Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga ned mejladress som upphört utan att förlora mejlen

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-22 21:24

Håller på och hjälper en bekant, som har en mejladress som företaget/organisationen har avslutat.
Hen vill behålla alla gamla mejl, men avaktiverar man adressen försvinner mejlen.

Har försökt att arkivera men det försvinner med avaktiveringen av mejladressen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-22 23:18

Innan den gamla avaktiveras så lägger du till både gamla och nya i ex Thunderbird med IMAP. Och använd pluginen Folder Copy: https://addons.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/...

Sedan drar du alla gamla mejl från gamla till nya adressen, CMD+A i varje mapp markerar alla. Hela mappar kan kopieras med pluginen ovan.

Senast redigerat 2017-05-23 00:11
Ursprungligen av iSweden:

...Hela mappar kan kopieras med pluginen ovan.

Det behövs väl inga plugins? Tillvägagångssätt kan kanske variera lite beroende på vilken mejlklient man använder – men i princip är det bara att dra mejl och mappar från det kontot – till en mapp på ett annat konto.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-23 09:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det behövs väl inga plugins? Tillvägagångssätt kan kanske variera lite beroende på vilken mejlklient man använder – men i princip är det bara att dra mejl och mappar från det kontot – till en mapp på ett annat konto.

Testa att kopiera mappar så fattar du.
Om nu inte funktionen adderats till senaste versionerna av Thunderbird.

Ursprungligen av iSweden:

Testa att kopiera mappar så fattar du.
Om nu inte funktionen adderats till senaste versionerna av Thunderbird.

Det är möjligt att kopieringar är mer komplicerade i Thunderbird, men vi har ju ingen aning om vilken mejlklient frågan faktiskt gäller, och då ska man kanske inte begränsa sig till tips gällande enbart den mejlklienten.

Jag baserar min uppfattning på de mejlklienter jag använder (Postbox och Outlook), och där kan man antingen bara dra mejl och mappar till en annan mapp, eller högerklicka och välja "Flytta till..." eller "Kopiera till...". Och jag antar att de flesta andra mejlklienter fungerar ungefär likadant - med undantag för Thunderbird då kanske.

Senast redigerat 2017-05-23 11:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-23 11:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är möjligt att kopieringar är mer komplicerade i Thunderbird, men vi har ju ingen aning om vilken mejlklient frågan faktiskt gäller, och då ska man kanske inte begränsa sig till tips gällande enbart den mejlklienten.

Jag baserar min uppfattning på de mejlklienter jag använder (Postbox och Outlook), och där kan man antingen bara dra mejl och mappar till en annan mapp, eller högerklicka och välja "Flytta till..." eller "Kopiera till...". Och jag antar att de flesta andra mejlklienter fungerar ungefär likadant - med undantag för Thunderbird då kanske.

Thunderbird är gratis och har löst de flesta komplicerade problem som inte Outlook fixat, när jag hjälpt företag med exakt samma problem som TS. Sedan när allt är löst så kan man återgå till vilken klient man vill.

Postbox såg intressant ut.
https://www.postbox-inc.com

Men Thunderbird har så många plugins mm att det slår de flesta klienter. Fast privat har jag inte rört en klient sedan Gmail lanserades.

Ursprungligen av iSweden:

...med exakt samma problem som TS. Sedan när allt är löst så kan man återgå till vilken klient man vill.

Så för att lösa ett icke-problem *), så ska man byta till en annan klient, skaffa en plugin, göra "åtgärden", och sedan byta tillbaka till sin ordinarie klient? Låter lite omständligt i mina öron.

*) Eftersom det i alla(?) andra klienter bara är att dra och släppa (eller högerklicka), så ser jag det som ett icke-problem.

Men i stället för att det blir "krig" här, så ska vi kanske avvakta och låta TS berätta vilken mejlklient det handlar om, så kan vi ge direkta konkreta tips på den i stället. Vem vet - det är kanske Thunderbird.

