Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine full...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-04-27 06:51

Får följande meddelande från TM:

Time Machine couldn’t complete the backup to “BACKUP”.

The backup disk needs 1,75 TB for the backup but only 1,58 TB are available. Select a larger backup disk or make the backup smaller by excluding files.

Latest successful backup: 25 April 2017, 22:04

Samtidigt är "Notify after old backups are deleted" ikryssad. Är det inte meningen att programmet automatiskt ska ta bort de äldsta säkerhetskopiorna för att frigöra plats åt nya?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-27 09:00

Hur stor är din TimeMachine-disk?
Hur är TM-disken ansluten?
Hur många diskar backar du upp till den TM-disken? Hur stora är diskarna du vill backa upp?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-04-27 09:26
Ursprungligen av pesc:

Hur stor är din TimeMachine-disk?
Hur är TM-disken ansluten?
Hur många diskar backar du upp till den TM-disken? Hur stora är diskarna du vill backa upp?

Tja! Disken i fråga är en separat partition på ca 6 TB och den ligger på en USB3-ansluten SATA-disk. Det som säkerhetskopieras är dels den interna disken på en iMac och dels en extern USB-disk (3 + 3 TB - div. undantagna kataloger). Detta har rullat på i ett par år nu utan problem. Frågan är varför TM inte raderar de äldsta kopiorna av backupen om nu det lediga utrymmet inte längre räcker till?

Ursprungligen av lensv:

Tja! Disken i fråga är en separat partition på ca 6 TB och den ligger på en USB3-ansluten SATA-disk. Det som säkerhetskopieras är dels den interna disken på en iMac och dels en extern USB-disk (3 + 3 TB - div. undantagna kataloger). Detta har rullat på i ett par år nu utan problem. Frågan är varför TM inte raderar de äldsta kopiorna av backupen om nu det lediga utrymmet inte längre räcker till?

Verkar vara ett vanligt problem med Time Machine. Har själv upplevt det några gånger, även några andra här på forumet har skrivit om det.

Det jag har gjort för att lösa problemet är att börja om från början, det vill säga, radera existerande backup starta om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-27 11:53
Ursprungligen av lensv:

Tja! Disken i fråga är en separat partition på ca 6 TB och den ligger på en USB3-ansluten SATA-disk. Det som säkerhetskopieras är dels den interna disken på en iMac och dels en extern USB-disk (3 + 3 TB - div. undantagna kataloger). Detta har rullat på i ett par år nu utan problem. Frågan är varför TM inte raderar de äldsta kopiorna av backupen om nu det lediga utrymmet inte längre räcker till?

Jag frågade för jag tyckte det verkade fel med så stora datamängder. Jag skulle göra någon sorts kontroll på att situationen verkligen är som felmeddelandet beskriver; att du behöver backa upp 1,7TB och att du "endast" har 1,58 TB ledigt. Känns det rimligt? Hur många backuper har du?

ls /Volumes/*/Backups.backupdb/*

Att du anslutit med USB gör att vi kan utesluta problem med att utöka utrymmet i sparsebundles.

Vet inte vad som pågår men man kan ju kolla närmare i loggmeddelandena som TM gör för att se om den säger något som ger en ledtråd. Tyvärr funkar inte Appen Systemmeddelanden så bra för det från och med Sierra.

https://superuser.com/questions/1126990/how-t...

Prova t.ex. detta kommando i Terminalen (byt ut startdatum till något lämpligt)

log show --style syslog  --predicate 'senderImagePath contains[cd] "TimeMachine"' --info --start '2017-04-27 11:00:00'
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-04-27 14:02

WTF! Nu ser jag att alla mina gamla backup'er är borta. Den senast lyckade var i förrgår... och exakt samma tidsstämpel har den äldsta
Kollar jag i Finder så stämmer det. All historik är borta. Utrymmet på disken har dock inte minskat. Vad f*n kan ha hänt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-27 14:29
Ursprungligen av lensv:

WTF! Nu ser jag att alla mina gamla backup'er är borta. Den senast lyckade var i förrgår... och exakt samma tidsstämpel har den äldsta
Kollar jag i Finder så stämmer det. All historik är borta. Utrymmet på disken har dock inte minskat. Vad f*n kan ha hänt?

TM tog väl bort de äldre kopiorna för att bereda utrymme, enligt vad du önskade i inlägg #1?
(Bara för att dubbelkolla, du tittar i volymen för din TM-backup och inte volymen MobileBackups ?)

Såg du något på loggen?

