Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gör Apple samma misstag igen som 1984?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-01-30 10:02

Hej,
Jag har funderat lite och det verkar som att Apple gör samma misstag åter igen som dom gjorde 1984 med Macintoshen.
1984 så höjde dom priset på Macintoshen än vad Steve ville att den skulle kosta, det slutade inte så bra då dom kostade en bra slant mer än vad konkurrenternas enheter kostade.
Dom verkar göra samma sak nu, visst missförstå mig inte jag sitter med en Macbook 2016 13" utan touchbar och jag älskar den.
Men att betala 16490kr för den var lite i överkant faktist, tidigare så gick dom på omkring 13.000kr - 15.000kr Macbook Pro instegsmodellen.

Detta tror jag skrämmer iväg kunderna, om man kollar på te.x Dell XPS serien så kostar dom lite mindre för deras instegsmodell.
Och det är en premium dator, visst man får inte samma sak som hos en Macbook men ändå.

Sen kommer vi till mjukvaran macOS, ärligt - Sierra, vad pysslar dom med? Nya Macbooken hade tonvis med buggar som är någorlunda fixade fram till 10.12.3, men att det ska ta 3 uppdateringar för att åtgärda buggarna som borde ha kvalitets testats redan innan man släpper maskingen är inte acceptabelt. Så som Grafikbuggen, wifi buggen m.m.
Sen iOS, den nya versionen 10.3 är enligt mig och många andra trots att det är en BETA betydligt bättre än vad 10.2 är trots att det finns några buggar, den flyter på väldigt bra.

Det känns som att Apple börjar tappa stinget, dom borde komma in på Steve's bana igen - för det är det vi konsumenter vill, och det är det som fungerar vilket även har visat sig.

Detta är lite funderingar från mig bara, men antar att flera tänker lika som mig då det iaf har visat sig på engelsktalande forum att konsumenterna börjar bygga upp ett "agg" mot Apple pga. att Apple gör slarvfel.

Säljer inte nya MBP bra?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Säljer inte nya MBP bra?

Inte något som märkts iaf, tappar mest av alla tillverkare under 2016, tappar även efter släppet av nya MBP.
Får väl vänta ett par kvartal till och se.
http://nordic.businessinsider.com/apple-mac-l...

  • Medlem
  • 2017-01-30 10:23
Ursprungligen av barbapappa_86:

Säljer inte nya MBP bra?

Jag vet inte, jag har inte sett några siffror på just den modellen. Jag tänker mer långsiktigt om dom höjer priserna så som dom har gjort nu.
Jag säger absolut inte att datorn är dålig, utom jag är super nöjd med den och jag personligen tycker det är bra att dom "dumpar" alla uttag förutom USB-C och ljudkontakt.

Men du borde ju också se att Apple har "gått ner sig" lite eller så har dom haft otur, tänker på buggar m.m.
Jag har alltid gillat Apples sätt att förfina funktioner och att dom gör dom bättre och säkrare, men det känns som att dom går ifrån det nu.

Som sagt, det känns lite som att dom gör samma misstag som dom gjorde 1984, Steve lämnade Apple efter den incidenten 1984 och då var Apple påväg mot konkurs, och sen kom Steve in och räddade Apple igen år 1993 om jag minns rätt.

Apple kanske inte fungerar utan Steve? Tim har ju visat innan han blev VD att han kan pressa priserna då han arbetade tidigare med att logistik, transport m.m kostnader innan han blev VD.

Ursprungligen av Calby:

Jag vet inte, jag har inte sett några siffror på just den modellen.

Officiella försäljningssiffror släpps aldrig för specifika modeller.

Ursprungligen av Calby:

Jag vet inte, jag har inte sett några siffror på just den modellen. Jag tänker mer långsiktigt om dom höjer priserna så som dom har gjort nu.
Jag säger absolut inte att datorn är dålig, utom jag är super nöjd med den och jag personligen tycker det är bra att dom "dumpar" alla uttag förutom USB-C och ljudkontakt.

Men du borde ju också se att Apple har "gått ner sig" lite eller så har dom haft otur, tänker på buggar m.m.
Jag har alltid gillat Apples sätt att förfina funktioner och att dom gör dom bättre och säkrare, men det känns som att dom går ifrån det nu.

Som sagt, det känns lite som att dom gör samma misstag som dom gjorde 1984, Steve lämnade Apple efter den incidenten 1984 och då var Apple påväg mot konkurs, och sen kom Steve in och räddade Apple igen år 1993 om jag minns rätt.

Apple kanske inte fungerar utan Steve? Tim har ju visat innan han blev VD att han kan pressa priserna då han arbetade tidigare med att logistik, transport m.m kostnader innan han blev VD.

Tycker bara det är lite konstigt att dra slutsatser om att Apple "har gått ner sig" utan att se på säljsiffrorna. Det är ändå dem som säger om produkterna är populära eller inte, inte din eller min åsikt.
Jag kan hålla med dig, och min upplevelse av Apple har blivit sämre de senaste 1-2 åren, men som sagt, det är inte hela sanningen.

Instämmer med Keptang, vi behöver helt enkelt vänta ett par kvartal och se om det gick hem.

