Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spräckt skärm

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dotter kastade ett hårt föremål på laptopen som nu har stora sprickor som letar sig över skärmen. Jag undrar om någon har tips om hur jag själv kan byta skärm och var jag får tag delar som inte kostar alltför mycket.

Sen undrar jag om jag kan skjuta upp denna skärms död genom att klistra någon genomskinlig plast på den. Tips?

  • Medlem
  • 2017-05-22 15:56

Vilken modell pratar vi om ens? Det finns ju olika delar till olika datorer.

Med tanke på den begränsade informationen så kan jag endast tipsa dig om att kolla på ifixit.com och skaffa dig en uppfattning om du eventuellt kan göra det själv.

Har du ingen hemförsäkring? Jag tappade en vas på datorn, fick en buckla i chassit och en stor spricka i skärmen. Jag fick betala 1500kr i självrisk men det var de lätt värt ?.

Så mitt tips är att först se om hemförsäkringen täcker datorn!

Datorn är en 13-inch MacBook Pro. Datorn har jag köpt begagnad. Täcker hemförsäkringen sånt?

Ursprungligen av fcerha:

Datorn är en 13-inch MacBook Pro. Datorn har jag köpt begagnad. Täcker hemförsäkringen sånt?

Det beror på, jag har drulle i min försäkring. Ring och snacka med ditt försäkringsbolag.

Ursprungligen av fcerha:

...hur jag själv kan byta skärm...
...var jag får tag delar...

Ursprungligen av fcerha:

Datorn är en 13-inch MacBook Pro...

Fortfarande för lite information för att någon ska kunna ge konkreta svar på de två frågorna.

Senast redigerat 2017-05-23 11:09
Ursprungligen av fcerha:

Datorn är en 13-inch MacBook Pro. Datorn har jag köpt begagnad. Täcker hemförsäkringen sånt?

Vet du vilket år datorn är köpt?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-05-23 19:16

Jag har en 13'' MBP från 2012 (Core i5) som jag säljer i delar, bland annat finns skärmen kvar.

Ursprungligen av mattiL:

Jag har en 13'' MBP från 2012 (Core i5) som jag säljer i delar, bland annat finns skärmen kvar.

OK., det är ju klart intressant, men kan man vara säker på att skärmen passar?

Ursprungligen av fcerha:

Datorn är en 13-inch MacBook Pro...

Ursprungligen av fcerha:

...men kan man vara säker på att skärmen passar?

Om du berättar lite mer i detalj vilken modell det faktiskt handlar om, så kan den frågan besvaras.

Det har funnits många olika 13-tums MacBook Pro genom åren.

Gå till:
Apple-menyn --> Om den här datorn
Där ser du vilken modell det är. Där står något i stil med "MacBook Pro (sent 2012)".

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-05-23 22:00

Macbook Pro 13,3 tum, Mid 2012, Core i5 2,5GHz
Modell A1278
Part nr MD101S/A

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du berättar lite mer i detalj vilken modell det faktiskt handlar om, så kan den frågan besvaras.

Det har funnits många olika 13-tums MacBook Pro genom åren.

Gå till:
Apple-menyn --> Om den här datorn
Där ser du vilken modell det är. Där står något i stil med "MacBook Pro (sent 2012)".

MacBook Pro
13-inch, Mid 2010
Model Identifier: MacBookPro7,1

Ja, enligt iFixit är det samma skärm till "mid 2010" och "mid 2012".

https://eustore.ifixit.com/en/Parts/MacBook-P...
https://eustore.ifixit.com/en/Parts/MacBook-P...

Men de säger att svårighetsnivån är "Very difficult", så det är kanske inte vem som helst som kan ge sig på att göra bytet själv.

Kanske inget man ger sig på som nybörjare?

Ursprungligen av kalis89:

Kanske inget man ger sig på som nybörjare?

Någon kan ju vilja veta hur det gick. Jag kan berätta att jag gav mig på detta till sist. Jag fick en skärm av en kompis som gör en del datasupport. Det var NÄSTAN rätt skärm: antagligen från modellen före eller efter. Jag lyckades ta mig igenom alla stegen och datorn startade, men WIFI och Bluetooth var utslagna: Uppstarten måste ha varit univerums allra långsammaste. Jag körde ett Apple Hardware Test som påvisade att något var fel. Där gav jag upp. Jag hade ny hel skärm men datorn var obrukbar. Och det kan ju ha berott på att jag fick sträcka den där sladden som förbinder skärmen med moderkortet, mer än den var på orginalskärmen. När man håller på och kämpar är det lätt hänt att man kommer åt någon komponent, så det var väl det som hände.

Kontentan är att jag borde klistrat något genomskinligt över den spruckna skärmen och dragit ut på dödsprocessen istället, men jag ångrar mig inte jättemycket.

1
Bevaka tråden