Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd nya MacBook Pro eller MacBook Air?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kära forum!
dags för en ny MacBook

använder mest till vardagliga saker som surfning, kontorsprogram och stream.
Men vill även då och då använda mig utav Adobe (Dreamweaver, Indisign, Photoshop) och iMovie

klarar jag mig med Air 1,6 GHz med turboboost upp till 2,6 gHz eller ska jag välja (som mac-butiken rekommenderad) MBP 2,9 gHz? Det skiljer mer än 7 tusen kr mellan.

Tack på förhand
Peter

När du säger att det skiljer mer än 7.000 så gissar jag att det är de här två modellerna du har tittat på:
- MacBook Air, 13 tum, 8 GB, 256 GB, 13.295 kr
- MacBook Pro med Touchbar, 13 tum, 8 GB, 256 GB, 20.595 kr

Stämmer den gissningen?

Varför just de två modellerna?

Varför inte nya MacBook Pro utan Touchbar? Då får du ändå alla fördelarna jämfört med Air: snabbare och modernare processor, bättre grafikkort, mycket bättre skärm, snabbare minne, snabbare SSD, USB-C-portar, bättre tangentbord, m.m.. Och då skiljer bara 3.700 kr.

Om du väljer MacBook Pro, så tycker jag att du ska uppgradera till 16 GB minne. Det kostar ett par tusen, men jag tror att du behöver det till de programmen du ska köra. Och det ökar säkert andrahandsvärdet på datorn också, för det går ju inte att uppgradera minnet i efterhand. (På MacBook Air kan minnet inte uppgraderas. 8 GB är max på den)

Senast redigerat 2017-01-11 22:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

När du säger att det skiljer mer än 7.000 så gissar jag att det är de här två modellerna du har tittat på:
- MacBook Air, 13 tum, 8 GB, 256 GB, 13.295
- Mac Book Pro med Touchbar, 13 tum, 8 GB, 256 GB, 20.595 kr

Stämmer den gissningen?

Varför just de två modellerna?

Varför inte nya MacBook Pro utan Touchbar? Då får du ändå alla fördelarna jämfört med Air: snabbare och modernare processor, bättre grafikkort, mycket bättre skärm, snabbare minne, snabbare SSD, USB-C-portar, bättre tangentbord, m.m.. Och då skiljer bara 3.700 kr.

Om du väljer MacBook Pro, så tycker jag att du ska uppgradera till 16 GB minne. Det kostar ett par tusen, men jag tror att du behöver det till de programmen du ska köra. Och det ökar säkert andrahandsvärdet på datorn också, för det går ju inte att uppgradera det i efterhand. (På MacBook Air kan minnet inte uppgraderas. 8 GB är max på den)

Ja, Jesper din gissning stämmer
Visste inte att man fortfarande kan köpa "gamla" MBP, lyckas inte på apple.se
Men du håller med butiken om att Air inte räcker?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-01-11 22:57
Ursprungligen av peterlelkes:

Visste inte att man fortfarande kan köpa "gamla" MBP, lyckas inte på apple.se

Två av fyra MacBook Pro 13" som finns på apple.se saknar Touch Bar och dito ID och är "gamla" MBP...

Ursprungligen av peterlelkes:

Visste inte att man fortfarande kan köpa "gamla" MBP, lyckas inte på apple.se

Det är inte gamla MBP. Det är den nya. Den finns även utan touchbar.

Ursprungligen av peterlelkes:

...Men du håller med butiken om att Air inte räcker?

"Räcker" är ett relativt begrepp. Visst skulle det funka med en Air, men jag skulle inte välja en Air till de användningsområdena idag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är inte gamla MBP. Det är den nya. Den finns även utan touchbar.

"Räcker" är ett relativt begrepp. Visst skulle det funka med en Air, men jag skulle inte välja en Air till de användningsområdena idag.

Om jag byter till 16 GB kostar det 18895 jmf med 20500

Ursprungligen av peterlelkes:

Om jag byter till 16 GB kostar det 18895 jmf med 20500

Jag menar att du i båda fallen bör uppgradera till 16 GB.

Så priserna du ska jämföra i så fall är ju 19195 och 22795.

(Jag vet inte var du hittade priset 18895)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag menar att du i båda fallen bör uppgradera till 16 GB.

Så priserna du ska jämföra i så fall är ju 19195 och 22795.

(Jag vet inte var du hittade priset 18895)

OK, tack för alla råd

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite med en fråga i samma ämne.

Jag är själv ute efter en Macbook Pro, sneglar mestadels på den billigaste varianten för ca 12-13k på netonnet t.ex. Det är Early 2015 vad jag läst mig till, är den något att ha för vardagligt surfande och blivande små projekt inom video- och fotoredigering?

Räcker 8GB?
Duger processorn?

Har aldrig haft en Mac dator överhuvudtaget så står fortfarande och velar mellan en Mac vs PC.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2017-01-18 20:56

Jag tycker 16 gig ram är minimum för allt utom kontorsarbete idag. Och definitivt när man inte kan utöka i efterhand. När du ska sälja den om X år så kommer det vara ändå mindre acceptabelt med bara 8 så det är en fråga om andrahandsvärde med.

