Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem vill ha nya MacBook PRO?

Tråden skapades och har fått 300 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-02-20 09:16
Ursprungligen av martinator:

Min dator tvärhängde sig nyss... En macbook PRO från 2015. Det löste jag enkelt genom att hålla ner på/av tangenten i sju sekunder. Kom att fundera på hur man löser detta på den nya modellen utan denna tangent. Rycker man sladden...?
Hur gör man om batteriet tar slut, startar datorn själv när det är tillräckligt laddat?
Och sist men inte minst - en dator som inte går att stänga av... Hur tänka de där?
Jag är osäker på om jag kommer köpa en ny innan de återinfört av/på-knappen.

Den fysiska knappen finns där fortfarande under TouchID sensorn. Fungerar som tidigare med nödstop efter lång nedtryckning.

  • Medlem
  • 2017-02-20 11:12

Sen så startas nya MBP genom att du öppnar locket eller om du har locket öppet och sätter i laddaren.
Jag tycker det är hemskt smidigt och skönt faktist - en till sak till "It just works"

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2017-04-07 10:58

Nja!

Använder MacBook Air samt IPad Air2 privat samt HP i jobbet (är egenföretagare i redovisningsbranschen och programmen finns inte till Mac)
Med nya MacBook pro lutar det åt en HP även privat (tyvärr) - bara USB-C, alldeles för få portar, ingen Magsafe (eller dedikerad laddport, en usb försvinner, ingen kortläsare (fotograferar mycket) Egentligen spelar operativet inte någon roll så länge det funkar OK. Det är programvaran som är viktig och Photoshop finns till båda. Dock hade jag hellre haft en mac om den haft samma portar som tidigare,

Ursprungligen av Hälge:

...bara USB-C, alldeles för få portar...

OWC Thunderbolt 3 dock
Belkin Thunderbolt 3 dock
ElGato Thunderbolt 3 dock

Ursprungligen av Hälge:

Använder MacBook Air samt IPad Air2 privat samt HP i jobbet (är egenföretagare i redovisningsbranschen och programmen finns inte till Mac)
Med nya MacBook pro lutar det åt en HP även privat (tyvärr) - bara USB-C, alldeles för få portar, ingen Magsafe (eller dedikerad laddport, en usb försvinner, ingen kortläsare (fotograferar mycket) Egentligen spelar operativet inte någon roll så länge det funkar OK. Det är programvaran som är viktig och Photoshop finns till båda. Dock hade jag hellre haft en mac om den haft samma portar som tidigare,

En Macbook pro 2015 skulle jag säga vore en stor uppgradering för dig som haft Air innan, om du vill fortsätta med Mac och vill ha portar.

Windows är dock inget dåligt alternativ nu. Galet nöjd med min XPS 13, och Spectre x360 får grymma recensioner överallt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-10 17:02

Jag är grymt missnöjd med den, men har ändå köpt en.

Anledningen är att jag jobbar med webbutveckling och är därför lite fast i MacOs. Det är väl teoretiskt möjligt att göra jobbet på Windows, men det kommer med massa extrastrul att jobba mot open source stacks och linux/unixmiljöer i Windows.

Linux hade varit intressant om det inte var för att Adobesviten, Sketch och andra mindre appar och verktyg som man behöver använda sakas där.

Men jag är ändå grymt missnöjd med apples inriktning för sina "pro"-produkter.

Förhoppningsvis är det tillräckligt många inom webbutvecklarcommunityt som känner som mig som hunnit svänga om mot Linux, och att därmed nödvändiga appar finns, innan det blir dags att uppgradera nästa gång.

Hade det vara varit en nöjes/fritidsdator hade jag utan tvekan kört linux eller windows redan nu.

Min förra MBP (2013) hade samma prestanda, till ett lägre pris, och var mer användbar för professionell användning med sitt fulla tangentbord och rimliga utbud av portar som man kan förväntas behöva på fältet.

  • Medlem
  • 2017-04-10 17:20
Ursprungligen av snigel1:

Wall of text.

Vad förutom avsaknaden av portarna är det som gör den nya datorn näst intill värdelös? Gnälla går ju, men ge oss några exempel på vad som gör nya MBP så värdelös. Vad vill du ska vara annorlunda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-10 17:29
Ursprungligen av Dalle:

Vad förutom avsaknaden av portarna är det som gör den nya datorn näst intill värdelös? Gnälla går ju, men ge oss några exempel på vad som gör nya MBP så värdelös. Vad vill du ska vara annorlunda?

När sa jag att den är värdelös?

Är bara grymt besviken på apples hela inriktning med sina pro-produkter och känner mig skeptisk till att investera mer i deras ekosystem.