  • Medlem
  • 2017-01-30 11:26
Ursprungligen av barbapappa_86:

Tycker bara det är lite konstigt att dra slutsatser om att Apple "har gått ner sig" utan att se på säljsiffrorna. Det är ändå dem som säger om produkterna är populära eller inte, inte din eller min åsikt.
Jag kan hålla med dig, och min upplevelse av Apple har blivit sämre de senaste 1-2 åren, men som sagt, det är inte hela sanningen.

Instämmer med Keptang, vi behöver helt enkelt vänta ett par kvartal och se om det gick hem.

Självfallet, att dom har gått ner sig baserar jag på den "storm" som kommit mot Apple från användarna på div. internetforum m.m.
Den stormen har man inte sett tidigare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-30 21:21

Mina studenter allt oftare med sig MacBooks, finns smarta finansieringslösningar som underlättar. Har bara sett en av de nya dock, de brukar vara snabbare att skaffa de nya.

För egen del har jag släppt apples bärbara datorer privat pga priset på nya touchbar MBP, och ärligt talat, hur ofta gnisslar tex Macworld om prisnivån?

  • Medlem
  • 2017-01-30 21:23
Ursprungligen av spaceas:

Mina studenter allt oftare med sig MacBooks, finns smarta finansieringslösningar som underlättar. Har bara sett en av de nya dock, de brukar vara snabbare att skaffa de nya.

För egen del har jag släppt apples bärbara datorer privat pga priset på nya touchbar MBP, och ärligt talat, hur ofta gnisslar tex Macworld om prisnivån?

Lite så jag tänker också, jag brukar ha en cykel på 3år per bärbar från Apple och brukar lägga mig i mellanklassen, men nu fick jag köpa en MBP 2016 non touch. Det i sig är ju inge illa för den fyller funktionerna jag efterfrågar och den är mindre m.m.
Men te.x 2015 modellen fick man mer prestanda för samma pengar.

Ursprungligen av Calby:

Hej,
Jag har funderat lite och det verkar som att Apple gör samma misstag åter igen som dom gjorde 1984 med Macintoshen.
1984 så höjde dom priset på Macintoshen än vad Steve ville att den skulle kosta, det slutade inte så bra då dom kostade en bra slant mer än vad konkurrenternas enheter kostade.
Dom verkar göra samma sak nu, visst missförstå mig inte jag sitter med en Macbook 2016 13" utan touchbar och jag älskar den.
Men att betala 16490kr för den var lite i överkant faktist, tidigare så gick dom på omkring 13.000kr - 15.000kr Macbook Pro instegsmodellen.

Detta tror jag skrämmer iväg kunderna, om man kollar på te.x Dell XPS serien så kostar dom lite mindre för deras instegsmodell.
Och det är en premium dator, visst man får inte samma sak som hos en Macbook men ändå.

Sen kommer vi till mjukvaran macOS, ärligt - Sierra, vad pysslar dom med? Nya Macbooken hade tonvis med buggar som är någorlunda fixade fram till 10.12.3, men att det ska ta 3 uppdateringar för att åtgärda buggarna som borde ha kvalitets testats redan innan man släpper maskingen är inte acceptabelt. Så som Grafikbuggen, wifi buggen m.m.
Sen iOS, den nya versionen 10.3 är enligt mig och många andra trots att det är en BETA betydligt bättre än vad 10.2 är trots att det finns några buggar, den flyter på väldigt bra.

Det känns som att Apple börjar tappa stinget, dom borde komma in på Steve's bana igen - för det är det vi konsumenter vill, och det är det som fungerar vilket även har visat sig.

Detta är lite funderingar från mig bara, men antar att flera tänker lika som mig då det iaf har visat sig på engelsktalande forum att konsumenterna börjar bygga upp ett "agg" mot Apple pga. att Apple gör slarvfel.

Då har du tagit hänsyn till $ kursen och momsen både 1984 och 2017. Programutbudet var dessutom ett skämt 1984. Idag nära tvärt om. Hade Mac även 1984. Då pratar vi 33 år sedan. ?

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-01-31 10:30

Macanvändare är ju låsta till MacOS. Har man haft sin bärbara länge och väntat på att uppgradera så når man ju till slut en punkt när det måste göras, även om utbudet då är dyrt i förhållande till produkten. Att nya Pro säljer bra behöver inte betyda att den är rimligt prissatt. Apple vet ju naturligtvis att lägga sig 0.5% över smärtgränsen. Vad är alternativet för användaren? Vänta ett halvår till. Och sen? Ett halvår till. Till slut köper man och svär tyst en minut och går vidare i livet. Apple är bra på att göra produkter, men de är världsbäst på att krama vinst ur dem.

Ursprungligen av flygarn:

Macanvändare är ju låsta till MacOS.

Nej man är inte låst till Macos.
Man kan köra Windows, Linux, olika BSDer på dem om man vill.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-01-31 14:22
Ursprungligen av suddgummi:

Nej man är inte låst till Macos.
Man kan köra Windows, Linux, olika BSDer på dem om man vill.