Jag har en 11" air, visserligen uppdaterad till en i7 cpu, men med 8GB ram och den kör jag mest surf och skrivande på. Det fungerar suveränt. Mycket pga att lagringen är så pass snabb med PCI-E.

Ursprungligen av flygarn:

Jag tycker 16 gig ram är minimum för allt utom kontorsarbete idag. Och definitivt när man inte kan utöka i efterhand. När du ska sälja den om X år så kommer det vara ändå mindre acceptabelt med bara 8 så det är en fråga om andrahandsvärde med.

Jag har en 11" air, visserligen uppdaterad till en i7 cpu, men med 8GB ram och den kör jag mest surf och skrivande på. Det fungerar suveränt. Mycket pga att lagringen är så pass snabb med PCI-E.

Känns inte så lockande att lägga mer än 12-13k för en bärbar dator. Så får bli att kika på en begagnad ifall det ska bli 16gb ram, vilket jag kan förstå kan vara värt det!

Tack för din input!

  • Medlem
  • 2017-01-23 10:44

Jag köpte en MBP 13" utan touchbar och jag är super nöjd med min faktist.
Kostade 16490kr på Mediamarkt.

Ursprungligen av Calby:

Jag köpte en MBP 13" utan touchbar och jag är super nöjd med min faktist.
Kostade 16490kr på Mediamarkt.

Du köpte alltså den nyaste 2016 modellen fast utan touchbar? Har den fungerat bra eller har något problem uppstått?
Saknar du de ingångar som 2015 modellen har, HDMI, SD kort osv?

Jag är sååå nära att slå till på den billigaste modellen för ca 12k på netonnet men tvekar fortfarande ifall jag behöver t.ex mer ram eller större ssd. Suck!

  • Medlem
  • 2017-02-14 17:59
Ursprungligen av hampusv:

Du köpte alltså den nyaste 2016 modellen fast utan touchbar? Har den fungerat bra eller har något problem uppstått?
Saknar du de ingångar som 2015 modellen har, HDMI, SD kort osv?

Jag är sååå nära att slå till på den billigaste modellen för ca 12k på netonnet men tvekar fortfarande ifall jag behöver t.ex mer ram eller större ssd. Suck!

Ja precis, ja då den har fungerat bortsätt någon bugg men annars helt ok.
Batteriet är bättre på denna än på den med touchbar jag får ut ca 9h (8-10h)

Saknar dom inte alls, jag har köpt nya Usb kablar alla mina kablar som jag använder har numera Usb-c till te.x lightning eller Usb-a.
Helt enkelt bytt ut kablarna och det känns bra.
Usb-c är ju framtiden så.

Ursprungligen av Calby:

Ja precis, ja då den har fungerat bortsätt någon bugg men annars helt ok.
Batteriet är bättre på denna än på den med touchbar jag får ut ca 9h (8-10h)

Saknar dom inte alls, jag har köpt nya Usb kablar alla mina kablar som jag använder har numera Usb-c till te.x lightning eller Usb-a.
Helt enkelt bytt ut kablarna och det känns bra.
Usb-c är ju framtiden så.

Men batteriet på den äldre 2015 är vad jag läst mig till fortfarande bättre än denna nya, eller har jag fel?

Iof använder jag kanske inte så mycket SD kort och HDMI, man får väl kanske leva med nån adapter hit och dit. Det är dock fortfarande priset som avskräcker mig från att trycka på köp. Köper som det känns just nu hellre 2015 modellen för någon tusenlapp mindre. Men helst av allt billigare än så men då blir det begagnat och då förlorar man garanti osv.

Blir inte klok på detta..

  • Medlem
  • 2017-02-14 18:48
Ursprungligen av hampusv:

Men batteriet på den äldre 2015 är vad jag läst mig till fortfarande bättre än denna nya, eller har jag fel?

Iof använder jag kanske inte så mycket SD kort och HDMI, man får väl kanske leva med nån adapter hit och dit. Det är dock fortfarande priset som avskräcker mig från att trycka på köp. Köper som det känns just nu hellre 2015 modellen för någon tusenlapp mindre. Men helst av allt billigare än så men då blir det begagnat och då förlorar man garanti osv.

Blir inte klok på detta..

Det är fel 2016 har bättre batteritid än 2015 iaf den utan toutchbar.

Hdmi finns det kabel för usbc till hdmi, behövs ingen adapter

Ursprungligen av Calby:

Det är fel 2016 har bättre batteritid än 2015 iaf den utan toutchbar.

Hdmi finns det kabel för usbc till hdmi, behövs ingen adapter

Ah sedär! Får hoppas att den modellen blir nedsatt som den var för någon dag sedan så kanske det blir ett köp. Annars får jag nöja med mig 2015 modellen med 8GB ram och 128GB ssd. Tack för infon!

  • Medlem
  • 2017-02-14 19:12
Ursprungligen av hampusv:

Ah sedär! Får hoppas att den modellen blir nedsatt som den var för någon dag sedan så kanske det blir ett köp. Annars får jag nöja med mig 2015 modellen med 8GB ram och 128GB ssd. Tack för infon!

