Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5 bra tips som aktiveras i terminal

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-22 09:16

Sådant här är saker borde presenteras av @redaktionen istället för massa trams om produkter och nyheter som inte rör Apple.

  • Medlem
  • 2017-05-22 10:52
Ursprungligen av zinned:

Sådant här är saker borde presenteras av @redaktionen istället för massa trams om produkter och nyheter som inte rör Apple.

Hur tänker du nu, du menar alltså på fullaste allvar att en sajt som heter 99mac (ibland) borde skriva om Apple istället för Microsoft, samsung och Android? Hur skulle detta fungera i praktiken?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-22 11:11
Ursprungligen av Dalle:

Hur tänker du nu, du menar alltså på fullaste allvar att en sajt som heter 99mac (ibland) borde skriva om Apple istället för Microsoft, samsung och Android? Hur skulle detta fungera i praktiken?

Precis så

  • Avstängd
  • 2017-05-22 11:26
Ursprungligen av zinned:

Sådant här är saker borde presenteras av @redaktionen istället för massa trams om produkter och nyheter som inte rör Apple.

Problemet är att redaktionen har lägre kunskap än forumet generellt sett

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-22 13:07
Ursprungligen av Rlafh:

Problemet är att redaktionen har lägre kunskap än forumet generellt sett

Måhända men sådana saker borde de även om kunskap om dem saknas kunna studera och lägga upp som nyheter.

Ursprungligen av zinned:

Sådant här är saker borde presenteras av @redaktionen istället för massa trams om produkter och nyheter som inte rör Apple.

Håller absolut inte med!
Det är väl asbra att vi användare delar med oss av guldkorn som vi hittar? Det är ju liksom "the essence" av internet.

Sen vad redaktionen publicerar och inte – de genomförde just en enkät, jag antar att den visar vad användarna tycker. Själv tycker jag det är helt okej med lite nyheter från andra leverantörer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-22 16:18
Ursprungligen av carlsson:

Håller absolut inte med!
Det är väl asbra att vi användare delar med oss av guldkorn som vi hittar? Det är ju liksom "the essence" av internet.

Sen vad redaktionen publicerar och inte – de genomförde just en enkät, jag antar att den visar vad användarna tycker. Själv tycker jag det är helt okej med lite nyheter från andra leverantörer.

Väljer du att misstolka medvetet?

Det är väl givet att det är bra med information om tips & trix från användarna här, det fattar väl alla. Poängen var att just sådan typ av information, som relaterar till Apples produkter, är något som alldeles för sällan kommer från @redaktionen utan istället presenterar de ofta nyheter som inte hör hemma här som info om senaste Google-produkten, Android-produkten, Samsung senaste skrivare etc.

När såg vi senast en nyhet här i stil med den @cubeuser_vol2 nu presenterade?

Ursprungligen av zinned:

Väljer du att misstolka medvetet?

Det är väl givet att det är bra med information om tips & trix från användarna här, det fattar väl alla. Poängen var att just sådan typ av information, som relaterar till Apples produkter, är något som alldeles för sällan kommer från @redaktionen utan istället presenterar de ofta nyheter som inte hör hemma här som info om senaste Google-produkten, Android-produkten, Samsung senaste skrivare etc.

När såg vi senast en nyhet här i stil med den @cubeuser_vol2 nu presenterade?

Det var nog mer undermedvetet...?

Sorry, nu ser jag vad du menar! ?

Ursprungligen av Rlafh:

Problemet är att redaktionen har lägre kunskap än forumet generellt sett

Att många av medlemmarna i forumet har djupare tekniska kunskaper än oss på redaktionen är inget problem som vi ser det, utan tvärtom en fördel och i sin ordning. Hela Geeks idé är ju att samla nördarna, de med djupa kunskaper. Vi kan rätt mycket också, men vår uppgift är inte att "kunna mest".

Jag håller helt med om att det är bra innehåll. Här hade @cubeuser_vol2 till exempel kunnat nyhetstipsa oss om det, så hade det garanterat blivit en artikel också (med cred given såklart).

Sen vad gäller balansen mellan Apple-innehåll och annat innehåll borde det vara väl känt vid det här laget att vi även skriver om andra plattformar bredvid Apple. De flesta verkar tycka det är bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-23 09:29
Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag håller helt med om att det är bra innehåll. Här hade @cubeuser_vol2 till exempel kunnat nyhetstipsa oss om det, så hade det garanterat blivit en artikel också (med cred given såklart).

