Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp oss att bygga framtidens 99mac

Tråden skapades och har fått 146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MatsOlov:

...forumet blev näst intill Applefientligt...

Skulle vara intressant att få exempel på vad det är som skulle anses vara nästan applefientligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-04-20 09:13
Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag gräver vidare: utveckla gärna lite mer vad det är du skulle vilja se när du menar "Apple-profil".

Svårt att beskriva det ännu mer än jag redan gjort. Mer Apple. Mer vi mot dem, sätta ner foten om än med glimten i ögat. Det @reboot81 har skrivit tidigare samt det som @wurpan skrev här ovanför är ord som beskriver allting väldigt bra.

  • Medlem
  • 2017-04-20 10:13

Fokusera på Apple och lägg ner podden

Diskussionsfrågor

1. Ägna er åt Apples ekosystem. Det ofins andra som sköter bredden.

2. Mer tester, krönikor, korta nyheter och mindre podd.

3. Reportage om Mac-användare

4. Bort med podden

5. Nyheter

6. Störande men förstår att ni måste. När jag kollar på min iPhone så fyller reklamen hela sidan och det är inte ok

7. Diskussionsforumet är bra

8. Hjälp med problemlösning.

9. Mer Apple och mindre podd

10. Poddradio

Just nu använder jag mig mest av MacWorlds forum

Ursprungligen av Dalle:

Blir lite långt kanske, men varför inte 99samsungandroidpcmicrosoft.se? Då har ni täckt in just 99% av området av vad sajten handlar om och folk som hittar till sidan för första gången förstår direkt vad det handlar om.

Eller 1procentomalltutommac.se
?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-04-20 10:38

1. Tycker du att det är bra att 99mac breddat sitt fokus, eller önskar du att det kunde handla enbart om Apples ekosystem? Eller kanske bara om Mac?
En viss bredd är intressant för att ha koll på vad som händer. Huvudfokus ska dock vara relaterat Apple/Mac.

2. Vad tycker du om de olika typerna av material vi publicerar? Vill du se mer (eller mindre) av tester, krönikor, korta nyheter, podd och så vidare?
Mer: tester av produkter, tjänster och mjukvara från Apple och tredjepartstillverkare.

3. Om du fick önska något som vi inte har idag, vad skulle det vara?
Mer "pro"-känsla. Mer Mac. Precis som Apple tidigare var innan dess fokus blev iOS/musiktjänster.

4. Om du fick välja bort något, vad skulle det vara?
Poddar och krönikor intresserar mig föga, men låt dem gärna vara kvar då de attraherar andra. Mig kvittar det.

5. Vad är det bästa med 99mac idag, och det sämsta?
Bästa: forumanvändarnas samlade kompetens och vilja att hjälpa.

6. Vad tycker du om reklamen som visas på 99mac?
Jag ser ingen. Eftersom det inte erbjuds betalt medlemsskap utan reklam använder jag blockerare.

7. Vad tycker du om diskussionsforumet på 99mac?
Forumet är sajtens kärna och anledningen att jag är här.

8. Hur kom det sig att du började besöka 99mac, och är det fortfarande samma saker som gör att du kommer hit?
Om jag inte minns fel hamnade jag här via en länk från gamla bold.se som hade sitt fokus på grafisk formgivning och tekniken däromkring.

9. Vad skulle göra 99mac bättre i framtiden?
Annonsfritt betalmedlemsskap.
Mindre nyheter/tester om ej Apple-relaterade produkter och tjänster.
Guider - exempelvis om Server, Terminal, Applescript ...

