Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av Router och nätverksdisk

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en Macbook Pro (Late 2013), Iphone 7, Ipad air2, ATV4.

Min Time Capsule gick nyligen sönder. Förutom det uppenbara, att backa våra Macbook pro, har den på senare tid även använts som en form av nätverksdisk från var vi spelat upp filmer, visar bilder mm på vår ATV4, vilket vi i princip gör dagligen. Detta är ju inte helt klockrent, eftersom man får backa materialet manuellt. Vidare känner jag att behovet av att backa datorerna minskar, eftersom jag hellre vil ha materialet på en NAS, så att man kan komma åt det när datorerna inte är på.

Jag är därför inne på att nu köpa en Airport extreme, och ngn form av NAS. Dels så vill jag att ATV4 skall kunna spela upp filmer/bilder från NASen, dels så vore det bra om den backade automatiskt på ngt sett genom spegling eller liknande.

Känner mig helt lost när det gäller just NASen, är det någon som kan tipsa vad man bör satsa på?

Här har du den stora NAS-tråden: http://www.99mac.se/forum/t/245807-vilken-nas.

Rekommenderar inte att du köper en AirPort Extreme. Du kan få så mycket mer router för pengarna. Enligt mig är Apples routrar daterade, sen så verkar de inte vilja komma med nya modeller. Kolla på prisjakt.se istället.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-14 20:47
Ursprungligen av sunworshipper:

Hej,

Jag har en Macbook Pro (Late 2013), Iphone 7, Ipad air2, ATV4.

Min Time Capsule gick nyligen sönder. Förutom det uppenbara, att backa våra Macbook pro, har den på senare tid även använts som en form av nätverksdisk från var vi spelat upp filmer, visar bilder mm på vår ATV4, vilket vi i princip gör dagligen. Detta är ju inte helt klockrent, eftersom man får backa materialet manuellt. Vidare känner jag att behovet av att backa datorerna minskar, eftersom jag hellre vil ha materialet på en NAS, så att man kan komma åt det när datorerna inte är på.

Jag är därför inne på att nu köpa en Airport extreme, och ngn form av NAS. Dels så vill jag att ATV4 skall kunna spela upp filmer/bilder från NASen, dels så vore det bra om den backade automatiskt på ngt sett genom spegling eller liknande.

Spegling ≠ backup. Backup är samma filer, fast på ett annat ställe, och som sparas viss tid även om de raderas på källan.

Ett simpelt system är två USB-hårddiskar där du roterar dem mellan att vara inkopplade i NAS:en och att förvaras på annan plats.

Ursprungligen av sunworshipper:

Hej,

Jag har en Macbook Pro (Late 2013), Iphone 7, Ipad air2, ATV4.

Min Time Capsule gick nyligen sönder. Förutom det uppenbara, att backa våra Macbook pro, har den på senare tid även använts som en form av nätverksdisk från var vi spelat upp filmer, visar bilder mm på vår ATV4, vilket vi i princip gör dagligen. Detta är ju inte helt klockrent, eftersom man får backa materialet manuellt. Vidare känner jag att behovet av att backa datorerna minskar, eftersom jag hellre vil ha materialet på en NAS, så att man kan komma åt det när datorerna inte är på.

Jag är därför inne på att nu köpa en Airport extreme, och ngn form av NAS. Dels så vill jag att ATV4 skall kunna spela upp filmer/bilder från NASen, dels så vore det bra om den backade automatiskt på ngt sett genom spegling eller liknande.

Känner mig helt lost när det gäller just NASen, är det någon som kan tipsa vad man bör satsa på?

Jag har funderat på att istället för en NAS köpa en Mac mini, och använda den som media-server. Tänkte i så fall köpa en begagnad, för att komma ner i pris lite, men vilken årsmodell bör jag i så fall satsa på?
Vidare funderar jag på hur man kan göra med en sådan om man vill uppgradera hårddisken, går det att göra, på samma sätt som man kan göra med en MacBook Pro?
Vill ha mellan 1-2 TB.

Ursprungligen av sunworshipper:

Jag har funderat på att istället för en NAS köpa en Mac mini, och använda den som media-server. Tänkte i så fall köpa en begagnad, för att komma ner i pris lite, men vilken årsmodell bör jag i så fall satsa på?
Vidare funderar jag på hur man kan göra med en sådan om man vill uppgradera hårddisken, går det att göra, på samma sätt som man kan göra med en MacBook Pro?
Vill ha mellan 1-2 TB.

