Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes i Windows Store en "brytpunkt"

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av juanito:

Tror det är tvärt om, en som har digtal vana från annat håll och lärt sig hantera det på ett visst sätt har problem med att ta till sig hur iTunes fungerar.

Jag kan iTunes mycket väl. Skulle aldrig snacka om något jag bara testat några få gånger en månad eller två.

Skulle dock vara roligt att veta vad ni tycker om andra spelare. T.ex Clementine? Klarar dom flesta format och spelar även musik från molnet, Spotify, RSS m.m.

Vad gillar ni en RPi med Volumio?

https://volumio.org/

Kostar inte många spänn och tar inte så lång tid att fixa upp. Sedan lyxar man till det med en DAC från HiFiBerry. Några schyssta högtalare. Kostnaden är säkert mindre än ett färdigt paket som är sämre. Kan styras med mobil, dator.

Vox Player?

Grejen vad jag försöker få fram är hur mycket annat än iTunes ni testat. Väldigt lätt att säga något är bra om man bara testat några få saker som duger.

Ska sägas att jag inte pratar om dig jag svarar, utan bara la mitt inlägg då det hade lite med det att göra.

  • Avstängd
  • 2017-05-24 18:21
Ursprungligen av Borttaget:

Det blir fel även på iTunes Store.

3 album jag köpt genom åren har de gjort helt fel på och kastat om namn på låtarna. Har fått rätta till manuellt.

De 3 drabbade albumen var:

Birgit Bidder - The Life Home
Haddaway - All The Best - His Greatest Hits
Enigma - Seven Lives Many Faces

Och när jag kommenterade detta för Apple så informerade de mig vänligt att det inte var deras ansvar och jag istället borde ta kontakt med utgivaren av musiken för att detta skulle lösas.

Tråkigt för dig. Har aldrig hänt mig kanske beror på att jag lyssnar på för vanlig musik ?

Senast redigerat 2018-07-23 15:48
  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-24 23:07
Ursprungligen av Rlafh:

Tråkigt för dig. Har aldrig hänt mig kanske beror på att jag lyssnar på för vanlig musik ?

Nä visst händer det, men så länge de känner igen låten och får en cover bild på det så är jag nöjd. Mina rippade gyllene tider album får aldrig rätt cover men skit samma tycker jag. Samma med en dolly parton skiva, men iTunes cover var ju snyggare än den riktiga, fick ju namnet rätt iaf.

Det händer t.o.m att låtar köpta på iTunes inte känns igen rätt senare och får en helt annan cover bild. Ibland delas låtarna till ett album köpt på iTunes till två olika album. Tror det hände åt några rolling stones låtar. Men jag bryr mig inte om de har exakt samma cover eller plockas till exakt samma album som jag själv köpte, så länge de känner igen låten, får artisten rätt och sen en passlig cover, så det visar någon bild när man spelar så är jag nöjd.

Allt det här kan ha varit kopplade till olika iTunes uppgraderingar, som t.ex. från 128 till 256 kbit etc. Förutom gyllene tider albumen som aldrig blivit rätt i iTunes. Men so what. Låtarna kopplas ändå rätt till något motsvarande album.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-25 17:24
Ursprungligen av johan_tanying:

Ja, det är lätt att bli hemmablind. Nu när barnen har iphones och börjar med iTunes på datorn (en win, en mac), så märker man ju hur svårt och smått obegripligt det exempelvis är att förstå hur man hoppar mellan telefon- och datorläge och tillbaka igen. Inte speciellt smidigt att efter lite rundklickande få kläm på var man egentligen befinner sig, och hur man skall komma tillbaka till exempelvis datorns albumlista..

Har du slagit på Innehåll - Visa sidofältet?

Ursprungligen av kenjon:

Har du slagit på Innehåll - Visa sidofältet?

Jodå. Och jag vet hur man förr eller senare hittar till exempelvis sitt musikbibliotek på datorn. Men inte säkert de som aldrig använt iTunes tidigare.

Då blir det gärna så här:

1. Öppnar iTunes (eller så autostartar det vid inkoppling av lur i datorn). "Jaha, filmer. Men var är musiken?"

2. Kanske om jag klickar på "Musik"? Nähä. Bara mer affär med reklam.

3. Kanske om man klickar på den lilla iPhonen? Fortfarande ingen musik...

4. Men i sidofältet står det ju "Musik"! Nä, bara hur man synkar.

5. Men titta, lite längre ner står det "Musik" igen. (!) Men det är ju bara låtarna jag redan har på telefonen... Lite opraktiskt att spela upp på det här viset, ju!

