Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalisera VHS etc

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-03-18 11:13
Ursprungligen av IngoX:

1) Använder du senaste version av elgatos mjukvara för mac?
https://www.elgato.com/en/video/video-capture...

2) Ibland problem att ansluta äldre USB2-prylar till USB3-uttag, det kan du kolla i Systeminformation, att den anslutna enheten har förhandlat fram rätt hastighet som för Elgatos Video Capture bör vara USB2-hastigheten 480Mb/s. Kanske kan det hjälpa att ansluta via en USB-hub (vanligtvis är det tvärtom, att man inte ska använda en hub)
Elgato: USB 2.0 devices may have problems connecting to Mac USB 3.0 ports

Du kan inte förvänta dig att usb-enheten ska dyka upp på skrivbordet, utan för att kolla att det finns kontakt starta programmet Program/Verktygsprogram/Systeminformation, klicka på USB i vänsterkolumnen.

Jag var nog otydlig. Jag testade att stoppa in den både i min hub som är USB2 och direkt i datorn och den dyker inte upp i Systeminfo heller, vad jag kan se.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-18 11:22
Ursprungligen av iggy:

Jag var nog otydlig. Jag testade att stoppa in den både i min hub som är USB2 och direkt i datorn och den dyker inte upp i Systeminfo heller, vad jag kan se.

Ok! Då är den nog död...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-18 15:32
Ursprungligen av iggy:

Jag har en oförsvarligt stor mängd gamla VHS och Hi8/Video 8-band där ett antal vore kul att digitalisera. Googlar jag, eller söker i forumet här, så är de flesta träffar rätt gamla.

Någon som vet vad som behövs för att klara sig så lätt och billigt undan att digitalisera, både vad det gäller hårdvara som sladdar etc och om det räcker med iMovie, som jag åtminstone kan med hjälpligt?

Min digitala rätt billiga videokamera har bara utgångar och är inte som tidigare generationer med dv-band var, så man kunde köra analog signal igenom den och sen få ut en digital istället.

Jag var tidigare ganska intresserad av detta.

Bästa capture-boxen är troligen:
Grass Valley ADVC300
Kanske har de någon nyare modell idag:
https://www.grassvalley.com/products/see_all_...

Sedan bör du ha någon av de bättre VHS spelarna från Panasonic, Sony eller JVC.
https://forum.videohelp.com/forums/10-Capturi...
http://www.digitalfaq.com/forum/video-restore...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-03-18 17:47
Ursprungligen av iSweden:

Jag var tidigare ganska intresserad av detta.

Bästa capture-boxen är troligen:
Grass Valley ADVC300
Kanske har de någon nyare modell idag:
https://www.grassvalley.com/products/see_all_...

Sedan bör du ha någon av de bättre VHS spelarna från Panasonic, Sony eller JVC.
https://forum.videohelp.com/forums/10-Capturi...
http://www.digitalfaq.com/forum/video-restore...

Tack för tipsen! Jag testade att maila Grassvalley för att se om de kunde komma upp med något förslag. Jag har inte riktigt ekonomin att betala hur mycket som helst. Jag hittade någon variant, som också verkade ha några år på nacken, som kostade runt 1100-1200 kr, och inte verkade finnas kvar att köpa, utan var utgången i svenska butiker.

Vad det gäller VHS-spelarna så är det mesta av mina band Hi8 eller Super-VHS. Vad det gäller Hi8-banden så har jag både en Hi8-videobandspelare och en Hi8-kamera, som båda fungerar oväntat bra. Just videobandspelaren förvånar mig eftersom den är väl använd sen den köptes ny av mig ca 1990. Videokameran däremot hann jag aldrig använda så mycket innan jag tröttnade på att filma.

Jag har en fungerande Super-VHS-bandspelare kvar, visserligen en enklare JVC-modell, men den hoppas jag ska funka ett tag till. Jag har en Samsung också, som jag har för mig var trasig, samt en lite använd multivideo, som spelar upp alla världens olika format som också bör funka. Däremot minns jag inte om den klarar av just Super-VHS...

