Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om fotoredigering i iOS

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man tagit ett foto kan man klicka på en reglage-ikon där man kan ändra ljus, färg etc.
1. Hur sparas de ändringarna? Verkar som ändringarna inte gör något med fotona permanent utan man kan ändra tillbaka när man vill.
2. Förs dessa ändringar över med fotona om man flyttar dem till datorn? Kan man fortsätta justera reglagen i något program i MacOS?
3. Om dessa ändringar nu inte är permanenta, hur gör man dem permanenta? Antar att en användare med annat operativsystem inte kommer se ändringarna om jag bara mailar personen fotona?

  • Medlem
  • 2017-04-14 18:39
Ursprungligen av Rom Raptor:

När man tagit ett foto kan man klicka på en reglage-ikon där man kan ändra ljus, färg etc.
1. Hur sparas de ändringarna? Verkar som ändringarna inte gör något med fotona permanent utan man kan ändra tillbaka när man vill.
2. Förs dessa ändringar över med fotona om man flyttar dem till datorn? Kan man fortsätta justera reglagen i något program i MacOS?
3. Om dessa ändringar nu inte är permanenta, hur gör man dem permanenta? Antar att en användare med annat operativsystem inte kommer se ändringarna om jag bara mailar personen fotona?

Jag använder gratisappen Snapseed på min Iphone där man kan välja olika alternativ för att spara kopior. Den appen har betydligt fler redigeringsmöjligheter än Bilder. Att behålla original orörda tycker jag är viktigt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-14 18:55
Ursprungligen av Rom Raptor:

När man tagit ett foto kan man klicka på en reglage-ikon där man kan ändra ljus, färg etc.
1. Hur sparas de ändringarna? Verkar som ändringarna inte gör något med fotona permanent utan man kan ändra tillbaka när man vill.
2. Förs dessa ändringar över med fotona om man flyttar dem till datorn? Kan man fortsätta justera reglagen i något program i MacOS?
3. Om dessa ändringar nu inte är permanenta, hur gör man dem permanenta? Antar att en användare med annat operativsystem inte kommer se ändringarna om jag bara mailar personen fotona?

1. Ändringarna sparas dolt. Mer exakt i en AAE fil.
2. De följer med bildfilen via iCloud-bildbibliotek samt vid import till datorn med appen Bilder.
3. Går inte att göra dem permanenta på bildfilen, utan du får skapa en ny. Det sker så fort du väljer att dela bilden på något sätt, tex att maila den. Prova! Redigera en bild till absurdum och maila dig själv!

Senast redigerat 2017-04-14 19:57

Hm... Jag har just varit utomlands och tagit massvis med foton varav en hel del behöver korrigeras (framför allt blev många för mörka). Låter nästan som det smidigaste vore att återställa alla bilder i iOS, föra över dem till datorn och redigera dem med något bildredigeringsprogram i MacOS.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-14 19:59
Ursprungligen av Rom Raptor:

Hm... Jag har just varit utomlands och tagit massvis med foton varav en hel del behöver korrigeras (framför allt blev många för mörka). Låter nästan som det smidigaste vore att återställa alla bilder i iOS, föra över dem till datorn och redigera dem med något bildredigeringsprogram i MacOS.

Nej. Smidigast är att fortsätta där du var, med Bilder.app på datorn. Där har du samma (och ytterligare) justeringsmöjligheter som du har på iOS.

  • Medlem
  • 2017-04-14 20:33
Ursprungligen av Alix:

Jag använder gratisappen Snapseed på min Iphone där man kan välja olika alternativ för att spara kopior. Den appen har betydligt fler redigeringsmöjligheter än Bilder. Att behålla original orörda tycker jag är viktigt.

Håller med dig fullt ut ?

Snapseed är riktigt bra och lätt att använda

  • Medlem
  • 2017-04-14 20:35
Ursprungligen av reboot81:

Nej. Smidigast är att fortsätta där du var, med Bilder.app på datorn. Där har du samma (och ytterligare) justeringsmöjligheter som du har på iOS.

Döper IOS fortfarande bilderna till IMG och sedan löpnummer?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-14 20:56
Ursprungligen av PaO:

Döper IOS fortfarande bilderna till IMG och sedan löpnummer?