@ne100 - återkom gärna med lite mer information, t.ex vilken mejlklient det handlar om, och hur kontot är konfigurerat (POP/IMAP), och vilka andra konton där finns dit man vill flytta mejlen. Operativsystem kan också vara intressant, även om det kanske inte direkt spelar någon roll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-23 19:05

Oj vad en satte igång ? med något så "enkelt".
Klient Apple Mail, vet inte om det är IMAP men tror att det är POP3
Att byta mejlklient är känns inte aktuellt bara för att kunna arkivera ett gammalt mejlkont. Det är en privatperson i en ideell organisation det gäller och det känns väldigt meckigt att få till det.

@ne100 krångla inte. skapa en mapp någonstans, ex på skrivbordet och bara dra all mejl som skall sparas dit.
Så får du en kopia manuellt.

Har du redan det mejlkonto du skall flytta till i Apple Mail så bara flytta mellan boxarna.

Se min bild för ex.

Ursprungligen av ne100:

...men tror att det är POP3. Att byta mejlklient är känns inte aktuellt...

Om det är POP3 så skulle det inte hjälpa att byta klient. För om det är POP3 så är ju mejlen förmodligen nedladdade till datorn, och då kommer du inte åt dem från en annan klient.

Ursprungligen av ne100:

...känns väldigt meckigt att få till det.

Det är inte meckigt. Det är bara att dra mejlen dit du vill ha dem.

Antingen till ett annat mejlkonto (till inkorgen eller någon annan mapp). Du kan markera många, och dra dem samtidigt.

Du kan också välja att dra ut dem till en mapp i Finder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-23 21:44
Ursprungligen av ne100:

Oj vad en satte igång ? med något så "enkelt".
Klient Apple Mail, vet inte om det är IMAP men tror att det är POP3
Att byta mejlklient är känns inte aktuellt bara för att kunna arkivera ett gammalt mejlkont. Det är en privatperson i en ideell organisation det gäller och det känns väldigt meckigt att få till det.

De flesta mejl-servrar erbjuder idag både POP3 och IMAP. Försök att ställa in programmet att jobba mot IMAP istället för att hämta från det helt förlegade protokollet POP3. Allt blir enklare med IMAP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-23 23:16
Ursprungligen av Borttaget:

Har du redan det mejlkonto du skall flytta till i Apple Mail så bara flytta mellan boxarna.

Det är ett avslutat konto och det gäller bara att spara mejlen.

Hade det varit mitt eget konto, hade det varit ganska problemfritt att ladda ner thunderbird och testat runt med föreslagna plugin, kan tycka sånt är lite roligt.

Men nu ska jag hjälpa en annan person, över telefon och FaceTime brukar fungera men ladda ner program och trix är inte aktuellt.

Testa lite med alla tips under tiden jag skrev detta, och tipset att skapa en ny mapp i ett existerande konto och dra alla mejlen dit och där efter rader den avslutade adressen verkar vara enklast och jag tror att det är tillräckligt för hen.

Tack för hjälpen

Senast redigerat 2018-07-23 15:48
Ursprungligen av ne100:

Det är ett avslutat konto och det gäller bara att spara mejlen.

Hade det varit mitt eget konto, hade det varit ganska problemfritt att ladda ner thunderbird och testat runt med föreslagna plugin, kan tycka sånt är lite roligt.

Men nu ska jag hjälpa en annan person, över telefon och FaceTime brukar fungera men ladda ner program och trix är inte aktuellt.

Testa lite med alla tips under tiden jag skrev detta, och tipset att skapa en ny mapp i ett existerande konto och dra alla mejlen dit och där efter rader den avslutade adressen verkar vara enklast och jag tror att det är tillräckligt för hen.

Tack för hjälpen

Är det POP3 så ligger det lokalt på datorn i Apple Mail oberoende om kontot i sig finns.
Är det andra mejlkontot också konfigurerat i Mail är det som sagt bara att flytta.

1
Bevaka tråden