Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis FTP-program?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilket ska man ha?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-28 16:42

Jag gillar Transmit som dock inte är gratis men kan testköras.

öh, vilken version av transmit kör du?

ditt ser mycket trevligare ut än mitt, har tex ingen drawer med fil-kö och inget seperat favorites fönster...

eller har jag missad nånting i prefs?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-28 17:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
öh, vilken version av transmit kör du?

2.5.1 kör jag.
Bilden ovan är dock inget screenshot från mitt program, utan från tillverkarens sajt.
Transmit ser dock ut exakt som bilden. Åtminstone för mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
2.5.1 kör jag.
Bilden ovan är dock inget screenshot från mitt program, utan från tillverkarens sajt.
Transmit ser dock ut exakt som bilden. Åtminstone för mig.

well, duh!

körde ju en ganska gammal version (1.7b), som jag trodde var den senaste

man tackar för den ofriviliga påminnelsen att uppgradera

Man kan ju även med fördel använda FTP klienten via Terminalen också.

>ftp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-30 10:07

LiFTP är ett jättebra helt gratis program.

ncftp är bra...

  • Medlem
  • 2003-08-30 16:09

Verkar inte direkt saknas ftp-program... Jag kör med Captain FTP, som jag tycker funkar bra.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-08-30 19:14

liftp verkar inte uppdateras numera?

i versionshistoryn på hemsidan är detta det senaste:
"12/16/02 -> v0.37"

men den kanske är stabil redan i 0.37?

Captain och Transmit som nämts ovan är inte gratis, de kostar pengar men går att provas.

Jag har själv rejäla problem att hitta någon klient, jag vill både att den ska fungera stabilt och effektivt, och dessutom kosta lite eller helst ingenting. Helst ska den vara fri mjukvara eller åtminstone öppen källkod. Har alltid slutat med att jag blivit besviken och återvänt till FTP från terminalen som man åtminstone vet fungerar och som aldrig kostar.

Kanske ncftp kunde vara något. Ska prova.

o11e

LFTP funkar fint för mig och mina behov.

http://lftp.yar.ru/

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-02-11 23:26

FtP-program

Kan man få in någon av dessa FtPprogram i en IPhone !

Kan sedan "sända" bilder till min telefon via wifi eller 3 G

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 23:29

god lust att bara saxa, men tycker ändå att det kan vara klädsamt att be dig söka lite innan du postar. Vidare tycker jag att det kan vara en idé att göra så i iPhone delen av forumet.
Jag skriver det inte för att vara dryg, mest för att frågan varit uppe förr, och det finns en hel del här som avhandlar program till iPhone.

kolla efter Airsharing, kan nog vara vad du söker, även om jag är lite osäker på din fråga.

/TAngen

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-13 12:22
Ursprungligen av Tangen:

god lust att bara saxa, men tycker ändå att det kan vara klädsamt att be dig söka lite innan du postar. Vidare tycker jag att det kan vara en idé att göra så i iPhone delen av forumet.
Jag skriver det inte för att vara dryg, mest för att frågan varit uppe förr, och det finns en hel del här som avhandlar program till iPhone.

kolla efter Airsharing, kan nog vara vad du söker, även om jag är lite osäker på din fråga.

/TAngen

Eftersom han grävde fram en tråd från 2003 så tror jag han sökte Fast sen att frågan var helt felställd är ju en annan femma

Cyberduck, det är en no brainer för mig. Klarar även av SFTP, WebDAV och S3.

http://cyberduck.ch/

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-02-19 18:32
Ursprungligen av PsychoSaurus:

Cyberduck, det är en no brainer för mig. Klarar även av SFTP, WebDAV och S3.

http://cyberduck.ch/

håller med, cyberduck är riktigt smidigt!

Tar upp en gammal tråd för att slippa starta en ny som kommer att vara totalt meningslös.

Ursprungligen av PsychoSaurus:

Cyberduck, det är en no brainer för mig. Klarar även av SFTP, WebDAV och S3.
FTP, SFTP, WebDAV, Cloud Files, Google Docs & Amazon S3 Browser for Mac & Windows.

På Mac App Store har utvecklaren till Cyberduck nu valt att ta 179kr i kostnad för programmet. Lite märkligt med tanke på att det fortfarande finns som ett fritt program på cyberduck.ch. Men kanske någon har glädje av att veta det!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-03-07 10:26

FireFTP är en gratis plugin till Firefox och fungerar bra.

Men jag söker ett gratis ftp-program med auto-upload som kan lägga upp filer en viss tid på dagen. Jag har använt interarchy 7.2.1 i flera år men nu har den plötsligt börjat tjata om licens trots att det står i licensmappen att programmet är gratis och får användas utan restriktioner.

Klarar Cyberduck auto-upload?

