Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felsöka iPhone och iPad

Tråden skapades och har fått 166 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Osäker på om detta varit uppe tidigare i tråden, letade, men kunde ej hitta något liknande. Jag har en iPhone 7 Plus, iOS 10.1.1. Problemet jag har gäller vanliga SMS, alltså inte iMessage. Om jag smsar någon som inte har iPhone och därav inte kan ta emot iMessage, får jag 8 gånger av 10 leveransproblem, "Meddelandet har inte levererats". Får pröva att skicka det 4-5 gånger innan det äntligen går iväg. Har testat både via 4G och WiFi, samma sak överallt. Detta gäller alltså inte enbart en kontakt, har cirka 10 pers som jag skickar "vanliga" sms till. Först trodde jag det berodde på mottagaren, men det gör det alltså inte. Skickar jag däremot via min iPad som är kopplad via telefonen fungerar det alldeles utmärkt. Har även verifierat att jag har full 4G täckning via Telenor, så det känns inte operatörsrelaterat heller. Kan även tillägga att vanliga iMessage aldrig strular. Någon som har en aning om vad det kan vara?

Ursprungligen av MrQuattro:

Osäker på om detta varit uppe tidigare i tråden, letade, men kunde ej hitta något liknande. Jag har en iPhone 7 Plus, iOS 10.1.1. Problemet jag har gäller vanliga SMS, alltså inte iMessage. Om jag smsar någon som inte har iPhone och därav inte kan ta emot iMessage, får jag 8 gånger av 10 leveransproblem, "Meddelandet har inte levererats". Får pröva att skicka det 4-5 gånger innan det äntligen går iväg. Har testat både via 4G och WiFi, samma sak överallt. Detta gäller alltså inte enbart en kontakt, har cirka 10 pers som jag skickar "vanliga" sms till. Först trodde jag det berodde på mottagaren, men det gör det alltså inte. Skickar jag däremot via min iPad som är kopplad via telefonen fungerar det alldeles utmärkt. Har även verifierat att jag har full 4G täckning via Telenor, så det känns inte operatörsrelaterat heller. Kan även tillägga att vanliga iMessage aldrig strular. Någon som har en aning om vad det kan vara?

Har du testat de förslag som tråden föreslår? Började problemet med ditt byte till iPhone 7?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du testat de förslag som tråden föreslår? Började problemet med ditt byte till iPhone 7?

Har kontrollerat inställningarna för SMS enligt denna länk som föreslås i tråden. Allting är rätt inställt där, har även provat återställa till factory reset samt även gjort x-antal soft resets. Det enda jag kan tänka mig är att mitt SIM kort inte funkar som det skall, kanske skall snacka med operatören istället?

Ursprungligen av MrQuattro:

Har kontrollerat inställningarna för SMS enligt denna länk som föreslås i tråden. Allting är rätt inställt där, har även provat återställa till factory reset samt även gjort x-antal soft resets. Det enda jag kan tänka mig är att mitt SIM kort inte funkar som det skall, kanske skall snacka med operatören istället?

Och vanliga inställningar i Meddelanden är naturligtvis kollade ? ?

Ursprungligen av MrQuattro:

Har kontrollerat inställningarna för SMS enligt denna länk som föreslås i tråden. Allting är rätt inställt där, har även provat återställa till factory reset samt även gjort x-antal soft resets. Det enda jag kan tänka mig är att mitt SIM kort inte funkar som det skall, kanske skall snacka med operatören istället?

Testa om du har samma problem i en annan telefon. Har du samma problem i annan lur så ringer du din operatör. Har du inte samma problem så skickar du din telefon på service (då antar jag att du har återställt utan att synka tillbaka säkerhetskopian och upplever fortfarande problem).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-23 18:06

Fattar iMessage att det ska gå som SMS (gröna bubblor), eller tror den att mottagaren har iMessage (blå bubblor)?

Tycker min iPhone 7+ med senaste iOS 10.2 beter sig lite märkligt helt plötsligt. Ibland när jag öppnar telefonen så trillar notiser in från gmail, wordfeud, facebook-messenger etc etc.
Dessa notiser som vanligtvis alltid visas med ett ljud och brickor i låst skärm - ja, precis som vanligt. Är det någon som känner till detta eller stött på det?

Varken stör ej eller något aktivt val från min sida är gjort. Jag får alltså inte alltid notiser som jag brukar. Detta är dock inte alltid utan bara ibland.