Det främsta är att de satsat på gimmicks istället för att öka prestandan och användbarheten. Något som jag har överseende om man gör på konsumentprodukter som iPad eller vanliga macbooken, men det känns inte förtroendeingivande för proffsprodukter.

Det finns en grupp som inte använder sina maccar för utlopp för sin prylbögighet, som jag upplever är fallet för en stor del här inne och en stor del av apples kunder. Utan som faktiskt använder de som arbetsverktyg för sitt dagliga arbete. Och för oss är riktningen apple tagit med sina pro-produkter de senaste åren skrämmande.

Som tur är verkar det som om Apple faktiskt insett och erkänt detta åtminstonde gällande Mac Pro, så finns väl ett liten liten hopp om bättring.

Ursprungligen av matssoderstrom:

OMG jag måste nog kräkas. En Apple-användare som kör med VGA.
V.G. fucking A.!!!!
Mår lite illa nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-29 11:40

Skaffa programer Better Touch Tool, äntligen blir Touch Bar ett professionellt verktyg.

Touch Bar ju känts så där spännande, kul, i de program som stöder det men samtidigt men jobbigt att vänta på stöd för ens favoritprogram eller just nu i photoshop skulle jag vilja ha just dessa egna Touch Bar knappar.

Himmelriket är här, länkar till Better Touch Tool tråden.
http://www.99mac.se/forum/p/2309751

Ursprungligen av carlsson:

OMG jag måste nog kräkas. En Apple-användare som kör med VGA.
V.G. fucking A.!!!!
Mår lite illa nu.

Det är väääldigt många projektorer runt om i världens konferensrum som bara är åtkomliga med VGA. Antingen pga att de bara har en sådan port, eller att den kabel som dragits ner från taket är just en VGA även om projektorn iofs har andra portar.

Jag är sugen på att köpa en ny Macbook Pro. Men hur vänjer man sig vid de nya tangenterna? Vänjer man sig? De äldre tangenterna känns såå mycket gedigna att skriva på...

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag är sugen på att köpa en ny Macbook Pro. Men hur vänjer man sig vid de nya tangenterna? Vänjer man sig? De äldre tangenterna känns såå mycket gedigna att skriva på...

Jag vande mig vid tangenterna på MacBook 12" på ett par veckor. Nu känns de äldre Apple-tangentborden "svampiga", och jag föredrar de nya.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag är sugen på att köpa en ny Macbook Pro. Men hur vänjer man sig vid de nya tangenterna? Vänjer man sig? De äldre tangenterna känns såå mycket gedigna att skriva på...

Jag tycker att de är väldigt bekväma och har vant mig väldigt bra. Det tog ett par veckor men sedan så flöt det på riktigt smidigt. Enligt en del så är felmarginalen högre på dessa men det gör väl ingenting. De är betydliga skönare än de gamla.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-05-25 11:08

Startade en ny tråd för jag undrar hur ni som har det upplever touchbar. Borde kanske inte gjort det.

Har Macbook Pro 2016 13" och är väldigt nöjd. Portproblemet har jag löst med en docka man kopplar in i de två USB-C portarna:

Tror det är denna: Hyperdrive

Ni som haft Macbook Pro 15" med TB ett tag nu eller köpt nyligen - Hur upplever ni batteritiden?

Jag har haft min i fyra veckor ungefär och i början var den under all kritik men jag visste att det skulle bli bättre - och det har det verkligen! MEN, några tio timmar vid enbart vanligt surf och användning är den inte i närheten av. Jag är inte ens den personen som kollar videos mycket eller har krävande surfing. Mest browsar jag och läser vanligt text. Tankar också en del musik men thats it.

Besviken på batteritiden !

Ursprungligen av iphoneinho:

Ni som haft Macbook Pro 15" med TB ett tag nu eller köpt nyligen - Hur upplever ni batteritiden?

Jag har haft min i fyra veckor ungefär och i början var den under all kritik men jag visste att det skulle bli bättre - och det har det verkligen! MEN, några tio timmar vid enbart vanligt surf och användning är den inte i närheten av. Jag är inte ens den personen som kollar videos mycket eller har krävande surfing. Mest browsar jag och läser vanligt text. Tankar också en del musik men thats it.

Besviken på batteritiden !

Får ut 7–10 om jag inte pushar för hårt, dvs surf utan flash, skriva i word / dyl, lite iTunes osv. Kör jag Civ VI får jag ut kanske 90 minuter. Med Creative Suite får jag runt 4–5 timmar. Ish.

Har haft min sen i höstas någongång, så det är rätt konsekventa uppgifter.

Prisskillnad initialt i andra butiker än Apple Store?