Jag har testat att spela in till min DVD-video med hårddisk och bränna ut från den, och tycker jag fick ett resultat som med blotta ögat inte gick att skilja från orginalet. Men det känns onödigt att bränna ut massa dvd-skivor, för att lägga in i datorn, för att föra över till något annat format som går att ladda upp på Youtube, om jag inte måste.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-03-18 17:47
Ursprungligen av IngoX:

Ok! Då är den nog död...

Jag tror det också. Jag ska fundera på om jag vågar chansa på att det var just denna som var dålig och köpa en till från något annat håll...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-19 14:39

Jag tror inte den är trasig, utan mer på inkompatibilitet. Jag har en och får samma resultat. Ska testa den i en äldre iMac...

Edit: testade iMac 2009 med OSX 10.9.5. Fick felmeddelandet att SIMBL bundle var för gammal. Hinner inte göra något åt det nu, dags att jobba...

Senast redigerat 2017-03-19 14:53
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-03-19 14:56
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror inte den är trasig, utan mer på inkompatibilitet. Jag har en och får samma resultat. Ska testa den i en äldre iMac...

Edit: testade iMac 2009 med OSX 10.9.5. Fick felmeddelandet att SIMBL bundle var för gammal. Hinner inte göra något åt det nu, dags att jobba...

Säg gärna till om du får den att fungera som den ska, efter du slutat jobbet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-21 09:33

Jag tog bort SIMBL och startade om, då gick programmet igång. En dialog om att det finns en uppdatering dök upp. Den doldes dock av en annan dialog att Enheten inte kunde startas. När jag klickade bort den avslutades programmet, så jag fick aldrig installera uppdateringen. Har mailat dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-21 15:52

Notera att de bättre enheterna har TBC (Time Base Correction):

Sedan är Avisynth (Win) med dess filter en fantastisk verktygslåda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-21 15:55

...och folk garvar åt mej med alla mina gamla Mac-datorer. Jag lyckades rädda en FileMaker II databas på en Macintosh IIcx som alla Mac firmor sagt till ägaren var omöjligt. Kanske om man inte kan något och har slängt all hårdvara och mjukvara (man måste bygga om den i steg för att den ska fungera i moderna program). Databasen lever än.

Jag hade kollat när programmet var släppt och sedan gjort i ordning en Mac med passande OS. Räcker ju med en extern HD eftersom det är en specifik process.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-03-21 15:58
Ursprungligen av iSweden:

Notera att de bättre enheterna har TBC (Time Base Correction):

Sedan är Avisynth (Win) med dess filter en fantastisk verktygslåda.

Den blev ju väldigt bra! (Sen har jag ingen funktion av TBC, vad jag kan komma på själv).

Plexgear Moviesaver uppdatering

En sammanfattning vad gäller Plexgear Moviesaver 1000 från Kjell & Co.

  • Efter ca 1,5 tim (93 minuter enligt manualen) börjar digitaliseringen på en ny fil.

  • 640x480 räcker gott och väl för gamla tv-inspelningar på VHS.

  • En del mosaik-artefakter ("fyrkanter") kan ses ibland men inget som stör generellt sett. Övrigt brus, sudd och dropouts som hör till VHS syns och märks mycket mer.

  • Undvik brusskarvar inne i inspelningar. Annars risk för att ljudet går ur synk.

  • Äldre hyr/köpvideo funkade bra. Test: "Den gyllene smurfen" från 1983.

  • Nyare köpvideo (med Macrovision kopieringsskydd?) funkar mindre bra. Test: "Lilla Anna och långa farbrorn" fick löjeväckande ljudsynkproblem.

  • Att trimma filmer i slutet kortare än ca 1 tim brukar gå bra. Att trimma längre klipp funkar sällan - se även nästa punkt. Använde Quicktime 7 Pro.

  • Att trimma start, klippa bort stycken i mitten och/eller att klipp-och-klistra ihop flera filmer till en i Quicktime 7 Pro funkade inte oberoende av originalfilmens längd. Bilden blev vit eller frös och man kunde bara höra ljudet. Gick inte att exportera till något vettigt. Ibland saknades tydligen en s.k. public atom som stoppade all export öht.

  • AVI-filen direkt ur burken är rena prinsessan på ärten. VLC, mediespelare och Youtube kan få krupp. Jag exporterar ut till MP4 från QT7 istället. 2000 Kbit/s verkar lagom då originalfilen håller ca 1500 Kbit/s. Antar att Handbrake går lika bra och med fler inställningar. Nej, Handbrake ger störningar och ryck. Använd QT7 Pro!

