Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något man bör tänka på när man går från Apple Music till Spotify?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2017-04-27 10:54
Ursprungligen av Alix:

Det var bara ett sätt att uttrycka Apples ledande ställning på världsmarknaden i förhållande till det blygsamma antalet abonnenter av AM. Ta då hellre fasta på det faktum att Apple släppte AM för Androidanvändare redan samma år, eftersom man snabbt insåg att man inte skulle lyckas nå det beräknade antalet abonnenter på sin egen plattform. Antalet potentiellt intresserade abonnenter ska alltså inte begränsas till enbart Iprylar, utan också till alla Androidenheter (som har minst 4.3 Jelly Bean). Men inte heller Androidanvändare är speciellt intresserade. Apple gör annars ingenting tillgängligt för Androidanvändare, vilket säger en hel del.

Ett fult sätt att uttrycka sin åsikt med missvisande siffror som inte speglar verkligheten.

  • Medlem
  • 2017-04-27 11:04
Ursprungligen av Rlafh:

Ett fult sätt att uttrycka sin åsikt med missvisande siffror som inte speglar verkligheten.

Ja, det kanske det var, i så fall ber jag om ursäkt. Men har du sakligt sett något att invända mot min argumentation i övrigt?

  • Avstängd
  • 2017-04-27 11:09
Ursprungligen av Alix:

Ja, det kanske det var, i så fall ber jag om ursäkt. Men har du sakligt sett något att invända mot min argumentation i övrigt?

Nej jag ser ingen anledning att bemöta dom för varken du eller jag vet vad Apple´s företagsstrategi är gällande AM.
Utan det blir mest ett antagande,gissande och risk för pajkastning så jag ser ingen vits med det.

Ursprungligen av Rlafh:

Nej jag ser ingen anledning att bemöta dom för varken du eller jag vet vad Apple´s företagsstrategi är gällande AM.
Utan det blir mest ett antagande,gissande och risk för pajkastning så jag ser ingen vits med det.

Du är lite speciell Roland, du bemöter våra inlägg med försök till fakta-begrundande text, men när vi försöker besvara den informationen så "ser du ingen anledning att bemöta detta". Har hänt några gånger nu.

Jag tycker om olika åsikter, det är oerhört viktigt och bra för hela mänskligheten. Men om du ska ha en annan åsikt behöver du nog lära dig att diskutera denna åsikt på ett trevligare sätt.

/I all välmening

  • Avstängd
  • 2017-04-27 13:05
Ursprungligen av carlsson:

Du är lite speciell Roland, du bemöter våra inlägg med försök till fakta-begrundande text, men när vi försöker besvara den informationen så "ser du ingen anledning att bemöta detta". Har hänt några gånger nu.

Jag tycker om olika åsikter, det är oerhört viktigt och bra för hela mänskligheten. Men om du ska ha en annan åsikt behöver du nog lära dig att diskutera denna åsikt på ett trevligare sätt.

/I all välmening

Jag ser inte att vi kommer närma oss i åsikt bara för att vi fortsätter diskussionen.
Utan det kommer bara blir ett bli ett upprepande av personliga åsikter och antagande.
Om jag klivit på någon tår så ber jag om ursäkt för inte trodde jag att folk var så känsliga.,

Jag bytte precis från Spotify till Apple Music. Och det av en enda anledning... Spotify saknar vettigt stöd till Apple Watch. Så man kan säga att det var ett "motvilligt" byte.

Mina omedelbara observationer:
- Min musiksmak verkar inte gå i linje med AM. Min tolkning är att Spotify har ett mycket bredare utbud av musik än AM. Åtminstone fattas väldigt mycket musik i mina exporterad listor.
- AM är segare. Ordentligt mycket segare. På allt.
- AM är krångligt. Apple Music och egen musik känns åtskilda på ett onaturligt sätt och den intuitiva approach som vanligtvis kännetecknar Apple lyser smärtsamt med sin frånvaro.

Mitt enda hopp om att bli nöjd med AM, för att ha överseende med bristerna, är att AM levererar bra och skön musik till mig.

Ursprungligen av iTiger:

...den intuitiva approach som vanligtvis kännetecknar Apple lyser smärtsamt med sin frånvaro.

Precis detta är vad jag upplever också! Eller som jag skrev; "Att använda Spotify är som att använda en Mac, att använda AM är som att använda Windows."

Nu har jag kört Spotify några månader, och är hyfsat nöjd. Men integrationen mellan Spotify och resten av ekosystemet lämnar en del att önska... Det finns ett antal saker som stör mig oerhört mycket (uppspelning via Airplay och automatisk spelning mellan enheter t ex), så jag är inte 100% nöjd tyvärr.