10. Vad ska 99mac absolut inte göra?
Bli mer ofokuserade på Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-20 18:27

Lite ironiskt att ni gör grafiken för 99mac på en Windows-maskin…

Senast redigerat 2017-04-20 22:03

1. Få tillbaka medaljongtapeten.
2. Fokusera helt på Apple. Inget annat.
3. Lägg i stort sett allt fokus på forumet.

Om redaktionen koncentrerade sig på Apple-relaterade nyheter(behöver inte bara vara nya prylar) så hade ni kunnat haft med den jag tipsade om för några dagar sedan där miljöchefen Perez intervjuades av Bloomberg eller denna om Apples önskan att göra framtidens telefoner av enbart återvunna material(isf nybrytna):
http://www.ibtimes.com/apple-climate-change-company-vows-stop-mining-use-100-recycled-material-iphone-2528092

  • Medlem
  • 2017-04-21 00:27
Ursprungligen av Mymac4ever:

Om redaktionen koncentrerade sig på Apple-relaterade nyheter(behöver inte bara vara nya prylar) så hade ni kunnat haft med den jag tipsade om för några dagar sedan där miljöchefen Perez intervjuades av Bloomberg eller denna om Apples önskan att göra framtidens telefoner av enbart återvunna material(isf nybrytna):
http://www.ibtimes.com/apple-climate-change-company-vows-stop-mining-use-100-recycled-material-iphone-2528092

En sådan artikel är redan publicerad.
Apple laddar inför Jordens dag

Ursprungligen av WiFi:

En sådan artikel är redan publicerad.
Apple laddar inför Jordens dag

Missade det o därmed vet ni hur lite artiklar jag läser...

Nämen, vilken överraskning när jag tittade in idag!

Ursprungligen av Redaktionen:

99mac tänker på framtiden, och vi vill ha er hjälp. Vad tycker ni att 99mac ska vara, och vad ska det inte vara? Prata och diskutera, och hjälp oss att bygga upp något inför morgondagen.

Läs hela artikeln här

Borde nästan få ett pris, eller vad säger ni på 99?

  • Medlem
  • Lund
  • 2017-04-22 00:04

Precis som andra varit inne på så vore det även intressant med eget material om hur verktyg och mjukvara används i verkliga livet. Gjorde t.ex. en Google-sökning på Automator och hittade bara en enda artikel. Idag, efter sex år med Mac, så upptäckte jag att man enkelt kan skapa en dashboard-widget med graf från en sajt och lägga på skrivbordet. Att kalla det avancerade tips och trix är fel men det vore intressant att läsa om hur erfarna användare nyttjar Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-04-25 18:42

Själv ramlade jag in på 99mac när jag började få upp ögonen för Apples produkter.
Då var det det självklara stället för tips och hjälp, men efter Sweclockers uppköpet och de diktatorer som kom in i samband med det så har det gått utför och besöken blir allt mer sporadiska.

Enligt mig ska ni börja fokusera på Apple igen och släppa de andra företagen.
Då kan vi förhoppningsvis få tillbaka det gamla forumet.

Diskussionsfrågor

1. Tycker du att det är bra att 99mac breddat sitt fokus, eller önskar du att det kunde handla enbart om Apples ekosystem? Eller kanske bara om Mac? =. Nej låt det handla om endast Mac och Aplle generellt samt ios produkterna.

2. Vad tycker du om de olika typerna av material vi publicerar? Vill du se mer (eller mindre) av tester, krönikor, korta nyheter, podd och så vidare? = Mindre Poddar . Ganska ointressant att följa vad som händer på kontoret. I den mån man lyssnar så ör det för snack om ios och mac os samt hårdvara

3. Om du fick önska något som vi inte har idag, vad skulle det vara? Mer kvalificerade artiklar , typ Tomas Yterbergs om apple skärmar och dess prestanda.

