Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt bank ID stödjer fingeravtryck som underskrift

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2017-03-22 17:32

Nytt för senaste Bank ID är att appen nu stödjer underskrift utöver identifiering för de tredjepartsappar som tillåter det. Man måste aktivera det i appen. Jag testade med Swish men den appen vill ändå ha kod. Vilka appar kan tänkas stödja nya Bank ID-appen?

#nyhetstips

Skatteverket fungerade.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-03-25 12:21
Ursprungligen av Alix:

Nytt för senaste Bank ID är att appen nu stödjer underskrift utöver identifiering för de tredjepartsappar som tillåter det. Man måste aktivera det i appen. Jag testade med Swish men den appen vill ändå ha kod. Vilka appar kan tänkas stödja nya Bank ID-appen?

#nyhetstips

Har hört att den inte kommer stödja betalningar (Swish och bankappar) just för bedrägeri-risken, utan bara inloggningar och identifieringar. När jag körde jailbreak hade jag dock ett tweak som gjorde att jag kunde göra just detta, saknar det lite.

  • Medlem
  • 2017-03-25 12:56
Ursprungligen av CEk:

Har hört att den inte kommer stödja betalningar (Swish och bankappar) just för bedrägeri-risken, utan bara inloggningar och identifieringar. När jag körde jailbreak hade jag dock ett tweak som gjorde att jag kunde göra just detta, saknar det lite.

Som du ser på dumpen nedan så stöder Bank ID numera betalningar via Touch ID. Frågan är vilka tredjepartsappar som kommer att utnyttja detta. Skatteverket är tydligen en sådan app, se ovan.

Senast redigerat 2017-03-25 17:41
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-03-25 17:31
Ursprungligen av Alix:

Som du ser på dumpen nedan så stöder Bank ID numera betalningar via Touch ID. Frågan är vilka tredjepartsappar som kommer att utnyttja detta. SJ är tydligen en sådan app, se ovan.

Ah, sorry. Missat detta. Trevligt! Men ja, Swish är väl den som jag skulle uppskatta mest om de drog nytta av det då den används flitigast.

  • Medlem
  • 2017-03-25 17:40
Ursprungligen av CEk:

Ah, sorry. Missat detta. Trevligt! Men ja, Swish är väl den som jag skulle uppskatta mest om de drog nytta av det då den används flitigast.

Swish vore fint, absolut!

Trots aktivering i BankID-appen, fungerar inte Swish med Touch ID via Skandiabanken..... Trist!

  • Medlem
  • 2017-03-26 13:54
Ursprungligen av fullkoll:

Trots aktivering i BankID-appen, fungerar inte Swish med Touch ID via Skandiabanken..... Trist!

Vi får hoppas att stödet kommer i en uppdatering.

  • Medlem
  • 2017-03-26 14:46
Ursprungligen av fullkoll:

Trots aktivering i BankID-appen, fungerar inte Swish med Touch ID via Skandiabanken..... Trist!

Du menar alltså att du kan identifiera dig med fingret men måste bekräfta överföringen med kod? Det tycker jag är bra.

Vi har scenariot med den sovande och/eller aspackade personen och dennes fingrar. Att då med "hjälp" av en annan person identifiera sig mot banken med fingret är en sak, att skicka i väg pengar med fingret är en helt annan sak och inte särskilt bra enligt min mening om det gick att göra så.

Ursprungligen av Alix:

Vi får hoppas att stödet kommer i en uppdatering.

Tror inte det:
"Tyvärr är inte enbart fingeravtryck tillräckligt säkert för penningtransaktioner, därför går det ej att signera just betalningar på detta sätt. Med vänlig hälsning, Linné"
från Skandiabanken på Facebook

  • Medlem
  • 2017-03-26 19:30
Ursprungligen av fullkoll:

Tror inte det:
"Tyvärr är inte enbart fingeravtryck tillräckligt säkert för penningtransaktioner, därför går det ej att signera just betalningar på detta sätt. Med vänlig hälsning, Linné"
från Skandiabanken på Facebook

De kanske ändrar sig, eventuellt i kombination med en övre beloppsgräns. Sådana gränser kan man ju sätta redan idag. Vi får se.

  • Medlem
  • 2017-06-08 21:30

Idag fick jag funktionen till min app Länsförsäkringar (bank, försäkring med mera). Inklusive widget och Sirisnabböverföring. Jag har inte testat om det fungerar.

#nyhetstips

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-08 23:46

Funkar på ICABanken.

1
Bevaka tråden