Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 10 låter dig avinstallera systemappar

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Trisen:

Fråga där ?! Läst att vissa spel kan ha Kompabilitets problem med 10.0

Har tex Real Racing 3 (EA Games) som jag kört i åra tal och kan väl tillägga med ett hyffsat stort garage som spel tid.
Liksom Clach of Clans.

Inte vill man eller finns det risk att förlora info som div vänner med detta borttagande av Gamecenter ?!

Har vissa vänner som har problem när dom gick upp till 10.0

Någon som är kunnig / erfaren i detta område

/ Trisen ?

Vad är din fråga? Är du rädd för att några appar kommer att fungera dåligt på iOS 10 så får du väl fråga utvecklarna till de apparna?

Någon som vet hur man får fram gömda appar från Apple?

Jag avinstallerade några av apparna som Aktier (har inga), Hitta vänner (har inga), Videor, FaceTime, iTunes Store, News och Podcaster.

Men det blev problem...
Nu vill jag ha tillbaka Podcaster för att kunna lyssna på bl.a Kalle Lind i iPhone, men det går inte (jag kan inte) reinstallera appen.

Har försökt alla möjliga sätt:
App Store i iOS 10
Finns en hel drös med Podcast-appar, men inte Apples egen. Den finns heller inte under Uppdateringar / Alla / Inte på denna iPhone.

App Store på datorn
Söker jag på Podcaster där får jag endast (!) upp en app som heter Downcast och kostar 85 kr.

iTunes i datorn
Finns en hel drös med Podcast-appar, men inte Apples egen. Den finns heller inte i mitt Bibliotek.

Internet via datorn
Söker i Safari och den dyker upp på itunes.apple.com/se och länkar till iTunes genom ”View in iTunes” (bara det är ju intressant då den inte går att hitta i iTunes när jag söker där). Klickar jag på länken öppnas iTunes App Store och där ligger mycket riktigt Podcaster. Men knappen Hämta är grå, så den är uppenbarligen redan hämtad.

Internet via iPhone
Söker i Safari på Podcaster och där finns den såklart. Klickar på länken och kommer till Podcaster där det finns en länk - inte en önskad molnsymbol - där det står Öppna. Men det händer ingenting när jag klickar på den.

Som det står tidigare i tråden är apparna inte raderade utan bara gömda. Av ovanstående ”Hämtad” och ”Öppna” är Podcaster uppenbarligen fortfarande installerad på min iPhone, men går inte att hitta.

Övrigt
Jag har testat att ladda ner några poddar via iTunes och synka med iPhone för att se om det ”lockar fram” Podcaster.
Det gjorde det inte.

Jag installerade om iOS 10 med förhoppningen att det skulle reinstallera alla Apples medföljande appar.
Det gjorde det inte. Inte någon av de jag raderat/gömt.

Mer kan jag inte komma på.
Hjälp!

Senast redigerat 2017-03-25 19:31

@Bapelsinmannen, https://support.apple.com/sv-se/HT204221.

Provade precis själv, kör på engelska, tog bort Podcasts, öppnade App Store, sökte på Podcasts och kan där lägga tillbaks den igen.

Jag får upp exakt samma appar som du. Förutom Podcasts...
En smart lösning, men funkar inte för mig

Länken i ditt inlägg hjälper dessvärre inte heller eftersom jag inte får någon molnsymbol för nedladdning/reinstallation.

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Jag får upp exakt samma appar som du. Förutom Podcasts...
En smart lösning, men funkar inte för mig

Länken i ditt inlägg hjälper dessvärre inte heller eftersom jag inte får någon molnsymbol för nedladdning/reinstallation.

Kör du på svenska (Podcaster) eller engelska (Podcasts)?

Citat:

Återskapa en inbyggd app som du har tagit bort

Gå till App Store.
Sök efter programmet. Se till att du använder exakt samma namn på appen. Hitta rätt namn på inbyggda appar.
Tryck på Hämta för att återskapa appen.
Vänta tills appen har återskapats och öppna den sedan från hemskärmen.

Svenska. Så jag har skrivit Podcaster (exakt som det stavas) och den dyker ju upp (vilket jag beskrivit i mitt inlägg), men kan inte aktiveras i mobilen.
Testade ditt förslag på engelska för att se om det gick att lura luren. Men det gjorde det ju inte.

Två desperata försök till; från Safari på mobilen till App Store i mobilen:
Testade att lägga Podcaster i Önskelistan. Gick inte.
Testade att skicka Podcaster till min e-post som present. Gick inte. För ”man kan inte ge bort gratis appar”. Tjena!

Nä, det är något som buggat ur hos dig verkar det som. Verkar som en komplett återställning är det enda som kommer hjälpa då du redan provat att ominstallera.

Ja, det är nog något generellt fel med just Podcaster.
Testade att reinstallera Aktier och det på några sekunder.

Är ”Komplett återställning” något annat, eller samma som, ”Återskapa iPhone...”
För jag gjorde ”Återskapa iPhone...” i iTunes.

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Ja, det är nog något generellt fel med just Podcaster.
Testade att reinstallera Aktier och det på några sekunder.

Är ”Komplett återställning” något annat, eller samma som, ”Återskapa iPhone...”
För jag gjorde ”Återskapa iPhone...” i iTunes.

Återskapa utan att lägga tillbaka säkerhetskopia efter återställningen. Börja från början alltså..

Aj aj. Då får jag väl ominstaller allting annat. Eller?
Vad händer med lösenord, kontakter, anteckningar etc?

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Aj aj. Då får jag väl ominstaller allting annat. Eller?
Vad händer med lösenord, kontakter, anteckningar etc?

Sånt synkas tillbaka då du lägger in ditt iCloud-konto efter återställning (utan att lägga tillbaka säkerhetskopia).

Appar får du dock lägga tillbaka själv från App Store.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-25 21:43

Mitt råd är att skippa Apples app och köra Overcast.
Synkar mellan mobilen och hemsidan så du kan fortsätta lyssna på valfri dator.
Har smarta funktioner som valfri hastighet, försförstärkning och korta-ner-tysta-avsnitt-i-podcasten-för-att-lyssna-snabbare.

Ursprungligen av reboot81:

Mitt råd är att skippa Apples app och köra Overcast.
Synkar mellan mobilen och hemsidan så du kan fortsätta lyssna på valfri dator.
Har smarta funktioner som valfri hastighet, försförstärkning och korta-ner-tysta-avsnitt-i-podcasten-för-att-lyssna-snabbare.

Håller med, eller Pocket Casts, kanonbra båda två.

Overcast eller Pocket Casts låter som bra idéer. Känns säkrare och enklare än att återställa mobilen helt.
Det är ju inget självändamål med just Podcaster, fast man vill ju såklart att allt ska funka som det ska.
Tack för tipset reboot81 och hjälpen och tipset keptang!

Kom på vad det var. Pinsamt enkelt egentligen... men om nån annan råkar ut för liknande så funkar det så här:

Sökte på Podcast i iPhonen. Då visade det sig att den var avstängd under Begränsningar (Inställningar/Allmänt/Begränsningar)
Bara att logga in med mobilens lösenord på Begränsningar och låsa upp Podcaster.
Hade väl stängt av den någon gång och helt glömt av hur jag gjorde det...
Samma sak gäller ju alla appar som ligger under Begränsningar och är avstängda.

Bevaka tråden