Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Vad hände med eventet, Apple?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av omartint:

Kanske bara en fjärdedel som använder det, men jag personligen tycker det är grymt smidigt. Har det på min jobbtelefon (Microsoft Lumia 950XL) och dottern har det på sin Galaxy S6. Vi kör på trådlösa laddare ifrån Ikea i både kök och hon på sitt skrivbord. Riktigt smidigt och enkelt. Skönt att slippa en massa trista laddsladdar framme i hemmet.

Saknar att jag inte kan ladda min privata iPhone, och frugan blev irriterad när hon märke att hennes jobb-iPhone inte fungerade att ladda så.

Så klart att det finns de som uppskattar diverse egenskaper men är ytterst få som väljer mobilen pga trådlös laddning.

Jag tycker nackdelen med trådlöst är när man ska använda mobilen och batteriet håller på att ta slut.
Att spela ett spel när mobilen måste ligga ner känns inte behändigt.

När trådlös laddning blir "kontaktlös" så snackar vi ?

Du får väl köpa Ikeas laddskal till jobb-iPhonen ?

  • Medlem
  • 2017-03-25 23:46
Ursprungligen av Mackan1984:

Så klart att det finns de som uppskattar diverse egenskaper men är ytterst få som väljer mobilen pga trådlös laddning.

Jag tycker nackdelen med trådlöst är när man ska använda mobilen och batteriet håller på att ta slut.
Att spela ett spel när mobilen måste ligga ner känns inte behändigt.

När trådlös laddning blir "kontaktlös" så snackar vi ?

Du får väl köpa Ikeas laddskal till jobb-iPhonen ?

Varför måste det vara antingen eller.
Samsung mfl som har trådlös laddning kan ju även laddas med sladd om man känner för det.
Dessutom har Samsung tagit fram ett batteriskal som laddas upp med sladd men laddar telefonen trådlöst, mycket smidigt då man slipper extra kontakter.

Hur många finns det som säger att för guds skull bygg inte in trådlös laddning som komplement i min iPhone ?

  • Medlem
  • 2017-03-25 23:48
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag tror snarare att det är du som går i marknadsförings-fällan.
Du tycker att trådlös laddning är att gå framåt menas det är känt att inte ens 1/4 använder funktionen.

Apple försökte lägga in sånt här med 3D touch och vi såg hur det gick...

Om Apple kommer på en funktion de tror blir en kioskvältare så lovar jag att de släpper den.

Spåna själv en kvart vad du tror skulle kunna göra en smartphone till kioskvältare.
Vi har nått en topp där samsung och apple lever på folks två-års cykel.
En trådlös laddning eller mini-funktion gör väldigt lite skillnad.

Vad gäller vinst så var iPhone 4 billigare att tillverka än iPhone 7.
Du minns ju vad världen tyckte om den ?
Var det inte den din sista iPhone?

Min förhoppning är att Samsung presenterar Galaxy X i år

  • Medlem
  • 2017-03-25 23:52
Ursprungligen av omartint:

Håller med att Samsung normalt är otroligt ospännande. Det enda undantaget jag kan komma på var väl Note 7 i höstas.

Vi får se på onsdag om S8 telefoner är något att hänga i julgranen. Håller med dig Note 7 var riktigt intressant därför man beställde två stycken som tyvärr man aldrig fick.

Ursprungligen av PaO:

Varför måste det vara antingen eller.
Samsung mfl som har trådlös laddning kan ju även laddas med sladd om man känner för det.
Dessutom har Samsung tagit fram ett batteriskal som laddas upp med sladd men laddar telefonen trådlöst, mycket smidigt då man slipper extra kontakter.

Hur många finns det som säger att för guds skull bygg inte in trådlös laddning som komplement i min iPhone ?

Men om Apple jobbar på trådlös laddning som laddar på upp till en halvmeter-meter, är det väl onödigt att anpassa mobilens form och kostnad för en komponent som inte används i större utsträckning...?

  • Medlem
  • 2017-03-26 07:03
Ursprungligen av Mackan1984:

Men om Apple jobbar på trådlös laddning som laddar på upp till en halvmeter-meter, är det väl onödigt att anpassa mobilens form och kostnad för en komponent som inte används i större utsträckning...?