Japp, Apple följer JEITA CP-3461

Ex: IMG_0002.PNG

Finns det något reglage i Photos som motsvarar det som kallas vibrancy i andra bildredigerare?

Justera/Definition + lite /Klarhet är det närmaste man kommer vibrance i Bilder på macen.

Varför köper du inte ett "riktigt" foto-editerings program?

  • Medlem
  • 2017-04-15 07:44
Ursprungligen av reboot81:

Japp, Apple följer JEITA CP-3461

Ex: IMG_0002.PNG

Gillar den inte
Har man flera enheter och fotar vid samma tillfälle kan bilder kollidera eller när man mailar
Får ibland döpa om

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-15 12:23
Ursprungligen av PaO:

Gillar den inte
Har man flera enheter och fotar vid samma tillfälle kan bilder kollidera eller när man mailar
Får ibland döpa om

Att filnamnen ser ut som dom gör är för att garantera att de hålls intakta och fungerar på alla sorters datorer, mobiler, tv-apparater osv.

Jag har säkert ett dussintal filer som heter IMG_0002.PNG. När jag skickar en fil till någon så får de heta nåt vettigt, tex "Pelles bröllop - Pelle och Stina Dansar - 001 av 200.jpg".

  • Medlem
  • 2017-04-15 14:13
Ursprungligen av reboot81:

Att filnamnen ser ut som dom gör är för att garantera att de hålls intakta och fungerar på alla sorters datorer, mobiler, tv-apparater osv.

Jag har säkert ett dussintal filer som heter IMG_0002.PNG. När jag skickar en fil till någon så får de heta nåt vettigt, tex "Pelles bröllop - Pelle och Stina Dansar - 001 av 200.jpg".

Förstår det men jag gillar de mobiler och plattor som har datum och tid som filnamn. Mycket lätt att direkt se när det togs och har man som jag en tjänstemobil och en privat så kolliderar de aldrig inte ens med min frus bilder då vi fotar på samma semester samtidigt ?

Men för proffs behövs kanske annat ?

Ursprungligen av PaO:

Förstår det men jag gillar de mobiler och plattor som har datum och tid som filnamn. Mycket lätt att direkt se när det togs och har man som jag en tjänstemobil och en privat så kolliderar de aldrig inte ens med min frus bilder då vi fotar på samma semester samtidigt ?

Men för proffs behövs kanske annat ?

Om ni inte delar bildbibliotek så är det ju enkelt. Bilderna sorteras ju kronologiskt baserat på bildens metadata, och vill ni se vissa av varandras bilder kan man ju t.ex. sätta upp ett delat album om ni båda använde iCloud-bildbibliotek.

Överlag skulle jag rekommendera att behålla bilderna i just Bilder och synka dem mellan telefon/dator/iPad mha just iCloud-bildbibliotek. Då följer redigeringarna med, ni har möjlighet att dela utvalda bilder sinsemellan och så vidare. Vill du sedan ge dig på att redigera dem med andra appa kan du antingen Dela/Exportera ut bilden som ska redigeras och öppna den i den app du vill, eller så kan du evt nöjda dig med de olika tillägg som tredjepartsappar kan lägga till direkt i Bilder-appen, som t.ex. Pixelmator som är en kompetent och prisvärd app för bildredigering m.m. som finns både till iOS och macOS.

Ursprungligen av CekariYH:

Justera/Definition + lite /Klarhet är det närmaste man kommer vibrance i Bilder på macen.

Varför köper du inte ett "riktigt" foto-editerings program?

Skaffade precis Pixelmator. Verkar passa mig och mitt ändamål bra.

Ursprungligen av Rom Raptor:

Skaffade precis Pixelmator. Verkar passa mig och mitt ändamål bra.

Nice, det är en bra app även om jag inte använder det så ofta

Gimp är ju bra också (framför allt är det gratis), men det är lite segt i MacOS.

Nu har jag även testat Luminar. Programmet lyckades fixa skuggorna på mörka/delvis mörka foton bättre än Pixlmator. Färgerna blev inte alls lika urvattnade.

1
Bevaka tråden