Längesedan jag köpte en mac men nu är det dags igen. Vad jag kan se finns den nya MacBook pro 13" utan touch bar bara hos Apple. Hur länge tror ni det tar innan andra får in den, och har ni koll på om det brukar vara några större prisskillnader initialt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-06 11:26

Som jag skrev i en annan tråd(http://www.99mac.se/forum/p/2312874) tvingas jag ganska snabbt svara på frågan; "vem vill ha nya MacBook Pro?". Men jösses vad dyr min spec. blir. Vill ha 512 GB ssd och 16 GB RAM samt touch bar. Å andra sidan kan man ju efter denna uppdatering(6/6 -17) misstänka at det inte sker någon tydlig prissänkning och de är dessutom uppdaterade med Kaby Lake och snabbare minne. Det kanske är nu man ska slå till, även om det är för dyrt för det jag egentligen använder den till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-06 16:00

Då köpte jag en 13" med Touch Bar, standardprocessorn, 16 GB RAM och 512 GB SSD. Svåraste valet var färg... Det fick bli rymdgrå.

Senast redigerat 2017-06-06 16:40
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-06-07 10:59

15" rymdgrå med TouchBar blev det för mig. Får ersätta min 13" MBA som levt i 7år, som i sin tur ersatte min 12" PB som fick leva i 9år.

Ursprungligen av Sidde:

15" rymdgrå med TouchBar blev det för mig. Får ersätta min 13" MBA som levt i 7år, som i sin tur ersatte min 12" PB som fick leva i 9år.

Oj, inom din Macbook Airs livstid har jag hunnit att gå igenom åtminstone fem Mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-06-07 16:57

Vill ha mer än 16GB minne så får väl vänta ett tag till. 6-kärning Coffee Lake och mer minne vid nästa uppdatering? Får behålla min Macbook Pro Unibody från 2008 ett tag till. Snart 9 år gammal men fungerar fortfarande. Att byta var 10e år är nog lagom.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-06-18 11:19
Ursprungligen av Sidde:

15" rymdgrå med TouchBar blev det för mig. Får ersätta min 13" MBA som levt i 7år, som i sin tur ersatte min 12" PB som fick leva i 9år.

Fick den i fredags men hade inte tid att knappa på den då. Kom hem igårkväll från ett dygn på ulvön. Nu tillbaka igen och suttit med datorn ett tag och det är verkligen en rejäl fröjd att arbeta på. Älskar tangentbordet!

Edit: bild

Senast redigerat 2017-06-18 11:46
Ursprungligen av Sidde:

Fick den i fredags men hade inte tid att knappa på den då. Kom hem igårkväll från ett dygn på ulvön. Nu tillbaka igen och suttit med datorn ett tag och det är verkligen en rejäl fröjd att arbeta på. Älskar tangentbordet!

Lycka till för nyförvärvet, Sidde! Vad har du för högtalare i bilden?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2017-06-18 12:22
Ursprungligen av pick-me-up:

Lycka till för nyförvärvet, Sidde! Vad har du för högtalare i bilden?

Tackar.
Det är B&W CM8 S2.

Ursprungligen av Sidde:

Tackar.
Det är B&W CM8 S2.

Har du redan en seniorstol fast du är en ung kille …? Skojar bara; man sitter säkert jävligt skönt i en sån. För mig får det duga med vanlig köksstol … Men jag har en rygg som klarar inte mjuka fåtöljer, annars kunde jag tänka mig att skaffa en riktig skön stol på second hand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 17:23

Okey, nu ha min MBA 13" 16 GB RAM, 512 GB SSD och standardprocessorn anlänt. Lekt med den ett tag. Jösses! Jösses vilken dator. Jag har bytt upp mig från en MBA early -14 och skillnaden är större än när jag 2012 bytte från PC till MBA. Saker jag inte trodde skulle påverkas märkbart tip surfa sker nu med en hastighet jag inte trodde var möjligt. Skärmen är ju inte lika förvånande men likväl ett riktigt lyft. Tangentbordet som jag pillat på i butik är underbart, även om jag tror det gamla vinner i längden. Men hastigheten i allt är ju galet bra. Och till sist, TB, i Safariläge verkar, i alla fall jag, hitta ett antal funktioner som passar mig. Det enda negativa så här långt är att den är mindre på bredden. Den något bredare MBA:n passar bättre i mitt knä. Nu vill den lite enklare kasa ned från ett av benen. Men för att starta där jag började; jösses vilken maskin. Klart över förväntan redan vid lek/test. När jag kör lite tyngre grejor lär ju skillnaden bli än mer påtaglig.

Ursprungligen av xms67:

...nu har min MBA 13" anlänt...

Tråden handlar om MacBook Pro, men du menade kanske MBP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-22 17:53

.

Senast redigerat 2017-06-22 20:02
Bevaka tråden