Jacob, nu kan jag misstolka det du skriver men det känns lite tråkigt det du skriver...insinuerar du att det är pga att @cubeuser_vol2 inte nyhetstipsade som nyheter likt denna uteblir?

Lätt att få tips serverade och givetvis ska vettiga sådana publiceras men poängen var ju, varför tar ni aldrig taktpinnen själv? Sådana Apple-relaterade nyheter som ska dominera här, inte unboxing av Samsungs senaste Android-brödrost.

99mac är passé, vi välkomnar mini-IDG...

Ursprungligen av zinned:

Jacob, nu kan jag misstolka det du skriver men det känns lite tråkigt det du skriver...insinuerar du att det är pga att @cubeuser_vol2 inte nyhetstipsade som nyheter likt denna uteblir?

Lätt att få tips serverade och givetvis ska vettiga sådana publiceras men poängen var ju, varför tar ni aldrig taktpinnen själv? Sådana Apple-relaterade nyheter som ska dominera här, inte unboxing av Samsungs senaste Android-brödrost.

99mac är passé, vi välkomnar mini-IDG...

Det mesta går att misstolka för den som vill. Självklart är det inte så jag menar, men nyhetstipsen hjälper helt klart oss att hitta bra och intressanta tips som detta. Det är lite av ett forums idé.

Jag förstår vad du menar, och du har varit väldigt tydlig flera gånger med vad du tycker att vi ska ha för material här på 99. Du gillar inte att vi testar och packar upp Samsungs mobiler, men det gör många andra. Vi tycker det är viktigt att hålla koll på Apples största konkurrent, och därför gör vi det jämsides med Iphone.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-23 15:31
Ursprungligen av jakobnilsson:

Det mesta går att misstolka för den som vill. Självklart är det inte så jag menar, men nyhetstipsen hjälper helt klart oss att hitta bra och intressanta tips som detta. Det är lite av ett forums idé.

Bra iaf, så frågetecknet utraderat.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag förstår vad du menar, och du har varit väldigt tydlig flera gånger med vad du tycker att vi ska ha för material här på 99. Du gillar inte att vi testar och packar upp Samsungs mobiler, men det gör många andra. Vi tycker det är viktigt att hålla koll på Apples största konkurrent, och därför gör vi det jämsides med Iphone.

Jag kommer fortsätta att poängtera detta. Det handlar inte om att ni testar Samsungs telefoner, det handlar om att det är totalt snedfördelat vad det gäller prioriteringen och mängden på den typen av artiklar. Som jag sa, sådana saker som @cubeuser_vol2 tog upp har ni inte presenterat på...ja, längre än jag kan minnas. Artiklar om saker och produkter som inte är knutet till Apple går det 13 på dussinet av här numera. Handlar lite om var man har för inställning, lite egen, lite mer vi mot dem eller...mer IDG.

Ursprungligen av zinned:

Bra iaf, så frågetecknet utraderat.

Jag kommer fortsätta att poängtera detta. Det handlar inte om att ni testar Samsungs telefoner, det handlar om att det är totalt snedfördelat vad det gäller prioriteringen och mängden på den typen av artiklar. Som jag sa, sådana saker som @cubeuser_vol2 tog upp har ni inte presenterat på...ja, längre än jag kan minnas. Artiklar om saker och produkter som inte är knutet till Apple går det 13 på dussinet av här numera. Handlar lite om var man har för inställning, lite egen, lite mer vi mot dem eller...mer IDG.

Hej, lite offtopic här, har svarat på PM till dig angående minnen, undrar ifall du har sett det?

Ursprungligen av zinned:

Bra iaf, så frågetecknet utraderat.

Jag kommer fortsätta att poängtera detta. Det handlar inte om att ni testar Samsungs telefoner, det handlar om att det är totalt snedfördelat vad det gäller prioriteringen och mängden på den typen av artiklar. Som jag sa, sådana saker som @cubeuser_vol2 tog upp har ni inte presenterat på...ja, längre än jag kan minnas. Artiklar om saker och produkter som inte är knutet till Apple går det 13 på dussinet av här numera. Handlar lite om var man har för inställning, lite egen, lite mer vi mot dem eller...mer IDG.

Det är helt i sin ordning att poängtera!

Snedfördelningen av nyheter beror på lite vad man har för uppfattning. Ska det vara "nästan bara Apple" blir det snabbt för mycket annat, även om det inte är majoriteten. Det är dock inte "99 procent Mac" här namnet till trots, och jag vågar säga att det aldrig har varit det.