Sjukt störande iallafall!

Svar uppskattas!

Ursprungligen av iphoneinho:

Tycker min iPhone 7+ med senaste iOS 10.2 beter sig lite märkligt helt plötsligt. Ibland när jag öppnar telefonen så trillar notiser in från gmail, wordfeud, facebook-messenger etc etc.
Dessa notiser som vanligtvis alltid visas med ett ljud och brickor i låst skärm - ja, precis som vanligt. Är det någon som känner till detta eller stött på det?

Varken stör ej eller något aktivt val från min sida är gjort. Jag får alltså inte alltid notiser som jag brukar. Detta är dock inte alltid utan bara ibland.

Sjukt störande iallafall!

Svar uppskattas!

Vad på sidan 1 har du testat?

Ursprungligen av iphoneinho:

Tycker min iPhone 7+ med senaste iOS 10.2 beter sig lite märkligt helt plötsligt. Ibland när jag öppnar telefonen så trillar notiser in från gmail, wordfeud, facebook-messenger etc etc.
Dessa notiser som vanligtvis alltid visas med ett ljud och brickor i låst skärm - ja, precis som vanligt. Är det någon som känner till detta eller stött på det?

Varken stör ej eller något aktivt val från min sida är gjort. Jag får alltså inte alltid notiser som jag brukar. Detta är dock inte alltid utan bara ibland.

Sjukt störande iallafall!

Svar uppskattas!

Det är väl standardförfarande med notiser och iOS till och från.
Prova stegen i första inlägget och se om det löser sig.

Ursprungligen av iphoneinho:

Tycker min iPhone 7+ med senaste iOS 10.2 beter sig lite märkligt helt plötsligt. Ibland när jag öppnar telefonen så trillar notiser in från gmail, wordfeud, facebook-messenger etc etc.
Dessa notiser som vanligtvis alltid visas med ett ljud och brickor i låst skärm - ja, precis som vanligt. Är det någon som känner till detta eller stött på det?

Varken stör ej eller något aktivt val från min sida är gjort. Jag får alltså inte alltid notiser som jag brukar. Detta är dock inte alltid utan bara ibland.

Sjukt störande iallafall!

Svar uppskattas!

Är det ändå inte inställningarna för respektive notis - du markerat knapparna. Se anmärkningen under Låst skärm. Är den markerad ramlar ju valda notiser in när du öppnar hemskärmen.

Tråd rensad, läs gärna våra Trivselregler §1.

Ursprungligen av iphoneinho:

Tycker min iPhone 7+ med senaste iOS 10.2 beter sig lite märkligt helt plötsligt. Ibland när jag öppnar telefonen så trillar notiser in från gmail, wordfeud, facebook-messenger etc etc.
Dessa notiser som vanligtvis alltid visas med ett ljud och brickor i låst skärm - ja, precis som vanligt. Är det någon som känner till detta eller stött på det?

Varken stör ej eller något aktivt val från min sida är gjort. Jag får alltså inte alltid notiser som jag brukar. Detta är dock inte alltid utan bara ibland.

Sjukt störande iallafall!

Svar uppskattas!

Kolla även om det har med Strömsparläget att göra, som bl.a. påverkar vissa bakgrundsfunktioner så som bakgrundsuppdatering av innehåll och hämtning av e-post.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-28 00:20

Hur hantera en 5s som inte reagerar på tryckningar mm på skärmen?

Hej!
Min iPhone 5s har låst sig eller gått sönder. Hur jag än trycker eller drar på skärmen så händer inget, när det ringer kan jag inte svara och jag kan inte stänga av den genom att svepa mot höger.
Går det att på något sätt starta från scratch och ge den ett OS, eller vad?

Helt förvirrande, har fått damma av en gammal SE910 men vet inte om och hur den fungerar längre.

Tacksam för råd.

Senast redigerat 2017-04-28 07:30
Ursprungligen av Fierro:

...Går det att på något sätt starta från scratch och ge den ett OS, eller vad?...

Ja, det är ju punkt 5 på listan som står i trådens första inlägg.

Om du inte har gått igenom och provat punkterna 1-5 på den listan, gör det först, och återkom om det fortfarande är problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-28 11:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det är ju punkt 5 på listan som står i trådens första inlägg.

Om du inte har gått igenom och provat punkterna 1-5 på den listan, gör det först, och återkom om det fortfarande är problem.

