Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funktion i Mail jag inte får kläm på

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-27 08:33

Detta kanske är solklart för de flesta. Och om jag djupare på egen hand skulle jag kanske kunna lista ut det själv, men troligen snabbare att kolla här.

Min enkla fråga är vart mejl tar vägen om man i inkorgen sveper ett mejl till vänster? Och hamnar det på samma ställer i både macOS och iOS om man sveper till vänster?

Min upplevelse, utan att ha kollat ordentligt, är att i macOS hamnar det i papperskorgen medan det i iOS hamnar i en mapp som heter viktigt. Detta är baserat på ett mejl i varje OS ny på morgonen.

  • Avstängd
  • 2017-04-27 09:58

Sveper man till vänster finns tre val, Mer,Flagga och Släng
Väljer man släng så hamnar den i Papperskorgen. Väljer du mer har du andra val.

Svårt att ge ett entydigt svar på den frågan.

Dels för att svepningen ger dig flera alternativ - som redan påpekats i föregående inlägg.

Och dels för att du själv kan ställa in om det ska vara t.ex "Flagga" eller något annat alternativ som ska finnas där. (iOS: Inställningar --> E-post --> Svepningsalternativ)

Och dels för att du själv kan ställa in vad som ska hända med avfärdade brev. (iOS: Inställningar --> E-post --> Konton --> [Välj konto att arbeta med] --> Mail --> Avancerat --> "Flytta avfärdade mail till...")

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-27 10:29

På iOS kan du välja vilka alternativ som syns vid svepning: Inställningar > Epost > Svepningsalternativ. Troligen liknande på macOS, har det inte framför mig nu.

Dessutom finns under varje separat Epostkonto > Avancerat en inställning för om avfärdade brev ska flyttas till Papperskorg eller Arkiv. Detta är en funktion som kan variera beroende på funktionerna på IMAP-servern hos din epostleverantör.

Ha, ha, två synkroniserade svar till tid och innehåll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-27 10:39

Jag var nog otydlig. Jag menar när man sveper så att mejlet försvinner. Om man bara sveper lite får man ju fram olika alternativ(som verkar vara inställningsbara)

  • Avstängd
  • 2017-04-27 10:55
Ursprungligen av xms67:

Jag var nog otydlig. Jag menar när man sveper så att mejlet försvinner. Om man bara sveper lite får man ju fram olika alternativ(som verkar vara inställningsbara)

Om du sveper hela vägen så är det valet "Släng" som utförs.

Ursprungligen av xms67:

...Jag menar när man sveper så att mejlet försvinner...

Och då kan mejlet hamna på olika ställen, beroende på vad som är inställt. Se tidigare inlägg.

Ursprungligen av Rlafh:

Om du sveper hela vägen så är det valet "Släng" som utförs.

Nja, det måste inte vara "Släng". Det kan också vara "Arkivera" som utförs, beroende på vad man har ställt in. Se tidigare inlägg.

  • Avstängd
  • 2017-04-27 11:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, det måste inte vara "Släng". Det kan också vara "Arkivera" som utförs, beroende på vad man har ställt in. Se tidigare inlägg.

Sant men inget av alternativen betyder att man behöver fundera var det hamnar
Ganska så självklart tycker jag.

Ursprungligen av Rlafh:

...inget av alternativen betyder att man behöver fundera var det hamnar...

Nja, det beror ju på vad du har ställt in. Man kan ju koppla "Brevlådan Raderat" och "Brevlådan Arkivera" till vilka mappar som helst på sitt mail-konto.

Så även om det står "Släng" eller "Arkivera", så säger ju de orden egentligen ingenting om i vilken mapp mejlet faktiskt hamnar.

  • Avstängd
  • 2017-04-27 13:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, det beror ju på vad du har ställt in. Man kan ju koppla "Brevlådan Raderat" och "Brevlådan Arkivera" till vilka mappar som helst på sitt mail-konto.

Så även om det står "Släng" eller "Arkivera", så säger det ju egentligen ingenting om i vilken mapp mejlet faktiskt hamnar.