Man är ju låst så till vida att man inte kan köpa en standard PC och sedan köra Macos (utan väldigt mycket extrajobb). Så tolkade jag påståendet, men jag kan se att din tolkning nog inte är fel :). Borde kanske stått Macos användare är låsta till Mac.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-01-31 17:17
Ursprungligen av suddgummi:

Nej man är inte låst till Macos.
Man kan köra Windows, Linux, olika BSDer på dem om man vill.

Ja, och ett förlåt till de som gör så. Alla fem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-01 16:42
Ursprungligen av adress@mac:

Då har du tagit hänsyn till $ kursen och momsen både 1984 och 2017. Programutbudet var dessutom ett skämt 1984. Idag nära tvärt om. Hade Mac även 1984. Då pratar vi 33 år sedan. ?

Att jämföra dagens marknad med den 1984 är, som du antyder, helt fel.

  • Medlem
  • 2017-02-01 17:20
Ursprungligen av TureB:

Att jämföra dagens marknad med den 1984 är, som du antyder, helt fel.

Handlar mer om vad dom gör dom höjde priserna mer än vad Jobs sa att konsumenterna skulle betala för dom var vana med ett pris = gick skit för Apple.

Idag så har dom gjort så igen = konsumenterna gormar som sjutton.

Ursprungligen av adress@mac:

Då har du tagit hänsyn till $ kursen och momsen både 1984 och 2017. Programutbudet var dessutom ett skämt 1984. Idag nära tvärt om. Hade Mac även 1984. Då pratar vi 33 år sedan. ?

TS nämnde väl aldrig priset för en Mac 1984. Bara att Steve ville ha ett lägre lanseringspris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-02-01 17:39
Ursprungligen av Calby:

Handlar mer om vad dom gör dom höjde priserna mer än vad Jobs sa att konsumenterna skulle betala för dom var vana med ett pris = gick skit för Apple.

Idag så har dom gjort så igen = konsumenterna gormar som sjutton.

Håller inte med. 1984 fanns inte den standard plattformen som finns idag, valmöjligheten var en helt annan, kompatibiliteten var skit.

Idag har användare en otrolig valmöjlighet där platform spelar mindre roll än någonsin, vilket bidrar till TS's frågeställning, där jag håller med. Jag skulle aldrig betala Apples överpriser, men detta anser jag inte har någon liknelse med 1984.

Steve Jobs sa ju att Macintosh aldrig skulle ha mer än 128KB RAM, Mac 512K var en betydligt bättre maskin...

Ursprungligen av TureB:

Att jämföra dagens marknad med den 1984 är, som du antyder, helt fel.

Tycker inte jag i det jag skriver. Jämför inte marknaden - bara Mac - och knappt det. ?

Ursprungligen av matssoderstrom:

TS nämnde väl aldrig priset för en Mac 1984. Bara att Steve ville ha ett lägre lanseringspris.

Jag nämner inte heller priset - bara det som påverkar priset - nu och förr.

Apple erkänner själva att den runda papperskorgen/datorn blev ett fiasko De har designat in sig i ett hörn så att säga:
http://www.theverge.com/2017/4/4/15175994/app...

Men en ny kommer inte tidigast före 2018 nån gång. Så frågan är hur proffsen som är i behov av en uppgradering gör.
Går till Windows eller väntar?

Ursprungligen av johnh3:

Men en ny kommer inte tidigast före 2018 nån gång. Så frågan är hur proffsen som är i behov av en uppgradering gör.
Går till Windows eller väntar?

Det beror på deras behov. Många har tydligen redan gått över till iMac, och det kommer en rejäl uppdatering av den redan i år.

Det känns faktiskt som att de gör samma misstag igen. Deras datorer blir ju bara dyrare, tycker det är sjukt att ta 15.000kr för en macbook med 1Ghz processor.

Ursprungligen av kalis89:

Det känns faktiskt som att de gör samma misstag igen. Deras datorer blir ju bara dyrare, tycker det är sjukt att ta 15.000kr för en macbook med 1Ghz processor.

Svenska kronan och moms gör sitt till. Billigare i andra länder finns. ??

Ursprungligen av adress@mac:

Svenska kronan och moms gör sitt till. Billigare i andra länder finns. ??

Men kan man då få tag på en macbook med svenskt tangentbord?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-24 12:09

Tja kan ju jämföra med mig själv. Jag har bara en gång i mitt liv köpt en ny Mac. Det var 2006 då de lanserade Mac Pro. Den var ju faktist prisvärd på den tiden.

Köpte nyligen en begagnad mac mini för att kunna updatera mina mac mjukvaror, det höll inte längre att köra lion på Mac Pron.
Jag var nära att köpa en ny mac mini, men senaste uppdateringen och de val de gjorde med den gjorde att jag lät bli.

Jag väntar fortfarande på att man ska kunna köpa en vettig skärmlös dator för 1000€. För mig betyder en vettig dator typ en mellan mini med minst 256GB ssd och minst 16GB ram, samt möjlighet att utöka lagringen. Inte värst stora krav tycker jag. Men jag betalar inte 1300€ för det.

1
Bevaka tråden