  • Att importera original-AVI till iMovie (10.1.4) är inget att rekommendera. Programmet avslutar sig själv titt som tätt, och om man till slut får in ett klipp går det inte att dra till ett projekt. Att importera ovan nämnda MP4-export verkar gå bättre även om jag inte testat att redigera något ännu.

  • Om videobandspelaren klarar av att spela upp NTSC klarar Moviesavern av att digitalisera detsamma. Den ställer automatiskt om till NTSC. Men amrisarnas hue-elände slipper man inte undan. Vissa klipp funkar bra, andra ger gröna marsmänniskor som resultat. Beror nog mer på NTSC i sig än digitaliseraren...

Stapeln med kassetter som vid lämpligt tillfälle skall till ÅVC når snart upp till skrivbordet!

Tillägg: Nej, jag har inte dragit över samtliga kassetter till datorn. Långfilmer jag sett och/eller har på dvd etc går rakt i p-korgen utan att passera Gå.

Senast redigerat 2017-03-21 20:13

Klipp från VHS-kassett inspelad i USA där färgerna är i behåll:

Klipp från samma kassett där hue är uppåt väggarna:

NTSC = Never The Same Color...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-21 19:01
Ursprungligen av johan_tanying:

...

  • Att trimma filmer i slutet kortare än ca 1 tim brukar gå bra. Att trimma längre klipp funkar sällan - se även nästa punkt. Använde Quicktime 7 Pro.

  • AVI-filen direkt ur burken är rena prinsessan på ärten. VLC, mediespelare och Youtube kan få krupp. Jag exporterar ut till MP4 från QT7 istället. 2000 Kbit/s verkar lagom då originalfilen håller ca 1500 Kbit/s. Antar att Handbrake går lika bra och med fler inställningar.

....

Det är mycket enkelt att trimma MP4 med MPEG Streamclip. Programmet brukar även klara AVI, om ditt system har alla codecs som behövs installerade, ex Xvid. Men AVI bör i regel undvikas, särskilt Divx. Xvid fungerar fortfarande hjälpligt.

Du kan även köra PassTrough direkt till ny container, förutsatt att indata har codecs som stöds av mål-codec.

Man kan trimma MP4 i QT7 också. Problemet är original-AVI:erna som är lite kitsliga. Och nej, de funkar inte i MPEG Streamclip heller om VLC, QT etc redan har problem.

Just dessa AVI:er ser ut så här inuti vilket inte verkar så mystiskt vad gäller codec. H264 och AAC-ljud dvs samma som i en utexporterad MP4 från QT7. Förutom en sak: FPS som inte är exakt 25 utan hoppar upp och ner lite på decimalerna under uppspelning. Märkligt. Dessutom: huruvida Little Endian kan ställa till det har jag inte den blekaste.

Nåja, att exportera ut till MP4 är en simpel och tillsynes välfungerande lösning på problemet. Good enough i nuläget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-22 00:09
Ursprungligen av johan_tanying:

Man kan trimma MP4 i QT7 också. Problemet är original-AVI:erna som är lite kitsliga. Och nej, de funkar inte i MPEG Streamclip heller om VLC, QT etc redan har problem.

Just dessa AVI:er ser ut så här inuti vilket inte verkar så mystiskt vad gäller codec. H264 och AAC-ljud dvs samma som i en utexporterad MP4 från QT7. Förutom en sak: FPS som inte är exakt 25 utan hoppar upp och ner lite på decimalerna under uppspelning. Märkligt. Dessutom: huruvida Little Endian kan ställa till det har jag inte den blekaste.

Nåja, att exportera ut till MP4 är en simpel och tillsynes välfungerande lösning på problemet. Good enough i nuläget.

Exportera inte befintliga filer till MP4, blir bättre kvalitet utan re-encode med copy till ny container. Ibland löser sig vissa problem också när mediaströmmarna kopieras till ny container.

Ursprungligen av iSweden:

Exportera inte befintliga filer till MP4, blir bättre kvalitet utan re-encode med copy till ny container. Ibland löser sig vissa problem också när mediaströmmarna kopieras till ny container.