Detta är inget du kan göra på telefonen väl?
Om nu TS gjort denna inställning så borde väl denne veta vilken mapp mailet flyttas till?

Ursprungligen av Rlafh:

Detta är inget du kan göra på telefonen väl?...

Jodå, det heter "Brevlådefunktioner", och finns på samma ställe som "Flytta avfärdade brev till...".

Ursprungligen av Rlafh:

...borde väl denne veta vilken mapp mailet flyttas till?

Ja, borde - men han har kanske glömt.

  • Avstängd
  • 2017-04-27 13:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jodå, det heter "Brevlådefunktioner", och finns på samma ställe som "Flytta avfärdade brev till...".

Ja, borde - men han har kanske glömt.

Det där var långt ner i inställnings hierarkin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-27 17:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jodå, det heter "Brevlådefunktioner", och finns på samma ställe som "Flytta avfärdade brev till...".

Ja, borde - men han har kanske glömt.

Jo, jag kan mycket väl ha pillat med någon inställning för länge sedan... Men nu hittar jag inte alls "Brevlådefuntioner" eller "Flytta avfärdade brev till...". Jag gjorde även en spotlight-sökning utan att hitta. Vart ligger dessa funktioner?

Finns samma i macOS?

Ursprungligen av xms67:

...Vart ligger dessa funktioner?

Se sista stycket i inlägg 3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-27 20:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Se sista stycket i inlägg 3.

Tack för att du försöker hjälpa mig! Och tack även till er andra!!

Men om jag följer detta fungerar det inte: (iOS: Inställningar --> E-post --> Konton --> [Välj konto att arbeta med] --> Mail --> Avancerat --> "Flytta avfärdade mail till...")

Jag kör fast på Konton. Där har jag två mejlkonton. De ligger i en lista till vänster. Jag väljer mitt Gmail. Därefter finns inget "mail" att välja. Det finns tre huvudrubriker, Kontoinformation, Brevlådefunktioner och Serverinställningar. Inget mail och inget avancerat i någon av de tre alternativen. Och därmed inget Flytta avfärdade mail till...

Ursprungligen av xms67:

...Därefter finns inget "mail" att välja....

Det verkar vara lite olika vägar, beroende på vilken typ av mejl-konto det är. Sökvägen i inlägg 3 gällde mitt iCloud-konto.

På mitt Gmail-konto så är det:
Inställningar --> E-post --> Konton --> Välj Gmail-kontot --> Konto --> Avancerat

Där finns både "Brevlådefunktioner" och "Flytta avfärdade brev till...".

Men det kan kanske också variera beroende på vilken version av iOS det är. Vilken version har du?

Senast redigerat 2017-04-27 21:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-29 12:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det verkar vara lite olika vägar, beroende på vilken typ av mejl-konto det är. Sökvägen i inlägg 3 gällde mitt iCloud-konto.

På mitt Gmail-konto så är det:
Inställningar --> E-post --> Konton --> Välj Gmail-kontot --> Konto --> Avancerat

Där finns både "Brevlådefunktioner" och "Flytta avfärdade brev till...".

Men det kan kanske också variera beroende på vilken version av iOS det är. Vilken version har du?

Det gällde macOS, jag utgick från att du skrivit fel i inlägg 3. Du skriver där två om två olika "sökvägar" och båda gäller iOS... Men denna väg kanske gällde iOS???

Ursprungligen av xms67:

Det gällde macOS, jag utgick från att du skrivit fel i inlägg 3. Du skriver där två om två olika "sökvägar" och båda gäller iOS... Men denna väg kanske gällde iOS???

Nej, jag har inte skrivit fel. Din frågeställning i första inlägget nämner både macOS och iOS. Jag beskrev iOS. Någon annan får beskriva macOS. Jag använder inte Apples mail-klient i macOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-05-01 23:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, jag har inte skrivit fel. Din frågeställning i första inlägget nämner både macOS och iOS. Jag beskrev iOS. Någon annan får beskriva macOS. Jag använder inte Apples mail-klient i macOS.

Okey, då fattar jag dina båda iOS beskrivningar. Ska testa. Ursäkta för missförståndet, my mistake!

1
Bevaka tråden