I detta läge skulle jag montera TM-disken, starta Appen Skivverktyg, markera TM-volymen och göra en Skivkontroll. Volymen kan bli skadad om man t.ex. kopplar loss TM-disken okontrollerat eller då Macen är i vila.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-04-27 15:18

Ja, det är Time Machines lagringsyta som vi talar om här. Att programmet skulle ta bort allt gammalt har jag mycket svårt att tro, dessutom utan att först varna!

Glömde kolla loggen när jag var vid maskinen förut. Ska göra en diskkontroll innan jag river bort allt och börjar om från början, vilket jag misstänker att jag kommer att tvingas göra

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-04-28 09:19

Suck! Öht. ingenting i loggarna, inget fel på disken... känns stabilt det här
Nu håller jag på att bygga om backup'en. Får väl hoppas att det funkar bättre iom. det. Jag har alltid gillat och faktiskt varit impad av TM och dess enkelhet, så det här var en oväntad och högst negativ erfarenhet.

  • Avstängd
  • 2017-04-28 09:27

Hur kan det komma sig att det är en sådan stor TM-backup den vill göra?
Normalt så handlar det bara om några MB upp till någon GB men aldrig TB

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-04-28 09:29
Ursprungligen av Rlafh:

Hur kan det komma sig att det är en sådan stor TM-backup den vill göra?
Normalt så handlar det bara om några MB upp till någon GB men aldrig TB

Mycket data är svaret
Bör dock inte vara någon begränsning, så länge diskarna är tillräckligt stora...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-28 10:07

Här kommer några synpunkter. Du kanske redan vet det jag skriver men det kan vara intressant för andra läsare:

  • Den allmänna tumregeln är att TM-disken ska vara 2-4 gånger så stor som det data du ska backa upp. Om du har 3+3=6TB data bör du ha 12-24 TB i din TM-disk. Är TM-disken mindre så kommer "djupet" på backupen att bli mindre eftersom gamla backuper då behöver rensas oftare.

  • Det är bra att ha två skilda backuper. Så ha dubbelt så mycket disk som jag skrev ovan.

  • Så vitt jag förstår så varnar TM då den har tagit bort gamla backuper första gången den gör det. Inte igen och igen och igen därefter. Så du kanske fick varningen för ett år sedan utan att fundera så mycket på det då.

  • TM spar äldre backuper. Detta är ingen arkiv-funktion. Filer du vill ha kvar ska du inte ta bort från din dator. TM har rätt att ta bort äldre backuper närhelst den har lust.

Länk med FAQ och troubleshooting:
http://pondini.org/TM/FAQ.html
http://pondini.org/TM/Troubleshooting.html

  • Avstängd
  • 2017-04-29 08:31
Ursprungligen av lensv:

Mycket data är svaret
Bör dock inte vara någon begränsning, så länge diskarna är tillräckligt stora...

Jo det förstår jag ?
Men verkligen så mycket data som är förändrad?
För det är bara den data som är ändrad som ingår i en TM-backup.

Ursprungligen av Rlafh:

Jo det förstår jag ?
Men verkligen så mycket data som är förändrad?
För det är bara den data som är ändrad som ingår i en TM-backup.

Det räcker med att man har en smaskig maildatabas som är på några gig. Om du bara får ett mail i timmen så kommer alla gigen att backas upp på nytt eftersom filen är ändrad...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2017-04-29 10:50
Ursprungligen av Rlafh:

Jo det förstår jag ?
Men verkligen så mycket data som är förändrad?
För det är bara den data som är ändrad som ingår i en TM-backup.

Det är just detta som är så konstigt. I princip ingenting har förändrats sedan tidigare backup-körningar. Varför skulle TM helt plötsligt behöva säkerhetskopiera så mycket data just nu?

Hur som helst, allting är omskapat och nu rullar det på som vanligt igen (tyvärr utan tidigare historik )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-29 11:32
Ursprungligen av Niklasinorr:

Det räcker med att man har en smaskig maildatabas som är på några gig. Om du bara får ett mail i timmen så kommer alla gigen att backas upp på nytt eftersom filen är ändrad...

Ja, så fungerade till exempel Microsoft Entourage när Time Machine introducerades, men Apple Mail har aldrig sparat allt i en enda stor databasfil, och jag tror inte något av de vanliga mailprogrammen gör det numera. Däremot bör man nog kolla upp skivavbilder till virtualiseringsprogramvara, där tror jag det kan variera.

1
Bevaka tråden