Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ni sett en obegriplig dialogruta?

Tråden skapades och har fått 880 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-04-27 21:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man i en tråd för obegripliga dialogrutor publicerar något som inte alls är obegripligt, så får man nog vara beredd på lite mothugg.

Sant. Men den synliga ”glimten i ögat” saknades kanske.

  • Avstängd
  • 2017-04-28 06:16
Ursprungligen av filuren:

Sant. Men den synliga ”glimten i ögat” saknades kanske.

La jag inte till en sådan här?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man i en tråd för obegripliga dialogrutor publicerar något som inte alls är obegripligt, så får man nog vara beredd på lite mothugg.

Samma sak gäller med vissa individer som med denna sk dialogrutan. I stället för att öppna för en dialog så hamnar man i någon sorts återvändsgränd / envägs-kommunikation. ?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-04-28 17:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man i en tråd för obegripliga dialogrutor publicerar något som inte alls är obegripligt, så får man nog vara beredd på lite mothugg.

Den är inte alls så begriplig då den har en fragmenterad design.

Ursprungligen av juanito:

...fragmenterad design.

Där är två knappar. Antingen väljer man att läsa meddelandet nu, eller så väljer man att bli påmind igen senare. Vad är obegripligt i det?

Det finns självklart gradskillnader i tydlighet, och här skulle det kanske kunnat vara ännu tydligare. Men det är trots allt väldigt långt mellan "kunde kanske varit aningens tydligare" och "obegripligt".

  • Medlem
  • International user
  • 2017-05-02 16:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Där är två knappar...

Var ser du något som liknar två knappar?

Ursprungligen av juanito:

Var ser du något som liknar två knappar?

Knappar/länkar/ställen att klicka - kalla det vad du vill - men jag ser absolut inget obegripligt i den dialogrutan.

Att knapparna/länkarna kanske skulle kunna vara tydligare utformade, betyder inte att det är obegripligt. "Obegripligt" skulle innebära att det är helt omöjligt att förstå vad man ska göra - men så är ju inte fallet - det kan inte någon anse.

kom på att det var fel dialogruta jag länkade. Det ska vara denna som jag menade:

Ursprungligen av calinou:

Det ska vara denna som jag menade:

Nu visar du nog inte hela rutan. Där står nog något mer, eller?

..

Visa hela. Visa sammanhanget.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Visa hela. Visa sammanhanget.

Tyvärr hittar jag inte nu längre men denna dyker upp då och då. Brukar vara överst på träfflistan och då och då kommer den upp, blockerar genom att täcka över fönstret. Varför ska man hålla på att godkänna i tid och otid. Hela situation upplevs obegriplig. Varför frågar du att se hela? antar att du googlar som alla andra och har blivit uppmanad om detta som alla andra/vet vad det är fråga om?

Nope, känner inte alls igen den.

Du får kanske upp den ofta för att du inte klickar och godkänner. Då lär de ju fortsätta att påminna dig tills du gör vad de ber dig om.

Kan också bero på att du kanske har en inställning i din webbläsare att aldrig spara cookies? I så fall vet de inte att du har godkänt en gång, och kommer att fortsätta att påminna dig.

(Och jag förstår inte hur man kan anse att det är en obegriplig ruta när det står en väldigt tydlig instruktion: "Rulla ned och klicka på Jag godkänner...". Det kan kanske vara lite obegripligt att den dyker upp ofta, men det kan ju ha sina förklaringar - se ovan)

  • Avstängd
  • 2017-05-03 14:53

Väldigt enkelt förklarat så använder calino en Google tjänst och blir uppmanad att läsa igenom säkerhetspåminnelsen.
Gör man det så dyker den aldrig upp igen. Helt otroligt att du fortsätter tjata om detta.
https://support.google.com/accounts/answer/62...

Ursprungligen av Rlafh:

Väldigt enkelt förklarat så använder calino en Google tjänst och blir uppmanad att läsa igenom säkerhetspåminnelsen.
Gör man det så dyker den aldrig upp igen. Helt otroligt att du fortsätter tjata om detta.
https://support.google.com/accounts/answer/62...

"calinou" tjatar inte utan svarar på frågorna. Självklart att jag godkänner och inte har blockerat.
Orkar i alla fall inte läsa all denna trams på flera sidor. ? . Gör som de flesta andra och trycker på godkänn sk "säkerhetspåminnelsen" utan att ifrågasätta någonting.

Ursprungligen av calinou:

...Självklart att jag godkänner och inte har blockerat...

Vad är det som du inte har blockerat? Syftar du på mitt tips om cookies?

Varför skulle det vara självklart att du inte har den blockeringen? Det är många som har ställt in det så. Och med tanke på vad du har beskrivit tidigare i tråden, t.ex. om att vara nojig, så skulle det väl inte alls vara så konstigt om du hade ställt in det så.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det som du inte har blockerat? Syftar du på mitt tips om cookies?

Varför skulle det vara självklart att du inte har den blockeringen? Det är många som har ställt in det så. Och med tanke på vad du har beskrivit tidigare i tråden, t.ex. om att vara nojig, så skulle det väl inte alls vara så konstigt om du hade ställt in det så.

Åter till ämnet. Tack.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-10 17:04

Försöker lägga till OneDrive i Excel.

  • Avstängd
  • 2017-05-10 17:46
Ursprungligen av reboot81:

Försöker lägga till OneDrive i Excel.

DET är en obegriplig dialogruta ?

  • Medlem
  • 2017-05-11 17:22

I alla fall obegripligt för mig.

  • Avstängd
  • 2017-05-11 17:32
Ursprungligen av Alix:

I alla fall obegripligt för mig.

Flintis? ?

  • Medlem
  • 2017-05-12 08:25

InDesign CC 2017:

Edit: kan man inte länka till bilder i Dropbox längre?

Senast redigerat 2017-05-12 16:29
Ursprungligen av Baron:

InDesign CC 2017:

https://www.dropbox.com/s/01y8gr9d00xj3ny/ogiltig%20ram.jpg?dl=0

Edit: kan man inte länka till bilder i Dropbox längre?

Lägg upp bilden på forumet så slipper du garantera att din bildlänk för alltid finns tillgänglig för oss på 99mac!

  • Avstängd
  • 2017-05-12 10:47
Ursprungligen av Baron:

InDesign CC 2017:

https://www.dropbox.com/s/01y8gr9d00xj3ny/ogiltig%20ram.jpg?dl=0

Edit: kan man inte länka till bilder i Dropbox längre?

WWW måste bytas ut till dl

https://www.dropbox.com/ ändras till https://dl.dropbox.com/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-12 11:13

Försökte installera Sierra från usb-sticka på en blåst HD. Gick sådär. Kom till slut på problemet, även om inte dialogrutan inte var så till så stor hjälp. Tid- och platsinställningen var helt åt skogen så inga certifikat (och inte heller app-store) ville vara med.

  • Medlem
  • 2017-05-12 16:28
Ursprungligen av hummel:

Lägg upp bilden på forumet så slipper du garantera att din bildlänk för alltid finns tillgänglig för oss på 99mac!

Kan man göra det nu för tiden (eller igen, kanske man ska säga)?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-13 08:33

Ja, under Avancerad-knappen och Välj filer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-14 23:48

Men vad fanken, det är ju JAG som ska sätta upp Windows Server 2012.

#moment22

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-17 22:04

Ytterligare ett moment 22. Vill rapportera in en bugg till Vivaldi, men själva formuläret funkar inte.

Bevaka tråden