Håller med dig

Om nu Apple får en sådan funktion till att fungera före alla andra så är det mycket intressant och då är det ju läge att stoppa in den i iPhone 8.
Frågan är om det kommer i år och det tar inte bort laddning med kabel eller platta.

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig

Om nu Apple får en sådan funktion till att fungera före alla andra så är det mycket intressant och då är det ju läge att stoppa in den i iPhone 8.
Frågan är om det kommer i år och det tar inte bort laddning med kabel eller platta.

Apple har säkrat upp sig med investeringar i både QI och wattup för att antagligen välja den som blir först.

Induktionsladdning för en smartphone/platta/dator som fixar en halv meters avstånd...tror jag inte på.
Även om det rent tekniskt är genomförbart så kräver det enorma mängder spilld energi och att folk accepterar att leva in elektromagnetiska fält som - jämför med idag - är på en helt ny nivå.

Ursprungligen av Mackan1984:

Men om Apple jobbar på trådlös laddning som laddar på upp till en halvmeter-meter, är det väl onödigt att anpassa mobilens form och kostnad för en komponent som inte används i större utsträckning...?

Jag skulle gärna sett 20-50 meter. Så kan man alltid ha en laddad iPhone så länge man är hemma.

Vem hade accepterat trådlöst nätverk om man måste lägga datorn på en platta?

  • Medlem
  • 2017-03-26 16:17
Ursprungligen av Demiurgen:

Induktionsladdning för en smartphone/platta/dator som fixar en halv meters avstånd...tror jag inte på.
Även om det rent tekniskt är genomförbart så kräver det enorma mängder spilld energi och att folk accepterar att leva in elektromagnetiska fält som - jämför med idag - är på en helt ny nivå.

Instämmer ?

  • Medlem
  • 2017-03-26 16:52
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag skulle gärna sett 20-50 meter. Så kan man alltid ha en laddad iPhone så länge man är hemma.

Vem hade accepterat trådlöst nätverk om man måste lägga datorn på en platta?

Men Energous med Watt Up utvecklar mesh teknik typ Wifi så att tanken är att bygga in sändaren i många prylar i hemmet så du alltid är nära en. Men det måste nog slå igenom på bred front och vara tillräckligt snabbt. Idag har man ju snabbladdning och trådlös snabbladdning.

Apple kan börja med att skicka med iPad laddare till iPhone då den uppenbarligen laddar luren snabbare än den som följer med, varjefall från 6S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-26 17:06
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad händer med Apple är nog en bättre fråga...

Det som brådskar är Mac-datorer.

- MacBook är för lam, daterad och dyr
- MacBook Air är för daterad och dyr
- MacBook Pro är för dyr
- MacMini är för daterad, inflexibel och dyr
- iMac är för daterad, inflexibel och dyr
- MacPro är för daterad och dyr

På iOS-sidan visade även Apple igår hur tämligen förvirrade bolaget är. Get som FOCUS back.

- Good / better / best på respektive produkt
- Tydliga uppgraderingsteg. iPad är otroligt förvirrad nu. Den minsta, kostar mer än en större, sen finns en lika stor men lite annorlunda... Alla har olika hårdvara, inkonsekvent för användaren och utvecklare.

Jag tror Apple borde titta på vad Steve Jobs gjorde när han kom till Apple 1997. Rensa upp och göra tydligare produkter. Pro-segmentet är i galet behov av en oversight också.

Jag håller med, sedan Steve Jobs försvann har Apple tappat gnistan. Jag är fullt medveten om att det inte var någons val, men det visar ännu mer vilken effekt han hade på Apple. Nu är Apple bara en consumer goods tillverkare utan gnista, står inte för det Apple stod för på Think Different tiden, nu är det mer Thing The Same som gäller.

Ursprungligen av TureB:

Jag håller med, sedan Steve Jobs försvann har Apple tappat gnistan. Jag är fullt medveten om att det inte var någons val, men det visar ännu mer vilken effekt han hade på Apple. Nu är Apple bara en consumer goods tillverkare utan gnista, står inte för det Apple stod för på Think Different tiden, nu är det mer Thing The Same som gäller.

Med Steve Jobs kanske det hade varit värre.
Fortfarande 3.5" t ex ?
Sista mobilen han personligen var med på var 4S så.