Jag varnar för 128gb SSD det är för litet!
du kommer ångra dig.

Ursprungligen av Calby:

Jag varnar för 128gb SSD det är för litet!
du kommer ångra dig.

Tror du det är för lite? :/
Har en server med ca 6TB utrymme som jag isånnafall kommer lagra foton och videos osv på. Men tror du 128GB är för lite ändå, då man ska ha vissa program installerad såsom Lightroom, iMovie och spotify etc?

  • Medlem
  • 2017-02-14 19:22
Ursprungligen av hampusv:

Tror du det är för lite? :/
Har en server med ca 6TB utrymme som jag isånnafall kommer lagra foton och videos osv på. Men tror du 128GB är för lite ändå, då man ska ha vissa program installerad såsom Lightroom, iMovie och spotify etc?

Sierra tar upp 11GB efter install när de är rent.
Jag personligen har 256GB + server (snart) .

Tänk på att du kan inte sätta i någon mer disk eller byta ut den, dom är fastlödda.

Ursprungligen av Calby:

Sierra tar upp 11GB efter install när de är rent.
Jag personligen har 256GB + server (snart) .

Tänk på att du kan inte sätta i någon mer disk eller byta ut den, dom är fastlödda.

Okej, kanske värt att se över 256GB då!

Får nästan leta mig begagnat för att få ner kostnaden lite, kanske mtorget har något. Tack för infon!

Billig MacBook Air i Göteborg 24/2 (NetOnNet)

Den som är på hugget imorgon fredag den 24/2 kan köpa en MacBook Air early 2015 (senaste MBA) för 8990 kr. Alltså 800 kr billigare än ordinarie kampanjpris på NetOnNet, Elgiganten osv.

MBA early 2015
13,3"
1,6 GHz i5
8 GB RAM
128 GB SSD

Plats: Göteborg

  • NetOnNets nya lagershop på Backaplan (gamla Siba-huset), Deltavägen 6. Finns i lager. Gång: 19 Fack: TORG1

  • NetOnNets nya lagershop vid Järnbrottsmotet (gamla Siba-huset), Axel Adlers gata 4. Finns i lager, kontakta informationsdisken.

OBS - ENDAST BACKAPLAN och JÄRNBROTT! Den vanliga internethandeln och övriga NoN-varuhus tar fortfarande 9790 kr.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-02-24 08:00

Jag köpte en MBP 2016 utan Touchbar efyer råd av bl.a. Calby.

Har varit inbiten PC användare men är supernöjd.

Väldigt lätt och lätt att använda med styrplattan.

Har också dualboot med Win 10 så jag har möjlighet att köra vad jag vill.

Att portar saknas gör väl den ännu tunnare och är inga större problem.

Köpte denna också att ha vid behov:

Docka
Man fäster den i båda portarna, Suverän!

Ursprungligen av larsp777:

Köpte denna också att ha vid behov:
Docka
Man fäster den i båda portarna, Suverän!

HyperDrive: bra mix av portar! Jag behöver dock inte min oöppnade, så är någon annan intresserad...

... och nu har även Elgiganten samma pris över helgen t.o.m. 5/3: http://www.elgiganten.se/product/datorer-till...

Ursprungligen av johan_tanying:

Den som är på hugget imorgon fredag den 24/2 kan köpa en MacBook Air early 2015 (senaste MBA) för 8990 kr. Alltså 800 kr billigare än ordinarie kampanjpris på NetOnNet, Elgiganten osv.

MBA early 2015
13,3"
1,6 GHz i5
8 GB RAM
128 GB SSD

Plats: Göteborg

  • NetOnNets nya lagershop på Backaplan (gamla Siba-huset), Deltavägen 6. Finns i lager. Gång: 19 Fack: TORG1

  • NetOnNets nya lagershop vid Järnbrottsmotet (gamla Siba-huset), Axel Adlers gata 4. Finns i lager, kontakta informationsdisken.

OBS - ENDAST BACKAPLAN och JÄRNBROTT! Den vanliga internethandeln och övriga NoN-varuhus tar fortfarande 9790 kr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-17 14:58

MBP 13” 2016 är den nya Air.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-03-17 15:08
Ursprungligen av iSweden:

MBP 13” 2016 är den nya Air.

Har den och den är verkligen lätt.

Min första bärbara som är Mac och är supernöjd.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-03-23 20:25

Lånar också tråden.

Funderar på en MacBook Pro 13", 2,70 GHz, 8GB, 128 GB SSD. Framförallt för priset. Är fundersam på RAM och HD.

Klarar man sig på detta, normal användning?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-24 12:46

Ja.
Frågan är mer vad du lägger i betydelsen "för normal användning". För mej är 128 GB SSD alldeles för lite...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2017-03-25 09:45

Surf, kontorsarbete, lyssna på musik, film, lite fotoredigering, något enklare spel. Ungefär där. SSD tänker jag går att uppdatera i framtiden. Det som oroar mig mest är RAM.

Bevaka tråden