Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den ultimata backup-lösningen?

Tråden skapades och har fått 137 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Nej, det är inte backup.

Jag verkar ha missat att skrivborden lagras dator för dator, läste inte så noga nu men såg artiklar tidigare om skrivbord som slagits ihop. Så då var det inte mycket vits med det här, men ett slags backup är det väl ändå. För användaren skrivs filerna till ett ställe men Apple har redundans i sitt moln.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-28 16:37
Ursprungligen av Anders T:

Jag verkar ha missat att skrivborden lagras dator för dator, läste inte så noga nu men såg artiklar tidigare om skrivbord som slagits ihop. Så då var det inte mycket vits med det här, men ett slags backup är det väl ändå. För användaren skrivs filerna till ett ställe men Apple har redundans i sitt moln.

Det är sync, ingen backup. Att Apple har redundans i deras moln är en sak men du kan inte nyttja den.

Ursprungligen av zinned:

Det är sync, ingen backup. Att Apple har redundans i deras moln är en sak men du kan inte nyttja den.

Ok, lite hårklyveri speciellt när jag skrev "ett slags backup" innan. Båda sync och backup löser frågeställarens problem - att ha filerna säkrade på annat ställe.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-28 16:44
Ursprungligen av Anders T:

Ok, lite hårklyveri speciellt när jag skrev "ett slags backup" innan. Båda sync och backup löser frågeställarens problem - att ha filerna säkrade på annat ställe.

Först och främst, nej. Det är är inte hårklyveri för det du beskriver är synkronisering, inte backup.

Sedan, tas filen bort på skrivbordet så tas den bort i molnet. Så nej, ingen backup och nej, ingen säker lösning för TS.

Ursprungligen av zinned:

Först och främst, nej. Det är är inte hårklyveri för det du beskriver är synkronisering, inte backup.

Sedan, tas filen bort på skrivbordet så tas den bort i molnet. Så nej, ingen backup och nej, ingen säker lösning för TS.

Det håller jag med om det men Manglobe säger sig använda Timemachine och det jag läser mig till är att det är en ögonblickskopia som är det intressanta. Förvisso ligger en borttagen fil kvar länge i TM men till slut har den vandrat ut där med när platsen behöves för nyare objekt. Allt beror så klart på vilka datamängder kontra diskstorlekar det handlar om vilket inte är nämnt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-28 16:54
Ursprungligen av Anders T:

Det håller jag med om det men Manglobe säger sig använda Timemachine och det jag läser mig till är att det är en ögonblickskopia som är det intressanta. Förvisso ligger en borttagen fil kvar länge i TM men till slut har den vandrat ut där med när platsen behöves för nyare objekt. Allt beror så klart på vilka datamängder kontra diskstorlekar det handlar om vilket inte är nämnt.

En korrekt där, faktum kvarstår dock. Det du nämnde är inte backup utan synkronisering, dessutom inte en säker lösning

Ursprungligen av zinned:

En korrekt där, faktum kvarstår dock. Det du nämnde är inte backup utan synkronisering, dessutom inte en säker lösning

På A) säger vi att det hade vi redan bemött.
På B) säger vi att det är nog säkert nog för ändamålet. En extern hårddisk kan glömmas kvar på bussen i en väska osv...

Ursprungligen av Anders T:

På A) säger vi att det hade vi redan bemött.
På B) säger vi att det är nog säkert nog för ändamålet. En extern hårddisk kan glömmas kvar på bussen i en väska osv...

Vem går omkring med säkerhetskopian menar du? Allt kan ju hända, men det har ingenting med saken att göra.

Synkronisering är inte att betrakta som en säkerhetskopiering (Backup står det i trådens namn) eftersom det inte finns någon historisk dimension i en synkronisering. Den som är gjord senast finns, men inget innan det eftersom det försvann. Det är en rätt väsentlig skillnad.

Ursprungligen av Micke Byström:

Vem går omkring med säkerhetskopian menar du? Allt kan ju hända, men det har ingenting med saken att göra.

Synkronisering är inte att betrakta som en säkerhetskopiering (Backup står det i trådens namn) eftersom det inte finns någon historisk dimension i en synkronisering. Den som är gjord senast finns, men inget innan det eftersom det försvann. Det är en rätt väsentlig skillnad.

Jag hade får mig att jag höll med om detta nyss...

Om man tar backup på en liten "fickplunta" och bär den med sig för att säkra att kopian inte finns i samma lokal så "bär man omkring" på sin backup. Vad som helst kan hända med den på väg till och från hemmet.