Jag har märkt en sak med dig Pao de här åren.
Du gnäller på Apple från starten av året till hösten när de släpper en ny iPhone och då blir du mer ödmjuk i 2 månader ungefär.
Ungefär som att du tycker Apple släpper helt ok nyheter tills charmen lagt sig och sen går du tillbaka till att gnälla på dom igen ?

Du vet ju att till hösten kommer Apple släppa något som överträffar samsungs mars-nyhet.
Way of life, mars-Samsung september-Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-27 12:35
Ursprungligen av Mackan1984:

Spela lite spel men ändå ha ett gtx 1060-klassat kort lät väldigt motsägelsefullt ?
Det finns ju macar du kommer upp 30-40 fps med exempelvis GTA V.

Men annars gör du som jag, en Mac för ett ändamål och en PC för spel.
PC äger spelmarknaden och så kommer det förbli.

Det är svårt att motivera Tim Cook & Co att slänga in en dyrare och större komponent när pc-marknaden går neråt i försäljning och Mac fortsatt på en stigande trend år mot år.

Även om det skulle börja gå neråt så är det inte värt att satsa på gpun för det.
Apple säljer färdiga paket och spelarna vill ha komponenter.

Sen har du bekymret med Mac OS, du hittar inte alla spelen direkt.
Utan måste likförbannat installera Windows.
Så om du köper en Mac för 10-12.000:-, en extern gpu+gtx1060 för 6.000:-
(https://www.akitio.com/expansion/node)
Så är det Windows du lirar på.

Svaret är alltså köp PC?

Ursprungligen av Erik.dv:

Svaret är alltså köp PC?

Ja om du vill spela spel som inte finns på Mac store

Origin, Steam, Mojang, etc har massor av spel för Mac. Min dotter spelar WoW, ARK Evolved, Minecraft, SIMS4, Spore, Paws, Meadow, WolfQuest, School of Dragons, StarStable, GoatSimulator, etc, etc, etc...bara en enda titel som intresserar henne finns ännu inte till Mac (men den är på gång). Hon har aldrig haft en WinPC och lär nog aldrig ha någon heller.
Vill man kunna spela ALLA spel så bör man ha en PC, men många som inte har Mac - eller har Mac men inte tittat runt - fattar inte att det inte är år 2001 idag. Det har hänt och händer en hel del när det gäller spel och macOS. Och...dessa tunga skjutadöda-spel som inte finns för Mac intresserar inte alls alla spelare på planeten, många skiter fullständigt i dessa spel (glöm inte att ca. 50% av alla spelare är tjejer/kvinnor).
Är man intresserad av denna kultur - som idag är en betydande kulturell verksamhet som dessutom omsätter enorma mängder pengar och är en stor dynamisk arbetsmarknad med goda framtidsutsikter - så bör man skaffa kunskap (t.ex. läsa på och söka info) och kolla runt i den stora världen utanför sitt eget lilla pojkrum.

Ursprungligen av Mackan1984:

Ja om du vill spela spel som inte finns på Mac store

Ursprungligen av Demiurgen:

Origin, Steam, Mojang, etc har massor av spel för Mac. Min dotter spelar WoW, ARK Evolved, Minecraft, SIMS4, Spore, Paws, Meadow, WolfQuest, School of Dragons, StarStable, GoatSimulator, etc, etc, etc...bara en enda titel som intresserar henne finns ännu inte till Mac (men den är på gång). Hon har aldrig haft en WinPC och lär nog aldrig ha någon heller.
Vill man kunna spela ALLA spel så bör man ha en PC, men många som inte har Mac - eller har Mac men inte tittat runt - fattar inte att det inte är år 2001 idag. Det har hänt och händer en hel del när det gäller spel och macOS. Och...dessa tunga skjutadöda-spel som inte finns för Mac intresserar inte alls alla spelare på planeten, många skiter fullständigt i dessa spel (glöm inte att ca. 50% av alla spelare är tjejer/kvinnor).
Är man intresserad av denna kultur - som idag är en betydande kulturell verksamhet som dessutom omsätter enorma mängder pengar och är en stor dynamisk arbetsmarknad med goda framtidsutsikter - så bör man skaffa kunskap (t.ex. läsa på och söka info) och kolla runt i den stora världen utanför sitt eget lilla pojkrum.