____________________________

Det går inte enligt mig, när jag försöker under punkt 4 med iTunes så får jag bara svar att jag måste knappa in lösenordet och det går inte att knappa något i mobilen. Den tar inte emot tryckningar.

Puhhhh

Vad göra???

Ursprungligen av Fierro:

____________________________

Det går inte enligt mig, när jag försöker under punkt 4 med iTunes så får jag bara svar att jag måste knappa in lösenordet och det går inte att knappa något i mobilen. Den tar inte emot tryckningar.

Puhhhh

Vad göra???

Då är det steg 6 som gäller.

Ursprungligen av Fierro:

...när jag försöker under punkt 4 med iTunes...

Gick du rakt på punkt 4, eller provade du 1 och 2 först?

Om inte, prova dem först.

Om du redan gjort det, så är det nog bara punkt 6 som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-05 02:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Gick du rakt på punkt 4, eller provade du 1 och 2 först?

Om inte, prova dem först.

Om du redan gjort det, så är det nog bara punkt 6 som gäller.

______________________________________

Jag försökte med 1 och 2, men eftersom det inte gick att trycka på skärmen så lönade det sig inte.

Nå, det där är historia. I fredags gick jag in i Digital Inn och blev mycket vänligt bemött. Jag fick hjälp med att återställa och få igång min mobil. Han sa att han först extraherade iOS och sedan återinförde via deras utställningsdator. Det var magiskt, jag är inte så bevandrad i hur han gjorde, men nu går den!!

Det är dock en grej som är felaktig, jag kan inte få kontakt med mitt Wyfi, det står bara 4G hela tiden. När jag stänger av och sätter på via Applesymbolen så kommer inte kopplingen in automatiskt som förr. Det är helt omöjligt att aktivera Wyfiknappen, den är hellåst.

Finns det någon som kan ana vad som är fel och vad som kan göras? Helt mystiskt, allt annat fungerar, även om det kan låsa sig någon gång. Det blir då bättre när jag gör en omstart, men Wyfi fortfarande död.

Vad göra? Tacksam för råd.

Ursprungligen av Fierro:

______________________________________

Jag försökte med 1 och 2, men eftersom det inte gick att trycka på skärmen så lönade det sig inte.

Nå, det där är historia. I fredags gick jag in i Digital Inn och blev mycket vänligt bemött. Jag fick hjälp med att återställa och få igång min mobil. Han sa att han först extraherade iOS och sedan återinförde via deras utställningsdator. Det var magiskt, jag är inte så bevandrad i hur han gjorde, men nu går den!!

Det är dock en grej som är felaktig, jag kan inte få kontakt med mitt Wyfi, det står bara 4G hela tiden. När jag stänger av och sätter på via Applesymbolen så kommer inte kopplingen in automatiskt som förr. Det är helt omöjligt att aktivera Wyfiknappen, den är hellåst.

Finns det någon som kan ana vad som är fel och vad som kan göras? Helt mystiskt, allt annat fungerar, även om det kan låsa sig någon gång. Det blir då bättre när jag gör en omstart, men Wyfi fortfarande död.

Vad göra? Tacksam för råd.

Se första inlägget. Testa gärna de åtgärder som står där.

PS: det heter WiFi

Ursprungligen av Fierro:

______________________________________

Ursäkta offtopic, men den där streckade linjen som inleder alla dina inlägg - vad är syftet med den - mer än att göra trådarna längre, och att det ser konstigt ut när man citerar dina inlägg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-30 00:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ursäkta offtopic, men den där streckade linjen som inleder alla dina inlägg - vad är syftet med den - mer än att göra trådarna längre, och att det ser konstigt ut när man citerar dina inlägg?

Ber om ursäkt för att jag tar upp för mycket plats i trådarna, jag har först nu observerat att det jag citerar har en liten svag toning. Det är en vana från e-posten där jag skiljer det jag själv skriver från det jag svarar på, allt för tydlighetens skull. Men här är det ju helt onödigt, plats för förändring.

Min iPhone har i stort reparerat sig själv, vet inte riktigt hur. Ev har jag gjort en uppdatering av iOS, men är inte säker. Det är möjligt att jag får göra lite fler omstarter, men nu har mobilen kontakt med mitt WiFi-nätverk för det mesta.

Tack för alla råd och anvisningar från er alla som kan mer än jag om Appleprylar, program mm.

