Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oändlig start-tid

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-12 13:03

Hej! Har fått en gammal mac mini A1283. Den börjar snällt med att tända skärmen, gråvit med äpplet (men utan startpling!).
Där stannar den, snurran nedanför äpplet fortsätter, åtminstone i trekvart.
Burken får småningom rejält varm utblåsluft.
Har zappat pram och nollställt SMC, gjorde ingen skillnad.
Har ingen aning om vilket OS, har ingen installationsskiva att starta från.

Råd, någon?

  • Medlem
  • 2017-05-12 13:12
Ursprungligen av nalle:

Hej! Har fått en gammal mac mini A1283. Den börjar snällt med att tända skärmen, gråvit med äpplet (men utan startpling!).
Där stannar den, snurran nedanför äpplet fortsätter, åtminstone i trekvart.
Burken får småningom rejält varm utblåsluft.
Har zappat pram och nollställt SMC, gjorde ingen skillnad.
Har ingen aning om vilket OS, har ingen installationsskiva att starta från.

Råd, någon?

Kolla om du kan starta den i recoveryläge. Starta om och håll nere kommando + R.

Ursprungligen av nalle:

Hej! Har fått en gammal mac mini A1283....

Råd, någon?

Är detta din ifrån 2009? http://www.everymac.com/ultimate-mac-lookup/?...

Om du har tillgång till en annan dator, skapa ett usb-minne och starta ifrån det sen.
Installera, formatera etc.
El Capitan verkar vara det sista OS som du kan köra.

Ursprungligen av Alix:

Kolla om du kan starta den i recoveryläge. Starta om och håll nere kommando + R.

Det är den för gammal för. https://support.apple.com/sv-se/HT202313

  • Medlem
  • 2017-05-12 14:12
Ursprungligen av panther:

... Det är den för gammal för. https://support.apple.com/sv-se/HT202313

Ja, för kommando + alt + R = internetåterställning, men det var inte vad jag skrev.

Ursprungligen av Alix:

Ja, för kommando + alt + R = internetåterställning, men det var inte vad jag skrev.

Just det

  • Medlem
  • 2017-05-12 14:26
Ursprungligen av panther:

Just det

¿Que?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-12 20:02

Tack för svar, ska prova om en stund; återkommer om ev resultat.

Recovery-läge och internetstart är inte samma sak.

Håll annars nere Alt vid uppstart så får du se vilka startmöjlighter du har. En av dem kan heta "Recovery". Annars är det USB-minne som gäller!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-12 23:37

Jag har nu prövat era förslag, både dem ni rekommenderar, och dem som man inte borde, eller skulle kunna. jag gick också ut med hjälp av Google, nu när jag hade ett hum om vad jag skulle leta efter, och hittade lite flera råd.
Gott så.
Jag har inte hållit räkning riktigt, men efter att ha återställt PRAM cirka åtta omgångar (omväxlande med andra åtgärder), har apparaten nu börjat ge startljud ifrån sig!
Kanske inte riktigt en seger, men gladare
Fick den tillåme att starta i ngt slags safe mode, men är inte kunnig nog att utnyttja detta, tyvärr.
Får nog räkna med en shoppingrond, dels 1 st Lion eller liknande, och ev en ny HD.
Tack än en gång för alla svar.

  • Medlem
  • 2017-05-12 23:53
Ursprungligen av nalle:

... Fick den tillåme att starta i ngt slags safe mode, men är inte kunnig nog att utnyttja detta, tyvärr. ...

Det var antagligen recovery mode. Där kan man installera om Mac OS X. Man får upp en dialogruta om det. Som nedan, fast eventuellt på svenska då (och kanske en senare version än Lion). Man klickar på installera om Mac OS X och följer anvisningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-13 01:41
Ursprungligen av Alix:

Det var antagligen recovery mode. Där kan man installera om Mac OS X. Man får upp en dialogruta om det. Som nedan, fast eventuellt på svenska då (och kanske en senare version än Lion). Man klickar på installera om Mac OS X och följer anvisningarna.

https://cdn1.tekrevue.com/wp-content/uploads/2014/09/osx-recovery.jpg

Näpp! Tyvärr, i så fall hade jag känt mig mer hemma.
Det var en svart skärm, med med vit text över hela - ungefär som när man förr startade om en PC med lite otur. Hela j-la DOS texten flödade över.

Jag får knåpa vidare med detta i morgon, just nu hägrar kudden mera
Tack iallafall för i afton!

  • Medlem
  • 2017-05-13 11:00
Ursprungligen av nalle:

Näpp! Tyvärr, i så fall hade jag känt mig mer hemma.
Det var en svart skärm, med med vit text över hela - ungefär som när man förr startade om en PC med lite otur. Hela j-la DOS texten flödade över.

Jag får knåpa vidare med detta i morgon, just nu hägrar kudden mera
Tack iallafall för i afton!

Då startades datorn i single user mode/verbose mode, eller enanvändarläge/utförligt läge.

1
Bevaka tråden