Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkätundersökning C-uppsats

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skriver för tillfället min C-uppsats inom marknadsföring och syftet som jag har behandlar de gemenskaper som bildas kring ett varumärke. Det varumärke jag har valt att fokusera på är Apple och för att besvara mitt syfte skickar jag ut en enkät som ska besvaras av medlemmar inom en gemenskap kopplat till Apple, vilket i detta fall är det här forumet. Besvarning av enkät tar bara några minuter och är anonym. Det skulle uppskattas starkt om ni tog er tid att besvara den!

Länk till enkäten: https://goo.gl/forms/waQFJcZ2V7VFn2Jo1

Enkäten tar inte längre emot svar.

Senast redigerat 2017-04-27 11:35

OK - svarar nu. Men vi vill gärna ha en länk till resultatet!

Lite svårbesvarad enkät dock:

Citat:

Tenderar du att köpa Apples produkter när det finns liknande erbjudanden från konkurrenter?

Citat:

Vid köp av produkter överväger du att handla från Apples konkurrenter?

Lite mer specificerat, kanske? "Kärnprodukter" som datorer, telefoner och plattor? Eller även inkluderande kringutrustning som Airport Extreme? Många köper nog datorer från Apple men undviker exempelvis deras nätverksutrustning. Många har dator från Apple men ringer med en Android-lur.

Citat:

Vid köp av hemelektronikvaror hur stor andel av dessa kommer från Apple?

Väldigt svårbesvarat då hemelektronik är så brett och inbegriper allt från tv-apparater och skivspelare till kaffemaskiner och rakapparater... Eller menar du de marknadssegment där Apple har en produkt i utbudet? Förtydliga gärna. Dessutom: Om man exvis köper en ny Macbook Pro vart femte år för 30000 och ingen Apple-pryl alls däremellan blir det ju väldigt olika utslag för olika år. I marknadsundersökningar brukar man begränsa sådana här frågor "... de senaste tolv månaderna" eller så.

Citat:

Hur ofta är du aktiv inom forumet?

Många är här och läser utan att skriva något. Räknas även de som aktiva? I så fall bör du nog förtydliga det.

Citat:

Hur mycket vet du om de företag som är konkurrenter till Apple?

Avser du verkligen kunskap om företaget eller menar du kunskap om deras produkter?

  • Medlem
  • 2017-04-27 09:45

Själv hade jag problem med de stora tidshoppen under frågan ”Hur ofta är du aktiv inom forumet?”. Ett oprecist sätt att mäta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-04-27 09:49
Ursprungligen av Gogsgoss:

Jag skriver för tillfället min C-uppsats inom marknadsföring och syftet som jag har behandlar de gemenskaper som bildas kring ett varumärke. Det varumärke jag har valt att fokusera på är Apple och för att besvara mitt syfte skickar jag ut en enkät som ska besvaras av medlemmar inom en gemenskap kopplat till Apple, vilket i detta fall är det här forumet. Besvarning av enkät tar bara några minuter och är anonym. Det skulle uppskattas starkt om ni tog er tid att besvara den!

Länk till enkäten: https://goo.gl/forms/waQFJcZ2V7VFn2Jo1

Tyvärr.

Jag svarar numera av princip inte på dessa (som poppar in här i forumet med jämna mellanrum) då resultatet nästintill aldrig redovisas här.

Ett tips innan man tar dessa kurser och skall göra enkäter, är att gå med i exempelvis YouGov och Ask GfK. I synnerhet de senare då de har många undersökningar om konsumentvaror och handel. Bra komplement till kurslitteraturen med lite självupplevd hands on. Dessutom kan man senare skänka bonuspoängen som reda pengar till typ Läkare utan gränser.

Tack för feedback har inte genomfört enkätundersökning tidigare så allt uppskattas. Får nog ta och kolla över mina frågor mer noga innan jag lägger upp en.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2017-04-27 11:21
Ursprungligen av Gogsgoss:

Tack för feedback har inte genomfört enkätundersökning tidigare så allt uppskattas. Får nog ta och kolla över mina frågor mer noga innan jag lägger upp en.

Och för att inte direkt avfärdas som mindre seriös bör man alltid gå genom ordval och språk noggrant, gärna konsultera någon annan också.
Varning för "Besvarning"......

Om du nu går en kurs på en fysisk plats med fysiskt närvarande studiekamrater (man kan ju inte veta säkert nuförtiden med de däringa modärna korrespondenskurserna), så borde ni ju göra övningsenkäter till er själva först. Om ni är 20 pers i kursen som skickar ut 20 enkäter till varandra blir det ju snart tydligt för samtliga vilka frågor som funkar. Samt hur svaren faktiskt kan användas i någon form av analys/resultat efteråt.

1
Bevaka tråden