Ursprungligen av Anders T:

Jag hade får mig att jag höll med om detta nyss...

Om man tar backup på en liten "fickplunta" och bär den med sig för att säkra att kopian inte finns i samma lokal så "bär man omkring" på sin backup. Vad som helst kan hända med den på väg till och från hemmet.

Ja?

Jag tror att vikten av att ha flera nivåer av säkerhetskopieringar som delar i ett system konstaterats åtskilliga gånger genom åren.

En synkad disk är en synkad disk och kan vara en del av ett större system, men det är vad det är och inget annat.

Ursprungligen av Micke Byström:

Ja?

Jag tror att vikten av att ha flera nivåer av säkerhetskopieringar som delar i ett system konstaterats åtskilliga gånger genom åren.

En synkad disk är en synkad disk och kan vara en del av ett större system, men det är vad det är och inget annat.

Jag argumenterar inte för att använda det istället för en riktigt backup. Det var många molnförslag i tråden så det slog mig att Apples iCloud inte var nämnd. Jag gjorde en blunder på hur den fungerade i detalj men en fil lagd på skrivbordet hos Apple är säkerhetskopierad av Apple. Apple har väl redundans så det räcker var min enda poäng där.

Sen såg jag att trådskaparen skrev att det är 4G på jobbet så molnlösningar var inte ett alternativ. Jag läste hela inägget men det hade jag och andra missat.

Backup på annan plats är viktigt (försäkringsfråga men även skydd vid inbrott, brand). Jag vet inte hur det ska gå till utan moln om man inte flyttar med sig backupdisken från jobbet hem, eller använder en bärbar dator som man tar med hem och på jobbet finns backupstationen kvar.

Ursprungligen av Anders T:

Backup på annan plats är viktigt (försäkringsfråga men även skydd vid inbrott, brand). Jag vet inte hur det ska gå till utan moln om man inte flyttar med sig backupdisken från jobbet hem, eller använder en bärbar dator som man tar med hem och på jobbet finns backupstationen kvar.

Det finns flera alternativ där som bygger på redundans.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-29 09:23
Ursprungligen av Anders T:

[...] men en fil lagd på skrivbordet hos Apple är säkerhetskopierad av Apple. Apple har väl redundans så det räcker var min enda poäng där.

Igen, du har ingen nytta av den redundansen för du har inte tillgång till den och kan inte dra nytta av den.

Ursprungligen av zinned:

Igen, du har ingen nytta av den redundansen för du har inte tillgång till den och kan inte dra nytta av den.

Nu påstår du än en gäng att jag påstår att det här är en fullvärdig backuplösning. Jag har aldrig påstått det.

Det enda jag säger är att om man lägger en fil i iCloud på jobbet och sen brinner hela företaget ned så finns filen kvar när man loggar in med datorn hemma. Och filen finns garanterat kvar tack vare att Apple har redundans som skydd mot sina egna hårddiskkrascher.

Det var det hela.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-29 12:29

Detta med backup, arkivering och synkronisering är ett eldfängt ämne på ett forum som detta. Oerhört komplicerat. Här. Inte för de flesta som skiter totalt.

Ursprungligen av IngoX:

Oerhört komplicerat. Här. Inte för de flesta som skiter totalt.

Väldigt få av de som blivit av med data skiter sen i säkerhetskopiering. Oavsett kunnande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-29 12:58
Ursprungligen av Micke Byström:

Väldigt få av de som blivit av med data skiter sen i säkerhetskopiering. Oavsett kunnande.

Håller med. Haft närstående "nära-döden-upplevelse" av hårddiskkrach bara en vecka efter jag fick föreningens anställde administratör att börja med en enkel TimeMachine-HD. Puh! Aldrig förlorat någon data själv.

Men jag tror att vi på detta forum predikar för övervägande delen redan frälsta. Sedan är det inte alltid vi lever som vi själva lär. Det gäller inom alla religioner.

Senast redigerat 2017-03-29 14:02

Problem med betalning på Amazon Drive

Jag har efter att jag läst denna tråd testat Arq + Amazon Drive i 3 månader med gott resultat. Nu när jag ska börja betala för tjänsten godkänns varken min billing address eller mitt kort. Går det inte längre att köpa tjänsten från Sverige?