Titta på en äldre modell med intel. Självklart kan du byta disk, finns bra guider på ifixit.com.
Rekommenderar en NAS dock.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Titta på en äldre modell med intel. Självklart kan du byta disk, finns bra guider på ifixit.com.
Rekommenderar en NAS dock.

Ok!
Varför tycker du jag skall satsa på en NAS?

Har även tittat på en WD My Cloud 2TB, den enklare med "fast disk", räknar du det som en NAS?

Vidare, skulle du rekommendera att man sätter in en HDD i Mac Mini, som ju ger mer TB för pengarna?

Korta versionen: Bäst, snabbast och mest lättmekad mac mini = 2012. Gärna en quad i7 server. Årsmodell 2014 är dyrare, långsammare och mer svårmekad... (Inga i7 och/eller quad CPU bland annat).

Långa versionen: valfri upprörd recension från 2014 när de nya minisarna kom.

Annars så kan väl vilken mini som helst i aluminumskal (unibody) från 2010 och framåt duga för filmuppspelning. Även snikversionerna och de senare årsmodellerna dessförinnan - som dessutom har dvd-spelare inbyggd.

http://www.everymac.com/systems/apple/mac_min...

Själv fick jag tag på en 2012 i7 server "New In Box" när Siba skyltade om till NetOnNet i vintras. Halva priset mot de ohemula priser som folk vill ha för dylika maskiner på eBay. En maxad quad i7 med 16 GB RAM och hyfsat stor SSD hamnar bortåt 10 papp.

Sök på Youtube och iFixit.com för instruktioner. Observera att om du vill använda en IR-fjärrkontroll så är det MYCKET lätt att göra sönder den interna kontakten till denna inne i en 2012. Upprepar OHYGGLIGT LÄTT att göra sönder denna kontakt... Annars är det inga problem att byta/uppgradera diskarna om man följer webinstruktionerna noga. Uppgradera RAM är en bit kaka utan några risker öht.

Skall dock tilläggas att jag låter denna mini användas av sonen som ersättning för en eländigt svårsupportad Windowsmaskin – inte köras som mediespelare. Filmuppspelning klaras huvudsakligen av en i sammanhanget uråldrig mediespelare från Seagate (Freeagent Theatre+) som kopplar upp finemang mot hemmets QNAP NAS, liksom en lokalt ansluten hårddisk. För de filmer som inte Seagaten klarar av finns en MBA tillgänglig att koppla in temporärt. En stationär mini som ersättare vore dock trevligt men inte prioriterat för närvarande. En mini skulle kanske främst vara motiverad för att kunna visa bilder som ju inte funkar bra på någon mediespelare eller smart-tv öht.

Ursprungligen av sunworshipper:

Ok!
Varför tycker du jag skall satsa på en NAS?

Har även tittat på en WD My Cloud 2TB, den enklare med "fast disk", räknar du det som en NAS?

Vidare, skulle du rekommendera att man sätter in en HDD i Mac Mini, som ju ger mer TB för pengarna?

Jag har 3 st WD My Cloud. Dom med 1 disk. Dock på 3TB. Kika hellre på Synologys minsta NAS istället. Har två av dom, och är nästan samma pengar. Bara stoppa i en disk på önskad storlek. Upp till 6TB fungerar. bättre OS och uppdateras ofta. Liknande fart m.m på dom.

Ursprungligen av sunworshipper:

Varför tycker du jag skall satsa på en NAS?

För att en "dator" är overkill. En NAS är gjord för att uppfylla de behov du beskriver. Titta på tex Synology DiskStation DS216j, eller Synology DiskStation DS413j. Varierar såklart i pris beroende på prestanda och hur många slots för diskar du får.

Ursprungligen av sunworshipper:

Har även tittat på en WD My Cloud 2TB, den enklare med "fast disk", räknar du det som en NAS?

Då du skriver att du planerar att ta backup med Time Machine och även lagra media så rekommenderar jag starkt att du väljer en maskin som har stöd för fler hårddiskar än minst två. Till exempelvis en NAS med 2-4 slots.

Ursprungligen av sunworshipper:

Vidare, skulle du rekommendera att man sätter in en HDD i Mac Mini, som ju ger mer TB för pengarna?

Ja, om du nu ändå väljer att gå vidare med en Mac Mini istället för en NAS så tror jag du behöver en större hårddisk än vad som kommer med per default.

En mini vilken-som-helst utan SSD är ganska seg i uppstart och programstarter. Själv plockade jag ut en av två 1TB-diskar i min 2012 server och stoppade in en 128GB SSD jag hade liggande. Skapade sedan en fusion drive av dessa. Skönt att slippa hålla på med två separata diskar inne i systemet, och med tanke på 11-årige sonens användningsområde är prestandaskillnaden fusion vs ren SSD försumbar. I en "vanlig" 2012:a behöver du ett billigt kit för att stoppa in en extra disk - nemas problemas.