4. Om du fick välja bort något, vad skulle det vara?
Poddar
5. Vad är det bästa med 99mac idag, och det sämsta?
Det sämsta är nog poddarna
6. Vad tycker du om reklamen som visas på 99mac?
Gör mig inget
7. Vad tycker du om diskussionsforumet på 99mac?
Det är forumet som gör 99mac
8. Hur kom det sig att du började besöka 99mac, och är det fortfarande samma saker som gör att du kommer hit?
Jag började efter att alltommac blev sämre , nu har dock 99,mac blivit såmre med.
9. Vad skulle göra 99mac bättre i framtiden?
Med djuplodande artiklar om exempelvis Apple A processorer , prestanda tester av olika ios versioner mfl
10. Vad ska 99mac absolut inte göra?
Poddar samt ytliga nyheter ( typ kopierat från 9to5 mac )
Vi hoppas att ni vill hjälpa oss i vårt förändringsarbete, så att framtidens 99mac kan bli något suveränt

Ursprungligen av zappee:

Enligt mig ska ni börja fokusera på Apple igen och släppa de andra företagen.
Då kan vi förhoppningsvis få tillbaka det gamla forumet.

Komma in och se 3, ja 3 stycken artiklar om Samsung. Då tror man att man kommit till fel forum.
3 artiklar om en konkurrent. Då måste ni gått fel 99mac. Helt fel.
Allt behöver inte vara Mac, och håll gärna ögonen på konkurrenterna om det är intressant för er. Någon vettig och djupgående jämförelse skulle ju kunna göras om ni gjorde ert arbete.
Men 3 artiklar att nu kommer Samsung. Nej, jag har inte läst dem, för hel...e heller.
Skriv gärna om bra grejer som är i anslutning till Apple. Som kan användas i med Apple produkter.
Men att skriva 3 artiklar/inägg om en konkurrent. Ärligt talat så känns det som spam ifrån redaktionen.
Då säger jag som Mija, lägg ner. ?

Shit, det var till och med 4 artiklar om Samsung, ni är inte f-n kloka ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-26 11:43

Jag tycker det är helt OK. Just nu händer det inte så väldigt mycket nytt på Applesidan (innan WWDC), och att få ha lite koll på Apples konkurrenter känns rätt OK. Du behöver ju inte läsa dem om du inte vill. Att redaktionen ska förvägra oss andra att läsa dem tycker jag inte är rätt väg att gå, bara för att vara mer Applespecifika.
Jag håller med en del om att så länge det finns ett steg från Apple (konkurrerande produkter) är det OK. Men Teslas solceller/batterier för hemmen var lite för långt bort

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-04-26 11:48

För mig illustrerar namnet vad det handlar/borde handla om. Men jag är kanske för gammal och tänker fortfarande lite synonymt på Apple och Mac. Om 99 är för mycket så skulle man kunna ändra till 90, men punschen i namnet försvinner. Likaså att ändra till 99apple, det låter inte lika bra. 99 är för otydligt och säger egentligen ingenting om vad saiten handlar om. Utifrån förslagen hittills är 99mac fortfarande bäst. Men a99le.se är lite kul och leker med det gamla namnet samtidigt som det blir mer korrekt. Jag antar att ni redan köpt upp det

Angående nyheter så har 99mac ända sedan 99 tiden, då de var bra mycket sämre, varit min första go to. Jag orkar inte hålla på med andra saiter. Men jag håller med många om att jag får skrolla lite väl länge många gånger innan jag hittar en Applenyhet öht. Jag gillar korta nyheter och jag gillar tester. Speciellt jämförande tester.

Forumet är därför jag är här. En skilnad som jag märker av från innan uppköpet är att "kärnan" av hardcore 99:are har minskat i forumet (det känns så iaf). Och att forumet generellt är mindre aktivt än det var. En orsak kan vara att det är mindre Mac hos användarna idag och mer iOS och om man inte håller på med jail break (vilket fyller färre och färre funktioner) så finns det helt enkelt inte så många problem att lösa/diskutera längre.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Kastar ur mig en annan fråga här eftersom många har nämnt det: namnet.

Är namnet 99mac heligt, eller i sig betydelselöst? Kan vi hitta ett bättre namn? En möjlighet är ju till exempel att återgå till 99.se kort och gott, som den faktiskt hette vid uppköpet. Jag tycker själv att det vore att gå lite bakåt men vad tycker ni andra?

99mac?
99?
Något helt annat?

