Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern disk visas / hittas inte längre.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick lite smått panik här nu imorse när min MPB 15 late 2016 inte vill läsa in min externa disk . Time machine struntar jag i men en partition innehåller bilder från 9 år tillbaks i tiden . Det märkliga är att jag kan se den i annan dator (windows maskin) under diskhantering. Vilket får mig till att tro att det är i operativet / datorn min som bekymret ligger. Hur går jag lättast / bäst tillväga för att åtgärda detta. Skivverktyg hittar jag den inte i och inte heller om jag skapar en ny användare på datorn.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-24 09:27

Är detta en USB-disk eller har den någon annan anslutning?
Kontrollera i System Information om den syns där.

Det är en extern 2 tb seagate usb 3 disk detta dyker upp i system information:
Backup+ SL:

Product ID: 0xab20
Vendor ID: 0x0bc2 (Seagate LLC)
Version: 1.00
Serial Number: NA751LVZ
Speed: Up to 5 Gb/sec
Manufacturer: Seagate
Location ID: 0x02600000 / 3
Current Available (mA): 900
Current Required (mA): 144
Extra Operating Current (mA): 0
Media:
Backup+ SL:
Capacity: 1 TB (1 000 204 885 504 bytes)
Removable Media: No
BSD Name: disk2
Logical Unit: 0
Partition Map Type: MBR (Master Boot Record)
USB Interface: 0
Volumes:
MBP BACKUP:
Capacity: 600,13 GB (600 134 217 728 bytes)
File System: HFS+
BSD Name: disk2s1
Content: Apple_HFS
Volume UUID: 7A6D655C-AAE4-3A48-9182-D15934D5623C
disk2s2:
Capacity: 200,34 GB (200 339 103 744 bytes)
File System: HFS+
BSD Name: disk2s2
Content: Apple_HFS
disk2s3:
Capacity: 199,73 GB (199 731 561 984 bytes)
File System: ExFAT
BSD Name: disk2s3
Content: Windows_NTFS

Förmodligen den sista partitionen där du letar efter;

disk2s3:
Capacity:	199,73 GB (199 731 561 984 bytes)
File System:	ExFAT
BSD Name:	disk2s3
Content:	Windows_NTFS

Iom att den kör ExFAT så bör den faktiskt synas. Någon kanske har en bra idé om varför den inte syns..

  • Medlem
  • 2017-03-24 10:06

Vad du än gör för att lösa detta, ta en backup på dina bilder först via Windows.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-24 11:13

Som @Alix säger, backup först, sedan laborera.

Kolla lite på denna sida om hur man monterar och avmonterar diskar och partitioner manuellt via Terminalen.

Kommandot diskutil kan göra många saker.
Kanske något fungerar.

Lite mer tips, kanske:
https://discussions.apple.com/thread/2706588?...

Problemet är att det är inte exfat partitionen som det ligger på . Jag tog hem stellar pheonic mac den hitta disken men recovery länkar mig till en sida som vill ha 996kr för aktivering...

ExFAT-partitionen är den enda partitionen på den disken som Windows kan läsa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-24 13:11

DiskWarrior är det bästa jag har testat....

Ursprungligen av keptang:

ExFAT-partitionen är den enda partitionen på den disken som Windows kan läsa.

jag vet men datorhantering hittar alla i windows men kan inte visa dem.

  • Medlem
  • 2017-03-24 14:03

I Windows så kan du använda HFSExplorer. Här.

Ursprungligen av Stefan Willard:

jag vet men datorhantering hittar alla i windows men kan inte visa dem.

Ok, läste nog fel och trodde du kom åt dina bilder i Windows.

  • Medlem
  • 2017-03-24 15:17
Ursprungligen av Stefan Willard:

Problemet är att det är inte exfat partitionen som det ligger på . Jag tog hem stellar pheonic mac den hitta disken men recovery länkar mig till en sida som vill ha 996kr för aktivering...

Om du bara vill rädda bilderna föreslår jag att du använder det här programmet. Det är gratis och körs i terminalen. Du behöver ytterligare en hårddisk att lägga innehållet på.

Tack för massa bra svar har fått igång en sökning med stellar pheonix nu så får vi se vad detta ger. Med lite tur kanske det går annars får jag väl lösa på om terminal lösningen. Undviker helst att vara i terminal miljön då jag är lite novis .

  • Medlem
  • 2017-03-24 19:59
Ursprungligen av Stefan Willard:

Tack för massa bra svar har fått igång en sökning med stellar pheonix nu så får vi se vad detta ger. Med lite tur kanske det går annars får jag väl lösa på om terminal lösningen. Undviker helst att vara i terminal miljön då jag är lite novis .

Ja, antingen kostar det pengar eller så är det krångligt. Aldrig får man vara riktigt glad. Lycka till!

Jag har fått ut allt som var av värde men varenda bild var "korrupt" verkar det som så just nu försöker jag köra någon form av recovery på allt som skall laga dom . Det har tuggat i 9 timmar och snart 50%

Det löste sig till slut. jag tog hem ett opensource program som heter testdisk som också innehöll ett program som heter photorec. Terminal applikationer. Jag lyckades reparera disken såpass att jag fick ut precis all data som jag brydde mig om att rädda.

  • Medlem
  • 2017-03-30 14:06
Ursprungligen av Alix:

Om du bara vill rädda bilderna föreslår jag att du använder det här programmet. Det är gratis och körs i terminalen. Du behöver ytterligare en hårddisk att lägga innehållet på.

Ursprungligen av Stefan Willard:

Det löste sig till slut. jag tog hem ett opensource program som heter testdisk som också innehöll ett program som heter photorec. Terminal applikationer. Jag lyckades reparera disken såpass att jag fick ut precis all data som jag brydde mig om att rädda.

Du fick tips av mig till det programmet, se ovan. Jag borde ha kanske skrivit ut vad det var för program. Bra att det löste sig!

Japp jag var bara så nojig över att ta till terminalen då jag aldrig varit där förr. Men det gick efter många timmar till slut att lösa det hela.

1
Bevaka tråden