Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Late 2012 iMac startar inte sedan igår

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-29 09:18

Igår förmiddags var jag ansluten till min iMac från jobbet och den snurrade som vanligt, gick som vanligt att fjärrstyra. I går eftermiddags fick jag inget svar när jag skulle ansluta och tänkte att det kanske bara var ett IP-byte från ISP:n som orsakade det.

Jag kom hem efter jobb och datorn var stendöd. Den var inte igång och gick inte att starta. Jag testade att byta både strömuttag samt strömkabel men hjälpte ingenting. Den reagerar verkligen inte alls, inte ett ljud, inget från fläktarna, inte minsta antydan att skärmen försöker tända.

För ganska precis ett år sedan så kraschade den mekaniska disken i den och jag fick inmonterat en SSD istället av Kullander i Malmö. Jag hämtade ut datorn från dem den 5/4 och de lämnar ett års garanti på jobbet. Det KAN ju vara något som de har gjort som nu felar och som då bör gå på deras garanti men jag kan ju aldrig påvisa det. Jag kan lämna in den till dem och be dem felsöka men de kan ju bara säga att det orsakas av något annat och jag kan aldrig påvisa motsatsen. Jag kan också lämna in den på Apple Store på Emporia men jag vet inte om jag har någon fördel av det.

Vad har ni för idéer kring detta? Hur hade ni agerat?

Hade lämnat in den för kostnadsförslag, därefter förmodligen skrotat den då jag fått reda på vad det kostar att reparera den.

Kanske kan vara värt att kolla hemförsäkringen? Vad man nu får för en 5 år gammal dator, beror på försäkringen såklart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-29 09:31
Ursprungligen av keptang:

Hade lämnat in den för kostnadsförslag, därefter förmodligen skrotat den då jag fått reda på vad det kostar att reparera den.

Kanske kan vara värt att kolla hemförsäkringen? Vad man nu får för en 5 år gammal dator, beror på försäkringen såklart.

Du tror inte att man kan få det fixat genom den garantin som Kullander lämnade på ett år efter service?

Tror du för övrigt att man har någon fördel av att lämna in den på Kullander istället för Apple Store eller vice versa?

  • Medlem
  • 2017-03-29 09:35

Om datorn är så pass stendöd är felet allvarligare än en dålig SSD. Havererat nätaggregat, gissar jag. Testa dock att återställa SMC.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-29 09:38
Ursprungligen av Alix:

Om datorn är så pass stendöd är felet allvarligare än en dålig SSD. Havererat nätaggregat, gissar jag. Testa dock att återställa SMC.

Testade att återställa SMC, påverkade inget. Dock var det ju ett ganska trivialt tillvägagångssätt för att återställa SMC på en iMac, bara dra ut strömkabeln i 15 sekunder, sätta i den igen, vänta fem sekunder till och sedan slå på datorn.

Ett nätagg, om det nu är det, behöver väl inte vara så dyrt?

Garantin från Kullander blir nog väldigt svårt, det lär inte ha med SSDn att göra.

Nätagget är inte så dyrt verkar det som, runt $100 när man googlar. Men det kan ju likväl vara logikkortet och då är det nog närmre $700-$800.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-29 09:46
Ursprungligen av keptang:

Garantin från Kullander blir nog väldigt svårt, det lär inte ha med SSDn att göra.

Nätagget är inte så dyrt verkar det som, runt $100 när man googlar. Men det kan ju likväl vara logikkortet och då är det nog närmre $700-$800.

Dock kan man ju hävda att man lämnade in den för service av DATORN, inte bara byte av disk, och att garantin då ska gälla servicen. Det är kanske att sträcka det lite...

Hoppas på nätagget i det exemplet.

I vilket fall som helst är det väl bättre att prata med/gå till Kullander först innan Emporia?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-29 12:34
Ursprungligen av johan_tanying:

I vilket fall som helst är det väl bättre att prata med/gå till Kullander först innan Emporia?