  • Avstängd
  • 2017-04-26 12:45

Trodde att denna sida handlade om Apple,Mac,iPhone,iPad mm
Vill jag läsa recensioner om andra märken söker jag mig till dom sidorna.
Att göra jämförelser mellan Apple´s hårdvara och annat krafs går väl an.
Men huvudspåret ska vara Apple och inget annat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-04-26 13:08

Det känns som att sedan tråden startade har det kommit 90% artiklar om Samsung och annat icke-Apple.

Det i sig bör ju uppfattas som en tydlig fingervisning om vad som bl a är fel här idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-04-30 12:42
Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det är helt OK. Just nu händer det inte så väldigt mycket nytt på Applesidan (innan WWDC), och att få ha lite koll på Apples konkurrenter känns rätt OK. Du behöver ju inte läsa dem om du inte vill. Att redaktionen ska förvägra oss andra att läsa dem tycker jag inte är rätt väg att gå, bara för att vara mer Applespecifika.
Jag håller med en del om att så länge det finns ett steg från Apple (konkurrerande produkter) är det OK. Men Teslas solceller/batterier för hemmen var lite för långt bort

De dyker ju fortfarande upp under "nya inlägg".

Förvägra?
Om du vill läsa om Samsung så är väl Swedroid att rekommendera? Eller ett som är generellt.

Noterar med en axelryckning att efter de forumskrivare/medlemmar jag känner igen sagt sitt så händer i princip ingenting...

Ingen skriver, ingen verkar bry sig.

Som genom en slump ser jag 1981 års The Bunker, om Hitlers sista dagar i bunkern. Allt går sakta under, till knastrande musik, vemod.
Kanske är det en slump...

Känner att om 99 bara försvann imorrn skulle jag, och väldigt många "macare" rycka på axlarna och gå vidare.
Redaktionen verkar inte heller vilja ha ett ord med, ingen summering vad de har "lärt sig" eller ens ett sånt där chefsuttryck
"Vi hör vad ni säger och tar det med oss"

Mina fem spänn är att 99 är dött - de som rullar det vet bara inte om det än....

Adjö.

  • Avstängd
  • 2017-04-30 23:17
Ursprungligen av Sixten:

Noterar med en axelryckning att efter de forumskrivare/medlemmar jag känner igen sagt sitt så händer i princip ingenting...

Ingen skriver, ingen verkar bry sig.

Som genom en slump ser jag 1981 års The Bunker, om Hitlers sista dagar i bunkern. Allt går sakta under, till knastrande musik, vemod.
Kanske är det en slump...

Känner att om 99 bara försvann imorrn skulle jag, och väldigt många "macare" rycka på axlarna och gå vidare.
Redaktionen verkar inte heller vilja ha ett ord med, ingen summering vad de har "lärt sig" eller ens ett sånt där chefsuttryck
"Vi hör vad ni säger och tar det med oss"

Mina fem spänn är att 99 är dött - de som rullar det vet bara inte om det än....

Adjö.

Det har varit långhelg så du får ursäkta dom. ?

Ursprungligen av Sixten:

Noterar med en axelryckning att efter de forumskrivare/medlemmar jag känner igen sagt sitt så händer i princip ingenting...

Ingen skriver, ingen verkar bry sig.

Som genom en slump ser jag 1981 års The Bunker, om Hitlers sista dagar i bunkern. Allt går sakta under, till knastrande musik, vemod.
Kanske är det en slump...

Känner att om 99 bara försvann imorrn skulle jag, och väldigt många "macare" rycka på axlarna och gå vidare.
Redaktionen verkar inte heller vilja ha ett ord med, ingen summering vad de har "lärt sig" eller ens ett sånt där chefsuttryck
"Vi hör vad ni säger och tar det med oss"

Mina fem spänn är att 99 är dött - de som rullar det vet bara inte om det än....

Adjö.

Att så få medlemmar skriver är helt klart en faktor, som vi "hör och tar med oss"

Det är ändå en hel del inlägg, och mycket att smälta. Arbetet med nånting nytt för 99mac kommer fortsätta, och jag vet inte om det är möjligt att skriva en bra sammanfattning här. Men jag har läst allt, och det är helt klart alla möjliga åsikter som ryms.

