Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-23 18:04
Ursprungligen av juanito:

Men jag hatar så innerligt kölden, konstigt nog har jag aldrig lika mycket symptom i tropiska länder, trots gräs och träd. Bara att konstatera vi bor på fel ställe, med en fientlig fauna.

Flora kanske, fientlig fauna är vi rätt förskonade ifrån

  • Medlem
  • 2017-03-23 18:37

Köpte en lasertoner från Cdon.com den 14 mars. Ännu har jag inte fått någon leverans, det skulle ta 1-2 dagar. Så jag skickade in en fråga till Cdon.com i förrgår och de skulle höra av sig inom 48* timmar. Den tiden har nu löpt ut. Vetifasen om jag får vare sig svar eller lasertoner. Summa summarum: Cdon.com är knappast något förstahandsval längre...

*24 timmar, ska det vara, enligt deras hemsida (det stod dock 48 timmar i mejlet jag fick). Dåligt...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-23 20:24
Ursprungligen av Alix:

Köpte en lasertoner från Cdon.com den 14 mars. Ännu har jag inte fått någon leverans, det skulle ta 1-2 dagar. Så jag skickade in en fråga till Cdon.com i förrgår och de skulle höra av sig inom 48* timmar. Den tiden har nu löpt ut. Vetifasen om jag får vare sig svar eller lasertoner. Summa summarum: Cdon.com är knappast något förstahandsval längre...

*24 timmar, ska det vara, enligt deras hemsida (det stod dock 48 timmar i mejlet jag fick). Dåligt...

Cdon är Sveriges Amazon, eller försöker bli. Ett sortiment som består av de varor som de får in billigt, resten struntar de i. Och samarbeten med div företag, som ofta säljer vidare Alibaba-prylar. Jo tack, iPad-sladden som jag köpte billigt, funkar den med iPad? Nej. Inte oväntat.

  • Medlem
  • 2017-03-24 09:52

Jag retar mig på att Macen tjatar om batterinivå i musen redan vid 28 procent (det är i alla fall den siffra jag har sett). Sedan går det flera dagar eller en vecka innan batterierna faktiskt är slut. Önskas en inställning där man själv kan få sätta varningsgräns.

Migrän utanpå förkylningen...?

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-03-24 10:16
Ursprungligen av Alix:

Jag retar mig på att Macen tjatar om batterinivå i musen redan vid 28 procent (det är i alla fall den siffra jag har sett). Sedan går det flera dagar eller en vecka innan batterierna faktiskt är slut. Önskas en inställning där man själv kan få sätta varningsgräns.

Varför ska den varna alls egentligen? Det är onödigt. Som TV där det finns en grön lampa rakt i nyllet som visar att den är påslagen. Fint... Tack...

  • Medlem
  • 2017-03-24 10:23
Ursprungligen av flygarn:

Varför ska den varna alls egentligen? Det är onödigt. Som TV där det finns en grön lampa rakt i nyllet som visar att den är påslagen. Fint... Tack...

En del vill väl ha det. Då kan man väl få välja 0–100...

Ursprungligen av flygarn:

Varför ska den varna alls egentligen? Det är onödigt. Som TV där det finns en grön lampa rakt i nyllet som visar att den är påslagen. Fint... Tack...

Jag har en Philips med en röd lampa som lyser när den är av/i standby ?

Finns säkert nån share-/freeware som kan fippla med varningen me det är dumt att det ska behövas ngt externt

Ursprungligen av The Real Viking:

Vilken HP modell är det? Har själv en HP, som fungerar klanderfritt. Kanske finns det en nyare version av skrivarens firmware som du kan installera i skrivaren som löser ditt problem?

Det är inte en HP utan en Brother, skrev fel

  • Medlem
  • 2017-03-24 12:01
Ursprungligen av Alix:

Jag retar mig på att Macen tjatar om batterinivå i musen redan vid 28 procent (det är i alla fall den siffra jag har sett). Sedan går det flera dagar eller en vecka innan batterierna faktiskt är slut. Önskas en inställning där man själv kan få sätta varningsgräns.