Fast problemet där är ju att du får lägga 23000 för att kunna få den upplevelsen på en Mac.
Sen tycker jag att macen åldras snabbt om man ska spela på den.
Visst har det hänt grejer och jag spelade lite på min iMac när den var nyare med spel från både AppStore, steam m fl.
Men min PC som används till spel kommer tyvärr överleva en Mac även om den bara kosta 8000.

Att jag skrev "så länge du vill ladda ner spel på AppStore" var mest en ironisk sammanfattning av hur jag upplever det.

Min dotter spelar alla spel på en MacMini 2014, iMac 2012, en Macbook Pro från 2011 och en MacPro 2011 (den enda som orkar ARK:Survival - den har AT grafikkort med 1GB GRAM). Alltså; begagnade Macar...3-6 år gamla.
Värstingspel kräver värstingburkar så klart...men jag menar bara att det inte alls är alla som spelar dessa värstingspel som kräver dessa grymma grafiklösningar (massor av GRAM etc)...
jag möter folk som tror att man MÅSTE köpa en WinPC när ungarna börjar snacka om spelande. Jag säger: VAD är det dom vill spela? StarStable? Kör på Macen ni har. Minecraft? Kör på Macen ni har. SIMS4? Kör på Macen ni redan har. World of Warcraft? Är den hyfsat ny eran Mac? iMac? Senaste feta shooterspelet (glömmer vad dom heter) som inte ens släpps till Mac? Köp en grym WinPC.
Alltså; bara enkel upplysning till icke invigda. Allt beror på VAD man ska spela och enorma mängder spel finns till Mac och kräver ingen grym Mac och jag menar att den Macen kanske redan finns hemma....kansake kostade den 23 000 kr...men den är ju redan köpt...köptes för annat och nu står den där och kan köra spel om ungarna vill

Ursprungligen av Mackan1984:

Fast problemet där är ju att du får lägga 23000 för att kunna få den upplevelsen på en Mac.
Sen tycker jag att macen åldras snabbt om man ska spela på den.
Visst har det hänt grejer och jag spelade lite på min iMac när den var nyare med spel från både AppStore, steam m fl.
Men min PC som används till spel kommer tyvärr överleva en Mac även om den bara kosta 8000.

Att jag skrev "så länge du vill ladda ner spel på AppStore" var mest en ironisk sammanfattning av hur jag upplever det.

  • Medlem
  • 2017-03-27 17:39
Ursprungligen av Demiurgen:

Min dotter spelar alla spel på en MacMini 2014, iMac 2012, en Macbook Pro från 2011 och en MacPro 2011 (den enda som orkar ARK:Survival - den har AT grafikkort med 1GB GRAM). Alltså; begagnade Macar...3-6 år gamla.
Värstingspel kräver värstingburkar så klart...men jag menar bara att det inte alls är alla som spelar dessa värstingspel som kräver dessa grymma grafiklösningar (massor av GRAM etc)...
jag möter folk som tror att man MÅSTE köpa en WinPC när ungarna börjar snacka om spelande. Jag säger: VAD är det dom vill spela? StarStable? Kör på Macen ni har. Minecraft? Kör på Macen ni har. SIMS4? Kör på Macen ni redan har. World of Warcraft? Är den hyfsat ny eran Mac? iMac? Senaste feta shooterspelet (glömmer vad dom heter) som inte ens släpps till Mac? Köp en grym WinPC.
Alltså; bara enkel upplysning till icke invigda. Allt beror på VAD man ska spela och enorma mängder spel finns till Mac och kräver ingen grym Mac och jag menar att den Macen kanske redan finns hemma....kansake kostade den 23 000 kr...men den är ju redan köpt...köptes för annat och nu står den där och kan köra spel om ungarna vill

Sedan finns ju alla konsoler med

Ursprungligen av Mackan1984:

Det är svårt att motivera Tim Cook & Co att slänga in en dyrare och större komponent när pc-marknaden går neråt i försäljning och Mac fortsatt på en stigande trend år mot år.
Även om det skulle börja gå neråt så är det inte värt att satsa på gpun för det.
Apple säljer färdiga paket och spelarna vill ha komponenter.