I teorin - javisst. Jag testade dock lite snabbt att lyfta över till .mov-container i MPEG Streamclip utan omkodning, men då försvann ljudet intermittent. Har inte tid att böka med fler försök, så det får duga med det som funkar map kompatibilitet och stabilitet utan större synbara kvalitetsförluster. Det enda jag kan se med blotta ögat är att bildens ljushet ändras en aning. Skärpan osv är till synes precis lika usel både före och efter konvertering...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-22 17:28
Ursprungligen av johan_tanying:

I teorin - javisst. Jag testade dock lite snabbt att lyfta över till .mov-container i MPEG Streamclip utan omkodning, men då försvann ljudet intermittent. Har inte tid att böka med fler försök, så det får duga med det som funkar map kompatibilitet och stabilitet utan större synbara kvalitetsförluster. Det enda jag kan se med blotta ögat är att bildens ljushet ändras en aning. Skärpan osv är till synes precis lika usel både före och efter konvertering...

Nej i praktiken
I skärmdumpen står det inte vilken audio-codec som används.

VideoSpec och Invisor är bra på att visa media-info.
https://www.macupdate.com/app/mac/38917/invis...

Nej, i min praktik tappar filmerna ljudfragment vid containerbyte, och Youtube, Seagate mediaspelare m fl får ibland tuppjuck när original-AVI serveras. Inte bättre i min bok...

Här är förresten info från VideoSpec. Ser ju inte ut att vara något exceptionellt. Inga typ gamla IV50-codecs eller så, menar jag.

Original-AVI:

Citat:

***** Analyzed File Results *****

*** General Parameters ***
- Name: SVT 19891207 En himla många program [S01E01] - Farbror Frej - Ansiktsmask.AVI
- Container: AVI - Audio Video Interleaved
- Size: 5,56 MB
- Duration: 23s 208ms
- Bitrate: 1 916 Kbps

*** Video Track Parameters ***
- Format: H.264/MPEG-4 AVC
- Bitrate: Max.: --- / Average: 1 139 Kbps / Min.: ---
- Frame rate (fps): Max.: Undefined / Average: 24.776 / Min.: Undefined
- Encoding profile: [email protected]
- Image size: 640*480
- Pixel Aspect Ratio: Undefined
- Display Aspect Ratio: 4:3
- Interlacing: Progressive

*** First Audio Track Parameters ***
- Format: Uncompressed PCM
- Bitrate: 705.6 Kbps
- Resolution: 16 bits
- Rate: 44.1 KHz
- Channel(s): mono
- Position: -

MP4 exporterad från Quicktime 7. Uppblåst till SD 768x576 och 3000 Kbps för videodelen:

Citat:

***** Analyzed File Results *****

*** General Parameters ***
- Name: SVT 19891207 En himla många program [S01E01] - Farbror Frej - Ansiktsmask.MP4
- Container: MP4 - QuickTime
- Size: 9,33 MB
- Duration: 23s 207ms
- Bitrate: 3 216 Kbps

*** Video Track Parameters ***
- Format: H.264/MPEG-4 AVC
- Bitrate: Max.: --- / Average: 3 106 Kbps / Min.: ---
- Frame rate (fps): Max.: 26.087 / Average: 24.777 / Min.: 24.000
- Encoding profile: [email protected]
- Image size: 768*576
- Pixel Aspect Ratio: Undefined
- Display Aspect Ratio: 4:3
- Interlacing: Progressive

*** First Audio Track Parameters ***
- Format: AAC - MPEG-4 audio
- Bitrate: 104 Kbps
- Resolution: Undefined
- Rate: 44.1 KHz
- Channel(s): 2 (stereo)
- Position: Front: L R

Containerbyte från AVI till MOV i MPEG Streamclip. Ingen omkodning. Tappade ljudet typ första sekunden av klippet. Fråga mig inte varför... Fråga mig inte heller varför bitrate inte är identisk mot AVI. Dock är Average Bitrate exakt likadan.

