Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallera macOS UTAN att filer försvinner

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan
Går det att ominstallera BARA operativet så att alla mina filer ligger kvar som innan ominstallationen. Hur gör man i så fall?

Hälsningar
James

Jadå.
Följ instruktioner här: https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Förtydligande: Välj alltså bara installera om macOS, inte radera!

Ursprungligen av carlsson:

Jadå.
Följ instruktioner här: https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Förtydligande: Välj alltså bara installera om macOS, inte radera!

Tack för svaret, då får det nog bli en ominstallation för min Mac har blivit jätteseg...till och från...och jag kan inte hitta varför- Gjort allt känns det som: Diskkontroll för att se så rättigheter är korrekt el dyl, allt OK. Har kört hårdvarukontroll, allt OK, startat i Säkert läge, och sedan omstart som vanligt. Inte hjälpt. Skumt.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2017-05-23 22:13
Ursprungligen av jamesgrieve:

Tack för svaret, då får det nog bli en ominstallation för min Mac har blivit jätteseg...till och från...och jag kan inte hitta varför- Gjort allt känns det som: Diskkontroll för att se så rättigheter är korrekt el dyl, allt OK. Har kört hårdvarukontroll, allt OK, startat i Säkert läge, och sedan omstart som vanligt. Inte hjälpt. Skumt.

Har du kollat i Aktivitetshanteraren så att det inte ligger något program i bakgrunden som jobbar?
Jag hjälpte en bekant härrom veckan, som förvisso sitter på en Windows-maskin, men också upplevde datorn som seg genom att köra MalwareBytes, som är ett program som ofta rekommenderas i här i forumet för att städa bort Adware och Malware.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2017-05-24 11:12

Hur mycket ledigt utrymme har du på startskivan? Du bör ha minst 10% ledigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-24 12:20
Ursprungligen av onnyt:

Hur mycket ledigt utrymme har du på startskivan? Du bör ha minst 10% ledigt.

Det är även bra att stänga ner Safari nu som då, då Safari tenderar att läcka en hel del minne.

Ursprungligen av Måns97:

Har du kollat i Aktivitetshanteraren så att det inte ligger något program i bakgrunden som jobbar?
Jag hjälpte en bekant härrom veckan, som förvisso sitter på en Windows-maskin, men också upplevde datorn som seg genom att köra MalwareBytes, som är ett program som ofta rekommenderas i här i forumet för att städa bort Adware och Malware.

Ursprungligen av onnyt:

Hur mycket ledigt utrymme har du på startskivan? Du bör ha minst 10% ledigt.

Ursprungligen av juanito:

Det är även bra att stänga ner Safari nu som då, då Safari tenderar att läcka en hel del minne.

Verkar vara problem med disken, trasiga sektorer el.dyl. Körde dmesg från terminalfönster och då fick jag ut mer data och som tyder på att det är hårdvaruproblem

1
Bevaka tråden