En liten strimma av hopp finns då trots allt eftersom Cook har 0% koll vad mac-användare vill ha. ("nya" Mac Pro - QED)

Citat:

Så om du köper en Mac för 10-12.000:-, en extern gpu+gtx1060 för 6.000:-
(https://www.akitio.com/expansion/node)
Så är det Windows du lirar på.

Ja, eftersom nvidias drivrutiner för Mac OS inte stödjer Pascal.. (dvs GTX 10-serien)

  • Medlem
  • 2017-03-27 18:55
Ursprungligen av Mackan1984:

Med Steve Jobs kanske det hade varit värre.
Fortfarande 3.5" t ex ?
Sista mobilen han personligen var med på var 4S så.

Jag har märkt en sak med dig Pao de här åren.
Du gnäller på Apple från starten av året till hösten när de släpper en ny iPhone och då blir du mer ödmjuk i 2 månader ungefär.
Ungefär som att du tycker Apple släpper helt ok nyheter tills charmen lagt sig och sen går du tillbaka till att gnälla på dom igen ?

Du vet ju att till hösten kommer Apple släppa något som överträffar samsungs mars-nyhet.
Way of life, mars-Samsung september-Apple.

Kanske ?
Anledningen till att jag bytte 4S mot Note 3 var ju storlek samt att jag ville kunna göra mer med telefonen.

Kanske även här ?
Dock var min invändning mot iPhone 7 varför någon som inte var tvingad till att uppgradera slog till på en sjua och inte väntade in iPhone 8
Den kommentaren ogillades stort ?

Apple gör generellt bra saker med hög kvalitet, bara att det inte passar alla och det finns större valfrihet idag då ekosystem telefon / surfplatta / dator luckras upp mer och mer för varje år

Men det jag tycker gör Apple riktigt tråkiga är att man tidigare satte produkter / användaren i fokus medan man sedan några år satt vinsten i fokus vilket tydligt går utöver produkter. Apple har säkert bra folk och definitivt kassan men vad blir det av det hela, en lång väntetid på allt utom iPhone som kommer varje år men där är man inne på tredje året med samma design och enligt rykten kommer designen från 6:an bibehållas jämte en eventuellt men förhoppningsvis häftig iPhone 8

Ursprungligen av PaO:

Kanske ?
Anledningen till att jag bytte 4S mot Note 3 var ju storlek samt att jag ville kunna göra mer med telefonen.

Kanske även här ?
Dock var min invändning mot iPhone 7 varför någon som inte var tvingad till att uppgradera slog till på en sjua och inte väntade in iPhone 8
Den kommentaren ogillades stort ?

Apple gör generellt bra saker med hög kvalitet, bara att det inte passar alla och det finns större valfrihet idag då ekosystem telefon / surfplatta / dator luckras upp mer och mer för varje år

Men det jag tycker gör Apple riktigt tråkiga är att man tidigare satte produkter / användaren i fokus medan man sedan några år satt vinsten i fokus vilket tydligt går utöver produkter. Apple har säkert bra folk och definitivt kassan men vad blir det av det hela, en lång väntetid på allt utom iPhone som kommer varje år men där är man inne på tredje året med samma design och enligt rykten kommer designen från 6:an bibehållas jämte en eventuellt men förhoppningsvis häftig iPhone 8

Kan hålla med om en del men samtidigt så har säkert datorer/surfplattor/smartphones anpassats efter hur en uppgraderingscykel ser ut för gemene man ganska mycket.

Det enda som uppgraderas ofta är ju iPhone och de andra produkterna använder folk längre.
Jag tror inte Apple är dummare än att de sitter på femtioelva prototyper till både nya produkter eller gamla med nya idéer.

Skillnaden med Apple och exempelvis Google, Sony eller samsung är ju att Apple inte demonstrerar detta förrän de är säkra på att det går att sälja och marknadsföra.
Som Sonys surfplatte-projektor dom visade senast.
https://youtu.be/ExTa2Z2l0UY
Charmig idé men kommer det verkligen säljas i nån utsträckning?

Problemet är mångt och mycket att Apple fortsätter sälja menas PC och en hel del smartphone-tillverkare backar och som jag sa var det till och med mer vinst i en iPhone för 7 år sen än idag.
Så att de har ändrats så mycket stämmer ju inte.
De var lika vinstdrivande då som nu och har ännu fler produkter i ledet för fler behov.

