Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Timemachine backup fail.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-05-07 23:09

Jag köpte och formaterade en 2Tb extern hårddisk till MBP med MacOS Sierra 10.12.4 för Timemachine backup. Den första backupen gick bra, men nu kan jag inte backa upp längre då det blir "Backup failed" hela tiden. Jag har formaterat om hårddisken och testat att börja om från början. Disk utility anmärker inte på några problem på hårddisken. Den verkar vara någon fil som kanske är problemet. Något specifikt error meddelande står ju inte så det jag vet inte hur jag ska gå vidare?

Senast redigerat 2017-05-07 23:34
  • Medlem
  • 2017-05-07 23:50
Ursprungligen av Matsaki:

Jag köpte och formaterade en 2Tb extern hårddisk till MBP med MacOS Sierra 10.12.4 för Timemachine backup. Den första backupen gick bra, men nu kan jag inte backa upp längre då det blir "Backup failed" hela tiden. Jag har formaterat om hårddisken och testat att börja om från början. Disk utility anmärker inte på några problem på hårddisken. Den verkar vara någon fil som kanske är problemet. Något specifikt error meddelande står ju inte så det jag vet inte hur jag ska gå vidare?

Har du felsökt efter detta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-05-08 00:04

Eftersom den första backupen fungerade så har jag inte hittat någon med samma problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-08 09:06

Vilken typ av partition/filsystem har du på disken?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-05-24 17:25
Ursprungligen av kenjon:

Vilken typ av partition/filsystem har du på disken?

Det är ju TimeMachine som formaterar disken. Antar att det är "Mac OS Extended (Journaled)" (Jag har den inte här just nu) Och den funkade för den första backupen så någon fil är det som är korrupt och gör att det skiter sig

  • Avstängd
  • 2017-05-24 18:16

Nej det är du som måste formatera hårddisken. Är den i fel format kommer inte TM ens starta.
https://support.apple.com/sv-se/HT202784

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-05-24 20:20
Ursprungligen av Rlafh:

Nej det är du som måste formatera hårddisken. Är den i fel format kommer inte TM ens starta.
https://support.apple.com/sv-se/HT202784

Som jag sa. Den förta backupen fungerade. Testade med att slå av "User" i backupen och då funkade det. Testat 2 diskar. Det är någon korrupt fil. Men hur ska jag hitta vilken?

  • Avstängd
  • 2017-05-24 20:57
Ursprungligen av Matsaki:

Som jag sa. Den förta backupen fungerade. Testade med att slå av "User" i backupen och då funkade det. Testat 2 diskar. Det är någon korrupt fil. Men hur ska jag hitta vilken?

Varför drar du slutsatsen att det är en fil som är korrupt?
Förstår inte vad du menar med att du slagit av user

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-05-24 21:21
Ursprungligen av Rlafh:

Varför drar du slutsatsen att det är en fil som är korrupt?
Förstår inte vad du menar med att du slagit av user

Man kan välja bort kataloger och filer i TM backupen. Utesluter jag "User" katalogen så går backupen igenom. Min slutsats är att det än något i "User" katalogen som är korrupt och ger error "Backup failed" bära slutet av backupen.

  • Avstängd
  • 2017-05-24 22:34
Ursprungligen av Matsaki:

Man kan välja bort kataloger och filer i TM backupen. Utesluter jag "User" katalogen så går backupen igenom. Min slutsats är att det än något i "User" katalogen som är korrupt och ger error "Backup failed" bära slutet av backupen.

Har ingen förklaring men det låter osannolikt att det skulle vara en korrupt fil som ställer till det.
Vad jag vet så jämför inte TM filerna mot tidigare backup utan bara förändringen, dvs vilka filer som är borttagna,ändrade,redigerade.
TM kan inte avgöra om en fil är korrupt eller inte och den slutsatsen drar jag eftersom det har hänt att en TM-backup kan vara felaktig.
Skulle TM från början hade känt av att någon fil var korrupt skulle inte backupen gått att göra.

Har inte fått klart för mig om det är en hårdisk som är ansluten med USB eller nätverk?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-05-24 23:00
Ursprungligen av Rlafh:

Har ingen förklaring men det låter osannolikt att det skulle vara en korrupt fil som ställer till det.
Vad jag vet så jämför inte TM filerna mot tidigare backup utan bara förändringen, dvs vilka filer som är borttagna,ändrade,redigerade.
TM kan inte avgöra om en fil är korrupt eller inte och den slutsatsen drar jag eftersom det har hänt att en TM-backup kan vara felaktig.
Skulle TM från början hade känt av att någon fil var korrupt skulle inte backupen gått att göra.

Har inte fått klart för mig om det är en hårdisk som är ansluten med USB eller nätverk?

Det är en 2.5" USB disk. Jag har pratat med en Apple service kille och han ser heller ingen annan förklaring än att det är någon fil som ställer till det. Och jag kan inte finna någon annan logisk förklaring heller. Så vad jag behöver hitta är en logg där jag kan se när och varför backupen avbryts. Men det finns tydligen ingen bra logg för det.

När frugan kommer hem med datorn igen ska jag kolla här om jag hittar något https://discussions.apple.com/thread/1594036?...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-06-28 23:08

Bara för att avsluta tråden och om någon annan skulle ramla på samma problem så kom lösning äntligen från Apple support ingenjörer level 3 i Irland. Felet var korrupta filer som jag trodde. De var filerna i ~/Library/Mobile Documents/com~apple~Pages/Documents som jag tog bort och sen dess rullar allt på som det ska igen

Ett tack till alla här som försökte hjälpa till!

1
Bevaka tråden