Citat:

***** Analyzed File Results *****

*** General Parameters ***
- Name: SVT 19891207 En himla många program [S01E01] - Farbror Frej - Ansiktsmask.mov
- Container: MOV - QuickTime
- Size: 5,46 MB
- Duration: 23s 207ms
- Bitrate: 1 885 Kbps

*** Video Track Parameters ***
- Format: H.264/MPEG-4 AVC
- Bitrate: Max.: --- / Average: 1 139 Kbps / Min.: ---
- Frame rate (fps): Max.: --- / Average: 24.776 / Min.: ---
- Encoding profile: Undefined
- Image size: 640*480
- Pixel Aspect Ratio: Undefined
- Display Aspect Ratio: 4:3
- Interlacing: Undefined

*** First Audio Track Parameters ***
- Format: Uncompressed PCM
- Bitrate: 705.6 Kbps
- Resolution: 16 bits
- Rate: 44.1 KHz
- Channel(s): mono
- Position: -

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-22 22:09
Ursprungligen av johan_tanying:

Nej, i min praktik tappar filmerna ljudfragment vid containerbyte, och Youtube, Seagate mediaspelare m fl får ibland tuppjuck när original-AVI serveras. Inte bättre i min bok...

Här är förresten info från VideoSpec. Ser ju inte ut att vara något exceptionellt. Inga typ gamla IV50-codecs eller så, menar jag.

Original-AVI:
MP4 exporterad från Quicktime 7. Uppblåst till SD 768x576 och 3000 Kbps för videodelen:
Containerbyte från AVI till MOV i MPEG Streamclip. Ingen omkodning. Tappade ljudet typ första sekunden av klippet. Fråga mig inte varför... Fråga mig inte heller varför bitrate inte är identisk mot AVI. Dock är Average Bitrate exakt likadan.

MP4 gillar inte Uncompressed PCM (det ser tokigt ut i vilket fall som helst). Kopiera video-strömmen (passthrough) och re-encoda audio-strömmen till en ny MP4 container, så kommer det nog bli bra.

Vanliga codecs för data streams i MP4.
https://en.wikipedia.org/wiki/MPEG-4_Part_14#...

Bästa programmet för detta är iFFmpeg.

Nu fick iofs MP4-filen ett AAC-ljud:

Citat:

- Format: AAC - MPEG-4 audio
- Bitrate: 104 Kbps
- Resolution: Undefined
- Rate: 44.1 KHz
- Channel(s): 2 (stereo)
- Position: Front: L R

Men kan kolla på iFFmpeg. Det var flera år sen sist jag testade liknande program (inkl MPEG Streamclip), och kanske de blivit mer lättanvända sen sist? Skärmdumpen ser ju lovande ut iaf.

Tillägg: Tog ner en trialversion och testade med ett kort klipp. Grava ljud- och bildproblem efter export till preset "Youtube", bland annat osynk. Det gick på ett ögonblick, så en omkomprimering av bilden bör inte ha ägt rum.

Citat:

***** Analyzed File Results *****

*** General Parameters ***
- Name: SVT 19891207 En himla många program [S01E01] - Farbror Frej - Ansiktsmask FRÅN IFFMPEG.mp4
- Container: MP4 - QuickTime
- Size: 4,95 MB
- Duration: 22s 720ms
- Bitrate: 1 743 Kbps

*** Video Track Parameters ***
- Format: H.264/MPEG-4 AVC
- Bitrate: Max.: --- / Average: 1 495 Kbps / Min.: ---
- Frame rate (fps): Max.: --- / Average: 24.780 / Min.: ---
- Encoding profile: [email protected]
- Image size: 640*480
- Pixel Aspect Ratio: Undefined
- Display Aspect Ratio: 4:3
- Interlacing: Progressive

*** First Audio Track Parameters ***
- Format: AAC - MPEG-4 audio
- Bitrate: 256 Kbps
- Resolution: Undefined
- Rate: 44.1 KHz
- Channel(s): mono
- Position: -

Något skumt är det ju. Nåja.

Senast redigerat 2017-03-23 12:23
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-25 16:28
Ursprungligen av johan_tanying:

Nu fick iofs MP4-filen ett AAC-ljud:
Men kan kolla på iFFmpeg. Det var flera år sen sist jag testade liknande program (inkl MPEG Streamclip), och kanske de blivit mer lättanvända sen sist? Skärmdumpen ser ju lovande ut iaf.

