Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad pillar folk med?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

så, vilka roliga småprojekt (eller stora!) sitter alla cocoa nissar, php snubbar, javascript gurus, cee plusplusare, lasso-nördar osv sitter och pillar med?

Vore roligt att se vad alla 99macs utvecklar typer håller på med, särskilt vad gäller hobbyprojekt.

själv sitter jag och småskriver lite på ett mindre cms med diverse text och bildhandterings möjligheter i php+mysql, samt håller på att lär mig cocoa/obj-c för fullt (har snart plogat igenom boken), och jag måste tillstå att det är en ytterst rolig api att hålla på med, samt obj-c är ganska trevligt det med..

Säg till om du är ute efter betatestare till ditt cms

Det här och det här är det jag pillar lite på när jag får tid över (var ett tag sedan sist). Sen håller jag på med lite javagrejer också.

Ciryon

Vi pillar med lite av allt möjligt tex Lasso, FileMaker, Applescript, MySQL och annat skojsigt.

Våra färdiga lösningar hittar du här: http://www.intelligentmammals.se/portfolio.htm

Vi är just nu de enda i världen vad vi vet som i vår Print On Demand-lösning (som är byggd i Lasso), kan producera högupplösta PDF-filer. I lösningen så knappar man in vilka uppgifter man vill ha på visitkort, brevpapper och andra trycksaker, tex broshyrer och sedan blir det en färdig PDF-fil. Sedan kan man beställa tryck direkt i systemet. Coolt om jag får säga det själv.

Vi arbetar även med en bildarkiveringsrobot avsedd för organisationer (läs museer) som har stora bildarkiv (>10.000 bilder) de vill publicera i olika digitala former för tex forskning, sökning, försäljning mm på internet eller i tryckt form. Gjort i Applescript som styr FileMaker Pro och Graphic Converter. Från FileMaker kan man seda peta in data i MySQL om man vill och sedan publicera det på internet med Lasso eller PHP tex.

Vi har också byggt ett administrationssystem i FileMaker Pro avsett för utbildningsadministration, fullt med fiffiga funktioner som tex faktureringsrutin med export till ekonomisystem, offertskapande, bokning av lärare/lokaler/hotell, säljstöd mm, förutom kursanmälningar och kallelser förstås.

Just nu arbetar vi med en databaslösning för administration av ett avloppsbolag, byggd i FileMaker Pro och Lasso där styrelesen kan utföra de administrativa uppgifterna (byta namn, adresser och skicka ut räkningar) som behövs lätt och enkelt i ett webbgränssnitt.

Vi pysslar också med webbdesign och just nu står denna site i faggorna (inte klar ännu): FileMaker Pro: http://kurser.intelligentmammals.se/fm/ Lade till avdelningen artiklar igår kväll och städade upp avdelningen Utvecklingstips, båda dessa finns under fliken Tips.

Vi driver också webhotellet http://www.immitt.com där vi erbjuder bland annat FileMaker Pro och Lasso-hosting. 99Mac.com servern stod hos oss till igår.

Så det var lite om vad vi pysslar med just nu.

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Vi är just nu de enda i världen vad vi vet som i vår Print On Demand-lösning (som är byggd i Lasso), kan producera högupplösta PDF-filer. I lösningen så knappar man in vilka uppgifter man vill ha på visitkort, brevpapper och andra trycksaker, tex broshyrer och sedan blir det en färdig PDF-fil. Sedan kan man beställa tryck direkt i systemet. Coolt om jag får säga det själv.

www.webtoprint.nu har en sådan lösning. Byggd i Lasso, men det kanske är ni som levererat den lösningen?

/c

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
www.webtoprint.nu har en sådan lösning. Byggd i Lasso, men det kanske är ni som levererat den lösningen?

/c

Nej det är det inte, det där är konkurrenten!

Vi tycker själva att vårt system är lite klokare och enklare uppbyggt.

Vi skall också luska ut hur de byggt sin lösning - vi tycker vi känner igen delar av det från något vi såg för några år sedan. Där användes Lasso för att peta in information i en FM-databas. Sedan skapades en PDF-fil i en egen frame med hjälp av ett Applescript som styrde Indesign, hämtar data från FileMaker, petade in det i en mall i Indesign och exporterade PDF-filen med ett visst namn och på en viss plats. Vi använder istället endast Lasso 6 och MySQL och producerar PDF-filen direkt med Lasso och inget annat. Snabbare, snyggare, stabilare och framförallt billigare (du slipper investera i FM Unlimited och Indesign på maskinen).

Med Lasso går det inte att skapa högupplösta PDF-filer så därför har vi skrivit om Lasso så att man kan det och skall inom kort sälja den lösningen separat. Så därför är vi ganska säkra på att vi är dom enda i världen som kan det.