  • Medlem
  • 2017-03-28 05:40
Ursprungligen av Mackan1984:

Kan hålla med om en del men samtidigt så har säkert datorer/surfplattor/smartphones anpassats efter hur en uppgraderingscykel ser ut för gemene man ganska mycket.

Det enda som uppgraderas ofta är ju iPhone och de andra produkterna använder folk längre.
Jag tror inte Apple är dummare än att de sitter på femtioelva prototyper till både nya produkter eller gamla med nya idéer.

Skillnaden med Apple och exempelvis Google, Sony eller samsung är ju att Apple inte demonstrerar detta förrän de är säkra på att det går att sälja och marknadsföra.
Som Sonys surfplatte-projektor dom visade senast.
https://youtu.be/ExTa2Z2l0UY
Charmig idé men kommer det verkligen säljas i nån utsträckning?

Problemet är mångt och mycket att Apple fortsätter sälja menas PC och en hel del smartphone-tillverkare backar och som jag sa var det till och med mer vinst i en iPhone för 7 år sen än idag.
Så att de har ändrats så mycket stämmer ju inte.
De var lika vinstdrivande då som nu och har ännu fler produkter i ledet för fler behov.

Håller med dig till viss del

Men frågan är om Jobs hade tillåtit att man
- Låg kvar vid 16 GB insteg så länge för att driva försäljning av molnet till högt pris
- Skilja på vanliga och plus i teknik förutom storlek för att driva försäljning av plus
- Inte uppgradera datorer under lång tid för att sälja gammal teknik till bra avans
- Ta fram en iPad Pro med penna men att inte inkludera den utan ta bra betalt
- Behålla lightning i iPhone när allt annat går mot USB typ C för licenspengar
- Endast USB-C i datorer för adapter försäljning

Bland annat ?

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig till viss del

Men frågan är om Jobs hade tillåtit att man
- Låg kvar vid 16 GB insteg så länge för att driva försäljning av molnet till högt pris
- Skilja på vanliga och plus i teknik förutom storlek för att driva försäljning av plus
- Inte uppgradera datorer under lång tid för att sälja gammal teknik till bra avans
- Ta fram en iPad Pro med penna men att inte inkludera den utan ta bra betalt
- Behålla lightning i iPhone när allt annat går mot USB typ C för licenspengar
- Endast USB-C i datorer för adapter försäljning

Bland annat ?

Steve Jobs var ju en av dom som förespråka att andra företag var för givmilda med lagring ?

De andra kommer vi aldrig kunna få svar på då det rör en framtid Steve Jobs aldrig fick kännas vid.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-06-16 18:43
Ursprungligen av Mackan1984:

Spela lite spel men ändå ha ett gtx 1060-klassat kort lät väldigt motsägelsefullt ?
Det finns ju macar du kommer upp 30-40 fps med exempelvis GTA V.

Men annars gör du som jag, en Mac för ett ändamål och en PC för spel.
PC äger spelmarknaden och så kommer det förbli.

Det är svårt att motivera Tim Cook & Co att slänga in en dyrare och större komponent när pc-marknaden går neråt i försäljning och Mac fortsatt på en stigande trend år mot år.

Även om det skulle börja gå neråt så är det inte värt att satsa på gpun för det.
Apple säljer färdiga paket och spelarna vill ha komponenter.

Sen har du bekymret med Mac OS, du hittar inte alla spelen direkt.
Utan måste likförbannat installera Windows.
Så om du köper en Mac för 10-12.000:-, en extern gpu+gtx1060 för 6.000:-
(https://www.akitio.com/expansion/node)
Så är det Windows du lirar på.

Håller med. Mac är suveränt för musikproduktion och foto (inklusive på professionell nivå), men på spel så är ekosystemet inte i närheten av det som finns på PC med Windows, PlayStation och Xbox.

(Gällande handhållet så tycker jag dock tvärtom. Där har iOS på iPhone och iPad det bästa spelutbudet.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-18 13:43
Ursprungligen av omartint:

Håller med. Mac är suveränt för musikproduktion och foto (inklusive på professionell nivå), men på spel så är ekosystemet inte i närheten av det som finns på PC med Windows, PlayStation och Xbox.