Allt från vi ska inte ändra något, till vi ska lägga ner. Från "byt absolut inte namn" till "namnet betyder inget". Från "podden är det bästa" till "podden är det sämsta". Från "sluta med korta nyheter" till "jag uppskattar korta nyheter".

Ganska väntat på sätt och vis, men det innebär såklart att oavsett VAD vi gör av det här framöver så kommer såklart inte alla bli nöjda. Vi på redaktionen och Geeks klurar vidare, ritar diagram, pilar, frågar folk, annonsörer, läsare, vänner. Jag tror inte 99 är dött, jag tror på att det finns någonting här som kan engagera och ge värde, förmodligen i en något annorlunda form.

Vad gäller specifikt den här tråden så har jag en del följdfrågor, och tycker ändå det är väldigt bra att en kärna av engagerade medlemmar skrivit - det var det som var syftet. Men jag kommer förmodligen skriva mer här snart.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-01 17:38
Ursprungligen av zappee:

De dyker ju fortfarande upp under "nya inlägg".

Förvägra?
Om du vill läsa om Samsung så är väl Swedroid att rekommendera? Eller ett som är generellt.

Du måste ju inte läsa dem för att de syns under Nya inlägg. Läser du alla artiklar/nyheter i vanliga tidningar? De syns ju där...
Och nej, jag är inte intresserad av Samsungs produkter. Men vissa av artiklarna som jämför eller visar nya finesser jämfört med Apples, kan vara intressanta. Sweclockers har jag nog varit på kanske 5 ggr i mitt liv.
Ingen större idé att tjata om det här, vi är olika och har olika intressen/åsikter

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-06 16:36
Ursprungligen av kenjon:

Du måste ju inte läsa dem för att de syns under Nya inlägg. Läser du alla artiklar/nyheter i vanliga tidningar? De syns ju där...
Och nej, jag är inte intresserad av Samsungs produkter. Men vissa av artiklarna som jämför eller visar nya finesser jämfört med Apples, kan vara intressanta. Sweclockers har jag nog varit på kanske 5 ggr i mitt liv.
Ingen större idé att tjata om det här, vi är olika och har olika intressen/åsikter

Nej, men de är ändå i vägen när anledningen till att jag är här är Apple.
Jag läser inte vanliga tidningar, använder enbart appar där jag kan filtrera.

Sammanslagning av Sweclockers och 99Mac - > 99Clockers.com. För just nu så kanibaliserar ni på varandras ämnen.

  • Medlem
  • 2017-05-17 13:13

Ni kan skriva om dagens Google I/O. #nyhetstips

Ursprungligen av Alix:

Ni kan skriva om dagens Google I/O. #nyhetstips

Jodå, vi kommer täcka Google I/O!

Jag skulle eftersöka en funktion där man kunde välja vad man vill ha i nyhetsflödet.
Alla som vill läsa om Samsung och annan ski* får ju gärna göra det.
Vi andra som inte är intresserade av annat än 99% apple kan ju bocka ur underforum som inte handlade om det. Då är det underförstått att ni skulle ha en forumdel som dessa monumentala 1% blev placerade i och som tydligt poängterar det.
Skulle nog minska irritationen och ge alla mer valfrihet

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-05-23 16:37
Ursprungligen av panther:

Jag skulle eftersöka en funktion där man kunde välja vad man vill ha i nyhetsflödet.
Alla som vill läsa om Samsung och annan ski* får ju gärna göra det.
Vi andra som inte är intresserade av annat än 99% apple kan ju bocka ur underforum som inte handlade om det. Då är det underförstått att ni skulle ha en forumdel som dessa monumentala 1% blev placerade i och som tydligt poängterar det.
Skulle nog minska irritationen och ge alla mer valfrihet

Det fanns faktiskt tidigare. Innan nya teamet tog över och förstörde.

Bevaka tråden