Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få ut analogt ljud ur Apple TV4?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-26 21:37

Hallå där! Bytt upp mig från en Apple TV3 till en Apple TV4 men inser att jag inte vet hur jag ska lösa musiken trådlöst...

Tidigare har jag kört ljud till min förstärkare (som inte har någon digital ingång) via optiskt ut från Apple TV3 till en omvandlare till analog signal. Men Apple TV4 har ju ingen optisk utgång... Förslag på hur jag löser det hela enklast/billigast/bäst?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Borås
  • 2017-04-26 22:02

Det finns motsvarande omvandlare att plugga in i hdmi-utgången. eBay eller typ Kjell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-26 22:04
Ursprungligen av Ola:

Det finns motsvarande omvandlare att plugga in i hdmi-utgången. eBay eller typ Kjell.

Hittade precis en sån här, är det den du menar? https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

Någon som har erfarenhet om hur det funkar? Omvandlaren från optisk till analog introducerar lite osync. Märks vid filmer, men såklart inte vid musik. Likadant med denna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-26 22:05

Då är frågan om det är mer värt att behålla min Apple TV3 istället för att sälja den, och bara köra den till förstärkaren. Kostar nästan lika mycket med en ny converter som jag får för min Apple TV3 begagnad :/

  • Medlem
  • Borås
  • 2017-04-26 22:09

Det finns billigare lösningar på exvis eBay. Eller så byter man förstärkaren.

Jag hade precis sammaproblem. Att köpa en billig DAC är inte att rekommendera, uselt ljud, du måste nog komma upp över 1000 sek iaf. För egen del slutade det med att jag köpte en arcam airdac, som dels är en DAC, men dels går att köra AirPlay med. Jag är väldigt nöjd med den, men den kostade 3500 sek.

Vill du hålla i pengarna hade jag def. behållt ATV3, och kört musiken den vägen. Tror inte du kommer hitta ngn mer prisvärd lösning än vad en gång köpte den för. Om du nu dessutom varit nöjd med ljudet, vilket du väl hade varit?

Ursprungligen av tooobe:

Då är frågan om det är mer värt att behålla min Apple TV3 istället för att sälja den, och bara köra den till förstärkaren. Kostar nästan lika mycket med en ny converter som jag får för min Apple TV3 begagnad :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-26 22:59
Ursprungligen av sunworshipper:

Jag hade precis sammaproblem. Att köpa en billig DAC är inte att rekommendera, uselt ljud, du måste nog komma upp över 1000 sek iaf. För egen del slutade det med att jag köpte en arcam airdac, som dels är en DAC, men dels går att köra AirPlay med. Jag är väldigt nöjd med den, men den kostade 3500 sek.

Vill du hålla i pengarna hade jag def. behållt ATV3, och kört musiken den vägen. Tror inte du kommer hitta ngn mer prisvärd lösning än vad en gång köpte den för. Om du nu dessutom varit nöjd med ljudet, vilket du väl hade varit?

Min DAC jag har till min ATV3 är iofs av modell svinbillig den med...

Men om den har funkat, och du är nöjd, är det väl bara att köra vidare med samma.

Ursprungligen av tooobe:

Min DAC jag har till min ATV3 är iofs av modell svinbillig den med...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-26 23:05
Ursprungligen av sunworshipper:

Men om den har funkat, och du är nöjd, är det väl bara att köra vidare med samma.

Även om jag inte tyckt att ljudet varit dåligt direkt så har jag ju rätt fina Audio Monitor högtalare och en rätt bra stereoförstärkare...
Man kanske skulle investera i en sån här istället? https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandla...

Har inte testat den argon-dacen, men det jag läst om den så skall den vara ok. Det finns ju DACar som är bättre, och har två ingångar, vilket du väl behöver nu?
I slutändan blir det kanske samma pengar.

Ursprungligen av tooobe:

Min DAC jag har till min ATV3 är iofs av modell svinbillig den med... ?
Även om jag inte tyckt att ljudet varit dåligt direkt så har jag ju rätt fina Audio Monitor högtalare och en rätt bra stereoförstärkare...
Man kanske skulle investera i en sån här istället? https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandla...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-04-26 23:12
Ursprungligen av sunworshipper:

Har inte testat den argon-dacen, men det jag läst om den så skall den vara ok. Det finns ju DACar som är bättre, och har två ingångar, vilket du väl behöver nu?
I slutändan blir det kanske samma pengar.

Behåller jag ATV3 för musiken så behöver jag ju bara en med en ingång (idag kör jag bild+ljud via hdmi till tv:n och ljud ut optiskt).
Ja det blir en oförutsedd utgift oavsett vad jag väljer...

Kanske bara ska behålla ATV3 som fungerar utmärkt helt enkelt? Stör mig bara så jävligt på att det börjat bli reklam på Tv4play trots att jag betalar för premium iom att de flyttat över till Cmore (vilket inte funkar på ATV3). Tycker inte nya touch fjärren till ATV4 är speciellt praktisk heller, den till ATV3 är underbar!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-04-27 07:50
Ursprungligen av tooobe:

[…] Tycker inte nya touch fjärren till ATV4 är speciellt praktisk heller, den till ATV3 är underbar!

Medhåll. Fjärren är ett skämt som Jobs aldrig hade låtit passera. Min ATV4 har nu samlat damm i nära 1,5 år pga detta. (Möjligen går det att koppla äldre fjärr till ATV4, men så länge min ATV3 ger vad jag behöver ser jag ingen anledning att försöka.)

Ursprungligen av filuren:

Medhåll. Fjärren är ett skämt som Jobs aldrig hade låtit passera. Min ATV4 har nu samlat damm i nära 1,5 år pga detta. (Möjligen går det att koppla äldre fjärr till ATV4, men så länge min ATV3 ger vad jag behöver ser jag ingen anledning att försöka.)

ATV3 fjärren funkar till ATV4.

Behåll den gamla ATV:n. Då kan du lyssna på musik samtidigt som du har (annan) bild på TV:n från din ATV4.

1
Bevaka tråden