Varför kunde inte Apple bara kopiera Spotify rakt av bara, så hade alla (utom Spotify) varit nöjda!? ?

Jag är nu en av de två miljoner som bytte (tillbaka) från Spotify till Apple Music den senaste månaden!

Jag har varit hyfsat nöjd med Spotify, men nu ska vi ge AM chansen igen!
En första kik så inser jag att de har gjort en del ändringar, och de spellistor som jag lyssnat på upplever jag bättre än senaste vändan. Dessutom har Apple äntligen förstått värdet av att dela med sig av sina spellistor.

Nu kör vi!

Körde Spotify i många år, men det blev bara samma gamla spellistor för rekommendationerna jag fick var inte alls i min smak. Nu kör jag Apple Music för att de lyckas rekommendera musik jag faktiskt tycker är bra. (Alltså raka motsatsen till många i den här tråden.. Skulle vara intressant att veta vad det bror på?!?)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2018-03-16 03:17

Verkar inte gå att fjärrstyra Apple Music från en annan iPhone som man kan med Spotify. Har jag missat någon inställning eller?

Ursprungligen av onnyt:

Verkar inte gå att fjärrstyra Apple Music från en annan iPhone som man kan med Spotify. Har jag missat någon inställning eller?

Det verkar inte gå.

Annan nackdel: Jag har en Bose Soundbar med "Spotify-integration", vilket innebär att jag från Spotify kan välja högtalaren varvid den slås på och börjar spela. Med Apple Music funkar det som på 1900-talet; Dvs jag måste aktivt välja rätt ingång på Bose:n, och eftersom Apple TV:n är den enhet jag spelar från, så måste jag även slå på TV:n. Allt blev plötsligt otroligt mycket jobbigare.... När man vant sig vid Spotifys integration är man bortskämd.
Frågan är: Finns det någon motsvarande lösning för Apple Music? (Förutom att vänta på HomePod, vilket är ett självklart köp när den väl kommer till Sverige)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-16 09:39
Ursprungligen av carlsson:

Det verkar inte gå.

Annan nackdel: Jag har en Bose Soundbar med "Spotify-integration", vilket innebär att jag från Spotify kan välja högtalaren varvid den slås på och börjar spela. Med Apple Music funkar det som på 1900-talet; Dvs jag måste aktivt välja rätt ingång på Bose:n, och eftersom Apple TV:n är den enhet jag spelar från, så måste jag även slå på TV:n. Allt blev plötsligt otroligt mycket jobbigare.... När man vant sig vid Spotifys integration är man bortskämd.
Frågan är: Finns det någon motsvarande lösning för Apple Music? (Förutom att vänta på HomePod, vilket är ett självklart köp när den väl kommer till Sverige)

Varför måste du slå på TV'n?

Ursprungligen av Json_81:

Varför måste du slå på TV'n?

För att HDMI-signalen från ATV:n går genom den innan den når Bosen via optisk signal.

Ingen bra lösning, men jag är inte i läge att investera i en riktig förstärkare, och Bose:n var ett dåligt köp.
Hmmm, nu när jag skriver detta har jag för mig att Bose ska ha Airplay, men det ser jag ju inte. Ska kolla detta.

Edit: Har nu kollat, och enligt Bose ska stöd för Airplay 2 "komma i en firmware-uppdatering". Mitt förtroende för Bose har kraftigt naggats sedan jag köpte min Sountouch 300, så jag tänker inte hålla andan om man säger så...

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-03-16 10:44
Ursprungligen av carlsson:

För att HDMI-signalen från ATV:n går genom den innan den når Bosen via optisk signal.

Ingen bra lösning, men jag är inte i läge att investera i en riktig förstärkare, och Bose:n var ett dåligt köp.
Hmmm, nu när jag skriver detta har jag för mig att Bose ska ha Airplay, men det ser jag ju inte. Ska kolla detta.

Edit: Har nu kollat, och enligt Bose ska stöd för Airplay 2 "komma i en firmware-uppdatering". Mitt förtroende för Bose har kraftigt naggats sedan jag köpte min Sountouch 300, så jag tänker inte hålla andan om man säger så...