Yup, kommer göra så. Ville bara få lite input från er övriga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-29 14:06

Ponera att det är logik-kortet och att det bara är att skrota maskinen...skulle jag då utan problem kunna lyfta SSD:n från iMacen och placera den i annan Mac (annan iMac eller Mac Mini t ex) och det bara är att tuta o köra? Jag har aldrig ställts inför situationen så jag vet inte riktigt hur det ligger till där.

  • Medlem
  • 2017-03-29 14:12
Ursprungligen av zinned:

Ponera att det är logik-kortet och att det bara är att skrota maskinen...skulle jag då utan problem kunna lyfta SSD:n från iMacen och placera den i annan Mac (annan iMac eller Mac Mini t ex) och det bara är att tuta o köra? Jag har aldrig ställts inför situationen så jag vet inte riktigt hur det ligger till där.

Ja, om den macen klarar av samma operativsystem och inte är spärrad med firmwarelösenord. Första gången för uppstart rekommenderas säkert läge. Detta för att skapa nya startcachar. Jag har själv testat detta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-29 15:29
Ursprungligen av Alix:

Ja, om den macen klarar av samma operativsystem och inte är spärrad med firmwarelösenord. Första gången för uppstart rekommenderas säkert läge. Detta för att skapa nya startcachar. Jag har själv testat detta.

Tackar, bra att veta.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-29 19:40
Ursprungligen av zinned:

Testade att återställa SMC, påverkade inget. Dock var det ju ett ganska trivialt tillvägagångssätt för att återställa SMC på en iMac, bara dra ut strömkabeln i 15 sekunder, sätta i den igen, vänta fem sekunder till och sedan slå på datorn.

Ett nätagg, om det nu är det, behöver väl inte vara så dyrt?

Hur gör du för att återställa SMC om datorn är stendöd?
Kanske inte helt stendöd, eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-29 19:44
Ursprungligen av mattiL:

Hur gör du för att återställa SMC om datorn är stendöd?
Kanske inte helt stendöd, eller?

Se inlägg #5.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-29 19:56
Ursprungligen av zinned:

Se inlägg #5.

Det var #5 jag citerade.. (Testade att återställa SMC, påverkade inget. )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-29 20:00
Ursprungligen av mattiL:

Det var #5 jag citerade.. (Testade att återställa SMC, påverkade inget. )

Det var ett steg i rekommendationen från Apple gällande "död dator". Gjorde det då jag behövde testa allt.

Förstår inte din poäng?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-29 20:08
Ursprungligen av zinned:

Det var ett steg i rekommendationen från Apple gällande "död dator". Gjorde det då jag behövde testa allt.

Förstår inte din poäng?

Mjaa, jag tänkte att en reset av SMC möjligen skulle kräva att den startar, nåväl ett litet missförstånd kanske.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-29 20:11

Du kanske kunde komma med något konstruktivt i tråden istället...

Som många andra har jag haft exakt samma problem med 27" Imac från 2012. Dessa maskiner kan slockna helt plötsligt eller dö i sömnen och blir omöjliga att starta om.
Testa att dra ur sladden mer än 15s – säg 15-30 min(!) istället. Då kan den skramla igång.
Man tror då givetvis att det är nätagget som gett upp, men andra som köpt nytt och bytt (både på verkstad och hemma) har inte löst sina problem.

Själv ryckte jag ut två extraminnen (Apple original) och superlång SMC-reset på det, mest eftersom det är det enda man kan göra utan att ta fram skalpell och Karlsons klister. Men den har faktiskt gått felfritt i flera månader sedan dess.
Kanske en glappkontakt. Kanske en trasig strömregulator. Kanske ett trasigt minne eller minneskontroller. Jag vet inte säkert men vågar ändå inte testa mer!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-29 20:44

Mitt nästa steg vore ungefär som Gabriela beskrivit, minimera systemet, koppla ur allt som går att koppla ur.
Oftast verkar det inte vara matningsdonet som slutar fungera utan snarare lagringsenheten, hårddisken på dessa äldre maskiner, eller grafikkortet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-03-30 09:32
Ursprungligen av gabriela:

Som många andra har jag haft exakt samma problem med 27" Imac från 2012. Dessa maskiner kan slockna helt plötsligt eller dö i sömnen och blir omöjliga att starta om.
Testa att dra ur sladden mer än 15s – säg 15-30 min(!) istället. Då kan den skramla igång.
Man tror då givetvis att det är nätagget som gett upp, men andra som köpt nytt och bytt (både på verkstad och hemma) har inte löst sina problem.