Ursprungligen av Stig R:

Men jag söker ett gratis ftp-program med auto-upload som kan lägga upp filer en viss tid på dagen.

Om du kör Mac OS X så är det enkelt att fixa med ett cronjobb där du låter curl ladda upp filerna med jämna mellanrum. T. ex. laddar följande upp en fil klockan 22:00 varje dag.

0 22 * * * curl -T filnamn -u användarnamn:lösenord ftp://server/ &>/dev/null

Wikipedia har en hygglig artikel om Cron om du är intresserad.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cron

Senast redigerat 2009-03-07 11:35
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-07 10:40

Cyberduck är nog den bästa gratis FTP klienten för Mac. Prova den om den klarar av allt man vill.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Cyberduck är nog den bästa gratis FTP klienten för Mac. Prova den om den klarar av allt man vill.

CyberDuck är inte gratis. Den är shareware, du får prova gratis men den ber om betalt.

Dessutom är den i min erfarenhet rätt långsam, seg respons, lastar ner maskinen en del. Bättre borde finnas.

Jag använder OneButton FTP, men den är lite väl buggig för min smak, verkar tappa kontakten ibland utan att upptäcka det. Fler förslag?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-07 12:22
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

CyberDuck är inte gratis. Den är shareware, du får prova gratis men den ber om betalt.

Dessutom är den i min erfarenhet rätt långsam, seg respons, lastar ner maskinen en del. Bättre borde finnas.

Jag använder OneButton FTP, men den är lite väl buggig för min smak, verkar tappa kontakten ibland utan att upptäcka det. Fler förslag?

Cyberduck är gratis. Den ber dig att donera pengar men du måste inte. Det är inte samma sak som shareware där man ska ge pengar för att få använda programmet.

//Rob

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-03-07 12:39
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

CyberDuck är inte gratis. Den är shareware, du får prova gratis men den ber om betalt.

Dessutom är den i min erfarenhet rätt långsam, seg respons, lastar ner maskinen en del. Bättre borde finnas.

Jag använder OneButton FTP, men den är lite väl buggig för min smak, verkar tappa kontakten ibland utan att upptäcka det. Fler förslag?

Det är precis som Robo-X säger, och nu vet jag ju inte vilken dator du har, men på en Macbook C2D går det hur bra som helst, helt klart den minst krävande jag har provat..

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-03-07 12:01

Har vi cron i macen?!
Jag kör en Debian-server där jag använder cron, men i macen? finder hittar ingen cron-fil, var kan jag få tag på den?

Ursprungligen av Stig R:

Har vi cron i macen?!
Jag kör en Debian-server där jag använder cron, men i macen? finder hittar ingen cron-fil, var kan jag få tag på den?

http://www.macosxhints.com/article.php?story=2001020700163714
http://oreilly.com/pub/a/mac/2001/12/14/terminal_one.html (Längst ner på sidan)

Ursprungligen av Robo-X:

Cyberduck är gratis. Den ber dig att donera pengar men du måste inte. Det är inte samma sak som shareware där man ska ge pengar för att få använda programmet.

//Rob

Cyberduck är donationware. Shareware och donationware är väldigt lika med skillnaden att det är frivilligt att ge pengar för donationware, men att man ska göra det för shareware. Det var vanligare förr med shareware. Nu när det är så enkelt att ta betalt över Internet är det mycket vanligare med demoware än shareware.

Ursprungligen av Marcus K:

Cyberduck är donationware. Shareware och donationware är väldigt lika med skillnaden att det är frivilligt att ge pengar för donationware, men att man ska göra det för shareware. Det var vanligare förr med shareware. Nu när det är så enkelt att ta betalt över Internet är det mycket vanligare med demoware än shareware.

Det är ingen egentlig skillnad när den tjatar om det som Cyberduck gör. Jag körde med exakt samma stuk i mina sharewareprogram, inga begränsningar, betala när du tycker det är värt det. Jag kallar det shareware. Kärt barn har många namn.

Gratis betyder gratis, kostar ingenting, jag förväntas inte betala, ingen tjatar på mig att göra det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-07 15:57
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är ingen egentlig skillnad när den tjatar om det som Cyberduck gör. Jag körde med exakt samma stuk i mina sharewareprogram, inga begränsningar, betala när du tycker det är värt det. Jag kallar det shareware. Kärt barn har många namn.

Gratis betyder gratis, kostar ingenting, jag förväntas inte betala, ingen tjatar på mig att göra det.

Programmet är gratis punkt slut. Man hänvisas till att donera pengar när man avslutar programmet och det går enkelt att stänga av den hänvisningen.

Shareware får man dela med sig men är oftast inte gratis att använda pga licensen som kräver att man betalar för programmet.

//Rob

Cyberduck använder jag, det är fint men jag har inte donerat några pengar... men jag tycker inte den tjatar så värst mycket.

Bevaka tråden