Ursprungligen av Macaddict:

Jag har efter att jag läst denna tråd testat Arq + Amazon Drive i 3 månader med gott resultat. Nu när jag ska börja betala för tjänsten godkänns varken min billing address eller mitt kort. Går det inte längre att köpa tjänsten från Sverige?

Vad jag läste via Google så verkar Sverige inte vara ett av de "officiella länderna" där de säljer tjänsten. Har du problem med faktureringen så kanske paypal är ett alternativ (om det nu finns som val - har inte kollat).

Ursprungligen av Macaddict:

Jag har efter att jag läst denna tråd testat Arq + Amazon Drive i 3 månader med gott resultat. Nu när jag ska börja betala för tjänsten godkänns varken min billing address eller mitt kort. Går det inte längre att köpa tjänsten från Sverige?

Betalade med mitt svenska kort (och svenska adress) i februari och det fungerade bra då iallafall. Vad exakt säger sidan?

Ursprungligen av Macaddict:

Jag har efter att jag läst denna tråd testat Arq + Amazon Drive i 3 månader med gott resultat. Nu när jag ska börja betala för tjänsten godkänns varken min billing address eller mitt kort. Går det inte längre att köpa tjänsten från Sverige?

Fick samtal från amazon support. Problemet var att jag blev omdirigerad till amazon.de som bara servar Tyskland o Österrike. Han ändrade så jag kunde komma in på amazon.com o nu fungerar det. Men jag måste börja om backupen från början.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-15 12:59
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad jag läste via Google så verkar Sverige inte vara ett av de "officiella länderna" där de säljer tjänsten. Har du problem med faktureringen så kanske paypal är ett alternativ (om det nu finns som val - har inte kollat).

Jag hade inga problem med mitt kort. Hade faktiskt glömt bort när de tre månaderna skulle ta slut och fick plötsligt mail om att auto renewal hade kickat in och jag blev debiterad 700-ish kronor.

  • Medlem
  • 2017-06-09 13:36

Nu är det slut med obegränsad lagring på Amazon Drive

I fortsättningen får man 1 TB för $60 per år istället för obegränsat utrymme.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-09 15:26
Ursprungligen av Ljung:

Nu är det slut med obegränsad lagring på Amazon Drive

I fortsättningen får man 1 TB för $60 per år istället för obegränsat utrymme.

Fick höra detta igår. Känns naturligt att det skulle komma, för egen del så hamnar jag för närvarande på knappt 700 GB så jag klarar mig ett tag till.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-10 17:16

Småsurt men inte oväntat. Ingen kan erbjuda något obegränsat för en fast summa i längden.
Sitter idag med 2,5TB i molnet, detta skulle motsvaras av 1600kr/år = 1st WD Red 4TB hårddisk.

Får ta mig en rejäl funderare – spontant känns en avställd PC med OpenMediaVault placerad hos bekant som ett alternativ. Lite pyssligare, men mer ekonomiskt i längden. Stort plus att man även kan hämta diskarna vid behov.

Någon annan som överger ACD?

Ursprungligen av reboot81:

Någon annan som överger ACD?

Inte än, men har gott om tid att se mig om efter alternativ (feb 2018).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-06-10 21:49
Ursprungligen av keptang:

Inte än, men har gott om tid att se mig om efter alternativ (feb 2018).

Mars för mig, dock kommer jag definitivt att stanna.

Ursprungligen av zinned:

Mars för mig, dock kommer jag definitivt att stanna.

Blir nog så för mig med, ligger på ~750GB använt.

  • Medlem
  • 2017-07-17 10:43

Vad finns det för alternativ för att backa upp en NAS med ca 2TB nu när ACD har en gräns på 1TB?
CrashPlan går också bort pga den dåliga hastigheten. Det jag vill ha är en lösning som har ok hastighet, möjlighet att kryptera datan samt ett vettigt pris. (max 1000:-/år, men gärna billigare)

  • Medlem
  • 2017-07-17 12:04
Ursprungligen av Dalle:

Vad finns det för alternativ för att backa upp en NAS med ca 2TB nu när ACD har en gräns på 1TB?
CrashPlan går också bort pga den dåliga hastigheten. Det jag vill ha är en lösning som har ok hastighet, möjlighet att kryptera datan samt ett vettigt pris. (max 1000:-/år, men gärna billigare)

ACD är inte begränsat till 1 TB. Du kan öka lagringen till 2 TB för ytterligare $60 per år och därefter i steg om 1 TB upp till 30 TB. Moms tillkommer, så det överstiger din budget en smula.

Bevaka tråden