Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag blir galen på dessa inloggningsvarningar!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lägger mitt problem här, men det gäller alla min Mackar, iPad och iPhone som råkar vara påslagna......

Så fort jag startar en ny enhet (nu senast min Apple TV) kommer den förbannade inloggningsvarningen om att jag loggat in bla bla bla här och där och uppmanas att tillåta, vilket jag gör och då skall jag slå in en kod på enheten i fråga - vilket jag inte gör och se´n är allt lugnt och helt OK fungerande tills nästa gång........

Att den geografiska punkt där jag skall ha loggat in är uppåt väggarna är en annan egendomlighet - jag har INTE de senaste månaderna logga in på någon av mina enheter där det sägs att jag skall ha gjort det. Har väl på något sätt med min Internetleverantörs servrar antar jag - men i alla fall???
Samma geografiska läge varje gång......

Hur blir jag av med detta vansinne?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-04-19 17:51
Ursprungligen av fullkoll:

Hur blir jag av med detta vansinne?

Antingen slår du in den där koden så att du bekräftar att den nya enheten ska räknas som en pålitlig enhet. Eller så väljer du att köra med lägre säkerhet för ditt Apple-ID och stänger av Tvåfaktorautentisering. Om du har lite äldre enheter inblandade är det troligen det äldre Tvåstegsverifiering och du gör det via Apple-ID kontosidan istället för i enheten.
https://appleid.apple.com

Och ja, den geografiska platsen bestäms av enhetens ip-adress och blir oftast där din internetleverantörs brevlåda bor.

Ursprungligen av IngoX:

Antingen slår du in den där koden så att du bekräftar att den nya enheten ska räknas som en pålitlig enhet.

Tack för svaret!

I går kväll tog jag mig tid för att fullfölja inknappning av det önskade lösenordet följt av den skickade koden.
Jag antar att man menar mitt apple-id-lösenord och att det är på Apple TVn (i detta fall) som detta skall göras.

Sagt och gjort! På Apple TVn visas följande glada tillrop:

Jag klickade OK och .......... se´n då?
Ingen förfrågan om lösen+kod någonstans endast en fullt fungerande Apple TV som om inget hänt.........

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-04-20 09:34

Fel kväll att ta tag i det
Apple har iCloud-problem. Vet ej om/när det är/blir löst.

Aha....

Vad ska egentligen hända efter OK på min bifogade dump i Apple TV?
Jag läste igenom Apples supportsida om tvåfaktorsautentisering, men där nämns inte ATV vad jag se .....

Senast redigerat 2017-04-20 17:57
Ursprungligen av IngoX:

Och ja, den geografiska platsen bestäms av enhetens ip-adress och blir oftast där din internetleverantörs brevlåda bor.

Det har jag också retat mig åtskilliga gånger och funderat att hur kan jag ändra det till rätt adress.
Forumgenier kan kanske hjälpa till? När äpplet funkar igen …

Strul med inloggningar

Ursprungligen av kenjon:

Fel kväll att ta tag i det
Apple har iCloud-problem. Vet ej om/när det är/blir löst.

Tack "kenjon"

Jag har i en månad haft enorma problem med inloggningar i iCloud och Apple ID Helt plötsligt dyker ett fönster upp på skärmen som berättar att jag måste logga in på iCloud. Gör jag detta, så får jag ett ilsket rött meddelande om att mitt lösenord är fel. OK jag hämtar ett nytt hos Apple med allt bök det medför. Jag loggar därefter in på iCloud/AppleID (det är ju samma sak) och allt är frid och fröjd tills nästa gång jag väcker min iMac från vila då fönstret dyker upp igen som lärt mig att inte logga in mer.
Nu berättar du att Apple har problem med iCloud. Det borde inbära att man jobbar på en lösning. Vad bra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-18 10:04

Nja, de problemen som var då är nog lösta nu.
Och nej, iCloud/AppleID är inte samma sak. Du använder ett AppleID för att logga in på iCloud, du använder även ett AppleID (samma eller ett annat) för att logga in på iTunes/AppStore.
Det verkar som om din iMac har ett skrivproblem, att den inte kan spara på hårddisken att du har loggat in. Den håller informationen i minnet så länge den är påslagen, men skriver inte ner det till disk, vilket betyder att den läser gammal information när du väcker den igen.
Jag skulle testa att skapa en ny användare för att se om problemet finns där också, en comboupdate av ditt OS och om inte det hjälper, kanske en nyinstallation av OS.
Nu spånar jag bara mha min bristfälliga datakunskap, det finns flera här på forumet som kan det här mycket bättre

iCloudstrul

Ursprungligen av kenjon:

Nja, de problemen som var då är nog lösta nu.
Och nej, iCloud/AppleID är inte samma sak. Du använder ett AppleID för att logga in på iCloud, du använder även ett AppleID (samma eller ett annat) för att logga in på iTunes/AppStore.
Det verkar som om din iMac har ett skrivproblem, att den inte kan spara på hårddisken att du har loggat in. Den håller informationen i minnet så länge den är påslagen, men skriver inte ner det till disk, vilket betyder att den läser gammal information när du väcker den igen.
Jag skulle testa att skapa en ny användare för att se om problemet finns där också, en comboupdate av ditt OS och om inte det hjälper, kanske en nyinstallation av OS.
Nu spånar jag bara mha min bristfälliga datakunskap, det finns flera här på forumet som kan det här mycket bättre

Tack kenjon.
Du berättar om sånt jag frågat om i andra trådar men aldrig fått svar på som jag misstänker har med skrivproblem att göra.
1.
Jag har som du säkert sett en tråd om varför vissa bokstäver uteblir när jag skriver, för det mesta e
2.
Eftersom jag haft enorma problem med inloggningar som ger mig ideliga illröda meddelanden om fel lösenord började jag misstänka att funktion utesluter vissa bokstäver/tecken som jag inte ser.
För mig låter båda problemen ha med varandra att göra.

Jag gjorde en Combouppgradering i går kväll efter tips från Jesper Ohlsson

Jag skall testa med nytt admin.

Det är inte brist på utrymm på HD

1
Bevaka tråden