Kan du inte koppla AppleTVn till hdmi-ingången på Bosen eller har du annat inkopplat där?
Stöder TVn ARC så slipper du den optiska kabeln med,

Ursprungligen av Cribe:

Kan du inte koppla AppleTVn till hdmi-ingången på Bosen eller har du annat inkopplat där?
Stöder TVn ARC så slipper du den optiska kabeln med,

TV:n har bara en HDMI-ingång, och ingen ARC. Billigt, men bra. (Det var den sista Plasma-TV:n som LG släppte, en 60" pjäs med mycket behaglig bild)

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-03-16 11:17
Ursprungligen av carlsson:

TV:n har bara en HDMI-ingång, och ingen ARC. Billigt, men bra. (Det var den sista Plasma-TV:n som LG släppte, en 60" pjäs med mycket behaglig bild)

Kör då AppleTVn till Bosen och sen från Bosen till tvn. Då slipper du ju iaf att slå på tvn varje gång du ska köra musik via AirPlay till AppleTVn.

Ursprungligen av Cribe:

Kör då AppleTVn till Bosen och sen från Bosen till tvn. Då slipper du ju iaf att slå på tvn varje gång du ska köra musik via AirPlay till AppleTVn.

Ja, det är ju så man vill ha det, men det går inte. Bosen har ingen HDMI ut (om man inte kör ARC). Så för att få bild på TV:n (vilket man ju vill känns det som ?) så måste jag koppla ATV:n till TV:n, och sen ljudet via optisk kabel därifrån till Bosen.

Manual till Bosen om man är envis: https://assets.bose.com/content/dam/Bose_DAM/...

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-03-16 11:26
Ursprungligen av carlsson:

Ja, det är ju så man vill ha det, men det går inte. Bosen har ingen HDMI ut (om man inte kör ARC). Så för att få bild på TV:n (vilket man ju vill känns det som ?) så måste jag koppla ATV:n till TV:n, och sen ljudet via optisk kabel därifrån till Bosen.

Manual till Bosen om man är envis: https://assets.bose.com/content/dam/Bose_DAM/...

Ah, det var ju störigt. Man tycker ju att det inte borde vara några problem.

För att komma tillbaka till ämnet: Spellistorna i AM har verkligen ryckt upp sig! Avsevärt bättre än när jag lämnade AM för ett år sen!

???

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-16 12:51
Ursprungligen av carlsson:

Ja, det är ju så man vill ha det, men det går inte. Bosen har ingen HDMI ut (om man inte kör ARC). Så för att få bild på TV:n (vilket man ju vill känns det som ?) så måste jag koppla ATV:n till TV:n, och sen ljudet via optisk kabel därifrån till Bosen.

Manual till Bosen om man är envis: https://assets.bose.com/content/dam/Bose_DAM/...

Trist.
Finns adaptrar för att få ut optiskt från ATV'n men har för mig de var rätt dyra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-16 13:04

Om det nu skett så mycket förbättringar med Apple Music (vilket bör ha skett sedan lanseringen) borde de erbjuda en gratis vecka/månad för de som testade gratis precis vid lanseringen.
Jag är villig att ge Apple music en till chans men skulle vilja testa gratis igen en kort period för att se om jag ska gå över från Spotify.

Ursprungligen av bjorsi:

Om det nu skett så mycket förbättringar med Apple Music (vilket bör ha skett sedan lanseringen) borde de erbjuda en gratis vecka/månad för de som testade gratis precis vid lanseringen.
Jag är villig att ge Apple music en till chans men skulle vilja testa gratis igen en kort period för att se om jag ska gå över från Spotify.

Håller med. De har ju tre månader för helt nya användare, så varför inte en månad för hemvändare?

Ett ämne för Feedback! https://www.apple.com/feedback/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-16 14:11
Ursprungligen av carlsson:

Håller med. De har ju tre månader för helt nya användare, så varför inte en månad för hemvändare?

Ett ämne för Feedback! https://www.apple.com/feedback/

Så, nu har Apple fått feedback...

Härligt, hittade just en förbättring till! Lagget mellan tryck på play och att låten startar har definitivt minskat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-23 11:00
Ursprungligen av carlsson:

Håller med. De har ju tre månader för helt nya användare, så varför inte en månad för hemvändare?

Ett ämne för Feedback! https://www.apple.com/feedback/

Gick in i Apple Music appen nu i morse, hör och häpna, en månad gratis!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-27 16:42
Ursprungligen av bjorsi:

Gick in i Apple Music appen nu i morse, hör och häpna, en månad gratis!

#nyhetstips

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-01 10:13

Förra veckan sade jag upp mitt Spotifymedlemskap och gick över till Apple Music.
Otroligt skönt med rekommendationer av musik som passar en, som inte baseras på att någon polare på en förfest ville spela Vikingarna på tyska...
Även spellistorna med musik som inspirerat artisterna man lyssnar på, mumma!

Bevaka tråden