Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer visas inte i Finder (ansluten via SMB)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-21 09:40

Hej!
Har ett problem på kontoret att min iMac (10.12) inte visar filer i olika mappar på vår server.
Det är en Windows Server och jag ansluter via SMB.

Vad som händer, oftast när jag "taggar" dom med en färg i Finder, är att dom "försvinner". Ibland alla filer, ibland bara några av dom.
Om jag kopierar in en ny fil från t.ex mitt skrivbord till mappen, så ser jag alla filerna igen. Sen är det väldigt vanligt att dom försvinner kort därefter igen.

Tar jag Visa info på mappen så visar den rätt antal filer, men jag ser dom helt enkelt inte när jag öppnar mappen.

Detta är ett inkonsekvent problem som kommer och går, tyvärr. Har följt med mig sen OS X 10.11.
Bara jag på kontoret har problemet och vi jobbar alla i samma mappar.
Mapparna innehåller max 150 filer.¨

Några tips?

Senast redigerat 2017-04-21 12:52
  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-04-21 10:55

Följer.

Inga tips, men upplever samma eller liknande problem - mot flera olika Mac-servrar.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-04-27 12:03

Jag kan vara något på spåret:
I Server.app under "Access" - ta bort Caching i listan "Custom Access".

Edit: Jag glömde att TS är ansluten till Windows-server. Men kanske finns även där någon liknande tjänst som nu kan slås av.

Senast redigerat 2017-04-27 12:18
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-28 13:10

Hmm låter vettigt. Håll mig uppdaterad om detta fixade problemet

1
Bevaka tråden