Själv ryckte jag ut två extraminnen (Apple original) och superlång SMC-reset på det, mest eftersom det är det enda man kan göra utan att ta fram skalpell och Karlsons klister. Men den har faktiskt gått felfritt i flera månader sedan dess.
Kanske en glappkontakt. Kanske en trasig strömregulator. Kanske ett trasigt minne eller minneskontroller. Jag vet inte säkert men vågar ändå inte testa mer!

Jag ska ge mig på det igen enligt din modell.

Ursprungligen av mattiL:

Mitt nästa steg vore ungefär som Gabriela beskrivit, minimera systemet, koppla ur allt som går att koppla ur.
Oftast verkar det inte vara matningsdonet som slutar fungera utan snarare lagringsenheten, hårddisken på dessa äldre maskiner, eller grafikkortet.

Allt är redan urkopplat, hjälper ej.

Disken tror jag inte är ett problem då det är en ett år gammal SSD som Kullander monterade i. Grafikkortet lär det heller inte vara då jag anser att datorn då borde gett ljud ifrån sig när man försöker starta den. Nu händer absolut noll.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-04 12:46

Så, då var ärendet avslutat. Kort summering följer.

Jag lämnade in den på Apple Store som gissade att det var nätagget och beställde hem ett nytt sådant då de inte hade på lager. När de hade testat med det nya så stod det klart att det inte hjälpte utan de kontaktade då sina "supervisors" på Irland om hur de går vidare. De fick då informationen att de ville att datorn skulle bytas ut (!) och då till en likvärdig eller bättre. Då datorn var från 2012 så hade de givetvis inte någon hårdvara från den tiden utan fick bygga en från scratch.

Den jag fick var alltså helt nybyggd, en late 2015, med Retina-skärm/4GHz i7/2TB FD/AMD Radeon R9 M395 med 2 GB GDDR5-minne. Strålande service!

Enda lilla minuset i kråksången är disken och minnet. Min SSD (Samsung EVO 850 1TB) som Kullander hade monterat in i min tidigare dator monterades nu inte in samt de 32GB RAM som jag hade satt i min tidigare dator nu inte fungerar i den nya då de modulerna tydligen inte stöds. Dessa minnen säljer jag nu istället, länk till Marknaden. Jag köpte ett externt Thunderbolt-chassi (Se bild) men av någon anledning så får jag bara ut en skriv-hastighet på ca 350 MB/s från denna och inte 500-550 MB/s som det borde ligga på.

Men ändå, grymt bra!

Ursprungligen av zinned:

Så, då var ärendet avslutat. Kort summering följer.
Då datorn var från 2012 så hade de givetvis inte någon hårdvara från den tiden utan fick bygga en från scratch.

Den jag fick var alltså helt nybyggd, en late 2015, med Retina-skärm/4GHz i7/2TB FD/AMD Radeon R9 M395 med 2 GB GDDR5-minne. Strålande service!

Enda lilla minuset i kråksången är disken och minnet....

Wow, Apple har visat sin bästa kvalité, verkligen strålande service.
Uppbyt på 3 år då kan man nog leva med att göra lite upgr själv

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-04 13:44
Ursprungligen av panther:

Wow, Apple har visat sin bästa kvalité, verkligen strålande service.
Uppbyt på 3 år då kan man nog leva med att göra lite upgr själv

Helt klart, enig på alla punkter.

Dock är det märkligt med Thunderbolt-chassit jag köpte, det är ju SATAIII och ska således leverera upp till 6 Gb/s. Jag ligger då på ca halva den hastigheten och förstår inte varför.