Tillägg: Tog ner en trialversion och testade med ett kort klipp. Grava ljud- och bildproblem efter export till preset "Youtube", bland annat osynk. Det gick på ett ögonblick, så en omkomprimering av bilden bör inte ha ägt rum.
Något skumt är det ju. Nåja.

Märkliga fel. Bra att du testade iFFmpeg, som du ser är det ett nytt skal till FFmpeg, bästa hittills. Mängder med inställningar under huven och ännu fler då man kan editera FFmpeg kommandot manuellt innan det exekveras.

Kanske bäst om du delar filen så att folk på forumet kan försöka fixa felen.

I inlägg #17 finnd alltså en jämförelse hur Youtube hanterar original-AVI resp en MP4 exporterad från QT7 (Sportnyttsklippet).

Här är ett annat originalklipp (AVI): https://www.dropbox.com/s/etpr8r2rhpli2ei/SVT...
Och här är en MP4 exporterad från QT7 (råkade bli uppblåst till SD): https://www.dropbox.com/s/n0a3bqxggu2melz/SVT...

Om någon kommer på vad det är och dessutom hittar en lösning i exempelvis iFFmpeg är det så klart tacknämligt. Annars funkar det ju med QT7-export till MP4. Den lilla degradering av bildkvaliteten som säkert sker drunknar ju i original-VHSens überdåliga bildkvalitet...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-27 14:52
Ursprungligen av johan_tanying:

I inlägg #17 finnd alltså en jämförelse hur Youtube hanterar original-AVI resp en MP4 exporterad från QT7 (Sportnyttsklippet).

Här är ett annat originalklipp (AVI): https://www.dropbox.com/s/etpr8r2rhpli2ei/SVT...
Och här är en MP4 exporterad från QT7 (råkade bli uppblåst till SD): https://www.dropbox.com/s/n0a3bqxggu2melz/SVT...

Om någon kommer på vad det är och dessutom hittar en lösning i exempelvis iFFmpeg är det så klart tacknämligt. Annars funkar det ju med QT7-export till MP4. Den lilla degradering av bildkvaliteten som säkert sker drunknar ju i original-VHSens überdåliga bildkvalitet...

Q7 videon såg inte så dålig ut. Brusig video förlorar ofta skärpa vid standardvärden för CRF
Constant Rate Factor (RF i vissa program, ex Handbrake). För att få med fler detaljer måste kvaliteten höjas dvs lägre värde på RF.
https://trac.ffmpeg.org/wiki/Encode/H.264

Om det inte går att ställa CRF manuellt i Q7 så får du testa iFFmpeg eller något annat program.

Du skulle även kunna testa Deblock filter med FFmpeg / iFFmpeg.
https://trac.ffmpeg.org/wiki/Postprocessing

Och det går att få ännu bättre resultat med Avisynth (borde även gå med ffmpeg, men klurigt).

Det är ju det jag säger - man märker ingen skillnad efter rekomprimering förutom möjligen vad gäller ljushet i bilden! Skärpan och detaljerna förefaller att vara identiska. Ev blockighet tillkommer redan i Plexgear-burken och kan inte åtgärdas iaf.

Jag brukar skruva upp datahastigheten/bitrate till typ 2-3000 Kbit/s om kraven är lite större. Original-AVIerna ligger nånstans och skvalpar kring 1500-2000. Kanske jag krämar på ännu mer om jag samtidigt blåser upp till SD/DV för redigering i iMovie e.dyl. Det får räcka i nuläget.

CRF kan man mig veterligt inte ställa in i QT7. Däremot flerpass/enpass (jag tror den står på flerpass som standard). Skadar nog inte heller.

Tyvärr tar ju exporten lite tid och CPU, men QT7 låter en ju lägga flera exporter parallellt så att det sköts under lunchrasten. Är ju f.ö. märkligt att QT Player X fortfarande efter alla dessa år inte kommer i närheten av QT7 i funktioner. QTX har ju t.o.m. gått baklänges på senare tid. Exvis kan man inte ens öppna en av dessa AVIer utan att först en konvertering drar igång automatiskt...

Nu gäller det bara att hålla tummarna för Apple i sin outgrundliga vishet skall låta QT7 och Perian hänga med ett tag till.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-03-28 08:08

Jag chansade och köpte en till Elgato Video Capture och den fungerar, så här långt, felfritt. Så det måste varit den förra som var trasig. Vad jag kan se ca 50 min i en gammal analog filmning så ser kvalitén bra ut.

