom möjlighet att lägga till musik, ringsignaler etc utan att behöva gå genom iTunes.

Något jag gärna skulle se är att inte iOS skulle vara så stängt. Att jag som användare skulle kunna använda min Android-telefon med de tjänster jag använder i iOS - iCloud-kalender och kontakter, Notes, Bilder, iMessage etc. eftersom iPhonen fortfarande är min primära telefon. Men det kommer väl aldrig att hända. Man får väl migrera till Googles tjänster.

Förlåt - blev det här väldigt off topic nu? Kunde inte låta bli att gnälla på iOS tråkiga utseende... :|

Ursprungligen av jakobnilsson:

Roligt att så många ville gissa! Väldigt många har också gissat helt rätt, för skärmarna tillhör som följer:

1. Jakob
2. Andreas
3. Amanda

Kalas, då hade jag bara tre fel!

Min hemskärm

1. Jacob
2. Andreas
3. Amanda

Ursprungligen av lundgren2:

1. Jacob
2. Andreas
3. Amanda

Helt rätt, det är alltid bättre att svara efter man fått veta vad som är rätt svar.

Förövrigt är det kul att se Paper hos någon annan.

Svaret på vem som har vilken hemskärm vet jag nu.

Så till mig.
Mobil: Vernee Apollo X
Android 6.0 med Vernee VOS.
(I princip stock Android utan förinstallerat bloatware)

Mycket Microsoft appar eftersom jag hade en Windows mobil förut. Så jag är så att säga kvar i Microsoft eko systemet men numera på Android. På sida två har jag appar som jag använder mer sällan.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Helt rätt, det är alltid bättre att svara efter man fått veta vad som är rätt svar.

Förövrigt är det kul att se Paper hos någon annan.

Haha! Till mitt försvar så hade jag faktiskt missat det

Kul med Papers ja! Jag gillar det mesta förutom att de inte har en native app till macOS.

Lite OT:

Har kört på Apple Notes länge men råkade skriva över en viktig anteckning. Så vart tvungen att byta till något nytt. Så hade "bara" några krav:

  • Simpelt med med stöd bilder

  • Automatisk backup/versionshantering

  • Appar till macOS och iOS + webb

  • Gratis/billigt

  • (gärna stöd för Markdown)

Men det var svårare än jag trodde att hitta allt det. Så det närmsta blev Dropbox Papers. Evernote hade väl allt förutom att deras synkfunktion var onödigt dyr tycker jag.

Senast redigerat 2017-05-26 22:22
Ursprungligen av lundgren2:

Haha! Till mitt försvar så hade jag faktiskt missat det

Kul med Papers ja! Jag gillar det mesta förutom att de inte har en native app till macOS.

Lite OT:

Har kört på Apple Notes länge men råkade skriva över en viktig anteckning. Så vart tvungen att byta till något nytt. Så hade "bara" några krav:

  • Simpelt med med stöd bilder

  • Automatisk backup/versionshantering

  • Appar till macOS och iOS + webb

  • Gratis/billigt

  • (gärna stöd för Markdown)

Men det var svårare än jag trodde att hitta allt det. Så det närmsta blev Dropbox Papers. Evernote hade väl allt förutom att deras synkfunktion var onödigt dyr tycker jag.

Gick över till Paper från 53 istället då lagringsutrymmet i dropbox är lite litet. Men det finns såväl för som nackdelar som alltid

Bevaka tråden