I'm living dangerously...

  • Medlem
  • International user
  • 2017-03-24 15:49
Ursprungligen av kenjon:

Flora kanske, fientlig fauna är vi rätt förskonade ifrån

Men vad jag egentligen menade var miljö, då köld inte är en del av floran, men det är ju den inte i faunan heller.

  • Medlem
  • 2017-03-24 20:26
Ursprungligen av Alix:

Köpte en lasertoner från Cdon.com den 14 mars. Ännu har jag inte fått någon leverans, det skulle ta 1-2 dagar. Så jag skickade in en fråga till Cdon.com i förrgår och de skulle höra av sig inom 48* timmar. Den tiden har nu löpt ut. Vetifasen om jag får vare sig svar eller lasertoner. Summa summarum: Cdon.com är knappast något förstahandsval längre...

*24 timmar, ska det vara, enligt deras hemsida (det stod dock 48 timmar i mejlet jag fick). Dåligt...

Till slut tog de tag i det och jag ska få lasertonern på måndag. Kanske.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-25 12:21
Ursprungligen av flygarn:

Varför ska den varna alls egentligen? Det är onödigt. Som TV där det finns en grön lampa rakt i nyllet som visar att den är påslagen. Fint... Tack...

Googla på "block power led sticker".
Spritpenna kan ibland funka.
Dessa led-lampor är en förbannelse, visst ser snyggt ut men är en indikator på att produkten inte designats för användarens mål - att använda produkt X utan för att uppfylla producentens mål.
En strömindikator fyller funktion, på baksidan vid kontakten. Vill minnas att produkter hade det förr.

Själv har jag gömt förstärkare och andra apparater bakom ett sotat glas i en tv-möbel.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-03-25 12:28

Jag har precis bytt till en LG oled och den lampan kan slås av i inställningarna. Så ska det vara naturligtvis.

Ursprungligen av reboot81:

Googla på "block power led sticker".
Spritpenna kan ibland funka.
Dessa led-lampor är en förbannelse, visst ser snyggt ut men är en indikator på att produkten inte designats för användarens mål - att använda produkt X utan för att uppfylla producentens mål.
En strömindikator fyller funktion, på baksidan vid kontakten. Vill minnas att produkter hade det förr.

Själv har jag gömt förstärkare och andra apparater bakom ett sotat glas i en tv-möbel.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-27 19:42

Fått hem iPhonefodral från ebay/Kina. Inpackat i 5 lager plast. Påse på påse på... Och ett lager silkespapper.

Monterade 20 stolar i höstas. De var inlindade i servettliknande tyg. Trots vass kniv tog uppackningen 2/3 av tiden att få ihop stolarna.

Jag gissar att det finns forumtrådar och diskussioner borta i öster som behandlar västerlänningarnas sjuka aptit för förpackningsmaterial.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-03-27 19:55
Ursprungligen av reboot81:

Fått hem iPhonefodral från ebay/Kina. Inpackat i 5 lager plast. Påse på påse på... Och ett lager silkespapper.

Monterade 20 stolar i höstas. De var inlindade i servettliknande tyg. Trots vass kniv tog uppackningen 2/3 av tiden att få ihop stolarna.

Jag gissar att det finns forumtrådar och diskussioner borta i öster som behandlar västerlänningarnas sjuka aptit för förpackningsmaterial.

Låter som en leverantör som är kvalitetsmedveten, sämre kan man tänka sig!

Ursprungligen av flygarn:

Jag har precis bytt till en LG oled och den lampan kan slås av i inställningarna. Så ska det vara naturligtvis.

Samma med Philips. Lyser "Philips" under skärmen. Går att höja/minska styrka - eller slå av helt.

Attans också, idag lade min först köpta Airport Express av, den typen som man slipper elsladd till, men som tur är hade jag en reserv som knappt använts.
Inte så illa iaf för en enhet som stått på 24/7 sen hösten 2008. Vila i Frid!
Hoppas dom 2 andra som är 2 respektive 3 år yngre håller sig i skinnet då jag inte känner för den "nya" modellen av APExpress.