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2003-08-29 12:48

Arbetat med en IRC klient sedan WTC rasade den 11sept. Ibland börjar man tröttna på det, speciellt eftersom jag inte släppt en officiell version än.

Men den kommer nog bli kanon eftersom jag skrivit om så mycket så många gånger tills jag blir nöjd med det. Ska bli intressant att se om jag får den att fungera så bra som jag vill sen, men borde jag nog få :P. Lustiga är att jag glömmer bort att använda IRC bara så utvecklar mer än irc klient utan att använda den. Fast ska bli ändring på det förhoppningsvis eftersom IRC är lika bra som google på att använda för att leta information, nästan iaf.

Jag vet vad jag *borde* pilla med. Jag borde skriva om en anslagstavla skriven i perl till php istället. Den är rätt enkel (att använda) och fungerar bra, men om den var skriven i php så skulle jag enklare kunna göra ändringar i den om det behövdes. Perlfilerna som används idag ligger i en cgi-bin som jag inte har direkt tillgång till.

Men projektet är inte så lockande, jag kan för det första inte perl, mer än grundläggande. Och jag är egentligen inte programmerare för den delen. Sen så blir resultatet, om jag lyckas efter många timmar, bara att allting ser likadant ut och fungerar likadant som det gör idag.

När jag drabbas av akut leda lägger jag ner tid på det här projektet:
http://aquaterm.sf.net

Lite smalt, men har dock ganska många användare (bl.a. NASA )

Om någon letar efter ett projekt att jobba i för att lära ObjC/Cocoa är ni välkomna att hugga in
Mentorer är också hjärtligt välkomna...

/Per

Själv har jag nyligen levererat ny teknikplatform till Stockholm Citys trevliga SMS-kundklubb. Nej, inte webbfrontenden. Resten...

Själv håller jag på att lära mig java ordentlig denna gång. Har gjort två halvtaskiga försök innan.
Har en massa idéer som jag skulle vilja förverkliga.

Så någon som kan Java och mobiltelefon programmering kan ju alltid höra av sig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
så, vilka roliga småprojekt (eller stora!) sitter alla cocoa nissar, php snubbar, javascript gurus, cee plusplusare, lasso-nördar osv sitter och pillar med?

Vore roligt att se vad alla 99macs utvecklar typer håller på med, särskilt vad gäller hobbyprojekt.

själv sitter jag och småskriver lite på ett mindre cms med diverse text och bildhandterings möjligheter i php+mysql, samt håller på att lär mig cocoa/obj-c för fullt (har snart plogat igenom boken), och jag måste tillstå att det är en ytterst rolig api att hålla på med, samt obj-c är ganska trevligt det med..

Knappast något hobbyprojekt men mitt TouchCAD är en ganska avancerad tredimensionell friformmodellerare. Används till an mass lite udda designuppgifter, t.ex. båtdesign, industridesign, skulpturer, tält, jätteballonger, segelmakare, lädertillverkare, mm. Har bland annat använts till att designa ett specialtält använt av den Australiska turnéversionen av musikalen Cats. Största objetet fram till nu är 63 x 63 x 29 meters tält. Högt som ett tiovåningshus och med en golvyta som är ca 2/3 av Stockholms slott alla våningar inräknade. Info, demo och ett gäng Quicktimfilmer visande programmet in action (t.ex. hur man svänger ihop en bilkaross på eller båtskrov på 15-20 minuter) finns på www.touchcad.com

/Claes

Själv jobbar jag just nu med ett databaskopplat system med webb- och textbaserat gränssnitt för att hantera användarkonton, utskriftskvoter, kortkurser och mycket annat som vi behöver i labbet. Tanken är att allt det, som just nu antingen hanteras helt manuellt eller via en sörja av olika skript som alla är av mer eller mindre fulhacksliknande karaktär, ska samlas i en och samma applikation.

Större delen av jobbet görs med Ruby och PostgreSQL, även om PHP åtminstone till en början kommer att användas för webbdelen. En rätt kul grej (iaf för mig som utvecklar det hela ) är att jag får tillfälle att låta PostgreSQL spänna musklerna genom att använda triggers och andra tuffa funktioner som "riktig" databas har...

Oohh... anar vi en som tycker att MySQL inte riktigt når upp till samma nivå som Postgre?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Oohh... anar vi en som tycker att MySQL inte riktigt når upp till samma nivå som Postgre?

No shit Sherlock! Nä men MySQL har ju sina kvaliteter den också, särskilt för nybörjare och folk vars projekt aldrig blir särskilt "SQL-intensiva". Det är bara det att jag inte tillhör någon av de grupperna, och då blir det lätt frustrerande att behöva hålla sig till MySQL och lägga ner extratimmar på att göra fula nedslöande workarounds.

1
Bevaka tråden