Kuriosa 1: Om jag ska köpa 32 GB RAM till denna nya iMac:en får jag punga ut med inte mindre än 3000 kr (!) för 4 st moduler á 8 GB. Så mycket betalade jag inte när jag köpte mina tidigare moduler.

Kuriosa 2: Disken som sitter i det externa chassit, SSD:n från Samsung, är tydligen dyrare nu än vad den var när jag köpte den för ett år sedan. Då betalade jag 2800 kr och nu verkar den kosta över 3400 kr.

Både RAM & SSD-priser har gått upp, tillgång och efterfrågan.

Ursprungligen av zinned:

Helt klart, enig på alla punkter.

Dock är det märkligt med Thunderbolt-chassit jag köpte, det är ju SATAIII och ska således leverera upp till 6 Gb/s. Jag ligger då på ca halva den hastigheten och förstår inte varför.

Kuriosa 1: Om jag ska köpa 32 GB RAM till denna nya iMac:en får jag punga ut med inte mindre än 3000 kr (!) för 4 st moduler á 8 GB. Så mycket betalade jag inte när jag köpte mina tidigare moduler.

Kuriosa 2: Disken som sitter i det externa chassit, SSD:n från Samsung, är tydligen dyrare nu än vad den var när jag köpte den för ett år sedan. Då betalade jag 2800 kr och nu verkar den kosta över 3400 kr.

Ja, det minnet som du fick med kommer du ju inte långt på
Du får väl googla på, måste ju gå att få tag på billigare någonstans....

Lite har du att pilla med
Disken på datorn som du fick, hur kass/bra är den då?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-05-04 13:54
Ursprungligen av zinned:

Kuriosa 1: Om jag ska köpa 32 GB RAM till denna nya iMac:en får jag punga ut med inte mindre än 3000 kr (!) för 4 st moduler á 8 GB. Så mycket betalade jag inte när jag köpte mina tidigare moduler.

Kuriosa 2: Disken som sitter i det externa chassit, SSD:n från Samsung, är tydligen dyrare nu än vad den var när jag köpte den för ett år sedan. Då betalade jag 2800 kr och nu verkar den kosta över 3400 kr.

SSD priser har generellt stigit sedan förra hösten. Stor efterfrågan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-05-04 16:35
Ursprungligen av keptang:

Både RAM & SSD-priser har gått upp, tillgång och efterfrågan.

Ja, så lär det vara. Det räcker att en fabrik blir utsatt för sabotage, översvämning etc så har man detta scenariot.

Ursprungligen av panther:

Ja, det minnet som du fick med kommer du ju inte långt på
Du får väl googla på, måste ju gå att få tag på billigare någonstans....

Korrekt, det märks att det endast sitter 8 GB RAM i den nu. Prisjakt listar ca 3000 spänn som det billigaste för 4 x 8 GB-moduler.

Ursprungligen av panther:

Lite har du att pilla med
Disken på datorn som du fick, hur kass/bra är den då?

Det är ju en FusionDrive och det är bra men en ren SSD är bättre. Med BlackMagic Disk Speed Test så får jag nu (körde ett test när jag skrev detta) 508 MB/s skriv/1245 MB/s läs från FusionDrive:n men det kan omöjligt stämma, anser jag. I ett ytterligare test direkt efter så får jag 643/1260 och ett test efter det får jag 653/1953. Kör jag samma test mot SSD:n över TB så får jag 336/381, sedan 350/382 och i tredje testet 347/385. Jag tycker båda diskarna visar konstiga mätvärden, FD tycker jag visar för högt (speciellt läs) medan SSD över TB visar för lågt.

Ursprungligen av reboot81:

SSD priser har generellt stigit sedan förra hösten. Stor efterfrågan.

Där ser man, då är det svaret.

Ursprungligen av zinned:

Prisjakt listar ca 3000 spänn som det billigaste för 4 x 8 GB-moduler.

Utanför Sveriges gränser kan ju vara värt att kolla kanske...

Ursprungligen av zinned:

Det är ju en FusionDrive och det är bra men en ren SSD är bättre.

Sälj SSD'n

Bevaka tråden