Vad jag undrar är om någon har använt programmet och kan svara på hur jag ändrar till MPEG4 och 2.4 MBit/se? Eller hur vet jag ens vad den spelar in i just nu? Jag kunde inte se en enda inställningsmöjlighet i programmet och även om grundmaterialet på Hi8-bandet inte är med perfekt bild, så vill jag ändå ha så bra kvalité som möjligt.

På Elgatos hemsida står det följande: "Video format Mac Software: H.264 at 1.4 MBit/sec or MPEG-4 at 2.4 MBit/se" Från: https://www.elgato.com/en/video-capture

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-03-28 08:24
Ursprungligen av iggy:

Jag chansade och köpte en till Elgato Video Capture och den fungerar, så här långt, felfritt. Så det måste varit den förra som var trasig. Vad jag kan se ca 50 min i en gammal analog filmning så ser kvalitén bra ut.

Vad jag undrar är om någon har använt programmet och kan svara på hur jag ändrar till MPEG4 och 2.4 MBit/se? Eller hur vet jag ens vad den spelar in i just nu? Jag kunde inte se en enda inställningsmöjlighet i programmet och även om grundmaterialet på Hi8-bandet inte är med perfekt bild, så vill jag ändå ha så bra kvalité som möjligt.

På Elgatos hemsida står det följande: "Video format Mac Software: H.264 at 1.4 MBit/sec or MPEG-4 at 2.4 MBit/se" Från: https://www.elgato.com/en/video-capture

Den kan jag svara på själv, den ställer tydligen in det själv, utifrån hur bra dator man har, så den blev en mpeg4 fil

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2017-03-28 09:54

Och här är den första överföringen: https://www.youtube.com/watch?v=vdQ95zCDxp8

Jag har en hel låda med gamla Hi8/Video 8-band. Det mesta har jag sparat på en HD tack vare att min kamera har en DV-utgång. Nu är emellertid kamera död men jag hittade idag en liknande kamera som inte har DV OUT men däremot S Video OUT. Samsung VP-L900 heter den. Den fungerar perfekt liksom laddaren och batteriet för bara 20 Euro.

Elgato Video Capture Device ser ut att vara en intressant lösning som fungerar med OS X 10.6.8 eller senare.

https://youtu.be/LNyVhTuBh60

Emellertid, när jag provar att ladda ner mjukvaran från Elgato får jag ett meddelande: ”Den här typen av fil kan skada datorn”.
Jag provade istället att ladda ner ”Debut Video Capture Software”

http://www.nchsoftware.com/capture/index.html

NCH Software ger alternativ för hårdvara:
http://www.altoedge.com/usbcapture/index.html

Frågan är om jag skall köpa en Elgato Mac Video Capture Device eller om det går lika bra med en billig variant från e-bay. Ingen som provat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-01 17:34
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag har en hel låda med gamla Hi8/Video 8-band. Det mesta har jag sparat på en HD tack vare att min kamera har en DV-utgång. Nu är emellertid kamera död men jag hittade idag en liknande kamera som inte har DV OUT men däremot S Video OUT. Samsung VP-L900 heter den. Den fungerar perfekt liksom laddaren och batteriet för bara 20 Euro.

Elgato Video Capture Device ser ut att vara en intressant lösning som fungerar med OS X 10.6.8 eller senare.

https://youtu.be/LNyVhTuBh60

Emellertid, när jag provar att ladda ner mjukvaran från Elgato får jag ett meddelande: ”Den här typen av fil kan skada datorn”.
Jag provade istället att ladda ner ”Debut Video Capture Software”

http://www.nchsoftware.com/capture/index.html

NCH Software ger alternativ för hårdvara:
http://www.altoedge.com/usbcapture/index.html

Frågan är om jag skall köpa en Elgato Mac Video Capture Device eller om det går lika bra med en billig variant från e-bay. Ingen som provat?

Ska det vara billigt och bara fungera? I så fall är nog Elgatos pryl helt ok, men om du vill ha kvalitet så kan du läsa mina inlägg ovan.

Bevaka tråden