6. Tillbakapilen? Tillbaka till musikreklamen igen... Dafuq?

Då kanske man lägger märke till knappen som inte ser ut som en knapp utan bara en text "Bibliotek". Men varför i självaste j-velberg kan man inte få lov att trycka på "Bibliotek" var man än befinner sig i iTunes. Som man (väl?) kunde förr.

Sedan tillkommer ju att precis allt är ju reklam förutom just "Bibliotek". Om man råkar trycka på exempelvis "Bläddra" så kommer ju ingen coverflow med sina album utan j-a reklam för Apple Music (Dafuq igen - räcker det inte med att man ska köpa musik i iTunes?). Mer reklam (samma sak - Apple Music igen) om man klickar på "Radio". Men "För dig" - det måste väl vara min egen musik? Icke då. Samma reklam i Arial Xtra Bold för Apple Music för tredje gången!

/rant

Senast redigerat 2017-05-25 23:05

---

Ursprungligen av johan_tanying:

Jodå. Och jag vet hur man förr eller senare hittar till exempelvis sitt musikbibliotek på datorn. Men inte säkert de som aldrig använt iTunes tidigare...

Ja, som jag nämnde redan i ett tidigare inlägg i den här tråden - ändringarna de har gjort där i "menyraden" (eller vad man nu ska kalla den) är verkligen till det sämre - milt uttryckt.

Men det funkar ju ändå - när man har vant sig vid att det behövs ett par extra klickningar där.

Senast redigerat 2017-05-26 07:27

Funkar och funkar. Med tanke på att iTunes är bland det första (enda?) icke-Appleanvändare möter, så är det inte direkt ett föredömligt exempel på "it just works"...

På tal om musikspelare till dator har jag fastnat för foobar2k:

Den kan se lite gammal ut, men jävlar vad bra den är. Den jag kör nu är en egengjord via scratchbox:

Så möjligheter att få den som man vill är stor. Jag gillar att ha den lätt och kunna nå all musik utan att behöva gå 3 steg. Se texter, metadata m.m.

Färger finns det ett gäng av att välja mellan:

Edit:

Påminner om gamla Spotify:

Går att få den lite mera Windowslik med olika tema:

Visst är val fint?

Senast redigerat 2017-09-17 20:22

@Alix hittade videon som matchar min rant perfekt i lustiga videos-tråden:

Se från 04:18 och framåt...

Ursprungligen av johan_tanying:

Jodå. Och jag vet hur man förr eller senare hittar till exempelvis sitt musikbibliotek på datorn. Men inte säkert de som aldrig använt iTunes tidigare.

Då blir det gärna så här:

1. Öppnar iTunes (eller så autostartar det vid inkoppling av lur i datorn). "Jaha, filmer. Men var är musiken?"
2. Kanske om jag klickar på "Musik"? Nähä. Bara mer affär med reklam.
3. Kanske om man klickar på den lilla iPhonen? Fortfarande ingen musik...
4. Men i sidofältet står det ju "Musik"! Nä, bara hur man synkar.
5. Men titta, lite längre ner står det "Musik" igen. (!) Men det är ju bara låtarna jag redan har på telefonen... Lite opraktiskt att spela upp på det här viset, ju!
6. Tillbakapilen? Tillbaka till musikreklamen igen... Dafuq?
Då kanske man lägger märke till knappen som inte ser ut som en knapp utan bara en text "Bibliotek". Men varför i självaste j-velberg kan man inte få lov att trycka på "Bibliotek" var man än befinner sig i iTunes. Som man (väl?) kunde förr.

Sedan tillkommer ju att precis allt är ju reklam förutom just "Bibliotek". Om man råkar trycka på exempelvis "Bläddra" så kommer ju ingen coverflow med sina album utan j-a reklam för Apple Music (Dafuq igen - räcker det inte med att man ska köpa musik i iTunes?). Mer reklam (samma sak - Apple Music igen) om man klickar på "Radio". Men "För dig" - det måste väl vara min egen musik? Icke då. Samma reklam i Arial Xtra Bold för Apple Music för tredje gången!

/rant

Vi tar den igen...

Jag är tillbaka på VLC för musik. Allt annat är för mycket. Vill lixom bara lyssna på musik.

Nöjd!

Bevaka tråden