  • Medlem
  • 2017-04-01 12:40

"Sickan" är död. RIP

Ursprungligen av Dalle:

"Sickan" är död. RIP

  • Medlem
  • 2017-04-01 13:08
Ursprungligen av Dalle:

"Sickan" är död. RIP

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-04-02 16:07

Hur i hela helv-te gör man så att iOS safari inte pausar musiken på grund av något videoklipp eller annons? Jag kastar fanskapet i väggen och köper en walkman snart.

Ursprungligen av flygarn:

Hur i hela helv-te gör man så att iOS safari inte pausar musiken på grund av något videoklipp eller annons? Jag kastar fanskapet i väggen och köper en walkman snart.

Installerar blockerade ?

Ursprungligen av flygarn:

Hur i hela helv-te gör man så att iOS safari inte pausar musiken på grund av något videoklipp eller annons? Jag kastar fanskapet i väggen och köper en walkman snart.

Det kan du inte. Det där är ett jävla otyg som Apple kör med. Har märkt att det även sker i macOS nu mer att den ibland pausar vissa ljud eftersom den känner av något nytt nån annanstans. Och i synnerhet med iOS blir ett påtagligt störande eftersom snart varenda nyhetssajt har autouppspelning av ljud.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-04-02 19:15
Ursprungligen av sextontio:

Det kan du inte. Det där är ett jävla otyg som Apple kör med. Har märkt att det även sker i macOS nu mer att den ibland pausar vissa ljud eftersom den känner av något nytt nån annanstans. Och i synnerhet med iOS blir ett påtagligt störande eftersom snart varenda nyhetssajt har autouppspelning av ljud.

Helt otroligt värdelöst. I praktiken är det omöjligt att surfa med musik igång nu.

Ursprungligen av flygarn:

Helt otroligt värdelöst. I praktiken är det omöjligt att surfa med musik igång nu.

Jag förstår själva grundtanken om det är att man vill underlätta genom att bara behöva slå på en annan ljudkälla. Det är sällan, om ens någon gång som man vill lyssna på mer ett ljud samtidigt. Problemet är bara att det inte går ihop med hur främst nyhetswebben fungerar

  • Medlem
  • 2017-04-02 22:55

[Rant will follow] Vattenfalls Mina sidor är en fullständigt galen tjänst. Vid inloggning hamnar man inte ens hos dem utan hos ”businessspecificapimanglobal.azure-api.net”. Notera särskilt de tre "s":n i rad i adressen... Jag har epost och lösenord men dirigeras givetvis till kundnummer och pinkod vid inloggning, se dump. Ja, självklart är det en Microsofttjänst. Ni gissade rätt. Till slut låste man helt sonika kontot för mig. Jag försökte nämligen logga in via Safari på Iphone. Försök inte det! Så nu är det slut med Mina sidor på Vattenfall, det får bli fakturor i fortsättningen. Om knappt två år byter jag garanterat elleverantör. Förresten går jag inte miste om mycket. Jag har försökt hålla reda på förbrukningen men statistiken ligger nere allt som oftast. Så: Good riddance!

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-04-03 10:51
Ursprungligen av sextontio:

Jag förstår själva grundtanken om det är att man vill underlätta genom att bara behöva slå på en annan ljudkälla. Det är sällan, om ens någon gång som man vill lyssna på mer ett ljud samtidigt. Problemet är bara att det inte går ihop med hur främst nyhetswebben fungerar

Kan man runda det genom att använda en annan webbläsare eller är det systemet som gör det?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-03 17:49
Ursprungligen av Alix:

… Jag har försökt hålla reda på förbrukningen men statistiken ligger nere allt som oftast. Så: Good riddance!

Felanmälde trubbel med förbrukningsstatisk 2015 till Vattenfall. De fick inte ordning på det – och nu är jag inte längre kund hos Vattenfall.

Ursprungligen av flygarn:

Kan man runda det genom att använda en annan webbläsare eller är det systemet som gör det?

Det tror jag tyvärr inte. För iOS är det nog inkokat i systemet.

Bevaka tråden