Just nu finns det inte en skarp gräns för hur ration mellan Apple-relaterat och annat ska se ut. Jag tycker det vore dåligt redaktionellt arbete att låta bli att skriva om Google I/O till exempel bara för att vi inte ska få för många nyheter om andra plattformar.

Istället försöker vi bedöma nyhetsvärdet utifrån dels läsarintresse samt hur nyheten relaterar mot Apple, och mot mobil teknik i stort. Att skriva om Google och Samsung är enligt den mallen självklart, och vi ser att materialet uppskattas både vad gäller visningar och kommentarer.

Men! Jag håller med dig - det har varit för lite mer djupgående artiklar och tips för lite mer avancerade användare på sistone (typ senaste året). Att det är så beror på flera saker. Andreas Eklöv har skrivit en del uppskattade guider om NAS-lagring, USB-C och annat, men det var ju ett tag sen nu och han delar också sin tid med att göra material för SweClockers och FZ (där han också gör bra guider & artiklar som vi ibland länkar till). Sen har vi såklart Tomas Ytterberg vars biblar till guider är väldigt uppskattade.

Om vi tar Terminal-tipsen som exempel så är det helt klart superbra material som inte behöver ta lång tid att skapa, och inte vara superlång som de guider jag nämnde. Vi tycker det är viktigt att ha sånt material, och jag vet att det varit för lite sånt senaste året. Vi ska försöka bli bättre på att ha mer dylikt framöver. Förhoppningsvis sådant som även du @zinned uppskattar, och som aldrig skulle finnas på IDG.

En oväntad reaktion må jag säga. Men kul om det uppskattas så klart.

Men i gamla dagar hade nog minst hälften av vad som finns i tråden stoppats tidigt av en moderator och med en god poäng hamnat under "off topic".
Not...Jag är inte längre frekvent aktiv i forumet, har bara följt forumets utveckling på avstånd.

Tack för tipsen! En annan "killer" sak är att man kan toggla hidden files med: CMD+SHIFT+ . (punkt)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-05-26 22:18

SnazzyLabs är bra på att skriva om användbara trick.

Mer här
http://snazzylabs.com/tutorial/five-advanced-...

Ett mindre avancerat men ack så anvændbart. Less på animerade rutor och tranparens? (om det redan fanns postat så får moderator ta bort såklart) Skulle tro att detta æven kan spara batteri før de som ønskar det.
https://mbeddedmaximum.com/2016/09/22/how-to-...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-07-19 22:09

fish - fish is a smart and user-friendly command line shell for OS X, Linux, and the rest of the family.

Jag måste ju ha sovit under en sten eller nåt, hur kunde jag missa fish? I motsats till bash har fish olika färger på mappar/filer osv (syntax highlightning) , grymt bra autocomplete, dvs man skriver di (tab) och får upp alla kommandon och filer som börjar på di. Men det slutar inte där, fish kan (via man filerna) alla val, tex list om man har "valt" diskutil.

Man confar fish via webbläsaren där man ställer in färger, funktioner, variabler osv. Dessutom kan man skapa genvägar, tex om man skriver a123 så byts det ut mot valfri lång text. Även historiken är synlig i webbläsaren.

Ladda ner via brew/mac ports/installerare. Hur man byter ut bash mot fish beskrivs i faq:en.

Ursprungligen av reboot81:

fish - fish is a smart and user-friendly command line shell for OS X, Linux, and the rest of the family.

Jag måste ju ha sovit under en sten eller nåt, hur kunde jag missa fish? I motsats till bash har fish olika färger på mappar/filer osv (syntax highlightning) , grymt bra autocomplete, dvs man skriver di (tab) och får upp alla kommandon och filer som börjar på di. Men det slutar inte där, fish kan (via man filerna) alla val, tex list om man har "valt" diskutil.

Man confar fish via webbläsaren där man ställer in färger, funktioner, variabler osv. Dessutom kan man skapa genvägar, tex om man skriver a123 så byts det ut mot valfri lång text. Även historiken är synlig i webbläsaren.

Ladda ner via brew/mac ports/installerare. Hur man byter ut bash mot fish beskrivs i faq:en.

Herregud. Installera Iterm2 och slipp allt detta TRAMS. Configurera en terminal genom en webbläsare????

1
Bevaka tråden