Men som mediaserver räcker ju inte 1 eller 2 TB i en mini på lite sikt. En NAS is da shit. Men visst vore en mini trevlig att ha kopplad till tv-n då man ju är mycket friare att visa precis allt - bilder från andra datorer/diskar i nätverket, video av alla de slag, alla möjliga hemsidor med eller utan video, Skype, Google Earth...

Så – smakar det så kostar det! Dessutom skall ju en mini underhållas med system- och programuppdateringar och på sikt ersättas. Räknar man med fem-sex års livscykel blir ju kostnaden 1000-2000 kr om året beroende på vilken modell du väljer.

Timemachine - NAS 540

Fick en ny Router i samband med övergång till TIVO. Nu hittar inte Timemachine den externa HD som finns i NAS540? Jag är ansluten dels med USB dels Nätverkskabel från NAS540 till iMac.

Försökte bif. en bild hur det ser men lyckades nog inte, gjorde en prn scr och ändrade png till jpg ?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Fick en ny Router i samband med övergång till TIVO. Nu hittar inte Timemachine den externa HD som finns i NAS540? Jag är ansluten dels med USB dels Nätverkskabel från NAS540 till iMac.

Försökte bif. en bild hur det ser men lyckades nog inte, gjorde en prn scr och ändrade png till jpg ?

Om du testar att lägga den på samma plats igen, fungerar den då? Hittar du din NAS i Finder? Hur är sakerna kopplade? Vilken ny router har du? Vilken version av macOS har du?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Om du testar att lägga den på samma plats igen, fungerar den då? Hittar du din NAS i Finder? Hur är sakerna kopplade? Vilken ny router har du? Vilken version av macOS har du?

Mac OS Sierra 10.12.6, NAS 540, Jag hittar den i finder

Hur menar du att lägga den på samma plats? Nas540 är kopplad med USB kabel till iMac och en nätverkskabel sitter från NAS540 till Routern som heter: Com Hem WiFi Hub C1
Jag har lossat alla kablar nu och återanslutit på exakt samma plats men fortfarande Står det "Skivan är inte tillgänglig" Försök säkerhetskopiera igen när NAS540 (Time Machine) är tillgänglig.

Kanske ska jag starta om iMac?

Ska man in i NAS540 och ändra något som kanske har blivit fel? Kanske ska bocka i Enable Time Machine ?

Senast redigerat 2018-01-15 22:29
Ursprungligen av Mc Tommy:

...Nas540 är kopplad med USB kabel till iMac och en nätverkskabel sitter från NAS540 till Routern...

Ansluten både via USB och nätverk samtidigt?

Mitt tips är att ta bort USB-anslutningen, och låta en NAS vara en NAS (dvs Network Attached Storage).

Jag gör som du tipsar, USB anslutningen borttagen men vad händer om jag klickar på "TA BORT SKIVA!? Och sen lägger dit den igen, det som är backup på sen 4 januari 2018 finns väl kvar?

Jag har kommit på NAS, dvs lyckats logga in på NAS 540 är det något som jag ska göra där som har hänt sen vi fick en ny router?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Kanske ska bocka i Enable Time Machine ?

Självklart. Hur skulle Time Machine kunna fungera när du har funktionen avstängd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-16 15:38

Jag har inte läst denna i detaljer men den ser spontant vettig ut:

Upgrade from Your Apple AirPort Routers
https://www.synology.com/en-global/solution/A...

Sedan vet jag inte om Synology är bästa valet för Router / Accesspunkt. Deras NAS-enheter har överlag varit otroligt bra.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag har inte läst denna i detaljer men den ser spontant vettig ut:

Upgrade from Your Apple AirPort Routers
https://www.synology.com/en-global/solution/A...

Sedan vet jag inte om Synology är bästa valet för Router / Accesspunkt. Deras NAS-enheter har överlag varit otroligt bra.

För mig spelar det ingen roll vilket märke men hur ska NAS540 hittas av Time Machine??? Det är det stora problemet nu, måste inte Time Machine ha det nya nätverks id och lösenord som följde med den nya routern? Men var skriver man in det i så fall i NAS 540??? Man skulle ha varit med den där timmen som dom hade Engelska i skolan...är man född 1945 så är man lite teknik efterbliven...

Jag testade med att pricka in Admin som HD, då fungerade det utan att skriva in nytt nätverksnamn och password!!!

Senast redigerat 2018-01-18 11:17
1
Bevaka tråden