  • Medlem
  • 2017-08-16 22:46

Min iPhone 6s + har slutat fungera. Den funkade för en timme sedan helt fint och sedan fick den slut på batteriet så jag lät den ladda ett tag. Och nu när jag försöker få igång den så kommer apple logot upp och sen blir allt svart. Finns det något jag kan göra åt det?

Ursprungligen av tia03:

Min iPhone 6s + har slutat fungera. Den funkade för en timme sedan helt fint och sedan fick den slut på batteriet så jag lät den ladda ett tag. Och nu när jag försöker få igång den så kommer apple logot upp och sen blir allt svart. Finns det något jag kan göra åt det?

Har du testat åtgärderna som föreslås i första posten i tråden?

Ursprungligen av tia03:

Min iPhone 6s + har slutat fungera....

När jag gav dig länken till den här tråden, så var det för att du skulle prova de olika åtgärderna som föreslås här – inte för att du skulle korsposta och ställa samma fråga en gång till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-17 00:43
Ursprungligen av tia03:

Min iPhone 6s + har slutat fungera. Den funkade för en timme sedan helt fint och sedan fick den slut på batteriet så jag lät den ladda ett tag. Och nu när jag försöker få igång den så kommer apple logot upp och sen blir allt svart. Finns det något jag kan göra åt det?

Läs första posten på första sidan i den här tråden, och testa.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2017-09-01 14:48

Har för en vecka sedan bytt batteri i min 6S+ och efter det så beter den sig märkligt.
Med fullt batteri och ner till ca 40-45% laddning normal prestanda, med mindre laddning så börjar allting lagga och gå trögt till sist som sirap. Efter förnyad laddning telefonen som vanligt.
Efter batteribytet så visas inte de olika apparnas förbrukning, se bifogad bild.

Har gjort fabriksåterställning och återställt till en icloudkopia tagen före bytet. Batteriet var märkt och såg ut som originalet.
Någon som har tips om möjligt lösbart problem eller är det bara att hålla liv i vraket några månader tills iphone 8 kommer?

  • Medlem
  • 2017-09-01 15:17
Ursprungligen av paso:

Har för en vecka sedan bytt batteri i min 6S+ och efter det så beter den sig märkligt.
Med fullt batteri och ner till ca 40-45% laddning normal prestanda, med mindre laddning så börjar allting lagga och gå trögt till sist som sirap. Efter förnyad laddning telefonen som vanligt.
Efter batteribytet så visas inte de olika apparnas förbrukning, se bifogad bild.

Har gjort fabriksåterställning och återställt till en icloudkopia tagen före bytet. Batteriet var märkt och såg ut som originalet.
Någon som har tips om möjligt lösbart problem eller är det bara att hålla liv i vraket några månader tills iphone 8 kommer?

IMG_1007.jpg

Om det fortsätter att krångla efter att du testat dem här stegen så återstår bara service.

iPhone 8/Edition är bara runt hörnet så du behöver inte vänta så länge, absolut inte några månader om det blir en vanlig release och om du är snabb vid förbokningen.

Någon som har ett tips på hur man aktiverar en iPhone med trasig hemknapp?
Köpte en Iphone 7 plus i dåligt skick för 500 så tänkte jag kunde kommit in i den och sett vad som var mer trasigt innan jag börja byta delar men är inte så lätt när allt i aktiveringen påpekar att man ska trycka på hem-knappen

Ursprungligen av Mackan1984:

Någon som har ett tips på hur man aktiverar en iPhone med trasig hemknapp?
Köpte en Iphone 7 plus i dåligt skick för 500 så tänkte jag kunde kommit in i den och sett vad som var mer trasigt innan jag börja byta delar men är inte så lätt när allt i aktiveringen påpekar att man ska trycka på hem-knappen

Kommer inte ihåg exakt. Men det finns ett val i inställningar för det. Även på Apple Supportsidor har du lösning på just det problemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-01-28 23:05
Ursprungligen av adress@mac:

Kommer inte ihåg exakt. Men det finns ett val i inställningar för det.

Aktivera Inställningar > Allmänt > Hjälpmedel > AssistiveTouch så får man en mjukvaru-hemknapp man kan flytta runt på skärmen.

Men frågan är om det går att komma åt den inställningen på en ej aktiverad telefon, eller om hemknappen är helt trasig? Det är i alla fall en lösning när man har en glappande hemknapp som funkar ibland.

Bevaka tråden