(Gällande handhållet så tycker jag dock tvärtom. Där har iOS på iPhone och iPad det bästa spelutbudet.)

Så är det men för det behöver det inte vara så. Och Apple verkar med senaste WWDC förstå det. iMac-serien har för första gången på länge hyfsat up-to-date hårdvara genomgående. Pris / prestanda är långt ifrån bra men nu finns godtycklig prestanda i varje fall och ser man framåt satsar även Apple på high-end GPU:er i denna formfaktorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-18 13:53
Ursprungligen av Mackan1984:

Spela lite spel men ändå ha ett gtx 1060-klassat kort lät väldigt motsägelsefullt ?
Det finns ju macar du kommer upp 30-40 fps med exempelvis GTA V.

Det här förstår jag inte alls. Ett GTX 1060 / RX480 är ett bra mid-range kort. Speciellt när Apple fläskar på med 4-5K skärmar så känns detta som low-end, speciellt när man ser vad Apple tar betalt för sina maskiner.

Ser man sedan till prestanda i program som Premiere, Photoshop, Resolve m.fl. så är detta en bra pris / prestanda serie att ligga på.

Att man sedan måste köra Windows för att spela på sin Mac är tycker jag ett okej ont. Men om hårdvaran inte ens finns där är det inte ens ett alternativ. Dilemmat här är att saker som diskar är knepiga med Mac (läs: överprissättning och ingen eftermarknad möjligheter).

iMac 2017 är i varje fall på väg åt rätt håll. Fortfarande sjuka priser på maskinerna men ändå en förbättring.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-06-19 07:54
Ursprungligen av Erik.dv:

Så är det men för det behöver det inte vara så. Och Apple verkar med senaste WWDC förstå det. iMac-serien har för första gången på länge hyfsat up-to-date hårdvara genomgående. Pris / prestanda är långt ifrån bra men nu finns godtycklig prestanda i varje fall och ser man framåt satsar även Apple på high-end GPU:er i denna formfaktorn.

Fast nu tänkte jag mer på hela ekosystemet av spel, hårdvara och appar inom gaming (inte själva datorn).

Där har MacOS en enorm nackdel jämfört med Windows som är svår att ignorera (precis som Windows på telefoner har en stor nackdel med appar och ekosystem jämfört med iOS och Android).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-06-19 10:18
Ursprungligen av omartint:

Fast nu tänkte jag mer på hela ekosystemet av spel, hårdvara och appar inom gaming (inte själva datorn).

Där har MacOS en enorm nackdel jämfört med Windows som är svår att ignorera (precis som Windows på telefoner har en stor nackdel med appar och ekosystem jämfört med iOS och Android).

Det är sant men igen, det behöver inte vara så. Hade Apples maskiner haft mer hårdvara för pengarna, haft en vettig GPU som standard och så vidare så tror jag deras popularitet skulle ökat för en bredare bas. Kunde du köpa en iMac-esk dator utan skärm (i5/i7 + RX580) för 12-15 000 SEK så hade saker kunnat se väldigt annorlunda ut. Nu gör de inte det, du måste du betala dina 30 000 kr för att få en vettig spelupplevelse på en Mac (typ). Självklart påverkar det ekosystemet.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är sant men igen, det behöver inte vara så. Hade Apples maskiner haft mer hårdvara för pengarna, haft en vettig GPU som standard och så vidare så tror jag deras popularitet skulle ökat för en bredare bas. Kunde du köpa en iMac-esk dator utan skärm (i5/i7 + RX580) för 12-15 000 SEK så hade saker kunnat se väldigt annorlunda ut. Nu gör de inte det, du måste du betala dina 30 000 kr för att få en vettig spelupplevelse på en Mac (typ). Självklart påverkar det ekosystemet.

Fast nu öppnade ju faktiskt Apple upp för en framtida spel-upplevelse.
Du kan köpa den billigaste konfiggen och sen lägga till en egpu och byta grafikkort när det blivit förlegat.
Visst att det är dyrt men lådan är en engångskostnad.

Sen satsningarna på metal 2, kompis-utvecklare och VR tyder ju på att de faktiskt verkar satsa lite på denna del av dator-marknaden.

Bevaka tråden