Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för lagring från kamera (Mini DV)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2017-03-29 14:55

Har en typ 15 år gammal semiprofessionell 3CCD TV kamera med DV band. Skulle behöva föra över banden till någon extern hårdrisk via min Macbook Pro. Någon som vet vilket program jag kan använda och vilket format som är lämpligt?

Kameran är en Panasonic AG DVX 100 och jag ska koppla den till Macen via Firewire.

Tack på förhand.

- Vilken MacBook Pro?
- Vilket operativsystem?
- Du säger att du vill ha tips på ett lämpligt format. Men frågan är då: Lämpligt för vadå? Vad ska man göra med materialet sedan?

Tipsen och lösningsförslagen kan kanske variera något, beroende på svaren på de frågorna.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-03-29 16:13

Hej!

Min Macbook Pro är från sent 2011 och jag har Mac OS Sierra 10.12.3.

Jag vill behålla kvaliteten på materialet då det eventuellt kan komma att bli en dokumentärfilm framöver någon gång, dock har jag inte tiden att rodda ihop det nu och ännu saknas några pusselbitar....Tidigare hade jag Final cut pro men inte längre. Jag är inte i behov att klippa nåt nu, bara snurra in materialet så det finns kvar i ett behändigare format.
Och framför allt vill jag inte att materialet ska ligga på band som kan gå sönder och att jag är i behov att koppla upp min kamera om jag vill kolla igenom materialet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-29 16:21

Troligen funkar iMovie för importen om det räcker för dina behov. Detta är ett inlägg från 2015 angående B-versionen av kameramodellen men det finns äldre inlägg från de som använt A-versionen med iMovie.
https://discussions.apple.com/message/2813263...

Citat:

The Panasonic AG-DVX100B IS supported by iMovie. I know because I just tried it. While this model is not specifically named, if you look at the Notes it says "iMovie works with most mini DV tape-based camcorders using DV and HDV formats. Use FireWire port for tape-based devices."

This camera is a mini DV tape based camcorder using the DV format and has a firewire port. I used a 9 pin to 4 pin Firewire cable for the connection. Switch the camera to VCR mode using the rear switch. In the camera menu system select AV IN/OUT SETUP, then go to DV OUT and make sure it is set to ON. After this iMovie will find the camera when you go to File | Import Media.

1
Bevaka tråden